LinuxOSآموزش

بهترین جایگزین های CentOS لینوکس در سال 2021

Red Hat به تازگی اعلام کرده است که CentOS 8 Linux، دیگر در پایان سال 2021 پشتیبانی نمی شود و متوقف خواهد شد. به جای آن، نسخه نورد CentOS Stream به عنوان شاخه پایین دستی RHEL که در سال 2019 راه اندازی شد، همچنان به بروز رسانی های پی در پی، ادامه می دهد تا به ثبات و امنیت کامل تری برسد. اگر تاکنون از CentOS 8 Linux استفاده کرده اید، پس باتوجه به خبر توقف پشتیبانی CentOS 8 Linux، اکنون بهتر است مناسب ترین موارد ممکن برای جایگزین CentOS، را بررسی کنیم. برای روش های مختلف نصب لینوکس از این مقاله کمک بگیرید.

اگرچه، سرور های در حال اجرا CentOS 7 تحت تأثیر قرار نمی گیرند. آن ها بروز رسانی را به موازات چرخه زندگی RHEL 7 ادامه خواهند داد. RHEL 7 آخرین چرخه های نگهداری خود را در سال 2024 پایان می دهد. برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات لینوکس این مقاله را مطالعه کنید.

بهترین جایگزین ها برای CentOS 8 Linux

اگر تاکنون از CentOS 8 استفاده کرده اید، پس چه جایگزین هایی در سال 2021 برای آن وجود دارد؟ در اینجا چند جایگزین برای CentOS در سال 2021 وجود دارد.

Ubuntu / Debian

مطمئناً، هر زمان که در مورد گزینه های سیستم عامل سرور، برای جایگزینی CentOS صحبت کنیم، نسخه های Ubuntu LTS اولین گزینه خواهند بود. علاوه بر این، استفاده و مدیریت سیستم عامل اوبونتو بسیار ساده تر از CentOS است.

در طرف دیگر، اوبونتو دارای یک جامعه گسترده با آموزش و راهنما های آنلاین است که با کمک آن ها کاربران می توانند مشکلات مختلف را هنگام راه اندازی یک برنامه مبتنی بر سرور، در اوبونتو یا دبیان، برطرف کنند.

نسخه پشتیبانی شده طولانی مدت از اوبونتو، “20.04 LTS Focal fossa” است که تحت حمایت عمومی، تا سال 2025 توسط توسعه دهندگان پشتیبانی می شود. اگر می خواهید این نسخه را تا سال 2030 ارتقا دهید، گزینه پولی در دسترس است. اوبونتو، هر دو سال یک نسخه LTS منتشر می کند. در حالی که نسخه استاندارد آن هر شش ماه، با عمر پشتیبانی نه ماه است.

Oracle Linux

نزدیک ترین گزینه جایگزین برای لینوکس CentOS 8 با مدیریت بسته RPM” ،Oracle Enterprise Linux” یا “OEL” است. این نیز به صورت رایگان و متن باز است اما برای پشتیبانی، کاربر باید هزینه کند. غیر از پشتیبانی، استفاده از همه چیز درست مانند CentOS، رایگان است. لینوکس اوراکل، از کد منبع RHEL کامپایل شده است. بنابراین می توان گفت لینوکس اوراکل، همان Red Hat است و همچنین به روزرسانی های امنیتی اولیه را ارائه می دهد.

با این وجود، وقتی نوبت به رایانش ابری و سرویس های VPS می رسد، هنوز نمی توانید آن را برای نصب برنامه های خود پیدا کنید. اما روی docker می توانید Oracle Linux را نصب کنید.

لینوکس اوراکل

OpenSUSE

OpenSUSE، در واقع یک سیستم عامل لینوکس همه کاره و جایگزین مناسب CentOS است که همیشه دست کم گرفته می شود. یکی از دلایل آن، جایگاه OpenSUSE، در مقایسه با “اوبونتو و CentOS” و “آموزش آنلاین” و “شماره راهنما” است. OpenSUSE، توسط SUSE Software Solutions Germany GmbH پشتیبانی می شود. به طور پیش فرض، OpenSUSE از Delta RPMs و مدیریت بسته ZYpp به عنوان مدیر بسته خط فرمان در SUSE استفاده می کند.

در واقع، این برنامه دارای سه ابزار مدیریت بسته ZYpp به عنوان یک ابزار خط فرمان استاندارد است. در واقع، این برنامه دارای سه ابزار مدیریت بسته ZYpp، به عنوان یک ابزار خط فرمان استاندارد است، YaST برای جلو و RPM برای سطح پایین است. انتشار جزئی OpenmSUSE، هر 12 ماه یک بار انجام می شود. در حالی که انتشار عمده سیستم عامل های سرور، پس از تقریباً 36-48 ماه، این چرخه انتشار، مشابه عملکرد اوبونتو است.

لینوکس

AlmaLinux – CloudLinux OS

اخیراً، سیستم عامل CloudLinux که مبتنی بر سیستم عامل CentOS است و بیشتر توسط ارائه دهندگان میزبانی یا کاربران VPS استفاده می شود، اعلام کرد:

ما می خواهیم تا سال 2021، یک سیستم عامل رایگان با منبع آزاد و مبتنی بر جامعه، منتشر کنیم. ما توسعه و نگهداری این سیستم عامل را حمایت مالی خواهیم کرد. همچنین، در زمینه ایجاد یک انجمن برای پشتیبانی این سیستم عامل، اقدام خواهیم کرد.

کاربرانی که از CloudLinux به عنوان جایگزین میزبانی لینوکس CentOS 8 استفاده می کنند، نیازی به نگرانی ندارند زیرا تا سال 2029 به روزرسانی های پایدار و آزمایش شده ای دارند. آن دسته از کاربران که به دنبال گزینه مناسب CentOS هستند، می توانند این پروژه جدید اپن سورس و رایگان Redhat را بارگیری کنند.

Rocky Linux

بلافاصله پس از اعلام RedHat مبنی بر انحراف نسخه CentOS 8 LTS، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه بنیانگذار CentOS ،Gregory Kurtzer با جایگزین سیستم عامل دیگری از توزیع های لینوکس، مبتنی بر بسته های RHEL به نام “Rocky Linux” روبرو خواهد شد، دقیقاً مانند آنچه که با CentOS انجام داد.

راکی_لینوکس

VzLinux

VzLinux فقط توسط Virtuozzo به عنوان سیستم عامل مهمان برای کانتینر ها و ماشین های مجازی مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین، چون به صورت رسمی، توزیع نشده است ما هرگز در مورد VzLinux چیزی نشنیده ایم. همچنین VzLinux، یک لینوکس مبتنی بر RedHat مانند Alma و Rocky Linux است.

Vz_Linux

Springdale Linux

لینوکس Springdale که پیشتر با نام PUIAS Linux شناخته می شد، سیستم عامل دیگری برای لینوکس است. این از بسته های منبع موجود برای Red Hat Enterprise Linux ساخته شده است. با این حال، آن را در میزبانی یا سرویس های ابری نمی یابید، اما به عنوان مدیر می توانید آن را در سرور یا دسکتاپ خود امتحان کنید. به روزرسانی ها درست مثل CentOS مشکلی ایجاد نمی کنند بلکه به لینوکس بالادستی RHEL آن نیز بستگی دارد. نکته قابل ذکر این است که این پروژه برای جایگزینی، قدیمی تر از CentOS است.

نتیجه گیری

اگر از Amazon Cloud استفاده می کنید، آمازون لینوکس هم در آن وجود دارد. در حالی که GCP تمام گزینه های اصلی را ارائه می دهد. از طرف دیگر، CentOS 7 تا سال 2024 به جایی نخواهد رفت، بنابراین نیازی به عجله در یافتن و جایگزینی به گزینه های CentOS، به ویژه برای سرور ها نیست.

همچنین، در عرض 4 سال، گزینه های محکم و پایداری برای جایگزینی CentOS 7 نیز خواهیم داشت. تا کنون، کاربران با استفاده از CentOS 6، هنوز هم می توانند برای اتخاذ اوبونتو، دبیان، اوراکل یا OpenSUSE تأمل کنند. با این وجود، کاربران دسکتاپ که چندان در خطر نیستند می توانند مخزن لینوکس CentOS 8 را برای به روزرسانی منظم به جریان CentOS منتقل کنند.

منبع: how2shout

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا