Networkآموزش

رنگ بندی و استاندارد کابل شبکه LAN

کابل های شبکه یکی از تجهیزات شبکه می باشد که رنگ بندی نادرست آن ممکن است باعث نا پایداری شبکه یا از بین رفتن اتصال شبکه شود. بنابراین، دانستن استاندارد های رنگ بندی کابل شبکه از اهمیت زیادی برخوردار است. اما قبل از آن باید با انواع کابل شبکه آشنا شوید، ما در پستی دیگر شما را با انواع کابل شبکه آشنا کرده ایم. اکنون بعد از آشنایی با انواع کابل شبکه و تفاوت های آن با خواندن این مقاله، با رنگ بندی و استاندارد های آن آشنا می شوید. پس تا انتهای این پست با ما همراه باشید.

ما دو نوع استاندارد رنگ بندی کابل شبکه داریم:

  1. استاندارد TIA/EIA 568-A
  2. استاندارد TIA/EIA 568-B

1. استاندارد رنگ بندی کابل شبکه TIA/EIA 568-A (T-568A)

با روی کار آمدن کابل های CAT5 در سال 1995، استاندارد TIA/EIA 568-A به عنوان رنگ بندی تایید شده توسط متخصصان شبکه مورد استفاده قرار گرفت. ترتیب رنگ بندی در این استاندارد به صورت زیر است:

 استاندارد رنگ بندی TIA/EIA 568-A (T-568A)
استاندارد رنگ بندی TIA/EIA 568-A (T-568A)

1.سفید سبز 2. سبز 3. سفید نارنجی 4. آبی 5. سفید آبی 6. نارنجی 7. سفید قهوه ای 8. قهوه ای

2. استاندارد رنگ بندی کابل شبکه TIA/EIA 568-B (T-568B)

در سال 2002 با روی کار آمدن کابل‌ های CAT6 استاندارد TIA/EIA 568-B جایگزین استاندارد T-568A شد. در حال حاظر از هر دو استاندارد، برای رنگ بندی کابل شبکه استفاده می شود اما استاندارد T-568B رایج تر است. ترتیب رنگ بندی در این استاندارد به صورت زیر است:

استاندارد رنگ بندی کابل شبکه TIA/EIA 568-B (T-568B)

1. سفید نارنجی 2. نارنجی 3.سفید سبز 4. آبی 5. سفید آبی 6. سبز 7. سفید قهوه ای 8. قهوه ای

کابل های شبکه دو نوع هستند، مستقیم (Straight) و متقاطع (Crossover). بسته به این که کابل های شبکه یک کامپیوتر و یک سوئیچ را به هم متصل می کنند یا دو کامپیوتر را به هم متصل می کنند، از هر یک از این کابل ها استفاده می شود.

مستقیم (Straight)

از این کابل برای اتصال یک کامپیوتر به یکی از تجهیزات شبکه‌ ای (مانند سوئیچ، روتر، اکسس پوینت و غیره) استفاده می شود. در این نوع کابل ابتدا و انتهای کابل با یک استاندارد رنگ بندی شده اند. در تصویر سمت راست یک کابل مستقیم با استاندارد رنگ بندی کابل شبکه T-568A می بینید و در تصویر سمت چپ یک کابل مستقیم با استاندارد رنگ بندی T-568B می بینید.

متقاطع (Crossover)

از این نوع کابل برای اتصال دو کامپیوتر به هم یا اتصال دو سوئیچ به هم استفاده می شود.

برای داشتن این نوع کابل سه راه وجود دارد:

راه اول: یک سر آن را با استفاده از استاندارد T-568A و سر دیگر آن را با استفاده از استاندارد T-568B سیم کشی کنید.

راه دوم: مجموعه سیم های سبز را با مجموعه سیم های نارنجی جا به جا کنید. همانطور که در تصویر زیر می بینید.

راه سوم: این راه کمی سخت تر است. پین شماره 1 در ابتدای کابل را به پین شماره 3 در انتهای کابل متصل کنید سپس پین شماره 2 در ابتدای کابل را به پین شماره 6 در انتهای کابل متصل کنید و به همین ترتیب طبق آن چه در سمت چپ تصویر می بینید ادامه دهید.

توضیحات اتصال سیم ها

نحوه ساخت کابل اترنت:

  • سیم را به اندازه دلخواه از روی قرقره جدا کرده و برش دهید. اما توجه داشته باشد، طول کابل اترنت بین کامپیوتر و سوئیچ یا بین دو کامپیوتر نمی تواند بیشتر از 100 متر برای 100BASE-TX و 300 متر برای 10BASE-T باشد.
  • سیم ها را داخل روکش کابل شبکه قرار دهید.
  • از یک طرف شروع کنید و روکش کابل را با استفاده از یک چاقو حدود 1 سانتی متر برش دهید. مراقب باشید که سیم ها را سوراخ نکنید، در غیر این صورت باید از نو شروع کنید.
  • سیم ها را به ترتیب مورد نظر طبق استاندارد های بالا بچینید. انتهای سیم ها را به اندازه نیم سانت طوری برش دهید که فقط روکش هر سیم جدا شود و قسمت مسی سیم از رشته جدا نشود. اگر بیشتر از نیم سانتی متر باشد، کابل شما مستعد تداخل خواهد بود.
  • اکنون سیم هار را به ترتیب داخل سوکت قرار دهید و سوکت را روی سیم ها محکم کنید.
  • برای سمت دیگر کابل هم طبق توضیحات بالا عمل کنید.
  • کابل را تست کنید.

منبع: incentre.net

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا