Networkآموزش

انواع کابل شبکه LAN و تفاوت های آن ها با یکدیگر

در این مقاله می خواهیم انواع کابل شبکه LAN و تفاوت های آن ها با یکدیگر را به شما بگوییم. ابتدا توضیح مختصری درباره کابل شبکه LAN و شبکه محلی LAN بدهیم تا بهتر متوجه شوید.

شبکه محلی LAN

شبکه محلی LAN یک شبکه ارتباطی است که کامپیوترهای مختلف داخل یک ساختمان یا ناحیه محدود جغرافیایی را به هم متصل می کند. این اتصال می تواند بی سیم یا سیمی باشد. Token Ring، اترنت و Wireless LAN نمونه هایی از فناوری استاندارد شبکه های محلی هستند.
اترنت یک فناوری برای اتصال شبکه های محلی LAN است که می تواند دستگاه ها را با یک پروتکل به هم ارتباط دهد. در واقع به مجموعه‌ فناوری‌هایی گفته می‌شود که برای ایجاد شبکه‌های محلی (LAN) سیمی به کار می‌روند.

کابل LAN چیست؟

کابل شبکه LAN cable یا Ethernet Cable از اجزای مهم شبکه های کامپیوتری محسوب می شود. در واقع کابل شبکه، یک رابط بین دستگاه ها در شبکه هست که می تواند فقط صفر و یک و جریان و ولتاژ الکتریکی را منتقل کند.

انواع کابل شبکه یا کابل LAN

3 نوع کابل شبکه اصلی وجود دارد که عبارت اند از:

  1. کابل شبکه زوج بهم تابیده (Twisted Pair)
  2. کابل شبکه کواکسیال (Coaxial)
  3. کابل شبکه فیبر نوری (Optical Fiber)

کابل شبکه زوج بهم تابیده

کابل شبکه زوج بهم تابیده، از رایج ترین انواع کابل های شبکه است. (متداول ترین نوع کابل LAN است). شبکه های محلی یا LAN مغازه ها، فروشگاه ها و دفاتر نمونه هایی از کاربردهای کابل زوج بهم تابیده است.

کابل شبکه زوج بهم تابیده

کابل زوج بهم تابیده به دو دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:

  • کابل Unshielded Twisted یا UTP: کابل زوج بهم تابیده بدون شیلد است. این کابل به دلیل اینکه هیچ شیلد و محافظی، دور سیم های آن وجود ندارد، در شبکه هایی که داده یا Data اهمیت زیادی ندارد استفاده می شود.
  • کابل Shielded Twisted Pair یا STP: کابل زوج بهم تابیده شیلدار است. این کابل در محیط هایی که نویز بیشتری دارد استفاده می شود. برای مثال در مسافت های طولانی و زمانی که کابل شبکه از کنار کابل برق رد می شود استفاده می شود.

کابل شبکه کواکسیال

کابل های کواکسیال برای انتقال اطلاعات و سیگنال در فرکانس بالا در شبکه های کامپیوتری، شبکه LAN و آنتن تلویزیون های رنگی و دوربین های مدار بسته استفاده می شوند. این کابل از دو سیم تشکیل شده است که یک سیم مغز مفتولی و یک سیم لایه مسی که اطراف آن تشکیل شده است که این دو سیم به واسطه ماده پلاستیکی از هم متمایز شده اند.

کابل شبکه کواکسیال

کابل شبکه فیبر نوری

کابل فیبر نوری از شیشه ساخته شده است و سیگنال ها را با پالس ها و امواج نوری منتقل می کند. کابل های فیبر نوری در اتصالات بین ساختمان ها و یا ارتباطاتی که نیازمند سرعت بالایی هستند استفاده می شود. در جاهایی که به پهنای باند بالا نیاز است مانند فرودگاه ها، بیمارستان ها و بانک ها کابل فیبر نوری مناسب است. زیرا سرعت بالایی دارد و حجم زیادی از اطلاعات را انتقال می دهد.

کابل شبکه فیبر نوری

 Category یا دسته بندی کابل شبکه

Cat مخفف Category یا دسته بندی می باشد. کابل های UTP کاربردهای مختلف و انواع مختلفی دارند که می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

حداکثر پهنای باندحداکثر سرعت انتقال (در 100 متر)نوع کابلدسته بندی
16 مگاهرتز10 مگابیت در ثانیهUTP Cat 3
100 مگاهرتز10/100 مگابیت در ثانیهUTPCat 5
100 مگاهرتز1000 مگابیت در ثانیه / 1 گیگابیت بر ثانیهUTP Cat 5e
250 مگاهرتز1000 مگابیت در ثانیه / 1 گیگابیت بر ثانیهUTP یا STP Cat 6
500 مگاهرتز10000 مگابیت در ثانیه / 10 گیگابیت بر ثانیهSTP Cat 6a
600 مگاهرتز10000 مگابیت در ثانیه / 10 گیگابیت بر ثانیهSSTPCat 7

تفاوت کابل های Cat

این دسته بندی ها در پهنای باند و نویز با هم تفاوت دارند. هر نسل جدید که معرفی می شود، پهنای باند بیشتر و نویز کمتری دارد.

سیم های کابل Cat 6 نسبت به Cat 5، بیشتر به هم پیچیده شده اند و این باعث می شود که نویز پذیری، کمتر شود.
نام گذاری این دسته بندی ها به گونه ای است که هر چقدر عدد بعد از Cat بیشتر یا بزرگتر باشد، به معنی استاندار جدیدتر است. استاندار جدید یعنی تغییری در کاهش نویز یا سرعت انتقال داده ها ایجاد شده است.

تفاوت کابل های Cat

همچنین اصطلاحاتی مانند Cat 5e و Cat 6a به ترتیب به معنای:

  • e مخفف عبارت Enhanced به معنی بهبود یافته است.
  • a مخفف عبارت Augmented به معنی افزایش داده شده است.

وقتی مقدار Cat 5 را در برابر نویز بهبود بدهند، آن را Cat 5e نام گذاری می کنند و همچنین زمانی که Cat 6، سرعت کلاک پالس از 250 مگاهرتز به 500 مگاهرتز افزایش پیدا کند، آن را Cat 6a نام گذاری می کنند.

خوب است بدانید وقتی که هر دسته بندی نسل جدیدی را معرفی می کند، با نسل قبل از خود سازگاری دارد و اینگونه نیست که از کابل Cat 5 دیگر نشود در شبکه Cat 6 استفاده کرد.

منبع: electronics-notesguru99

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا