Networkمفاهیم پایه

معرفی TCP / IP (پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت)

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان پروتکل TCP / IP را معرفی کنیم. لطفا با ما همراه باشید تا با نحوه کار و اهمیت آن به طور کامل آشنا شوید.

معرفی TCP / IP

TCP / IP یا پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت، مجموعه ای از پروتکل های ارتباطی است که برای اتصال دستگاه های شبکه در اینترنت استفاده می شود. TCP / IP همچنین می تواند به عنوان یک پروتکل ارتباطی در یک شبکه خصوصی (یک اینترانت یا یک اکسترانت) استفاده شود.

پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت (TCP / IP) زبانی است که یک کامپیوتر برای دسترسی به اینترنت از آن استفاده می کند. این مجموعه از پروتکل هایی تشکیل شده است که، برای ایجاد شبکه ای طراحی شده اند تا میزبان دسترسی به اینترنت را داشته باشد.

TCP / IP وظیفه اتصال کامل داده ها را دارد و با ارائه کارکردهای دیگر از جمله آدرس دهی، نقشه برداری و تأیید، انتقال داده ها را به پایان می رساند. TCP / IP شامل چهار لایه است که با مدل OSI کمی متفاوت است. معمولاً به TCP / IP مجموعه کامل پروتکل اینترنت، مجموعه ای از قوانین و رویه ها گفته می شود، هرچند دیگر موارد نیز در این مجموعه گنجانده شده اند. TCP / IP چگونگی تبادل داده ها از طریق اینترنت را با ارائه ارتباطات انتهایی تا انتهایی مشخص می کند که چگونه باید در بسته ها شکسته شود.

TCP / IP به مدیریت مرکزی کمی نیاز دارد و به گونه ای طراحی شده است که شبکه ها را با قابلیت بازیابی بطور خودکار از خرابی دستگاه های موجود در شبکه، قابل اعتماد کند. دو پروتکل اصلی در مجموعه پروتکل اینترنت عملکردهای خاصی را ارائه می دهند.

TCP چگونگی ایجاد برنامه های ارتباطی در سراسر شبکه را تعریف می کند، همچنین مدیریت نحوه ارسال یک پیام به بسته های کوچکتر قبل از انتقال آنها از طریق اینترنت و مجدداً مرتب سازی در آدرس مقصد را مدیریت می کند.

TCP

IP نحوه رسیدگی و مسیریابی هر بسته را برای اطمینان از رسیدن به مقصد مناسب تعریف می کند. هر کامپیوتر دروازه ای موجود در شبکه این آدرس IP را بررسی می کند تا مشخص کند که در آن پیام برای انتقال ارسال می شود.

TCP / IP یک مجموعه پروتکل بدون تابعیت محسوب می شود زیرا هر اتصال مشتری بدون توجه به اینکه یک اتصال قبلی چه موقعی برقرار شده است، تازه ساخته می شود.

معرفی نحوه کار TCP / IP

TCP / IP از الگوی ارتباطی مشتری / سرور استفاده می کند که در آن یک کاربر یا دستگاه (مشتری) یک سرویس (مانند ارسال یک صفحه وب) توسط یک رایانه دیگر (سرور) در شبکه ارائه می دهد.

امروزه تقریباً همه رایانه ها از TCP / IP پشتیبانی می کنند. TCP / IP یک پروتکل شبکه ای نیست، بلکه مجموعه ای از پروتکل هایی است که به نام دو پروتکل یا لایه مهم در آن نامگذاری شده است TCP و IP.

مانند هر شکل ارتباطی، دو مورد نیز لازم است: یک پیام برای انتقال و وسیله انتقال پیام مطمئن و امن. لایه TCP قسمت پیام را کنترل می کند. این پیام به واحدهای کوچکتر تقسیم می شود و از طریق شبکه منتقل می شوند.

بسته ها توسط لایه TCP مربوطه در گیرنده دریافت شده و در پیام اصلی مجدداً جمع می شوند. لایه IP در درجه اول مربوط به بخش انتقال است. این کار با استفاده از یک آدرس IP منحصر به فرد که به هر گیرنده فعال شبکه اختصاص داده شده است، انجام پذیر است.

در مجموع، مجموعه پروتکل های TCP / IP به صورت غیرحضوری طبقه بندی می شوند، به این معنی که هر درخواست مشتری جدیدی محسوب می شود زیرا به درخواست های قبلی ربطی ندارد. شلوغ بودن مسیرهای شبکه را آزاد می کند تا از آنها بطور مداوم استفاده شود. لایه حمل و نقل، با این حال، حالت پذیر است. آن یک پیام واحد را منتقل می کند و اتصال آن تا زمانی که تمام بسته های یک پیام دریافت و مجدداً در مقصد دریافت شوند، برقرار است.

معرفی لایه های مدل TCP / IP

عملکرد TCP / IP به چهار لایه تقسیم می شود که هر یک شامل پروتکل های خاص است.

 اهمیت TCP / IP
  • لایه برنامه (application layer) تبادل داده های استاندارد را در اختیار برنامه ها قرار می دهد. پروتکل های آن شامل پروتکل انتقال Hypertext) HTTP)، پروتکل انتقال پرونده (FTP)، پروتکل پست 3 (POP3) ، پروتکل انتقال پست الکترونیکی ساده (SMTP) و پروتکل مدیریت شبکه ساده (SNMP) می باشد.
  • لایه حمل و نقل (transport layer) وظیفه حفظ ارتباطات پایان به انتهای شبکه را بر عهده دارد. TCP ارتباطات بین میزبان را کنترل می کند و کنترل جریان، چند برابر و قابلیت اطمینان را فراهم می کند. پروتکل های حمل و نقل شامل پروتکل TCP و User Datagram Protocol) UDP) است که بعضی اوقات به جای TCP برای اهداف خاص استفاده می شود.
  • لایه شبکه (network laye)، که لایه اینترنت نیز نامیده می شود، با بسته ها سروکار دارد و شبکه های مستقلی را برای انتقال بسته ها به داخل مرزهای شبکه متصل می کند. پروتکل های لایه شبکه IP و پروتکل پیام کنترل اینترنت (ICMP) هستند که برای گزارش خطا استفاده می شوند.
  • لایه فیزیکی (physical layer) شامل پروتکل هایی است که فقط بر روی یک لینک کار می کنند. مؤلفه شبکه که گره ها یا میزبان ها را در شبکه به هم متصل می کند. پروتکل های موجود در این لایه شامل اترنت برای شبکه های محلی (LAN) و پروتکل قطعنامه آدرس (ARP) است.
لایه های مدل TCP / IP

اهمیت TCP / IP

TCP / IP غیر اختصاصی است و در نتیجه توسط هیچ شرکت واحدی کنترل نمی شود. بنابراین، مجموعه پروتکل اینترنت به راحتی قابل اصلاح است. با کلیه سیستم عامل ها سازگار است، بنابراین می تواند با هر سیستم دیگری ارتباط برقرار کند. مجموعه پروتکل اینترنت نیز با انواع سخت افزار رایانه و شبکه سازگار است.

TCP / IP بسیار مقیاس پذیر است و به عنوان یک پروتکل روتین می تواند کارآمد ترین مسیر را از طریق شبکه تعیین کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا