Security

مثلث CIA در دیدگاه امنیتی وردپرس و ووکامرس

مثلث CIA مخفف سه واژه محرمانه بودن(confidentiality)، صداقت و صحت (integrity) و در دسترس بودن (availability) است. مثلث CIA مبنایی برای همه مدل های امنیت اطلاعات محسوب می شود. محرمانه بودن، صداقت و در دسترس بودن برای اطمینان از امنیت سیستم های اطلاعاتی و اطلاعات بسیار مهم است. وجود سه بخش CIA ضروری است و در صورت عدم موفقیت یک قطعه، نمی تواند به درستی تضمین کننده امنیت سیستم های اطلاعاتی باشد. بیایید ببینیم این سه مؤلفه چقدر بی نظیر هستند و چه نقشی دارند.

CIA triad
CIA triad

کاربرد confidentiality یا محرمانه بودن در وردپرس

محرمانه بودن یک اقدام ضروری برای کنترل امنیت سیستم های اطلاعاتی و اطلاعات است. این می تواند به طور مستقیم بر بخش های دیگر از مثلث CIA اثر بگذارد. اولین توضیح این است که اطلاعات باید فقط در دسترس کسانی باشد که حق دسترسی به آن اطلاعات را دارند. شما ممکن است درباره اصل حداقل امتیاز (POLP) شنیده باشید. Principle of Least Privilege بیان می کند که کاربر سیستم اطلاعات، باید فقط به اطلاعات لازم برای استفاده منظم از سیستم و هدف قانونی دسترسی داشته باشد.

confidentiality
confidentiality

محرمانه بودن و اصل کمترین امتیاز فقط در سیستم های اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، وردپرس می تواند دارای کاربران مختلف با سطح دسترسی مختلف باشد. این ویژگی دو مورد را تضمین می کند: الف) اینکه هر کاربر دارای یک حساب شخصی شده است، که فقط وی می تواند به آن دسترسی داشته باشد و مدیریت کند. ب) اینکه هر کاربر فقط به اطلاعاتی که به او اجازه دسترسی داده شده، دسترسی داشته باشد.

محرمانه بودن همچنین اطمینان از پنهان بودن اطلاعات حساس از دیگران است. فقط تصور کنید که اگر پرونده پیکربندی وردپرس، پایگاه داده یا حتی اطلاعات پی اچ پی شما برای همه قابل مشاهده باشد، چه اشتباهی رخ می دهد. این امر باعث می شود که مهاجم بالقوه شناسایی را راحت تر انجام دهد و تقریباً نخستین قدم زنجیره کشتن امنیت سایبری را به راحتی طی کند. زیرا می تواند اطلاعات اولیه مورد نیاز برای حمله را بدون انجام تحقیقات عمیق تر و وقت گیر به دست آورد. محدودیت مناسب در دسترس بودن اطلاعات می تواند شما را از حملات سایبری احتمالی محافظت کند.

کابرد integrity یا صداقت و صحت در وردپرس

داده ها فقط در صورت صحیح و بدون تغییر بودن ارزشمند هستند. یکپارچگی داده به این معنی است که توسط شخص غیرمجاز، اطلاعات به هیچ وجه تغییر نمی یابد. ما یک مثال عالی داریم، تصور کنید که یک میلیون دلار در حساب بانکی خود دارید و شخصی موفق به ثبت سوابق در بانک اطلاعات بانک شده و پس انداز خود را تنها با حذف چندین نماد کاهش داده است. با اطمینان می توان گفت که یکپارچگی داده ها سنگ بنایی برای اطمینان از سیستم های داده و اطلاعات است.

integrity
integrity

کوچکترین تغییرات می تواند تأثیرات گسترده ای بر اطلاعات و کار سیستم های اطلاعاتی بگذارد. فرض کنید به عنوان مثال، شما یک فروشگاه اینترنتی در WooCommerce دارید، شخصی موفق به تغییر قیمت برخی از کالاهای موجود در فروشگاه شما از 99 هزار تومان به 9 هزار تومان می شود. یک نماد حذف شده باعث ایجاد چنین تفاوت بزرگی می شود و می تواند ضررهای زیادی را برای تجارت شما ایجاد کند.

فکر نکنید که فقط باید یکپارچگی اطلاعات پایگاه داده را تضمین کنید. صداقت وردپرس و WooCommerce یا هر منبع نرم افزاری دیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. تغییر کد منبع نرم افزار می تواند به مشکلات عظیمی منجر شود. هکرها می توانند تغییراتی را ایجاد کنند تا بدافزارها یا سایر نرم افزارهای ناخواسته مانند keylogger ها، پوسته ها و موارد مشابه را فقط برای دسترسی به سیستم، داده ها و فعالیت کاربر با سرقت شماره کارت های اعتباری، گذرواژه‌های حساب و موارد دیگر تزریق کنند.

به طور خلاصه، اطمینان از یکپارچگی داده ها، قابلیت اطمینان سیستم را تضمین می کند و کنترل یکپارچگی داده ها به شما امکان می دهد تا نفوذ بالقوه به سیستم خود را شناسایی کنید.

کاربرد availability یا در دسترس بودن در وردپرس

مهم است که اطمینان حاصل کنید که سیستم اطلاعات و اطلاعات همیشه در دسترس کاربر یا بیننده مجاز است. برخی از حملات مانند Denial-of-Service (DoS) یا DDoS توسط هکرها، سیستم اطلاعات شما را برای کاربران و بینندگان غیرقابل دسترس می کند. این یک موضوع و مشکل برجسته است. با این حال، ده ها اقدام مختلف مانند Firewall Web Application (WAF)، شبکه های تحویل محتوا (CDN) و موارد دیگر وجود دارد که می تواند سایت وردپرس یا فروشگاه WooCommerce شما را از چنین حملاتی محافظت کند.

availability
availability

در دسترس بودن همچنین بدان معنی است که سیستم اطلاعات شما باید تجربه قابل قبول کاربری داشته باشد. این بدان معناست که اگر چنین تدابیری امنیتی را اعمال کنید که در نهایت باعث خراب شدن تجربه کاربر و دسترسی به داده ها از طریق درخواست کاربران برای عبور از مراحل امنیتی زیادی شود، از نظر کاربران تقریباً غیرقابل دسترس خواهد بود.

اهداف حملات سایبری چیست؟

نتیجه گیری

مثلث CIA
مثلث CIA

مثلث CIA نمونه ای عالی از چگونگی ارزیابی و سخت تر کردن امنیت سایت های وردپرس و فروشگاه های WooCommerce است. این سه بخش از مثلث به یکدیگر وابسته هستند و پایه ای محکم برای محافظت از سیستم اطلاعات و اطلاعات شما فراهم می کنند. هر اندازه گیری می تواند احتمال حمله موفقیت آمیز را کاهش دهد. فقط به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از اقدامات امنیتی ممکن است اطلاعات یا سیستم اطلاعات شما را در دسترس کاربران شما قرار ندهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا