cPanel

چگونه در سی پنل رکوردهای DNS را تنظیم کنیم؟

domain name system یا به طور مخفف DNS و Nameserver راه حل بسیاری از مشکلات وب سایت هاست. شما به کمک DNS نام دامنه خود را به یک آدرس IP متشکل از اعداد مرتبط می کنید. استفاده از سی پنل برای تنظیم DNS ها بسیار ساده است. ما نیز در این آموزش قصد داریم به تنظیم DNS در سی پنل بپردازیم.

رکورد های DNS چیست؟

برای این‌ که بخواهید نام دامنه خود را به یک سایت وصل کنید باید آن را به IP هاست سایت خود وصل کنید تا افردی که آدرس دامنه شما را در مروگر خود سرچ می کنند سایت شما را ببینند.

برای اتصال دامنه اینترنتی به یک IP نیاز به استفاده از رکورد های DNS دارید که انواع مختلفی دارد.

example.com. IN A 198.51.100.85

انواع مختلفی از رکورد ها وجود دارد. در مثال، ما از یک رکورد استفاده کردیم که دامنه را به یک آدرس IP نگاشت می‌ کند. انواع دیگر عبارتند از:

  • CNAME : CNAME یک نام دامنه را به نام دامنه دیگر نگاشت می کنند.
  • MX :MX رکورد های Mail Exchanger هستند. این رکورد می گوید که نامه های دریافتی باید به کجا ارسال شود.
  • NS :NS نشان می دهد که کدام سرور DNS برای یک دامنه معتبر است.
  • A: این رکورد باعث ارتباط و پیوند یک نام دامنه به یک IP آدرس می‌ شود.
  • TXT :TXT برای اضافه کردن هرگونه توضیح و تصدیق ایمیل spf به‌ کار می رود.

چگونه می توانم رکورد های DNS خود را در سی پنل پیدا کنم؟

cPanel در پاسخ به تغییراتی که در رابط ایجاد می‌ کنید، رکورد هایی را ایجاد و مدیریت می‌ کند. شما می‌ توانید در ویرایشگر Zone به تنظیم DNS در سی پنل بپردازید و آن را ویرایش کنید. شما می توانید این ویرایشگر را در بخش Domains صفحه اصلی cPanel پیدا کنید.

در ویرایشگر Zone، امکان افزودن، حذف و ویرایش رکورد های دامنه های میزبانی شده روی سرور وجود دارد و کار ساده ای است. شما همچنین می توانید Zone های جدیدی را روی دامنه تعریف کنید. Zone ها بخش‌ هایی از سایت هستند که روی دامنه قرار دارند اما در هاست دیگری به جز هاست اصلی مدیریت می‌ شوند. همچنین می‌ توانید در Zone Editor به فهرستی از دامنه‌ های روی سایت و تمامی Zone ها و DNS رکورد هایی که برای آن ها وجود دارد دسترسی داشته باشید.

با کلیک روی هر کدام از دامنه‌ ها تمامی DNS های آن را می‌ توانید مشاهده کنید. اگر می خواهید رکورد جدیدی را اضافه کنید دو راه وجود دارد:

  1. استفاده از گزینه‌ های موجود در صفحه اول Zone Editor
  2. ایجاد رکورد در قسمت Manage

اگر بخواهید از طریق صفحه اول ویرایشگر Zone استفاده کنید تنها می‌ توانید رکورد های پر کاربرد ایجاد کنید. اما اگر می خواهید به تمام رکورد ها دسترسی داشته باشید می توانید از قسمت ایجاد رکورد در Manage استفاده کنید.

رکورد های پر کاربرد در صفحه اول zone editor
ایجاد رکورد در Manage

ایجاد رکورد جدید

برای ایجاد رکورد جدید در سی پنل همان طور که گفته شد باید به قسمت Manage مراجعه کنید و گزینه Add Record را بزنید اکنون سطری مطابق تصویر زیر ایجاد می شود در این سطر در اولین قسمت باید نام دامنه و Zone مورد نظر خود را وارد کنید. در قسمت دوم شما باید مقدار Time To Live یا به طور مخفف را TTL تنظیم کنید.

این عدد تعیین می کند اطلاعات این رکورد که در سیستم‌ های مختلف کش می‌ شود، تا چه مدت می‌ تواند کش شده باقی بماند که باید به دقیقه تعیین شود شما می توانید این عدد را مطابق با سایر رکورد های هاست تنظیم کنید.

در فیلد سوم نیز می توانید نوع رکورد را متناسب با نیاز خود تعیین کنید. این فیلد یک منوی آبشاری دارد که می توانید در آن یکی از رکورد های مد نظر خود را انتخاب کنید. در فیلد آخر نیز شما باید IP موردنظر خود را وارد کنید.

ویرایش رکورد

برای ویرایش رکورد نیز شما باید از قسمت Manage اقدام کنید. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که محدودیت هایی در ویرایش رکورد ها وجود دارد و شما صرفا می توانید تغییراتی را اعمال کنید و نمی توانید ماهیت رکورد را تغییر دهید. زمانی که رکورد مورد نظر را ویرایش کردید روی Save Record کلیک کنید تا تغییراتی که ایجاد کرده‌ اید ذخیره شود.

حذف رکورد

وقتی که شما یک رکورد را حذف کنید همه ارتباطات و اتصال‌ هایی که این رکورد با سایت و دامنه ایجاد کرده است قطع می شود بنابراین هنگام انجام این کار دقت لازم را داشته باشد و در صورتی که رکوردی را اشتباها پاک کردید سریعا بدون ایجاد هر تغییری با پشتیبانی هاست تماس بگیرید تا آن ها طریق بکاپ این رکورد ها را بازیابی کنند. اما برای حذف رکود در این ادیتور در قسمت Manage باید گزینه Delete در رکورد مورد نظر را بزنید و حذف را تایید کنید.

نحوه پیکربندی Nameservers های سفارشی در سی پنل

دامنه های سرور شما باید یک سرور DNS معتبر داشته باشند. یک Nameservers خصوصی به ارائه دهندگان هاستینگ اجازه می دهد تا به مشتریان خود یک آدرس برند مانند ns1.mycompany.com بدهند. برای پیکربندی یک Nameserver سفارشی در منوی پیکربندی سرور WHM به Basic WebHost Manager® Setup بروید. در پایین این صفحه دو نام دامنه دلخواه خود را وارد کنید. در مرحله بعد روی “Configure Address Records” در کنار هر فیلد کلیک کنید.

اکنون بررسی کنید که آدرس IP با سرور cPanel شما یکسان است یا خیر. با این کار رکورد های لازم به فایل zone اضافه می شود.

منبع: cpanel.com

منتشر شده توسط
F.Sahraeian