NetworkSecurityآموزش

معرفی نرم افزار IP Scanner و پلتفرم های مشابه

امروزه کار با شبکه های دیجیتال بسیار گسترده شده است. بنابراین باید توجه بیشتری به امنیت شبکه داشت، در این بین یکی از ابزار های کاربردی در تامین امنیت شبکه استفاده از نرم افزار IP Scanner می باشد. به علاوه با توسعه شبکه های دیجیتال ترکیبی از نسخه های قدیمی و جدید تجهیزات شبکه، سرورهای فیزیکی و مجازی، ایستگاه های کاری و دستگاه های شخصی گرد هم آمده اند. تمام این موارد کار را برای تیم های فناوری اطلاعات و مدیران شبکه برای خواندن بسته های حاوی اطلاعات و پویش در شبکه دشوار کرده است.

از این رو نیاز به ابزار های اسکن شبکه پیشرفته تبدیل به نیازی اساسی برای مدیران شبکه شد. اما بسیاری از این ابزار ها بر پایه اسکن آدرس های IP عمل می کنند. در واقع به کمک نرم افزار IP scanner یافتن آدرس IP شبکه به راحتی امکان پذیر است. پیداکردن آی پی های شبکه با آی پی اسکنر و نرم افزار IP scanner امکان پذیر است. در این مقاله اهمیت نرم افزار پیدا کردن آی پی در شبکه را مورد بررسی قرار می دهیم.

همچنین نگاهی کوتاه بر نحوه عملکرد برای پیدا کردن آی پی در شبکه خواهیم داشت. احتمالا این سوال برای شما پیش آمده باشد که حال یافتن این IP به کمک این ابزار چه فایده ای دارد؟ در ادامه به این سوال نیز پاسخ می دهیم. اما پیش از هر چیز توصیه می کنیم کمی با مفهوم و کاربرد آدرس های IP آشنا شوید.

چگونگی پیدا کردن آدرس های IP

آدرس IP در واقع شناسه ای منحصر به فرد است. این آدرس هنگام اتصال دستگاهی مانند سرور، پرینتر و سایر تجهیزات به شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. اکثر شبکه ها از پروتکل TCP/IP برای اتصال دستگاه های شبکه در اینترنت استفاده می کنند. در شبکه های دیجیتال از دو نوع آدرس IPv4 و IPv6 استفاده می شود.

تمامی سیستم های عامل دارای ابزار هایی برای اسکن آدرس IP می باشند. این ابزارها از طریق خطوط فرمان قابل دسترسی هستند. IP Scanner ها در واقع لیستی از تمام IP های دستگاه متصل به شبکه به شما ارائه می دهند. بنابراین به راحتی می توانید به کمک این ابزار آدرس های IP مد نظر خود را در شبکه بیابید.

انرم افزار IP Scanner چیست؟

نرم افزار IP Scanner برای شناسایی و دسته‌ بندی همه دستگاه‌ های موجود در شبکه بر اساس آدرس IP، آدرس MAC، پورت و غیره استفاده می شود. هنگام اسکن شبکه طیف وسیعی از آدرس های IP به عنوان ورودی به نرم افزار IP Scanner داده می شود. نرم افزار IP Scanner تمام این آدرس ها را برای تعیین وضعیت، عملکرد و در دسترس بودن دستگاه های موجود بررسی می کند. در نرم افزار های IP Scanner به صورت دستی یا خودکار می توان به اسکن شبکه پرداخت.

چرا اسکن شبکه مهم است؟

همانطور که در ابتدای این پست نیز گفته شد امروزه امنیت در شبکه های دیجیتال برای پیشگیری از دسترسی های غیر مجاز و هک شدن اهمیت زیادی پیدا کرده است. در واقع پیدا کردن ادرس های IP شبکه به کمک نرم افزار IP Scanner علاوه بر افزایش امنیت در شبکه کار پویش و خواندن بسته های حاوی اطلاعات را آسان می کند.

مدیران شبکه، تستر های نفوذ و حتی هکر ها برای اسکن بسته های شبکه به نرم افزار IP scanner نیاز دارند. به کمک نرم افزار IP Scanner مدیران شبکه می توانند دستگاه های غیر مجاز پنهان شده در شبکه خود را پیدا کنند.

از مهم ترین دلایل استفاده از نرم افزار های IP scanner تامین امنیت و امکان اسکن و پویش شبکه و تشخیص دستگاه های مشکوک متصل به شبکه است. پیدا کردن آی پی های شبکه با استفاده از نرم افزار آی پی اسکنر امنیت شبکه را تضمین می کند، همچنین تاثیر زیادی در افزایش سرعت یافتن اطلاعات مربوط به دستگاه های متصل به شبکه دارد. توسط نرم افزار IP scanner اطلاعات زیادی از شبکه استخراج می شود. به کمک این ابزار می توان به اطلاعات مربوط به آدرس های IP، آدرس MAC، سیستم عامل، تعداد پورت های باز و وضیعت پورت ها و شرح کاملی از شبکه دست یافت.

10 ابزار اسکن IP

در ادامه لیستی از بهترین ابزار های اسکن IP را به شما ارائه می دهیم که به کمک آن ها می توانید امنیت شبکه خود را تضمین کنید.

  • IP Address Manager
  • Network Performance Monitor
  • User Device Tracker
  • Engineer’s Toolset
  • Angry IP Scanner
  • Network Monitor
  • Manage Engine Advanced IP Scanner
  • MyLanViewer
  • Advanced IP Scanner
  • IP Address Manager


نرم افزار IP scanner یکی از بهترین و محبوب ترین ابزار های رایگان و مطمئن برای تجزیه و تحلیل LAN ها می باشد. به کمک این نرم افزار می توانید در عرض چند ثانیه تمامی دستگاه های موجود در شبکه را شناسایی کنید. همچنین به راحتی می می توانید به HTTP، HTTPS، FTP و پوشه های اشتراک گذاری شده نیز دسترسی داشته باشید.

مکمل این ابزار نرم افزار مدیریت از راه دور Radmin است که به کمک این دو ابزار به راحتی می توانید به دستگاه های داخل شبکه خود از راه دور دسترسی داشته باشید و آن ها را خاموش یا روشن کنید. در این نرم افزار به راحتی می توانید از دستورات ping، tracert و SSH برای مدیریت از راه دور دستگاه های موجود در شبکه خود استفاده کنید. این ابزار رایگان است تنها در سیستم عامل ویندوز قابل استفاده است.

نحوه استفاده از نرم افزار IP scanner

این نرم افزار شبکه را مطابق با محدوده آدرس IP انتخاب شده اسکن می کند. شما می توانید طیف وسیعی از آدرس IP را که می خواهید در شبکه اسکن کنید را به عنوان ورودی به این ابزار بدهید و به عنوان خروجی لیستی دریافت کنید که شامل اطلاعات مربوط به دستگاه های شبکه است. همچنین این لیست را می توانید مرتب کنید، فیلتر های مد نظر خود را روی آن اعمال کنید و اطلاعات را به فایل جداگانه ای ارسال کنید.

محیط این ابزار ابری است و پس از راه اندازی، در صفحه مرورگر باز می شود و در آن می توان محدوده IP را تنظیم کرد. همچنین می‌ توانید با کلیک راست روی Agent Shell از صفحه نمایشی آیکون، IP Scanner را انتخاب و با Browse to Surface Scan Inventory آن را باز کنید.

محیط نرم افزار IP scanner

پس از اتمام کار، روی دکمه Start IP Scan یا Scan New IPs کلیک کنید.

شروع نرم افزار IP Scanner

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا