آموزش

رک سرور چیست؟ هر آنچه که باید درباره مزایا و انواع آن بدانید!

رک سرور ساختاری است که به طور خاص برای قرار دادن تجهیزات فنی از جمله روتر ها، سوئیچ ها، هاب ها و البته سرور ها طراحی شده است. رک این امکان را فراهم می کند که چندین قطعه از تجهیزات را به طور ایمن در یک منطقه نگه دارید. رک سرور ها معمولاً توسط مشاغل مورد استفاده قرار می گیرند و در دیتا سنتر می شوند. بسیاری از عملیات برای انجام وظایف ضروری خود به بیش از یک قطعه سخت افزار نیاز دارند. قرار دادن سرور ها و سایر تجهیزات فناوری اطلاعات در یک رک به سازماندهی چیز کمک می کند و کنترل جریان هوا را آسان تر می کند.

کابینت رک سرور چیست؟

یک کابینت رک سرور، تجهیزات فناوری اطلاعات را مانند یک رک معمولی نگه می‌دارد، اما معمولاً از همه طرف محصور می‌شود. این بدان معنی است که دارای درهایی در جلو و عقب قفسه و دیواره هایی در هر طرف است. مردم به دلایل زیادی استفاده از قفسه های بسته را انتخاب می کنند. اولا، آن ها امنیت بیشتری را در برابر دزد ها یا آسیب های تصادفی تامین می کنند.

دوم، گاهی اوقات کنترل جریان هوا زمانی که هر دو طرف آن پوشانده شده است آسان تر است، اما می توان این کار را روی یک رک قاب باز با استفاده از پانل های جانبی انجام داد. در نهایت، اگر قرار است رک در یک مکان نسبتاً عمومی باشد، کابینت ها ممکن است زیبایی بهتری ارائه دهند.

انواع رک سرور

امروزه انواع مختلفی از رک سرور ها در بازار وجود دارد که هر کدام برای اندازه ها و انواع تجهیزات مختلف طراحی شده اند. این انواع مختلف معمولاً بر اساس ابعاد فیزیکی و تعداد یونیت های تجهیزاتی که رک می تواند در خود جای دهد، تقسیم می شوند.

رک‌ سرور ها گاهی اوقات رک‌ های LAN، رک‌ های شبکه یا اصطلاحات دیگر نامیده می‌ شوند، اما معمولاً یکسان هستند، محفظه‌ های رک که در آن‌ ها سیستم‌ های IT حیاتی نصب شده‌اند. آن ها را می توان از قبل پیکربندی یا سفارشی کرد. رک های از پیش تنظیم شده در کارخانه مونتاژ می شوند و به سرعت و به راحتی مستقر می شوند. آن ها اغلب گزینه ارزان تری هستند.

رک سرور ها را می توان با توجه به نیاز ها و مشخصات مورد نظر سفارشی کرد. شرکت هایی که به ابعاد عرض، ارتفاع یا عمق منحصر به فرد یا کاربرد های تخصصی مانند ضد آب یا گرد و غبار یا مقاومت در برابر ضربه نیاز دارند، می توانند برای طراحی یک راه حل برای سفارشی سازی رک سرور خود، با ارائه دهنده های سرور همکاری نزدیک داشته باشند.

کابینت های رک سرور را می توان به عنوان قاب باز یا قفل طبقه بندی کرد. رک سرور های باز دارای فضا و انعطاف‌پذیری بیشتری هستند و معمولاً از بالا امکان دسترسی به کابل را فراهم می‌ کنند. از آنجایی که آن ها قفل نیستند، اغلب در اتاق سرور های امن یافت می شوند.

معمولاً رک‌ سرور های بسته و گران‌ تر را می‌ توان قفل کرد. اگر رک سرور قرار است در خارج از یک اتاق سرور امن یا در یک مکان غیر ایمن قرار گیرد، این گزینه بهتری است.

اندازه، عمق و یونیت رک (U)

برای تعیین اندازه رک سرور، در نظر بگیرید که چه نوع تجهیزاتی در رک سرور قرار می گیرد و چه تعداد. قفسه های با اندازه استاندارد معمولاً انتخاب می شوند زیرا تجهیزات با اندازه استاندارد به راحتی در رک ادغام می شوند.

عمق رک سرور، فاصله ریل جلو تا پشت ریل پشتی است. نه تنها یافتن اندازه کامپوننت رک سرور بسیار مهم است، بلکه مدیران فناوری اطلاعات باید اتصالات سیم و جریان هوای مورد نیاز را نیز در نظر بگیرند.

Rack Unit (U یا RU) واحد اندازه گیری است که برای تعریف فضای عمودی موجود در قفسه تجهیزات استفاده می شود. بر روی رک سرور و همچنین دستگاه هایی که نگه می دارند اعمال می شود. این به صورت مضربی از 1.75 اینچ (44.45 میلی متر) یا یک واحد رک یا “U” استاندارد شده است. اکثر قفسه‌ ها به شکل 42U فروخته می‌ شوند، به این معنی که یک رک می‌ تواند چهل و دو (42) دستگاه 1U یا هر ترکیبی از 1U ،2U ،3U یا سایر ارتفاع‌ های یونیت رک را که مجموعاً به 42 یا کمتر می‌ رسد، در خود جای دهد.

استاندارد های صنعت

رک سرور ها با دستیابی به استاندارد های تعیین شده توسط مقامات محترم صنعت یا منطقه، گواهینامه ها را دریافت می کنند. سیستم های محفظه قفسه استاندارد صنعتی معمولاً در زمان و هزینه پیکربندی و یکپارچه سازی صرفه جویی می کنند. رک سرور ها می توانند این گواهینامه ها را داشته باشند:

  • EIA 310E
  • UL2416
  • RoHS
  • REACH
  • IBC 2012

کمیسیون بین‌ المللی الکتروتکنیکال (IEC) سازمانی است که استاندارد های بین‌ المللی را برای همه فناوری‌ های الکتریکی، الکترونیکی و مرتبط منتشر می‌کند. EIA-310 مشخصات رک استاندارد، از جمله چندین ویژگی مهم رک های 19 اینچی، مانند یونیت رک، فاصله سوراخ عمودی، فاصله سوراخ افقی، باز شدن قفسه و عرض پانل جلو را ارائه می دهد. EIA-310E آخرین نسخه است.

UL یک شرکت صدور گواهینامه ایمنی جهانی است که تخصص را در مشاغل استراتژیک ارائه می‌کند: تجاری و صنعتی، مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری UL. در واقع UL2416 استانداردی است که الزامات مربوط به سیستم های صوتی/تصویری، تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات، کابینت، محفظه و سیستم های رک را پوشش می دهد.

محدودیت مواد خطرناک (RoHS)، همچنین به عنوان دستورالعمل 2002/95/EC شناخته می شود، مجموعه ای از معیار هایی است که توسط اتحادیه اروپا (EU) برای تنظیم استفاده از مواد سمی در دستگاه ها، سیستم ها و اسباب بازی های الکتریکی و الکترونیکی فرموله شده است.

ثبت، ارزیابی، مجوز و محدودیت مواد شیمیایی (REACH) یکی دیگر از مقررات اتحادیه اروپا است. به تولید و استفاده از مواد شیمیایی و تأثیر بالقوه آن ها بر سلامت انسان و محیط زیست می پردازد.

آیین نامه بین المللی ساختمان (IBC 2012) یک کد مدل است که حداقل الزامات را برای حفظ سلامت عمومی، ایمنی و رفاه عمومی ساکنان ساختمان ها و سازه های جدید و موجود ارائه می دهد.

فضای “U” چیست؟

فضای U (گاهی اوقات Rack Unit یا RU نامیده می شود) وسیله ای برای اندازه گیری تجهیزات فناوری اطلاعات است. یک فضای U معادل 1.75 اینچ است. فاصله سوراخ ها برای یک قفسه استاندارد 19 اینچی در گروه های سه سوراخه بریده می شود، این گروه سه سوراخه به عنوان یک فضای U تعریف می شود.

مزایای رک سرور ها

کسانی که یک دیتا سنتر را اداره می کنند به رک سرور ها متکی هستند، زیرا مزایای زیادی را ارائه می دهند که بدون این نوع تجهیزات امکان پذیر نیست. مهمترین مزایای ارائه شده شامل موارد زیر است:

  • سازماندهی: قفسه های سرور معمولاً سازه های بلندی هستند که می توانند بسیاری از تجهیزات را در یک مکان نگه دارند. این کمک می کند تا همه چیز سازماندهی شود و استفاده از فضای کف به حداکثر برسد. قفسه های متعدد را می توان در ردیف های بلند در کنار هم نصب کرد.
  • مدیریت سیم ها: یک شاسی با کیفیت خوب برای کمک به مدیریت سیم طراحی خواهد شد. می توان صد ها کابل برق، شبکه و سایر کابل ها را از طریق این رک ها و در عین حال ایمن و منظم نگه داشت.
  • خنک‌ سازی کارآمد: خنک نگه داشتن تجهیزات فناوری اطلاعات اغلب یک چالش بزرگ است، اما رک سرور واقعاً به این هدف کمک می‌ کند. این قفسه‌ ها به گونه‌ ای طراحی شده‌ اند که جریان هوا را راحت تر می‌ کنند و در صورت لزوم می‌ توانند شامل فن‌ ها و سایر تجهیزات خنک‌کننده باشند.
  • امنیت: رک سرور ها از فلز های قوی ساخته شده‌اند و معمولاً با قفل‌ هایی روی در ها برای جلوگیری از دسترسی های غیر مجاز ارائه می‌ شوند. این در ها همچنین از برخورد تصادفی یا لمس دکمه‌ های پاور یا کابل‌ها که می‌ تواند مشکلاتی ایجاد کند، جلوگیری می‌ کند.

سرور چیست؟

سرور دستگاهی است که به طور خاص برای پردازش درخواست‌ های سایر برنامه‌ ها و دستگاه‌ ها و ارائه آن داده‌ ها از طریق اینترنت یا شبکه محلی طراحی شده است. سرور ها عملکرد های مختلفی از جمله به اشتراک گذاری داده یا انجام محاسبات مختلف را برای مشتریان ارائه می دهند. در ابتدایی‌ ترین تعریف، سرور یک ماشین با عملکرد بالا و توان بالا است که داده‌ ها را بین خود و کلاینت‌ ها رد و بدل می کند.

منتشر شده توسط
f.hoseini_server