DomainServerمفاهیم پایه

معرفی Name Server و انواع مختلف آن

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان Name Server را به طور کامل توضیح دهیم. شما برای داشتن یک سایت معتبر که در مرورگر تمامی کاربرانی که به اینترنت اتصال دارند دیده شوید، احتیاج به هاست و سپس دامنه معتبر دارید.

معرفی Name Server

NameServer

هر وب سایت موجود در اینترنت IP آدرس مشخص خودش را دارد و با این آی پی آدرس ها می توان به وب سایت ها دسترسی پیدا کرد. اما برای راحت تر شدن این مسئله می توان با نام دامنه، به سایت مورد نظر دسترسی داشته باشیم. Name Server بخشی از DNS می باشد که مخفف Domain Name System می باشد.

نیم سرور، نام دامنه سروری در اینترنت می باشد که کوئری ها و دستورات و یا سوالاتی را که از سمت کامپیوتر محلی شما صادر می گردد و در مورد موقعیت خدمات گوناگون مربوط به یک نام دامنه باشد را پاسخگویی می کند.

Name Server اختصاصی

هنگامی که چندین سایت به یک آی پی و یک سرور هدایت می شوند، می توانند همگی از یک نیم سرور مشترک استفاده کنند. این موضوع مانند هاست اشتراکی می باشد که همگی از یک سرور استفاده می کنند. هنگامی که شما می خواهید از دامنه هایتان از نیم سروری استفاده کنند که اختصاصا مربوط به شماست و از نام فرد و یا شرکت دیگری در آن استفاده نشده باشد یا اینکه شما کنترل پنل هاستینگ و یا سرور مجازی سفارش داده اید و می خواهید نیم سرور های اشاره کننده به به سرورتان که به کاربران به صورت اشتراکی ارائه می دهید، نیم سرور های اختصاصی خودتان باشد، در این صورت شما باید نیم سرور اختصاصی خودتان را داشته باشید.

درباره DNS

NameServer

DNS برای کامپیوتر ها ماند دفترچه تلفن می باشد که تمامی آدرس های ارتباطی را در بر می گیرد. دی ان اس نام دامنه را به IP معتبر تبدیل می کند.

وظایف نیم سرور

کاری که Name Server انجام می دهد، ایجاد ارتباط بین دامنه و میزبان هاست می باشد. در حقیقت نیم سرور ها دامنه را به آی پی مربوط به سرور مرتبط می کنند.

هر شرکتی متناسب با پلن هایی که در اختیار شما عزیزان قرار می دهد Name Server های مخصوص به خودش را دارد.

شما عزیزان با ورود به کنترل پنل دامنه می توانید نیم سرور ها را برای خودتان اختصاص دهید.

اگر پلن شما سرور اختصاصی می باشد به منظور ایجاد Name Server اختصاصی، لازم است یک سری تغییراتی را در سمت سرور و همچنین در بخش ثبت دامنه انجام دهید.

مراحل تغییر نیم سرور به نیم سرور اختصاصی

در مرحله اول باید به مرکزی که دامنه خودتان را در آن ثبت کرده اید این نیم سرور ها را به همراه آی پی سرور اعلام کنید تا مرکز ثبت کننده دامنه نیم سرور ها را ایجاد و به سمت سرور شما راهنمایی کنند.

در مرحله دوم نیز لازم است در تنظیمات DNS سرورتان این نیم سرور ها را تعریف کنید تا بتوانند مورد استفاده قرار گیرند.

تغییراتی که لازم است در بخش ثبت دامنه انجام دهید به شرح زیر می باشد:

NameServer
شما برای داشتن یک سایت معتبر که در مرورگر تمامی کاربرانی که به اینترنت اتصال دارند دیده شوید، احتیاج به هاست و سپس دامنه معتبر دارید.
  • در مرحله اول لازم است به بخشی که دامنه تان را ثبت کرده اید، بخش کنترل پنل مدیریت دامنه خود بروید و دو رکورد NS ایجاد نمایید.
  • نام رکورد NS را نیم سرور اختصاصی مورد نظر خودتان قرار بدهید و در قسمت Value مقدار آن را عینا آی پی سرورتان قرار دهید.

نکته: دامنه هایی که ir هستند، در کنترل پنلشان، بخش اضافه کردن رکورد را نخواهند داشت. بنابراین بهتر است از دامنه های بین المللی استفاده کنید. اما اگر حتما لازم می دانید که دامنه شما ir باشد، باید نام کارگزار را برابر با نیم سرور اختصاصی مدنظرتان قرار دهید و همچنین آی پی کارگزار را نیز برابر با آی پی آدرس سرور قرار دهید.

تغییراتی که لازم است در سمت سرور انجام شود نیز به شرح زیر است:

  • باید کنترل پنل هاستینگی که نصب نموده اید و DNS سرور مورد استفاده خود را باز نمایید و دو رکورد از نوع A و همچنین دو رکورد دیگر از نوع NS ایجاد نمایید. نام آن ها و مقدار آن ها را دقیقا با مقداری که در بخش دامنه وارد کرده اید، برابر و یکسان باشد.
  • همچنین اگر بر روی سرور مجازی خود کنترل پنل هاستینگی را نصب نکرده اید، می توانید از بهترین DNS های خصوصی با توجه به سیستم عاملتان، استفاده نمایید و برای نیم سرور خود، رکورد های مذکور را مطابق آنچه که در بالا ذکر شد، ایجاد نمایید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید بعد از انجام تغییرات، باید مدت زمانی را صبر کنید تا تغییرات در DNS Server شناخته شود و سپس هر دامنه ای که در سرور شما اضافه گردد و نیم سرور آن نیز بر روی نیم سرور شما ست گردد، سرور شما را نمایش خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا