Security

هر آنچه لازم است درباره تکنولوژی دسترسی از راه دور VNC بدانید

VNC مخفف Virtual Network Computing است که یک سیستم اشتراک گذاری صفحه نمایش بین پلتفرمی است که برای کنترل از راه دور رایانه دیگری ایجاد شده است. این دسترسی از راه دور VNC بدان معناست که صفحه‌ مانیتور، صفحه‌کلید و ماوس کامپیوتر را می‌توان از فاصله دور توسط یک کاربر از راه دور کنترل کرد، انگار درست در مقابل آن کامپیوتر نشسته‌اند.

VNC روی مدل کلاینت/سرور کار می کند. نحوه کار آن به این صورت است که یک کامپوننت سرور بر روی رایانه از راه دوری که می خواهید آن را کنترل کنید نصب می‌شود و یک نمایشگر VNC یا client روی دستگاه مبدا نصب می‌شود. این دسترسی از راه دور VNC می تواند از طریق رایانه دیگری، تبلت یا تلفن همراه نیز باشد. هنگامی که سرور و viewer متصل هستند، سرور یک کپی از صفحه نمایش کامپیوتر راه دور را به بیننده ارسال می کند و اینگونه اتصال برقرار می شود.

نه تنها کاربر راه دور می تواند همه چیز را روی صفحه کامپیوتری که به آن متصل شده ببیند، بلکه این برنامه همچنین به دستورات صفحه کلید و ماوس اجازه می دهد تا از دور بر روی آن کار کنند، بنابراین کاربر کنترل کامل دارد (پس از اجازه دسترسی از راه دور VNC).

موارد استفاده از VNC

این نوع سیستم ها کاربرد های مختلفی دارند که می توانند کارها را برای مشاغل و افراد آسان تر کنند. به عنوان مثال، یک سیستم VNC می تواند با دسترسی هایی که دارد به پشتیبانی فنی از راه دور کمک کند. این بدان معنی است که اگر در یک کامپیوتر مشکلی وجود داشته باشد، یک شخص می تواند به شبکه آن رایانه متصل شود تا هر گونه مشکلی را عیب یابی کند. این یک کاربرد اصلی برای مشاغل است. همچنین توسط افرادی که می خواهند به دوستان یا اقوام در زمینه مشکلات رایانه کمک کنند استفاده می شود.

افراد می‌توانند از VNC برای دسترسی از راه دور به فایل‌های رایانه‌های خاص در طیف وسیعی از موقعیت‌های جغرافیایی استفاده کنند.

  • سیستم دسترسی از راه دور VNC نقش بسیار مهمی در سیستم های مدیریت سرور دارد و به مشتری های این کمپانی ها کمک می کند تا دسترسی کنترل کامل سرور خود را داشته باشند و محدودیت هایی که در دسترسی از راه دور از طریق ریموت دسکتاپ (remote desktop) و غیره وجود دارد را دور می زند.
  • VNC می تواند به طور موثر توسط افرادی که نیاز به دسترسی به فایل های کاری از کامپیوتر اداری خود دارند استفاده شود. همچنین برای افرادی که فراموش کردند فایل ارائه خود را به محل کار خود بیاورند بسیار عالی است. آن ها می توانند از VNC برای اتصال به رایانه خانگی خود برای بازیابی هر گونه فایل استفاده کنند.
  • این نوع برنامه ها اغلب توسط مدیران سیستم، پشتیبانی IT و مواردی از این قبیل استفاده می شود. توسط مدیران به منظور کنترل رایانه یک کارمند استفاده می شود. مدیران ممکن است نیاز به انجام این کار داشته باشند تا به کارمندان خاصی در هر نوع برنامه ای کمک کنند.
  • همچنین می تواند در کلاس درس توسط معلمان استفاده شود. معلمان ممکن است از این برنامه استفاده کنند تا به دانش آموزان اجازه دهند آنچه را که در رایانه معلم اتفاق می افتد مشاهده کنند. این می تواند به معلمان کمک کند تا به دانش آموزان خود به راحتی و موثر تر آموزش دهند.

معایب استفاده از VNC

با استفاده از یک برنامه وی ان سی ممکن است طیف وسیعی از چالش ها وجود داشته باشد. این چالش ها معمولاً شامل انواع مختلفی از مسائل امنیتی بالقوه و مسائل مربوط به عملکرد هستند. اینکه آیا نقاط قوت دسترسی از راه دور VNC بیشتر از این چالش ها است یا خیر، به دلایل شما برای استفاده از چنین برنامه ای بستگی دارد. همچنین بستگی به نوع امنیت و نرم افزاری دارد که از قبل در شبکه رایانه های شما وجود دارد.

مسائل امنیتی می تواند به سرعت به یک مشکل بزرگ تبدیل شود. هیچ ویژگی امنیتی در اکثر برنامه های virtual network computing موجود وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر thin کلاینت فعلی شما حاوی ویروس باشد، ممکن است کل شبکه شما به خطر بیفتد. با این حال، می توانید برنامه های امنیتی دیگری را دانلود کنید که می توانند به محافظت از شبکه شما کمک کنند. برای جلوگیری از آسیب روش های هک جدید تر و خطرات کمتر، حفظ امنیت در حال حاضر مهم است.

سرور VNC چیست؟

سرور قطعه‌ای از سخت‌افزار یا نرم‌افزار رایانه است که قابلیت‌هایی را برای برنامه‌های دیگری به نام «کلاینت» فراهم می‌کند. این مدل کلاینت-سرور نامیده می شود، در حالی که یک سرور می تواند خدماتی مانند اشتراک گذاری داده یا منابع را به یک یا چند مشتری ارائه دهد. یک سرور می تواند به چندین کلاینت از این طریق سرویس دهد و یک کلاینت می تواند از چندین سرور استفاده کند. یک کلاینت درخواستی را به یک سرور ارسال می کند که سپس سرور پاسخی را بر می گرداند.

رایانه ای که نرم افزار VNC Server نصب شده را می توان از یک دستگاه مختلف در مکان دیگری قابل دسترسی و کنترل کرد. این نرم افزار امکان پخش دسکتاپ دستگاه را به یک دستگاه ثانویه با نصب VNC Viewer می دهد. کاربران VNC Viewer درخواستی برای اتصال ارسال می‌کنند و سپس (با اجازه کامپیوتر مقصد) می‌توانند همان چیزی را ببینند که فردی که جلوی کامپیوتر از راه دور نشسته است می بیند.

VNC Viewer چیست؟

از سوی دیگر، Viewer برنامه ای است که محتویات یک فایل دیجیتال را روی صفحه نمایش می دهد. VNC Viewer برای رایانه‌های لوکال و دستگاه‌های تلفن همراهی که می‌خواهید آن‌ها را کنترل کنید استفاده می‌شود. دستگاهی مانند رایانه، تبلت یا تلفن هوشمند با نرم افزار VNC Viewer نصب شده می تواند به رایانه در مکان دیگری دسترسی داشته باشد و کنترل آن را در دست بگیرد.

این یک سیستم اشتراک گذاری دسکتاپ گرافیکی است که به کاربر اجازه می دهد تا از راه دور دسکتاپ یک کامپیوتر راه دور (سرور VNC در حال اجرا) را از دستگاه خود کنترل کند و صفحه کلید و ماوس یا رویداد های لمسی را به سرور VNC منتقل می کند، به طوری که پس از اتصال، شما بر رایانه ای که به آن دسترسی داشته اید کنترل دارید. برای مثال، اگر از تلفن همراه خود استفاده می‌کنید، می‌توانید از رایانه‌ای که از راه دور به آن دسترسی داشته‌اید، طوری استفاده کنید که انگار درست در مقابل آن نشسته‌اید.

برای دانلود نرم افزار VNC Viewer روی لینک کلیک کنید.

شباهت بین VNC و RDP

پروتکل VNC و RDP، پروتکل دسکتاپ از راه دور توسعه یافته توسط مایکروسافت، شباهت های دسترسی زیادی دارند:

  • این پروتکل ها هر دو دسترسی به دسکتاپ های راه دور را برای عیب یابی سریع و آسان و کار از راه دور فراهم می کنند.
  • هر دوی آن ها برای پشتیبانی از ارتباطات به نرم افزار مشتری و سمت سرور نیاز دارند.
  • آن ها از ارتباط مستقیم همتا به همتا استفاده می کنند، که فقط به این معنی است که رایانه کاربر محلی می تواند مستقیماً به رایانه یا دستگاه راه دور متصل شود.
  • هر دو نرم افزار برای مدیریت کاربران و فعال کردن دسترسی ایمن پشتیبانی می کنند.

تفاوت بین VNC و RDP

هر دو VNC و RDP دستگاه ها را از طریق یک شبکه، از طریق سرور یا اتصال peer to peer متصل می کنند. اما حتی اگر اهداف آن ها یکسان است – ارائه قابلیت های گرافیکی از راه دور دسکتاپ برای یک دستگاه دیگر – آن ها همچنین در نحوه رسیدن به آن هدف متفاوت هستند.

  • RDP دارای قابلیت های پلتفرم محدودی است، در حالی که VNC در چندین سیستم عامل کار می کند.
  • RDP می تواند سریع تر از VNC باشد.
  • سطوح امنیتی می تواند بین این دو پروتکل بسیار متفاوت باشد.
  • VNC مستقیماً به رایانه متصل می شود، اما RDP به یک سرور مشترک متصل می شود.
  • اگر نیاز به پیاده سازی راه حل دسکتاپ از راه دور در طیف وسیعی از دستگاه ها دارید، RDP چندان سازگار نیست.
  • به همین دلیل، RDP می تواند توانایی ارائه پشتیبانی IT را محدود کند.

نتیجه گیری

اگر بتوانید با استفاده از سیستم وی ان سی یا همان virtual network computing راه هایی برای غلبه بر چالش های ارائه شده پیدا کنید، بدون شک از مزایای این سیستم بهره مند خواهید شد. علاوه بر صرفه جویی در داده ها، مزایای آن شامل صرفه جویی در زمان و هزینه است.

شما می توانید در نیازهای سخت افزاری خود صرفه جویی کنید. VNC می تواند به شما این امکان را بدهد که از یک کامپیوتر قدیمی برای اجرای یک برنامه سبک استفاده کنید. این گاهی اوقات به مشاغل اجازه می دهد تا رایانه های کمتری خریداری کنند. کسب‌وکار ها دیگر به همان نوع حافظه دیسک یا قابلیت پردازش نیاز ندارند، زیرا VNC کارها را آسان‌تر می‌کند.

در ممتاز سرور با خرید سرور مجازی، دسترسی VNC برای شما فراهم می شود، به صورتی که می توانید بدون هیچگونه محدودیتی هر گونه عملیاتی را روی سرور خود انجام دهید و بهترین کارایی را با بالاترین بهره وری از سرور خود داشته باشید.

منتشر شده توسط
H.Asadi