آموزش

تفاوت وب سرور های لایت اسپید و آپاچی و ویژگی های آن ها

در مقاله تفاوت وب سرور های لایت اسپید و آپاچی ابتدا توضیحات کوتاهی در مورد وب سرور آپاچی و وب سرور لایت اسپید به شما ارائه خواهیم داد و پس از آن، به بررسی ویژگی هر دوی آن ها خواهیم پرداخت و سپس ضعف ها و نقات قوت هر کدام را در وب سایت های: مختلف بررسی خواهیم کرد، تا بتوانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم.

آپاچی رایج ترین نرم افزار وب سرور در جهان است که نزدیک به 60٪ از کل ترافیک وب سایت ها را کنترل می کند و یک تکیه گاه محکم در ایجاد وب سایت است. با این حال، این وب سرور نیز، رقیبان خود را دارد، به عنوان یکی از سر سخت ترین رقیبان آپاچی می توان از Litespeed نام برد. بنابراین بیایید نگاهی دقیق تر به هر دوی این وب سرور ها بیندازیم تا دریابیم کدام یک بهتر، کاربردی تر و انعطاف پذیرتر است.

آپاچی (Apache)

ما در مقاله ی معرفی وب سرور آپاچی به صورت کامل به معرفی این وب سرور قدرتمند پرداخته ایم، حال مجدد برای شما عزیزان توضیح مختصری خواهیم داد. این نرم افزار در سال 1995 توسط تعداد کمی از علاقه مندان به طراحی وب سایت ایجاد شد تا بتوانند وب سایت های خود را با کمترین مشکل بسازند. به طور مداوم وب سرور ها در حال رشد و توسعه می باشند. وب سرور آپاچی به یکی از پایدارترین و امن ترین سرورهای موجود امروزه تبدیل شده است. آپاچی یکی از انعطاف پذیر ترین و متنوع ترین وب سرور ها به شمار می رود و قیمت آن برای استفاده کنندگان کاملاً رایگان است.

لایت اسپید (Litespeed)

برخلاف Apache، وب سرور Litespeed یک نرم افزار نسبتاً جدید است که در سال 2002 توسط Litespeed Industries Inc، ساخته شده است. این سرور وب برای خواندن پرونده های پیکربندی Apache طراحی شده است و در نهایت می توان این نرم افزار را جایگزین سرور Apache دانست. اگرچه نسخه رایگان Litespeed در دسترس است، اما بسیاری از ویژگیهای مهم فقط در صورت خرید نسخه پرو، که در بخش های مختلف از 14 دلار تا 92 دلار در هر ماه هزینه دارد، در دسترس هستند.

تفاوت وب سرور های لایت اسپید و آپاچی

بزرگترین نکته در مورد Litespeed این است که این وب سرور ترافیک بسیار بیشتری نسبت به Apache دارد و می تواند حملات DDOS را با کارایی بیشتری مدیریت کند. در حالی که سرور آپاچی در برابر حملات از خود ضعف نشان داده و این یک تجربه کاربری بسیار بد برای کاربران بوده است. وب سرور Litespeed موفق به مقاومت در برابر حملات شده و این یک نکته مثبت برای این وب سرور می باشد. همچنین، Litespeed قادر به مدیریت پرونده های پیکربندی است و تقریباً از همه کنترل پنل های محبوب پشتیبانی می کند. Litespeed با توجه به قدرت و سرعتی که برای کاربرانش به ارمغان می آورد، مشخص است که کارایی های بیشتری نسبت به آپاچی دارد. معمولاً بسیاری از کاربران اینترنت به دنبال مقایسه کردن Litespeed و Apache هستند زیرا Apache اخیراً عملکرد ضعیفی داشته است و به نظر نمی رسد که هیچ تغییر تنظیماتی، ضعف های آن را برطرف کند. وب سرور LiteSpeed ​​در واقع یک جایگزین مناسب برای آپاچی محسوب می شود.

در مقایسه وب سرور های آپاچی و لایت اسپید، چند نکته با توجه به سابقه این دو وب سرور، قابل ذکر است:

عناوینتوضیحاتوب سرور موفق در این عنوان
محبوبیتهنگامی که از لایت اسپید رونمایی شد، حدود 63% از تمامی وب سایت ها از apache استفاده می کردند. در حال حاضر نیز گزارش آمار اخیر آنها نشان می دهد که آپاچی همچنان محبوب تر است و بیش از 39%از اینترنت را در اختیار دارد و LiteSpeed ​​در رتبه پنجم قرار دارد و مسئول 6.4٪ از سایت های آنلاین است.Apache
عملکرد محتوای استاتیکLiteSpeed ​​با ترافیک بالاتر و اتصالات همزمان بسیار انعطاف پذیرتر است. LiteSpeed
عملکرد محتوای پویاآپاچی سرعت کمی بهتری را ارائه کرد، اما فشرده سازی صفحه پیشرفته LiteSpeed ​​به آن برتری جزئی برای وب سایت های بزرگتر داد.
اما در این مورد نمی توانیم بگوییم یکی از آن ها بهترین است، بلکه بهترین انتخاب برای این مورد تساوی است.
LiteSpeed , Apache
پشتیبانی از سیستم عاملسیستم عامل یکی دیگر از عناصر مهم پیکربندی وب سایت شما است. آپاچی از تمام نسخه ها و نمونه های سیستم عامل لینوکس مانند فدورا، اوبونتو، ردهت و .. پشتیبانی می کند. در حالی که Apache به طور کامل برای نمونه های Win بهینه شده است، LiteSpeed ​​از سیستم عامل پشتیبانی نمی کند.Apache
امنیتLiteSpeed ​​محافظت از وب سایت را در سطح بالایی ارائه می دهد. از قوانین mod_security آپاچی پشتیبانی می‌کند، بنابراین لایت اسپید در این مورد بهتر عمل می کند
LiteSpeed

افراد برای راه اندازی یک وب سایت از وردپرس یا جوملا یا دروپال استفاده می کنند و با استفاده از چندین ماژول و تصویر آن را زیبا می کنند.

همه این قالب ها، ویژگی هایی دارند که حجم یک وب سایت را افزایش می دهد. حجم یک صفحه وب سایت می تواند به راحتی از 1 مگابایت بیشتر شود. اگر یک وب سایت ساده و بدون بارهای سنگین بانک اطلاعاتی دارید (مانند سایت تجارت الکترونیک) لازم نیست وب سروری هزینه دار مانند LiteSpeed ​​را انتخاب کنید.

ویژگی های Litespeed و Apache در وب سایت های دارای پایگاه داده با حجم زیاد

دسته بندی محبوب بعدی، وب سایتهایی هستند که ناشران آنلاین دارند، هر روز مقالات زیادی منتشر می کنند و روزانه هزاران بازدید دریافت می کنند. این سایت ها در دیتابیس و محتوای استاتیک بار مساوی دارند.

سایتهایی که در هنگام انتشار اخبار، کمپین های بازاریابی یا رویدادهای فصلی، ترافیک زیادی به خود می گیرند. اگر یک ناشر آنلاین هستید که با مشکلات بارگیری Apache روبرو است، توصیه می کنیم که یک متخصص وب سرور را برای مدیریت وب سرور خود داشته باشید.

امیدوارم از مطالعه مقاله تفاوت وب سرور های لایت اسپید و آپاچی نهایت استفاده را برده باشید و بتوانید در انتخاب صحیح وب سرورتان، موفق باشید. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با مشاوران ما در ممتاز سرور، تماس بگیرید.

منتشر شده توسط
samira.mohammadpur_server