مفاهیم پایه

تفاوت حافظه های SSD Sata و M.2 و NVMe با یکدیگر (کدامیک بهتر است؟)

یکی از پیشرفت های بزرگ سخت افزار کامپیوتر در حافظه های مدرن، حافظه SSD است که نسبت به حافظه های HDD که حتی با سرعت چرخشی معادل 7200 RPM و یا 10،000 RPM به بازار عرضه شده اند، تفاوت های زیادی دارد. می توان به آسانی پی برد چرا نه تنها با SSD سرعت بوت شدن و خاموش شدن بسیار سریعتر است بلکه تمام جنبه های سیستم نیز افزایش یافته است. ما استفاده از آن ها را به شدت توصیه می کنیم، اما در مورد SSD های NVMe اوضاع کمی تفاوت دارد. تفاوت آن ها با درایو های استاندارد SATA چیست؟ آیا همه درایو های M.2 به عنوان NVMe طبقه بندی می شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا تفاوت های حافظه های SSD Sata و M.2 و NVMe را بررسی کنیم.

بررسی تفاوت های حافظه های SSD Sata و M.2 و NVMe

NVMe چیست؟

یک نکته مهم در مورد SSD: آن ها بسیار سریع هستند. در واقع خیلی سریع! عامل محدود کننده آن ها سخت افزار خاص خودشان نیست، بلکه اتصال SATA III است که هارد دیسک ها به طور سنتی از آن استفاده کرده اند.

NVMe مخفف عبارت “Non-Volatile Memory Express” است و به SSD های مدرن امکان می دهد تا با سرعت بالا به خواندن و نوشتن بپردازند. همچنین از رابط PCIe استفاده می کند که باعث می شود اتصال سریعتری را بین مادربرد و SSD برقرار کند و اطلاعات بدون واسطه به مادربرد منتقل می شود.

برای مثال آن را اتوبانی مورد استفاده برای ارتباط با کامپیوتر در نظر بگیرید، نه نوع جدیدی از حافظه فلش. همچنین با فرم فاکتور ارتباطی ندارد، به همین دلیل درایو های NVMe می توانند از هر دو فاکتور M.2 یا PCIe استفاده کنند.

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

  • سرعت بالا
  • تاخیر پایین
  • هزینه بالا
  • عدم استفاده برای همه سیستم ها

M.2 چیست؟

جدیدترین و مطلوب ترین فرم فاکتور برای درایو های حالت جامد M.2 نام دارد. این درایو ها به اندازه یک تکه آدامس هستند و می توانند به اندازه نمونه های SSD 2.5 اینچی خود اطلاعات ذخیره کنند. درایو های M.2 بدون نیاز به هیچ کابل اضافی و مستقیماً به مادربرد متصل می شوند که آن ها را برای اسمبل رایانه های شخصی ایده آل می کند.

در حالی که همه درایو های M.2 مستقیماً به مادربرد متصل می شوند، تفاوت قابل توجهی بین سوکت ها وجود دارد که سرعت عملکرد دستگاه های M.2 را تعیین می کند.

SSD های M.2 اغلب در لپ تاپ ها دیده می شوند، اما بسیاری از رایانه های رومیزی نیز از این فناوری استفاده می کنند. با توجه به اندازه کوچک درایو M.2، استفاده از SSD های M.2 جایگزینی مناسب برای درایو SATA است، به ویژه برای اسمبل مینی کامپیوتر ها.

SSD معمولی M.2 از پهنای باند SATA موجود در مادربرد برای درایو خود استفاده می کند. این بدان معناست که همان سرعت SSD SATA را دارد، فقط کوچکتر است و نیازی به کابل اضافی ندارد.

آیا همه درایو های M.2 ،NVMe هستند؟

خیر. به یاد داشته باشید M.2 فقط یک فرم فیزیکی درایو است. درایو های M.2 می توانند در نسخه های SATA (مانند نمونه های Crucial MX500 M.2) و نسخه های حافظه NVMe (مانند سامسونگ 970 Pro / EVO) ارائه شوند.

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

  • سرعت خوب
  • پشتیبانی از رابط‌های PCIe 3.0، SATA 3.0 و USB 3.0
  • عدم استفاده برای همه سیستم ها

SATA چیست؟

SATA SSD یک SSD با رابط SATA است. SATA یا Serial AT Attachment به استاندارد ذخیره سازی اشاره می کند که تقریباً در بیست سال گذشته توسط رایانه های شخصی استفاده می شود.

هارد دیسک های SATA و SSD به ترتیب دارای محفظه های 3.5 اینچی یا 2.5 اینچی هستند. هارد دیسک ها می توانند در هر دو مدل ارائه شوند، اما SSD ها به طور کلی فقط در محفظه های 2.5 اینچی ارسال می شوند و اغلب حتی کوچکتر نیز هستند.

SATA از زمان انتشار اولیه خود در سال 2000 پیشرفت زیادی کرده است، اما حتی بهترین سرعت انتقال SSD های SATA در جدیدترین مادربرد های SATA 3 از سرعت حدود 600 مگابایت بر ثانیه نیز فراتر نمی رود.

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

  • عملکرد متوسط برای استفاده عادی
  • قابل استفاده برای عموم کامپیوترها
  • عدم پردازش امور سنگین

سرعت NVMe چگونه با SATA مقایسه می شود؟

مادربرد های مدرن از SATA III استفاده می کنند که حداکثر سرعت 600 مگابایت در ثانیه (یا 300 مگابایت در ثانیه برای SATA II را در اختیار شما قرار می دهد) که معمولاً اکثر SSD ها سرعت خواندن و نوشتن را در بازه 530/500 مگابیت در ثانیه فراهم می کنند.

برای مقایسه یک حافظه دیسکی ساتا با سرعت 7200 RPM بسته به عمر مفید، شرایط و سطح طبقه بندی، سرعتی حدود 100 مگابایت در ثانیه را ارائه می دهد.

از طرف دیگر درایو های NVMe سرعت نوشتن را تا حداکثر 3500MB/s ارائه می دهند. این 7 برابر SSDA و به اندازه 35 برابر HDD ها است!

اگر کار منظم در منزل یا بازی سبک بیشتر هدف شما باشد، درایو های SATA معمولی سریع خواهند بود. اما اگر هدف شما بیشتر از این ها است، درایو های NVMe را به شما توصیه می کنیم که حقیقتا سرعت بالاتری را دارا می باشند.

چندین دهه است که دستگاه های ذخیره سازی با استفاده از کابل های SATA به هم متصل شده اند. این نوع درایو ها برای عملکرد صحیح به دو کابل نیاز دارند، یکی برای انتقال داده به مادربرد و دیگری برای دریافت نیرو از PSU. در گذشته نیاز به چندین درایو از این نوع باعث به هم ریختگی کابل در رایانه ها می شد که در بدترین حالت حتی می توانست بر جریان هوا در رایانه تأثیر بگذارد.

درایو های حالت جامد SATA هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند و راهی عالی و مقرون به صرفه برای ذخیره داده ها هستند. با این حال یکی از مشکلات عمده SSD های SATA، سرعت اتصالات SATA است. درایو حالت جامد همیشه سریعتر از HDD خواهد بود. با این حال فقط SSD هایی که از فناوری NVMe استفاده می کنند قادر به عبور از محدودیت سرعت دستگاه های SATA خواهند بود.

نتیجه گیری

همانطور که دیدیم، درایو های NVMe نسبت به دیگر SSD های موجود در بازار، از سرعت خواندن و نوشتن بالاتری برخوردار هستند و همین عامل سبب می شود که انتخاب آن ها هوشمندانه تر به نظر برسد.

امروزه ما می بینیم که شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ و میزبانی وب، از حافظه های M.2 و NVMe برای سرور های خود استفاده می کنند. این حافظه ها به سبب سرعت بالایی که در انتقال اطلاعات دارند، موجب افزایش بازدهی سرویس هایی می شوند که در این سرور ها در حال اجرا شدن هستند.

در این مقاله به بررسی تفاوت حافظه های SSD Sata و M.2 و NVMe با یکدیگر پرداخته ایم که امیدوارم به طور کافی از آن بهره مند شده باشید.

منبع: www.pcguide.comwww.cdw.com

نمایش دیدگاه‌ها

  • خدا خیرتون بده. اگه با گوگل ترنسلیت ترجمه میزنید حداقل ادیتش کنید قاببل فهم باشه

    • با سلام و تشکر از کامنت انتقادی شما. موارد گفته شده در متن رفع شد و سعی شد تا تمام نواقص برطرف بشه. امیدواریم حالا به اندازه کافی متن قابل فهم باشه.

  • ممنونم از مقاله منتشر شده تون. فکر می کنم خودتون هم متوجه نشدین چی ترجمه کردین :)

  • درود،
    مطلب مفیدی بود.
    البته چند جا اشتباها به جای مگابایت، نوشتید مگابیت.
    که ۸ برابر باهم اختلاف دارند.
    تشکر.

منتشر شده توسط
f.hoseini_server