Networkآموزشمفاهیم پایه

آموزش ساخت شبکه لوکال خانگی (LAN) به زبان ساده

ساخت شبکه لوکال چگونه است؟
شبکه محلی یا Local Area Network(Lan) یک نوع شبکه از نظر گستردگی است. احتمالا شما قصد برپایی یک شبکه خانگی یا محلی را در منزل، محیط های اداری کوچک یا … دارید. برپایی شبکه محلی کار سخت یا پیچیده ای نیست. پس از همین ابتدا خیالتان راحت باشد. با آموزشی که ما به زبان صریح و قطعا مفید به شما می دهیم، خیلی زود شبکه محلی یا خانگی خود را راه اندازی خواهید کرد.

شبکه لوکال (Local)

گفتیم که شبکه لوکال یکی از چند نوع شبکه از نظر گستردگی است. ( با انواع شبکه کامپیوتری از نظر گستردگی آشنا شوید)
شبکه لوکال برای استفاده از بستر شبکه در فواصل کوتاه انجام می شود چرا که این نوع شبکه توانایی پوشش دهی در فواصل زیاد را نخواهد داشت.

ساخت شبکه لوکال

ساخت شبکه Local Area Network

تهیه لیست

ابتدا باید لیستی از منابع و وسایل مورد نیاز خود برای ساخت شبکه لوکال تهیه کنید. تعداد رایانه های شما باید متناسب با ساختار شبکه لوکال باشد.

خب. ما در اینجا بر سر یک دوراهی قرار می گیریم. دقت کنید! اگر 4 یا کمتر از آن سیستم دارید، علاوه بر وسایل دیگر مورد نیاز، احتیاج به یک روتر (Router) خواهید داشت. اما اگر تعداد رایانه هایی را که می خواهید در ساخت شبکه لوکال خود سهیم کنید بیشتر است، باید از یک سوییچ (Switch) برای افزایش تعداد پورت های موجود در روتر (Router) هم استفاده کنید.

در این مرحله همچنین باید تصمیم بگیرید که آیا، اصلا هدف شما از ساخت شبکه لوکال، نوع سیمی (Wired) است یا بی سیم (Wireless) ؟

اگر بی سیم را بیشتر می پسندید باید از روتری استفاده کنید که قابلیت پشتیبانی از این حالت را داشته باشد. هم چنین در این حالت سوییچ را باید حذف کنید.

با انواع تجهیزات لازم برای شبکه بی سیم بیشتر آشنا شوید

اندازه گیری عوامل موجود در شبکه

در مرحله دوم باید مکان قرارگیری سیستم ها را مشخص کنید. اگر می خواهید شبکه لوکال خود را در حالت سیمی برپا کنید؛ باید توجه داشته باشید که سیم ها بیشتر از فاصله 100 متر نمی توانند کشیده شوند و فاصله بیشتر از این کارایی شبکه لوکال شما را کم خواهد کرد. پس مکان آن ها را در حالت های بهینه انتخاب کنید.

نکته: حتما قابلیت افزایش سیستم ها یا گره ها را در آینده در نظر بگیرید و تمام پورت ها را پر نکنید.

پیکربندی

در این مرحله نیاز است که روتر خود را پیکر بندی کنید. میخواهید اینترنت را از طریق روتر با دیگر گره های موجود در شبکه به اشتراک بگذارید. پس در اولین قدم روتر خود را به منبع تغذیه ( ترجیحا نزدیک به مودم اینترنت خود) وصل کنید. اگر اتصال اینترنت را از طریق مودم خود به دیگر گره ها برقرار می کنید مودم را به پورت wan/Internet که معمولا تفاوت رنگی با پورت های دیگر دارد، وصل کنید.

اگر از یک سوییچ برای افزایش تعداد پورت ها خود استفاده می کنید، یک کابل اترنت (Ethernet) را به هر درگاه LAN موجود در روتر، و هر درگاه LAN موجود در سوییچ وصل کنید. با این کار می توانید شبکه خود را از طریق سوییچ گسترش دهید.

اتصال گره ها

از کابل های اترنت برای اتصال سیستم ها به درگاه ها یا پورت های باز روتر یا سوییچ استفاده کنید. دقت کنید که حتما برای جریان بهتر اطلاعات، فاصله از روتر یا سوییچ باید کمتر از 100 متر کابل کشی باشد. وگرنه جریان داده افت پیدا می کند. ( انواع توپولوژی در شبکه و اهیمت آن بر ارسال و دریافت اطلاعات)

اتصال سوییچ به روتر در ساخت شبکه لوکال
اتصال سوییچ و روتر

سرور

اگر از سوییچ هم استفاده می کنید یکی از سیستم ها را بعنوان سرور موجود در عملیات ساخت شبکه لوکال، تنظیم کنید.
DHCP یا پروتکل پیکربندی میزبان از نوع پویا به تمام گره های شما اجازه می دهد تا ادرس های IP و … را دریافت کنند.

استقاده از حالت DHCP ادرس IP های گره های موجود در شبکه را به صورت خودکار ایجاد خواهد کرد.

پیکربندی شبکه لوکال در حالت بی سیم

خب. اگر قصد ساخت شبکه لوکال از نوع بی سیم را دارید حالا باید روتر خود را پیکربندی کنید.

در این قسمت به مرورگر خود وارد شوید ( می تواند هر نوع مرورگر و یا موتور جستجویی باشد/ ترجیحا گوگل)

ورود به حساب ادمینستریتور در شبکه بی سیم لوکال

IP بالا در نوار جستجو را، در مرورگر خود وارد کنید.

ورود به حساب ادمینستریتور در شبکه بی سیم لوکال

نام کاربری (Username) و رمز عبور (Password) خود را که معمولا هر دو آن Admin است، وارد کنید.

انتخاب قسمت وایرلس برای ساخت شبکه لوکال و پیکربندی آن

مطابق تصویر بالا وارد قسمت Wireless شوید.

هنگامی که به این سربرگ وارد شوید نمایی مثل عکس پایین خواهید دید. اول از همه چک کنید که گزینه Primary Network در حالت فعال یا Enable قرار داشته باشد.

انتخابنام مناسب برای شبکه برای پیکربندی آن

از قسمت Network Name یا SSID برای شبکه خود یک نام تعریف کنید.
گزینه WPA-PSK را که آخرین گزیه در تصویر بالا است مشاهده می کنید!؟
بعد از آنکه نامی برای شبکه خود تعریف کردید، نوبت به اعمال تغییرات بر روی آن گزینه است.
این گزینه را برای خود اعمال (Enable) کنید. چراکه این پروتکل امن ترین پروتکل موجود در این قسمت از پیکربندی است و امنیت شبکه شما را تضمین می کند.

انتخاب پسورد مناسب و قوی برای ساخت شبکه لوکال و پیکربندی آن

مطابق تصویر بالا برای تکمیل مراحل ساخت شبکه لوکال خود، یک رمز عبور قدرتمند بسازید. پس از آن در قسمت پایین لیست ( در تصویر بالا)، گزینه Apply یا Done یا … ( گزینه به نشانه ی ذخیره و اتمام کار) را کلیک کنید.

ریلود تنظیمات وارد شده در روتر

منتظر بمانید تا روتر دوباره بارگیری شده و اطلاعاتی که وارد کردید را در خود اعمال کند.

حالا بعد از گرفتن یک نسخه پشتیبان از تنظیمات، کاربران(سیستم های موجود در شبکه محلی) می توانند با در اختیار داشتن رمز عبور و وارد کردن آن، به شبکه متصل شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا