CloudServer

سرور هوشمند چیست؟

با مفهوم و پلن های سرور های اختصاصی و همچنین سرور مجازی در مقاله های دیگر به طور کامل آشنا شدید. همچنین راجع به خدمات متنوع و کاربردی که فضای ابری فراهم می کند نیز مطالبی را خواندید. بیان شد که خدماتی که فضای ابری ارائه می دهد به دلیل انعطاف پذیری بالا به رشد کسب و کار ها بسیار کمک کرده است. دو مورد مهم در انتقال اطلاعات به سرویس های ابری امنیت و حریم خصوصی است. در این مقاله شما را با مفهوم سرور هوشمند آشنا خواهیم کرد.

سرور های هوشمند یک نوع جدید از سرور های اختصاصی به شمار می روند، که همانند پردازش ابری انعطاف پذیری بالایی دارند و قدرت آنها نیز همانند سرور های اختصاصی است. در واقع می توان گفت جدیدترین تکنولوژی در زمینه خدمات ابری، سرورهای هوشمند است. این سرورها امکان کنترل بیشتر بر نیازهای IT را می دهند و همچنین مزایای رایانش ابری را نیز دارند.

انعطاف پذیری بالا سرور هوشمند
انعطاف پذیری بالا سرور هوشمند

عمده ترین تفاوتی که بین سرور های هوشمند و دیگر سرور ها وجود دارد یک سیستم عامل لایه هوشمند است که بین سرور فیزیکی و هوشمند قرار دارد. در واقع این تکنولوژی این امکان را ایجاد کرده تا یک لایه اضافی بین لایه سخت افزاری و سیستم عامل داشته باشیم. با کمک این لایه می توان دیتا سنتر را اتوماسیون و مجازی سازی کرد. سرور های هوشمند پنل کنترلی دارند که با استفاده از آن می توان از راه دور مدیریت داشت و یا بر روی فعالیت سرور نظارت داشت.

استفاده از سرور هوشمند باعث حفظ حریم خصوصی و امنیت می شود. به عبارت دیگر سرور هوشمند را می توان یک نوع ماشین مجازی دانست که در داخل یک سیستم عامل لایه هوشمند قرار دارد. آن بر روی یک قطعه مجزا از سخت افزار سیستم قرار دارد و از تمام منابع سرور فیزیکی استفاده می کند.

این امکان وجود دارد تا سرور به صورت انحصاری نیز پیکر بندی شود تا عملکرد آن مطابق با خواسته های سازمان ها باشد. بدین صورت می توان میزان حافظه، RAM، نرم افزار را سفارشی سازی نمود. برای هر لایه هوشمند مقدار مشخصی رم مورد نیاز است.

پس می توان گفت در سرور هوشمند مزایای پردازش ابری برای سرور اختصاصی فراهم شده است و محدودیت هایی که پردازش ابری در مصرف منابع داشته نیز از بین رفته است.

هماهنگ کننده

مدیریت اتصال بین سرور ها و دیتا سنتر و همچنین مدیریت موجودی و منابع سرور در لایه هوشمند به عهده هماهنگ کننده است. از جمله وظایف هماهنگ کننده به موارد زیر می توان اشاره کرد:

1- امکان کنترل خروجی برق و کنترل و تخصیص دسترسی شبکه وجود دارد.

2- می توان آدرس های Mac و IP را مدیریت و کنترل نمود.

3- ویژگی های سرور فیزیکی را می توان مدیریت کرد و همچنین سرور ها را به server pool اضافه کرد.

مزایای سرور هوشمند
مزایای سرور هوشمند

4- امکان مدیریت فضای دیتا سنتر فراهم است که می توان دسترس پذیری ها را اختصاص داد.

مزیت ها

مدیریت: برای پیدا کردن نقص ها و کنترل و مدیریت سرور ها می توان از فضای مدیریتی این سرور های هوشمند استفاده کرد.

نصب سیستم عامل: با استفاده از فایل های image به راحتی می توان سیستم عامل را نصب کرد و نیازی نیست تا حضور فیزیکی در کنار سرور داشت. این مورد یکی از نکات مثبت این سرور ها به شمار می رود. همچنین امکان بوت کردن سیستم با دستگاه های خارجی مثل دی وی دی رام و فلش نیز وجود دارد.

دسترسی: همانطور که در بخش هماهنگ کننده اشاره شد، استفاده از لایه هوشمند امکان مدیریت دسترسی پذیری را فراهم می کند. پس می توان دسترسی پذیری سرور ها را افزایش داد و در زمان وقوع مشکلات، بدون حضور فیزیکی، مشکلات نرم افزاری را به آسانی حل کرد.

پشتیبان گیری: امکان تهیه نسخه پشتیبان به صورت خودکار وجود دارد. همچنین می توان این نسخه پشتیبان را در هر مکانی ذخیره کرد، حتی بدون اینکه لایه های دیگر درگیر این روند شوند.

کنترل: امکان کنترل پیوسته وضعیت سرور وجود دارد تا از میزان مصرف منابع، برق و … مطلع شد.

کنترل از راه دور
کنترل از راه دور

کنترل و مدیریت از راه دور: این ویژگی باعث شده تا زمانی که به هر دلیلی ارتباط معمول قطع شده است، به سرور دسترسی داشته باشید.

سرور انحصاری: در صورت استفاده از این سرور، به صورت کامل در اختیار شما است و اشتراکی در آن وجود ندارد.

افزایش امنیت: با کد گذاری داده ها و وجود یک لایه فایروال اضافی امنیت این سرور ها بسیار بالا خواهد بود.

به روز رسانی: مقیاس پذیری و به روز رسانی در این سرور بسیار سریع و آسان است.

مدیریت بهینه: بدون اینکه تغییری در سرعت و یا عملکرد سرور به وجود آید می توان برنامه های ورودی و خروجی را مدیریت کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا