Networkمفاهیم پایه

معرفی شبکه (Ad Hoc Mobile (MANET

در این مقاله قصد داریم به معرفی شبکه (Ad Hoc Mobile (MANET بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

محققان با پیشرفت های اخیر فن آوری در حوزه ارتباطات بی سیم و ظهور دستگاه های محاسباتی قابل حمل، توجه خود را به سمت بهبود عملکرد شبکه های کامپیوتری و به ویژه اطمینان از دسترسی سریع به اطلاعات مستقل از زمان یا مکان معطوف کرده اند.

تا همین اواخر، شبکه های بی سیم منحصراً مبتنی بر زیرساخت های برنامه ریزی شده و بزرگ و کنترل سلسله مراتبی عملیات ها بودند. با گسترش گسترده برنامه های بی سیم، به ویژه شبکه های شخصی و محلی، نیاز به خود سازماندهی، استقلال، سازگاری و کاهش هزینه آشکار شده است. شبکه های موقت تلفن همراه (MANETs) راه حلی ارائه می دهند که به طور مؤثر به این موضوعات پاسخ می دهد.

مفهوم MANETs، تلاش دارد تا مفاهیم تحرک را در همه قسمت های محیط گسترش دهد. برخلاف شبکه های مبتنی بر ارتباطات سلولی، هیچ اداره مرکزی در دسترس نیست. اپراتورهای تلفن همراه خودشان یک زیرساخت شبکه را بطور موقت و مناسب ارائه می دهند. با توجه به اندازه شبکه ad hoc، که می تواند صدها، یا حتی هزاران نفر از واحدهای سلولی را شامل شود، هیچ گونه فرض و محدودیتی ایجاد نشده است.

شبکه (Ad Hoc Mobile (MANET

در این فصل، تکامل شبکه هایی با زیرساخت های ثابت به شبکه های MANET ارائه می دهیم. در مرحله بعد، ویژگی های مختلف شبکه های ad hoc را ذکر کرده و چند نمونه از کاربرد آنها را بیان می کنیم.

شبکه ad-hoc تلفن همراه (MANET) متشکل از میزبان های تلفن همراه مجهز به وسایل ارتباطی بی سیم است. انتقال میزبان تلفن همراه به دلیل ماهیت پخش ارتباطات بی سیم و آنتن های همه جهته توسط همه میزبان در محدوده انتقال آن دریافت می شود. اگر دو میزبان بی سیم از محدوده انتقال آنها در شبکه های ad hoc خارج باشند، سایر میزبان های تلفن همراه مستقر در بین آنها می توانند پیام های خود را ارسال کنند، که به طور موثری شبکه های متصل را بین میزبان تلفن همراه در منطقه مستقر ایجاد می کند.

با توجه به تحرک میزبان های بی سیم، هر میزبان باید به توانایی یک سیستم خودمختار یا یک عملکرد مسیریابی بدون هیچ گونه زیرساخت های مستقر و یا اداره متمرکز مجهز شود. میزبان های تلفن همراه می توانند به صورت دلخواه حرکت کنند و بدون اطلاع سایر میزبان ها می توانند روشن یا خاموش شوند. تحرک و استقلال، یک توپولوژی پویا از شبکه ها را معرفی نمی کند، زیرا میزبان های نهایی زودگذر هستند و به دلیل میزبان های میانی در یک مسیر ارتباطی گذرا هستند.

شبکه (Ad Hoc Mobile (MANET

MANET مخفف Network adhoc Mobile است که به عنوان شبکه adhoc بی سیم یا شبکه بی سیم adhoc نیز خوانده می شود که معمولاً دارای یک شبکه روت شونده در بالای شبکه تعطیل آگهی Link Layer است.

آنها شامل مجموعه ای از گره های تلفن همراه هستند که بدون اتصال به زیرساخت های ثابت به صورت بی سیم در یک شبکه خود ترمیم شده و خود را ترمیم می کنند. گره های MANET آزاد هستند و به طور تصادفی حرکت می کنند زیرا توپولوژی شبکه به طور مکرر تغییر می کند. هر گره به عنوان یک روتر رفتار می کند زیرا آنها ترافیک را به سمت گره مشخص شده دیگر شبکه هدایت می کنند.

MANET ممکن است به صورت مد مستقل عمل کند و یا می تواند بخشی از اینترنت بزرگتر باشد. آنها توپولوژی خود مختار بسیار پویا را با حضور یک یا چندین فرستنده مختلف بین گره ها تشکیل می دهند. چالش اصلی MANET مجهز کردن هر دستگاه به منظور پیوسته نگه داشتن اطلاعات مورد نیاز برای هدایت درست ترافیک است.

MANET ها شامل یک شبکه همتا، خود سازنده و خود شفابخش در حدود 2000-2015 MANET به طور معمول در فرکانس های رادیویی (30MHz-5GHz) ارتباط برقرار می کنند. این می تواند در ایمنی جاده ها استفاده شود، از حسگرهای مربوط به محیط زیست، منزل، بهداشت، عملیات نجات بلایا، دفاع هوایی / زمین / نیروی دریایی، سلاح، روبات و غیره.

شبکه (Ad Hoc Mobile (MANET

ویژگی های MANET

توپولوژی های پویا: توپولوژی شبکه که به طور معمول چند کاره است، ممکن است با گذشت زمان به طور تصادفی و سریع تغییر کند، می تواند پیوندهای یک طرفه یا دو جهته را تشکیل دهد.

پهنای باند لینک های محدود و دارای ظرفیت متغیر: پیوندهای بی سیم معمولاً در مقایسه با شبکه سیمی از قابلیت اطمینان، کارایی، پایداری و ظرفیت کمتری برخوردار هستند. توان ارتباطی بی سیم حتی از حداکثر سرعت انتقال رادیو بعد از برخورد با محدودیت هایی مانند دسترسی چندگانه، سر و صدا، شرایط مداخله و غیره کمتر است.

رفتار خودمختار: هر گره می تواند به عنوان میزبان و روتر عمل کند، که این رفتار خودمختار را نشان می دهد.

بهره برداری انرژی: با توجه به اینکه بعضی یا همه گره ها برای باتری خود به باتری ها یا سایر وسایل برقی قابل اتکا متکی هستند. گره های تلفن همراه از ویژگی های کمتری در حافظه، قدرت و وزن برخوردار هستند.

امنیت محدود: شبکه بی سیم بیشتر مستعد تهدیدهای امنیتی است. فایروال متمرکز به دلیل ماهیت ویرانگر عملکرد آن برای امنیت، مسیریابی و پیکربندی میزبان وجود ندارد.

شبکه (Ad Hoc Mobile (MANET

مداخله کمتر انسانی: آنها برای پیکربندی شبکه نیاز به حداقل مداخله انسانی دارند، بنابراین از نظر ماهیتی بطور پویا خودمختار هستند.

جوانب مثبت و منفی شبکه (Ad Hoc Mobile (MANET

مثبت

  • جدایی از مدیریت شبکه مرکزی.
  • هر گره می تواند هر دو نقش بازی کند. یعنی روتر و میزبان که ماهیت خودمختاری را نشان می دهد.
  • گره های خود تنظیم و خود شفا، نیازی به مداخله انسان ندارد.

منفی

  • منابع به دلیل محدودیت های مختلف مانند سر و صدا، شرایط تداخل و غیره محدود هستند.
  • کمبود امکانات مجوز.
  • بیشتر در معرض حملات به دلیل امنیت جسمی محدود.

امیدوارم با مطالعه مقاله معرفی شبکه (Ad Hoc Mobile (MANET، توانسته باشید با ویژگی های این شبکه آشنایی لازم را بدست آورده باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا