مفاهیم پایه

اوپن استک (openstack) چیست؟

اوپن استک یک پلتفرم نرم افزاری متن باز است و برای رایانش ابری است. این نرم افزار ماحصل اقداماتی در راستای یکی از پروژه هایی است که برای سازمان فضایی ناسا انجام شده است و هدف آن همگام سازی و یکپارچه سازی وب سایت های این سازمان بوده است. در تعریف اینکه اوپن استک چیست می توان گفت مجموعه نرم افزاری است که توسط آن می توان پلتفرم های پردازش را هم ایجاد کرد و هم مدیریت نمود. این پلتفرم های پردازش ابری public و private هستند. در واقع می توان گفت این نرم افزار مفهوم cloud را پیاده سازی می کند.

معرفی اوپن استک
اوپن استک ماحصل اقداماتی در راستای یکی از پروژه هایی است که برای سازمان فضایی ناسا انجام شده است.

در حقیقت اوپن استک یک سیستم عامل ابری است که حجم عظیمی از منابع محاسباتی، ذخیره سازی و شبکه را در یک مرکز داده کنترل می کند. همه این امکانات از طریق API ها با روش های تایید شده تهیه و مدیریت می شود. برای هر یک از کاربران نیز یک فضای داشبورد فراهم است که به آنها اجازه می دهد تا منابع خود را ایجاد کنند و آنها را کنترل نمایند. توجه داشته باشید که اوپن استک یک مجازی ساز نیست بلکه نرم افزاری است که روی مجازی ساز پیاده می شود تا امکان کنترل و استفاده از منابع به بهترین شکل ممکن برای کاربران فراهم شود.

قابلیت نصب اوپن استک
اوپن استک را می توان برروی هر نوع بخش نرم افزاری یا سخت افزاری داشته باشیم و منحصر و مختص به یک نوع خاص نمی باشد.

اوپن استک با انواع سخت افزارها و نرم افزارها سازگاری دارد. در نتیجه امکان نصب آن بر روی انواع مجازی ساز ها از جمله vSphere، kvm، xen و Hyper-V فراهم است. اوپن اسک بعد از لینوکس بزرگترین پروژه متن باز است و توسط شرکت های بزرگ زیادی مورد حمایت قرار دارد. متن باز بودن آن به معنای آن است که هر فردی می تواند به منبع کد نرم افزار دسترسی پیدا کند و تغییرات لازم را انجام دهد. سرعت اوپن استک نسبت به سایر نرم افزار های شبیه به آن بسیار بیشتر است.

یکی از ویژگی های بسیار خوب سرور های ابری این است که می توان به اندازه نیاز از منابع آن استفاده کرد. اوپن استک نیز به شما این امکان را می دهد که در زمانهای خاص، بسته به نیاز خود، از منابع و ترافیک استفاده نمایید. در این صورت نیاز نخواهد بود تا منابع ثابتی را برای خود بخرید و این امکان وجود دارد که هزینه میزان استفاده از منابع را در لحظه پرداخت نمایید.

کاربرد اوپن استک
یکی از بهترین کاربرد های اوپن استک استفاده از آن برای سایت های فروشگاهی است.

نکته قابل توجه دیگر این است که حتی کمپانی بزرگی مثل گوگل با اینکه دارای پلتفرم های اختصاصی ابری است اما برای توسعه این نرم افزار کمک می کند. همین همکاری ها باعث شده است تا سرعت رشد و پیشرفت این نرم افزار نسبت به بقیه بسیار بیشتر باشد.

از دیگر ویژگی های بسیار خوب این نرم افزار می توان به امنیت آن اشاره کرد. از جدیدترین و کارا ترین شیوه ها برای حفظ امنیت حداکثر و محافظت از داده ها استفاده شده است. همه اینها حاصل تلاش جمع کثیری از متخصصان و کارشناسان امنیتی است که نظارت و تقویت ایمنی آن به عهده آنان است. این گروه به صورت مستمر ابعاد امنیتی آن را آزمایش می کنند و اگر مشکلی باشد در لحظه برطرف می نمایند.

یکی از بهترین کاربرد های اوپن استک استفاده از آن برای سایت های فروشگاهی است. این امکان همیشه وجود دارد که در صورت وجود تعداد بالایی بازدید کننده مشکلاتی برای سایت به وجود آید خصوصا اگر محدودیت ها به دلیل کمبود حافظه زیاد باشد. در نتیجه برای چنین سایت هایی اگر امکان خرید منابع و ترافیک به طور دائم فراهم نباشد می توان از طریق اوپن استک به صورت موقت منابع زیادی را تهیه کرد و هزینه را نسبت به زمان و منابعی که استفاده شده است پرداخت نمود.

از مهمترین سرویس های اوپن استک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرویس های اوپن استک
سرویس های بسیاری در اوپن استک وجود دارد.
  • Horizon
  • Swift
  • Glance
  • Nova
  • Trove
  • Ceilometer
  • Heat
  • Cinder
  • Neutron
  • Keystone
  • Barbican
  • Barbican
  • Manila

اوپن استک مزیت های زیادی دارد از جمله اینکه در آن امکان کنترل تمام منابع سخت افزاری به صورت یکپارچه وجود دارد. همچنین اینکه تغییر و نصب نرم افزار در آن به صورت خودکار انجام می شود. به علاوه امکان انتقال سرور مجازی از یک سرور به سرور دیگر به راحتی امکان پذیر است و می توان منابع را در چندین سرور مختلف به صورت یکپارچه روی یک سرویس به اشتراک گذاشت. توجه داشته باشید که در آن تمامی لاگ های موجود در سخت افزارها به صورت یکپارچه نمایش داده می شوند.

یکی دیگر از نکات مهم این است که اوپن استک یکی از مهره های اصلی در تکنولوژی رایانش ابری خواهد بود و بدون آن این تکنولوژی ها امکان پذیر نخواهد بود.

سرویس های ابری زیادی وجود دارد که با نام های Saas و Iaas وPaas شناخته می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مربوطه مراجعه نمایید. در مورد هاست ابری یا میزبانی ابری نیز با مراجعه به لینک مشخص شده می توانید مطالبی را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا