مفاهیم پایه

دیتا سنتر یا مرکز داده (Data Center) چیست و چه کاربردهایی دارد؟

در ساده ترین حالت یک دیتا سنتر یک مرکز فیزیکی است که سازمان ها برای تهیه برنامه ها و داده های مهم خود از آن استفاده می کنند.

طراحی مرکز داده، مبتنی بر شبکه ای از منابع محاسباتی و ذخیره سازی است که تحویل برنامه ها و داده های مشترک را امکان پذیر می کند.

چه چیزی یک دیتا سنتر مدرن را تعریف می کند؟

دیتا سنتر مدرن بسیار متفاوت از مدت ها قبل است. زیر ساخت ها از سرور های فیزیکی داخلی در محل به زیر ساخت های مجازی منتقل شده اند.

در این دوره مرکز داده های مدرن هر کجا که داده ها و برنامه های کاربردی آن وجود دارد، در سراسر ابر های عمومی و خصوصی مختلف از طریق دستگاه های تلفن همراه و محاسبات تعبیه شده تا لبه شبکه گسترش می یابد.

در این محیط دائماً در حال تغییر، مرکز داده باید اهداف کاربران و برنامه ها را منعکس کند.

چرا دیتا سنتر ها برای تجارت مهم هستند؟

در دنیای فناوری اطلاعات سازمانی، مراکز داده برای طراحی برنامه های تجاری و فعالیت ها طراحی شده اند که عبارتند از:

  • اشتراک گذاری ایمیل و فایل
  • برنامه های کاربردی
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)
  • داده های حجیم، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  • خدمات ارتباطی و همکاری

اجزای اصلی یک دیتا سنتر چیست؟

انواع دیتا سنتر

طراحی مرکز داده شامل روتر ها، سوئیچ ها، فایروال ها، سیستم های ذخیره سازی، سرور ها و کنترل کننده های تحویل برنامه است.

از آنجا که این مؤلفه ها داده ها و برنامه های مهم تجاری را ذخیره و مدیریت می کنند، امنیت مرکز داده در طراحی مرکز داده بسیار مهم است.

آن ها با هم ارائه می دهند:

زیر ساخت شبکه این سرور ها (فیزیکی و مجازی) خدمات دیتا سنتر، ذخیره و اتصال خارجی را به مکان های کاربر نهایی متصل می کند.

  • زیر ساخت های ذخیره سازی: داده ها، سوخت مرکز داده مدرن هستند. سیستم های ذخیره سازی برای نگهداری این کالای با ارزش استفاده می شود.
  • منابع محاسباتی: برنامه های کاربردی، موتور های یک مرکز داده است. این سرور ها پردازش، حافظه، ذخیره محلی و اتصال به شبکه را که برنامه های کاربردی را هدایت می کند، فراهم می کنند.

مراکز داده چگونه کار می کنند؟

خدمات مرکز داده به طور معمول برای محافظت از عملکرد و صداقت اجزای اصلی مرکز داده مستقر می شوند.

وسایل امنیتی شبکه: این ها شامل محافظت از فایروال و محافظت از ایجاد نفوذ در مرکز داده است.

تضمین تحویل برنامه: این مکانیزم ها برای حفظ عملکرد برنامه، قابلیت انعطاف پذیری و در دسترس بودن برنامه را از طریق خرابی خودکار و تعادل بار فراهم می کنند.

مرکز تأسیسات داده چیست؟

اجزای مرکز داده برای پشتیبانی از سخت افزار و نرم افزار مرکز به زیرساخت های قابل توجهی نیاز دارند.

این ها شامل سیستم های فرعی برق، تأمین برق اضطراری (UPS)، تهویه، سیستم های خنک کننده، فایروال، ژنراتور های پشتیبان و اتصال به شبکه های خارجی است.

استاندارد های زیر ساخت مرکز داده چیست؟

استاندارد تصویب شده برای طراحی مرکز داده و زیر ساخت های مرکز داده ANSI / TIA-942 است.

این استاندارد شامل صدور گواهینامه آماده ANSI / TIA-942 که تضمین کننده مطابقت با یکی از چهار دسته از رده های مرکز داده است که برای سطوح افزونگی و تحمل شکاف، رتبه بندی شده است.

  1. زیر ساخت اصلی سایت: یک دیتا سنتر درجه 1، محافظت محدود در برابر حوادث جسمی را ارائه می دهد. این شرکت دارای مؤلفه های تک ظرفیتی و یک مسیر توزیع یکسان و بدون افزونگی است.
  2. زیر ساخت سایت مؤلفه با ظرفیت اضافی: این مرکز داده محافظت بهتر در برابر حوادث جسمی را ارائه می دهد. این مؤلفه ها دارای ظرفیت اضافی و یک مسیر توزیع یکنواخت و بدون افزونگی است.
  3. زیر ساخت های سایت به طور هم زمان قابل حفظ: این مرکز داده تقریباً در برابر تمام وقایع فیزیکی محافظت می شود، اجزای با ظرفیت اضافی و چندین مسیر توزیع مستقل را ارائه می دهد. هر جزء بدون ایجاد اختلال در سرویس دهی به کاربران نهایی قابل حذف یا جایگزینی است.
  4. زیر ساخت های سایت تحمل پذیر خطا: این مرکز داده بالاترین سطح تحمل خطا و افزونگی را فراهم می کند. اجزای با ظرفیت اضافی و چندین مسیر توزیع مستقل، امکان رفع همزمان یک عیب را در هر نقطه در هنگام نصب، بدون ایجاد خرابی ایجاد می کنند.

انواع مراکز داده

انواع بسیاری از مراکز داده و مدل های خدمات در دسترس هستند. طبقه بندی آن ها بستگی به این دارد که آیا آن ها متعلق به یک یا چند سازمان، چگونگی قرار گرفتن آن ها در توپولوژی سایر مراکز داده، فناوری های استفاده شده برای محاسبات و ذخیره سازی و حتی بهره وری انرژی آن ها می باشد. چهار نوع اصلی دیتا سنتر وجود دارد:

  • مراکز داده سازمانی: این ها توسط شرکت ها ساخته شده، متعلق به آن ها است و توسط خودشان اداره می شوند و برای کاربران نهایی آن ها بهینه شده اند. بیشتر اوقات آن ها را در محیط دانشگاه می توانید یافت کنید.
  • دیتا سنتر خدمات مدیریت شده: این مراکز داده توسط شرکت های شخص ثالث (یا ارائه دهنده خدمات مدیریت شده) به نمایندگی از یک شرکت اداره می شوند. این شرکت به جای خرید آن، تجهیزات و زیر ساخت ها را اجاره می دهد.
  • دیتا سنتر جغرافیایی: در مراکز داده (colo)، یک شرکت، فضایی را در یک مرکز داده که متعلق به شرکت دیگری است اجاره می دهد که در خارج از محل شرکت قرار دارد. این مرکز داده colocation میزبان زیر ساخت ها، خنک کننده، پهنای باند، امنیت و … است در حالی که شرکت قطعات، از جمله سرورها، انبار ها و فایروال ها را فراهم و مدیریت می کند.
  • دیتا سنتر ابری: در این فرم خارج از مرکز داده، داده ها و برنامه ها توسط یک ارائه دهنده خدمات ابری میزبانی می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا