آموزش

تجربه کاربری(UX) چیست؟ و ارتباط آن با سئو چه می باشد؟

تجربه کاربری(UX) و سئو دو جنبه بازاریابی دیجیتال هستند که با یکدیگر در تعامل هستند. در این مقاله به این دو موضوع و ارتباط بین آن ها می پردازیم تا نشان دهیم که چگونه استفاده از این دو می تواند رتبه سایت شما را بهتر کند.

اگر بخواهیم به ده سال قبل برگردیم و درباره سئو بحث کنیم، وظایفی که باید انجام می دادید پر کردن محتوای سایت با کلمات کلیدی، به کار بردن بلک لینک های مفید و در نهایت کیفیت سایت را به دلیل به کار بردن کلمات کلیدی متعدد پایین می آوردید.

اما اکنون در سال 2020 هستیم روش و تکنیک ها پیشرفت کرده اند و حتی خیلی از تکنیک های قدیمی دیگر رونقی ندارند و ممکن است استفاده از آن ها رتبه شما را در گوگل پایین بیاورند.

در حالی که SEO باید درک کند که این تنها در مورد رتبه بندی نیست، متخصصان UX باید بپذیرند که تجربه کاربر حتی قبل از استفاده از وب سایت شروع می شود.

بنابراین در طی سال ها تجربه و کسب اطلاعات دنیای تجربه کاربری(UX) در کنار سئو کار خود را آغاز کرده است تا بهترین خدمات برای رتبه بندی سایت در اختیار کاربران قرار بگیرد.

تجربه کاربری چیست ؟

تجربه کاربری، تعامل هر کاربر با شرکت، وب سایت یا محصولات آن است. این تجربه به طور کلی در توسعه محصول، طراحی، بازاریابی و پشتیبانی مشتری تأثیر می گذارد.

در این بخش هدف ما ارتباط بین تجربه کاربر و سئو می باشد. UX فقط در مورد برآورده کردن نیاز های مشتری نیست بلکه فراتر از این موضوعات می باشد، به عنوان مثال شما هنگام طراحی یک سایت باید طوری عمل کنید که تمام نیاز های مشتری را در عین سادگی و خوانایی کامل برآورده کنید.

نکته :
UX(تجربه کاربری) و UI(رابط کاربری) شبیه هم نیستند، بلکه این دو یکدیگر را تکمیل می کنند. یک فروشگاه اینترنتی را تصور کنید، با وجود UI برای یافتن یک محصول، UX سایت خوب عمل نکند، به عنوان مثال شما بخش پیدا کردن محصول را به خوبی طراحی کرده اید(UI) ولی زمانی که مشتری سفارش خود را کلیک می کند کالا را موجود ندارید(UX) بنابراین اعتبارسایت کاهش پیدا می کند
.

قوانین حاکم بر تجربه کاربری(UX) در جهان امروز

اولین و مهمترین بخش این است که UX یک فرآیند بی پایان در حال پیشرفت به سمت مشتریان است بنابراین مهم ترین موضوع که شرکت ها باید به آن توجه ویژه داشته باشند لینک سازی و ساخت وب سایت بر اساس این قوانین است.

Web UX ترکیبی از محتوا و تجربه کاربری فنی است. به همین دلیل باید پیچیدگی و تأثیر آن را بر همه افراد داخل و خارج از شرکت درک کنیم. این بخش شامل موارد زیر می باشد :

  • ساختار وب سایت و نویگیشن
  • بهینه سازی سازی سایت
  • فرآیند های شبانه روزی
  • سرعت سایت
  • پاسخگویی وب سایت
  • بهینه سازی محتوا
  • ساختار محتوا
  • عنوان ها و توضیحات متا
  • پشتیبانی مشتری در سربع ترین زمان ممکن
  • مدیریت گردش کار
تجربه کاربری : قوانین حاکم بر آن

چالش های تجربه کاربری و سئو

وقتی فکر می کنیم “UX و SEO” به جای “UX در مقابل SEO” است، با چالش هایی روبه رو می شویم. همه موارد ذکر شده به طور مستقیم به SEO متصل نیستند. وقت آن رسیده که دیگر موارد را نیز مشاهده کنید.

ساختار وب سایت و ناوبری

تجربه کاربری می گوید همه چیز را در یک صفحه قرار دهید. این موضوع منطقی به نظر می رسد اما سئو کار ها می دانند که بهنیه کردن ترافیک حداقل نیمی از موفقیت است.

بسیاری از بازدیدکنندگان باید از جستجو دهای بهینه و درست استفاده کنند یا بر اساس اقدامات قبلی مانند داشتن ادرس وب سایت، موضوع خود را جستجو کنند. سایر بازدید کنندگان از منابع مختلفی از جمله رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها یا کمپین های PPC استفاده می کنند.

آیا می توانید همه چیز را در یک صفحه برای تمام این جستجو ها، سوالات و اهداف قرار دهید؟ کاربران از گوگل برای پیدا کردن آنچه می خواهند استفاده می کنند.

بنابراین شما باید وب سایت خود را طوری بهینه کرده باشید که در بهترین حالت برای جستجو قرار بگیرد. بنابراین سعی نکنید تمام صفحات وب سایت را به منظور بهینه کردن (seo)در یک صفحه جای دهید.

شما می توانید به انتهای وب سایت خود لینک های متنوع اضافه کنید و به گوگل نشان دهید که URL های سایت شما مهم هستند اما ممکن است برای بازدید کنندگان وب سایت شما مرتبط نباشند.

سرعت صفحه

هرچه وب سایت شما سریعتر باشد، UX بهترِی دارد. سرعت صفحه یکی از عوامل اصلی رتبه بندی است. رابطه ی مستقیم بین SEO و UX اینجا مشخص می شود.

بهینه سازی محتوا

زبان یک جستجوگر معمولی را بشناسید و محتوای خود را با آن تنظیم کنید. به عبارت دیگر تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید و متناسب با آن محتوای خود را بهینه کنید.

نکته این است که محتوای شما باید به قدری جامع و کامل باشد که تمام افرادی که به دنبال یک محصول، راه حل یا هر اطلاعاتی هستند سایت شما جزء بهترین ها باشد.

عنوان ها و توضیحات متا

هرچه در SERP بالاتر باشید، امکان کلیک بیشتر وجود دارد. با این حال، اگر شما برچسب عنوان و توضیحات متا را درست به کار نبرید، مفهوم سایت قبل از باز شدن به درستی به کاربر نشان داده نمی شود و سایت شما کلیک نمی خورد. بنابراین باید نکات سئو را در Serp رعایت کنید و یاد بگیرید چگونه بهترین عنوان و توضیحات متا را داشته باشید.

3 عنصر اصلی برای ایجاد تگ های عنوان و توضیحات متا در نظر گرفته شده است:

  • Seo :از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید تا crawlers بتوانند بفهمند وب سایت در مورد چیست و محتوای آن در مورد چه چیزی می باشد.
  • UX : به جستجوگر ها اطلاعات واضح و معناداری بدهید تا سایت شما را در رتبه بهتری قرار دهند و در نتیجه کلیک بیشتری برای سایت شما فراهم کنند.
  • marketing :کپی غیر قابل مقاومت با یک تماس واضح برای اقدام منجر به افزایش نرخ کلیک بیشتر می شود.

نحوه اندازه گیری UX و SEO

از Google Analyticsگرفته تا گزارش های تخصصی، داده های داخلی، گزینه های گوناگونی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

معیار های Google Analytics

معیار های”Bounce rate“و “Pages per session” و “Avg. session duration“یک دیدگاه اساسی درباره تعامل کاربر ارائه می دهد. این معیار ها تقریباً در هر گزارش در GA وجود دارد، بنابراین می توانید آن ها را برای منابع مختلف ترافیکی مشاهده کنید.

تجربه کاربری : معیارهای Google Analytics

اطلاعات دقیق تر را می توانید در بخش “Behavior” مشاهده کنید. “behavior flow” نحوه تعامل بازدید کنندگان با بخش های مختلف وب سایت را به شما اطلاع می دهد.

گزینه های پیشرفته به شما امکان می دهد گزارش ها را بر اساس منابع ترافیکی، صفحات فرود، کمپین ها و موارد دیگر مشاهده کنید.

اگرچه این گزارش معمولاً مبتنی بر درصد کمی از بازدید کنندگان وب سایت است، اما همراه با یک توصیه مفید است که به شما می گوید: چند کاربر هنگام مراجعه به آن بخش خاص، خارج شده اند.

تجربه کاربری : معیارهای Google Analytics

تبدیل در Google Analytics

این گزارش به شما می گوید که چگونه افراد با صفحه پرداخت در وب سایت شما ارتباط برقرار می کنند. آیا شما بیش از یک مرحله در روند پرداخت دارید؟ در این حالت، تنظیم ردیابی هدف را در منوی Aadmin فراموش نکنید.

تجربه کاربری : Google Analytics

با این روش، اندازه گیری خواهید کرد که چند کاربر تمام مراحل را طی کردند و چه تعداد در طی روند آن را رها کرده اند. می تواند فرم ثبت نام، فرآیند خرید یا فرم اشتراک در وبلاگ شما باشد. بنابراین فاکتوری مهم در بحث UX می باشد.

به عنوان مثال اکثر کاربران وب سایت که روند پرداخت را طی کرده اند، حتی فرم اول را پر نکرده اند که شما می توانید توسط این ابزار متوجه این موضوع شده و ایراد را پیدا کرده و رفع کنید.

تجربه کاربری : ابزار گوگل انالیز

نقشه های HIT و ضبط ها

Heatmaps ضمن ارائه گزارش های مفید، رفتار بازدید کنندگان وب سایت را زیر نظر قرار می دهد. ابزار های پیشرفته نقشه برداری مانند Hotjar یا Crazyegg با راه حل های پیچیده تحلیلی همراه هستند اما می توانند برای وبلاگ نویسان یا مشاغل کوچک بسیار گران باشند. برای مبتدیان، یک طرح رایگان محدود توسط Hotjar یا Ptengine ممکن است شروع خوبی باشد.

تجربه کاربری : نرم افزار hatjar

نقشه های Heatmax در مورد UX و SEO بسیار کمک می کنند. نقشه های حرارتی یا هیت مپ این امکان را به ما می دهد که ببینیم کاربران بیشتر در کدام قسمت سایت را کلیک کرده اند، چه عناصری را می توان کلیک کرد، نحوه پیمایش، تعامل و پر کردن فرم ها مشخص می شود.

ابزار های برتر نقشه های حرارتی شامل ضبط های رفتار کاربر است که بسیار گران هستند و برای تجارت های بزرگ استفاده می شوند اما هیچ دلیلی وجود ندارد که وبلاگ نویسان صد ها دلار برای این ابزار های تخصصی خرج کنند.

داده های داخلی

آیا می دانید چه اطلاعات خوبی در مورد داده های داخلی وجود دارد؟ هیچ هزینه اضافی وجود ندارد شما همیشه این گزارش ها را با اطلاعات مفید بسته بندی می کنید:

  • سوالات مشتری
  • فرم های بازخورد
  • نظرات و واکنش ها
  • خواسته ها و شکایات مشتری
  • گزارش های بازاریابی
  • پاسخ های ایمیل
  • گزارش از توسعه دهندگان وب

تست و سرعت سایت

آزمایش وب سایت قبل از راه اندازی آن ضروری است! آزمایش کنندگان اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهند. آن ها اولین کاربرانی هستند که از اجزای سایت به طور کامل با خبر هستند.

مهمتر از آن شما می توانید برخی از تست های قابل استفاده را با همکاران، دوستان یا هواداران خود در طی مراحل توسعه انجام دهید.

به عناصر کلیدی مانند سرعت صفحه، بهینه سازی موبایل و سایر جنبه های مهم SEO در صفحه توجه کنید.

1 2برگهٔ بعدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا