مفاهیم پایه

خانه هوشمند چیست؟ مضرات و فواید آن چگونه هستند؟

خانه هوشمند خانه ای است که دارای سیستم های خودکار بسیار پیشرفته ای برای کنترل و نظارت بر هر یک از عملکرد های خانه باشد. روشنایی، کنترل دما، کنترل سیستم های رسانه ای، امنیت، عملکرد پنجره و درب، کیفیت هوا یا هر کار ضروری دیگری که آسایش ساکنین خانه را به دنبال دارد.

با شروع کامپیوتری شدن خیلی چیزها (به صورت بی سیم)، دستگاه های کنترل از راه دور به موقع هوشمند می شوند. امروزه می توان یک تراشه برنامه ریزی شده را به هر کدام از ساکنین خانه متصل کرد و سیستم ها را هنگام عبور و مرور از طریق خانه هوشمند تنظیم کرد.

آیا واقعاً هوشمند است؟

یک خانه هوشمند همانطور که از اسمش به نظر می رسد، “هوشمندانه” به نظر می رسد زیرا سیستم های رایانه ای آن می توانند بسیاری از جنبه های زندگی روزمره را کنترل کنند. به عنوان مثال یخچال و فریزر ممکن است بتواند محتویات خود را فهرست بندی کند، منو ها و لیست های خرید پیشنهاد بدهد، گزینه های سالم غذایی را توصیه کند و حتی روزانه مواد غذایی مورد نیاز را سفارش دهد. سیستم های خانه هوشمند حتی ممکن است یک جعبه بستر گربه ای که به طور مداوم تمیز می شود یا یک گیاه خانگی که برای همیشه آب دارد، را تضمین کند.

ایده یک خانه هوشمند ممکن است چیزی شبیه به فیلم های هالیوود به نظر برسد. در حقیقت یک فیلم ساخته دیزنی در سال 1999 با عنوان خانه هوشمند ساخته شد که طنزهای خنده دار یک خانواده آمریکایی است که یک خانه هوشمند با عنوان “خانه آینده” را برنده می شوند و این خانه یک خدمتکار اندرویدی دارد که خرابی هایی به بار می آورد. فیلم های دیگر تصورات تخیلی از خانه هوشمند را نشان می دهد که از لحاظ علمی بعید به نظر می رسد.

با این حال فناوری خانه هوشمند واقعی است و به طور فزاینده ای در حال پیشرفت است. سیگنال های رمزگذاری شده از طریق سیم کشی منزل (یا به صورت بی سیم ارسال می شوند) به کلید ها و پریز هایی که برای کار با وسایل الکترونیکی در هر قسمت از خانه برنامه ریزی شده اند، ارسال می شوند.

اتوماسیون خانگی به ویژه برای افراد مسن، افراد دارای اختلالات جسمی یا رفتاری و افراد معلول که مایل به زندگی مستقل هستند، می تواند مفید باشد. فناوری خانه هوشمند میان افراد فوق العاده ثروتمند بیشتر دیده می شود، مانند خانه بیل و ملیندا گیتس در ایالت واشنگتن. خانه هوشمند بیل گیتس که Xanadu 2.0 نامیده می شود از چنان فناوری بالایی برخوردار است که به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد تا موسیقی دلخواه را برای هر اتاق این خانه انتخاب کنند.

خانه های هوشمند چگونه کار می کنند؟

دستگاه های یک خانه هوشمند به یکدیگر متصل هستند و می توان از یک نقطه مرکزی به آن ها دسترسی پیدا کرد، مانند تلفن هوشمند، تبلت، لپ تاپ یا کنسول بازی. قفل در ها، تلویزیون ها، ترموستات ها، مانیتور های خانگی، دوربین ها، چراغ ها و حتی وسایلی مانند یخچال را می توان از طریق یک سیستم اتوماسیون خانگی کنترل کرد. این سیستم بر روی تلفن همراه یا سایر دستگاه های شبکه نصب شده است و کاربر می تواند برنامه های زمانی را برای اعمال برخی تغییرات ایجاد کند.

لوازم خانگی هوشمند دارای مهارت های خودآموزی هستند تا بتوانند برنامه های صاحب خانه را یاد بگیرند و در صورت لزوم تنظیماتی انجام دهند. خانه های هوشمند که با کنترل روشنایی فعال می شوند، به صاحبان خانه اجازه می دهند تا مصرف برق را کاهش دهند و از صرفه جویی در هزینه های مربوط به انرژی بهره مند شوند.

برخی از سیستم های اتوماسیون خانه در صورت تشخیص حرکتی غیر عادی در خانه، صاحب خانه را مطلع می کنند. در صورتی که کسی در خانه حضور نداشته باشد با پلیس یا آتش نشانی تماس می گیرند.

هنگامی که این تکنولوژی به خانه شما متصل می شود، سرویس هایی مانند زنگ در هوشمند، سیستم امنیتی هوشمند و لوازم هوشمند که همه بخشی از فناوری اینترنت اشیا (IOT) هستند برای شما فراهم می شود. اینترنت اشیاء شبکه ای از اشیاء فیزیکی است که می تواند اطلاعات الکترونیکی را جمع آوری و به اشتراک بگذارد.

اینترنت اشیا

خانه های هوشمند می توانند از سیستم بی سیم یا سیم سخت یا هر دو استفاده کنند. نصب سیستم های بی سیم راحت تر است. قرار دادن یک سیستم اتوماسیون خانگی بی سیم با ویژگی هایی مانند روشنایی هوشمند، کنترل آب و هوا و امنیت می تواند چندین هزار دلار هزینه داشته باشد و این امر بسیار مقرون به صرفه است.

از طرف دیگر سیستم های سیم سخت (Hardwired) قابل اطمینان تر شناخته می شوند و به طور معمول هک کردن آن ها دشوار تر است. یک سیستم با سیم سخت می تواند ارزش فروش مجدد یک خانه را افزایش دهد. اما یک اشکال هم وجود دارد، نسبتاً گران است. نصب یک سیستم هوشمند لوکس و سخت افزاری می تواند ده ها هزار دلار برای صاحبان خانه هزینه کند.

بازار جهانی اتوماسیون خانه در سال 2016 حدود 24 میلیارد دلار برآورد شده است. انتظار می رود این آمار با رشد بیشتر استفاده از فناوری خانه های هوشمند با 53.5 میلیارد دلار در سال 2022 رشد کند. انتظار می رود سرگرمی های ویدئویی بزرگترین مولفه رشد هوشمند سازی باشد. فناوری بلندگوی هوشمند قبلاً با موفقیت به بازار ایالات متحده نفوذ کرده است، جایی که تقریباً 31٪ از خانوار ها از دستگاهی مانند Amazon Echo یا Google Nest استفاده می کنند.

مضرات و فواید خانه های هوشمند

مضرات و فواید خانه هوشمند

فواید

نصب یک سیستم فناوری خانه هوشمند راحتی صاحبان خانه را فراهم می کند. به جای کنترل دستی لوازم خانگی، ترموستات ها، روشنایی و سایر عملکرد ها، صاحبان خانه می توانند همه آن ها را با استفاده از یک دستگاه کنترل کنند. معمولاً از طریق تلفن هوشمند یا تبلت این کنترل صورت می گیرد.

از آنجا که همه وسایل به یک دستگاه قابل حمل متصل هستند، کاربران می توانند در مورد مشکلات موجود در خانه های خود به روزرسانی ها را دریافت کنند. به عنوان مثال زنگ در های هوشمند به صاحبان خانه اجازه می دهد که وقتی در خانه نیستند، مهمانانی که به خانه آن ها می آیند را ببینند و با آن ها ارتباط برقرار کنند. کاربران می توانند درجه حرارت داخلی، روشنایی و لوازم خانگی را نیز تنظیم و کنترل کنند.

با هزینه راه اندازی سیستم هوشمند، صاحبان خانه می توانند از صرفه جویی قابل توجهی در هزینه های انرژی بهره مند شوند. از لوازم خانگی و الکترونیک می توان با کارآیی بیشتری استفاده کرد و هزینه های انرژی را کاهش می دهد.

مضرات

در حالی که خانه هوشمند راحتی و صرفه جویی در هزینه را فراهم می کند، هنوز چالش هایی در این زمینه وجود دارد. خطرات امنیتی و اشکالات همچنان سازندگان و کاربران این فناوری را آزار می دهد. به عنوان مثال هکر های ماهر می توانند به لوازم خانگی هوشمند با اینترنت دسترسی پیدا کنند.

در اکتبر سال 2016 یک بات نت به نام Mirai به دستگاه های متصل DVR، دوربین ها و روتر ها نفوذ کرد تا با حمله DDoS هاست وب سایت های اصلی را از بین ببرد. اقداماتی برای كاهش خطرات این حملات وجود دارد که شامل حفاظت از وسایل هوشمند و دستگاه ها با یك رمز عبور قوی، استفاده از رمزنگاری در صورت امکان و اتصال دستگاه های مطمئن به شبكه است.

همانطور که در بالا ذکر شد، هزینه های نصب فن آوری هوشمند می تواند از چند هزار دلار برای یک سیستم بی سیم تا ده ها هزار دلار برای یک سیستم سیم سخت انجام شود. پرداخت آن هزینه سنگینی است، مخصوصا ممکن است یادگیری این سیستم برای تمام افراد خانواده سخت باشد.

منابع: investopedia.com و thoughtco.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا