Serverمفاهیم پایه

هر آنچه که باید درباره وب سرور Nginx بدانید‎

وب سرور Nginx یک وب سرور رایگان است که توسط یک فرد روسی با نام Lgor Sysoev و در سال 2004 برای اولین بار منتشر شد و در سطح جامعه توسعه پیدا کرد. اکنون این وب سرور حدود 28.3% از تمام دامنه ها را میزبانی می کند. ایگور در ابتدا این نرم افزار را به عنوان پاسخی برای مسئله C10k در نظر گرفت که این مسئله در واقع از نظر عملکرد ایجاد 10،000 اتصال همزمان است. اگر می خواهید وب سرور و انواع آن را به طور کامل بررسی کنید اینجا را کلیک کنید.

Nginx با نام های متعادل کننده بارگذاری یا Load balancer و وب سرور نیزشناخته می شود. وب سرور انجین ایکس از ابتدا با هدف کارایی و performance بیشتر و استفاده کمتر و بهینه از رم شکل گرفت.

Nginx، مانند موتور “ex”، یک وب سرور متن باز یا open source است. این وب سرور بر روی سیستم عامل های مختلفی از جمله HP-UX، AIX، Solaris، OS X، Linux و انواع BSD اجرا می شود.

اساس این وب سرور را می توان برای خدمت رسانی به توسعه صفحه پویا HTTP  بر روی شبکه از طریقSCGI ،FastCGI برای اسکریپت ها و سرویس دهنده های نرم افزار WSGI یا ماژول های Phusion و همچنین استفاده به عنوان Load balancer معرفی نمود.

برخی از شرکتهای مشهور که از Nginx استفاده می کنند شامل: Autodesk ،Atlassian ،Intuit ،T-Mobile ،GitLab ،DuckDuckGo ،Microsoft ،IBM ،Google ، Adobe ،Salesforce ،VMWare ،Xerox ،LinkedIn ،Cisco ،Facebook ،Target ،Citrix Systems ،Twitter،Apple، اینتل و موارد دیگر.

از آنجا که ریشه های آن در بهینه سازی عملکرد در مقیاس است، Nginx اغلب از سایر وب سرورهای محبوب در آزمایش های معیار، به خصوص در مواقعی که محتوای استاتیک و یا درخواست های همزمان زیاد دارند، بهتر عمل می کند.

معرفی و بررسی وب سرویس و وب سرور

شما می توانید برای مشاهده مقاله مرتبط با نام “وب سرویس چیست و چه تفاوتی با وب سرور دارد؟ ” بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

Nginx چگونه کار می کند؟

Nginx برای ارائه استفاده از حافظه کم و همزمانی بالا ساخته شده است. Nginx به جای ایجاد فرآیندهای جدید برای هر درخواست وب، از رویکرد ناهمزمان و محور رویداد استفاده می کند که در آن، درخواست ها در یک موضوع واحد به صورت همزمان انجام می شوند.

با Nginx، یک فرایند اصلی می تواند چندین فرایند را کنترل کند. در واقع در این وب سرور علاوه بر اینکه فرآیند اصلی حفظ می شود، سایر فرآیند ها نیز به صورت پردازش واقعی انجام می شوند. از آنجا که Nginx ناهمزمان است، هر درخواست می تواند به طور همزمان و بدون مسدود کردن سایر درخواست ها توسط سایر فرآیند ها اجرا شود.

برخی از ویژگی های رایج که در Nginx مشاهده می شود عبارتند از:

  • معکوس کردن پروکسی با ذخیره
  • پشتیبانی از IPv6
  • تعادل بار
  • پشتیبانی FastCGI با ذخیره سازی
  • صفحات وب
  • رسیدگی به پرونده های استاتیک، پرونده های فهرست بندی و نمایه سازی خودکار
  • TLS / SSL با SNI

آمار استفاده در مورد Nginx و Apache

Apache یکی دیگر از وب سرورهای منبع باز محبوب است. از نظر تعداد، طبق گفته W3Techs، وب سرور آپاچی محبوب ترین وب سرور موجود است و در 43.6٪ وب سایت (از 47٪ در سال 2018) از کل وب سایت های دارای وب سرور شناخته شده، استفاده می شود. Nginx با 41.8٪ در رتبه دوم قرار دارد.

نت‌ تراكس نظرسنجی را در 233 میلیون دامنه انجام داد و استفاده از آپاچی را در 31.54٪ و استفاده از Nginx با 26.20٪ مشاهده كرد.

وب سرور Nginx

در حالی که آپاچی محبوب ترین گزینه است، در واقع Nginx محبوب ترین سرور در بین وب سایت های پر ترافیک است.

وقتی نرخ استفاده را با استفاده از ترافیک تقسیم می کنید، قدرت Nginx:

60.9٪ از 100،000 محبوب ترین سایت (از 56.1٪ در سال 2018)
67.1٪ از 10،000 محبوب ترین سایت (از 63.2٪ در سال 2018)
62.1٪ از 1000 سایت محبوب ترین (از 57٪ در سال 2018)
در حقیقت ، Nginx توسط بعضی از سایت های پر ترافیک موجود از جمله Netflix ، NASA و حتی WordPress.com استفاده می شود.

از سوی دیگر، استفاده از Apache با افزایش ترافیک سایت در جهت مخالف حرکت می کند. این قدرت:

24.0٪ از 100،000 سایت پرطرفدار از 27.1٪ در سال 2018 کاهش یافته است.
18.8٪ از 10،000 از محبوب ترین سایت از 21.5٪ در سال 2018 کاهش یافته است.
16.6٪ از 1000 از محبوب ترین سایت از 16.2٪ در سال 2018 افزایش داشته است.
اگر نگاهی به Google Search terms از سال 2004 بیندازیم، می بینیم که آپاچی روند نزولی پایداری داشته است. در حالی که NGINX شاهد رشد جزئی بوده است.

وب سرور انجین ایکس

باز هم، هنگامی که فکر می کنید NGINX در مقیاس بهتر عمل می کند، جای تعجب ندارد که وب سایت های پر بازدید و پر ترافیک، NGINX را نسبت به آپاچی انتخاب کنند.

نحوه بررسی Nginx و Apache

در اکثر وب سایت ها، می توانید به راحتی هدر HTTP سرور را بررسی کنید تا ببیند که آیا از Nginx استفاده می کند یا از Apache. با راه اندازی زبانه شبکه در Chrome Devtools می توانید هدرهای HTTP را مشاهده کنید. یا می توانید هدرها را در ابزاری مانند Pingdom یا GTmetrix بررسی کنید.

با این حال، هدر HTTP ممکن است همیشه سرور وب اصلی را فاش نکند. به عنوان مثال، اگر سایت وردپرس شما در پشت سرویس پروکسی مانند Cloudflare قرار دارد، هدر HTTP سرور به جای نمایش نام وب سرور، به شما cloudflare را نشان می دهد.

وب سرور انجین ایکس

جدول زیر خلاصه ای از تاریخچه انجین ایکس است:

نوعPrivate
صنعتTechnology
تاسیس2011
مرکز اصلیSan Francisco, California, U.S
افراد اصلی(Gus Robertson (CEO), Igor Sysoev (CTO
محصولاتNginx web server, nginx amplify saas, nginx controller, nginx unix and nginx web application firewall
وب سایتnginx.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا