CloudDatabase

زیرساخت داده ها یا بیگ دیتای آمازون، مایکروسافت و گوگل

با ظهور غول های اینترنتی فیس بوک، آمازون، مایکروسافت و گوگل، سرعت تحولات فناوری به ویژه در مرکز داده ها افزایش یافته است. تعداد کاربران روزانه بسیار زیاد برای هر سرویس و فرکانس استفاده آنها، داده های جدیدی را در مقادیر عظیمی ایجاد می کند و پدیده ای را که ما به آن Big Data می گوییم، تولید می کند. این داده ها با سرعتی زیاد، چه از سرویس های میزبانی شده در Public Cloud و چه از چیزهایی که در Facebook به اشتراک می گذاریم یا در Google جستجو می کنیم، در حال تکثیر است. به عنوان یک نتیجه مستقیم، این سودمندی نیاز به رشد گسترده در زیرساخت های محاسبات و ذخیره سازی دارد.

Big Data
Big Data

با رشد سریع فناوری، تغییرات و تنوع سریع به وجود می آید. با توجه به وسعت این سرمایه گذاری در زیرساخت ها، الگوی جدیدی برای مرکز داده به وجود آمده است که Hyperscale Computing نام دارد. این اصطلاح شامل نه تنها مقیاس گسترده زیرساخت های مرکز داده است که این چهار شرکت ایجاد کرده اند، بلکه طیف وسیعی از فناوری های محاسبات، پردازش و ذخیره سازی آنها را توسعه داده اند که به صورت جداگانه و در کنار هم برای خدمت رسانی به کاربران خود استفاده می کنند. از آنجا که شرکت های بزرگ و کوچک از سرورها و ذخیره سازی های خود برون سپاری می کنند، فروشندگان Public Cloud Amazon AWS ،Microsoft Azure و Google Compute Platform (GCP) در فرایندی که تحت عنوان خدمات زیربنایی نامیده می شوند، خدماتی به آنها می فروشند تا به سرورها و انبارهای خود دسترسی پیدا کنند (IaaS). آنها همانند یک گروه، با ابتکارات صنعت، مانند پروژه رایانه باز (OCP) و پروژه ODPi بنیاد لینوکس، ابتکاراتی که توسعه فناوری های سخت افزاری و نرم افزاری برجسته را تقویت می کند، هماهنگ هستند. با این حال ماهیت مشاغل این شرکت ها به روش های اساسی متفاوت است و مشخص است که رویکردهای آنها نیز متفاوت خواهد بود.

AWS

از بین این سه شرکت خدمات وب، AWS آمازون به دلیل موقعیت، اندازه و مقیاس غالب در بازار موقعیت ویژه ای را اشغال می کند. در سال 2016، این تجارت 12.2 میلیارد دلار درآمد و 3.1 میلیارد دلار سود عملیاتی ایجاد کرده است و همچنان به رشد جدی خود ادامه می دهد. درآمدهای سه ماهه اول با 42.7٪ افزایش به 3.7 میلیارد دلار رسیده است. این تا کنون بزرگترین ارائه دهنده عمومی ابر در یک بازار پراکنده با سهم سال گذشته 31٪ است و این اولین شرکتی بود که زیرساخت های محاسباتی را به عنوان خدمات ارائه می داد.

AWS پاییز سال گذشته در نشستی با نام re: Invent 2016 که توسط میزبان معاون رئیس جمهور و مهندس برجسته جیمز همیلتون برگزار شد، در مورد زیرساخت های خود چیزهای زیادی را فاش کرد. وی خاطرنشان کرد: هر روز، این شرکت ظرفیت سرور را در شبکه خود اضافه می کند که معادل با آن چیزی است که در اواخر سال 2005 است، زمانی که یک شرکت 8.5 میلیارد دلاری بود. این زیرساخت های مرکز داده را در 14 منطقه گسترش دادند و چهار برنامه برای سال جاری ارائه دادند. هر منطقه از دو تا پنج منطقه دسترس پذیر برخوردار است که هر کدام از یک تا 8 مرکز داده دارند. مراکز داده، از 50،000 سرور تا حدود 80،000 سرور دارند.

AWS
AWS

Microsoft Azure Platform

Microsoft Azure Platform دومین ارائه دهنده بزرگ Public Cloud است. این شرکت میزان مشاغل را مشخص نمی کند، هرچند گفته می شود در سال 2016 2.7 میلیارد دلار درآمد داشته است و سهم بازار آن نیز 11 درصد است. مایکروسافت Azure را در بخش Cloud Commercial قرار می دهند، جایی که در کنار 365 Commercial and Dynamics CRM Online به بازار عرضه می شود. بنابراین شرکت قادر است از موقعیت قدرتمند خود در Enterprise Computing بهره ببرد. در اواخر سال گذشته، Azure نود و چهار درصد رشد داشته و به رقم 4 میلیارد دلار رسیده است.

Microsoft Azure Platform
Microsoft Azure Platform

Google Cloud Platform

سومین ارائه دهنده عمومی ابر گوگل است، که مبتنی بر ارائه گسترده Cloud به صورت IaaS است. گوگل اندازه Google Cloud Platform را فاش نمی کند، هرچند که تحلیل گران اندازه آن را تقریباً 1 میلیارد دلار در سال 2016، 1.5 میلیارد دلار در سال 2017 و 2.0 میلیارد دلار در سال 2018 نشان داده اند. بنیان گذار و مدیرعامل سابق VMWare، برای رهبری مشاغل Cloud وارد شد و حرکت خود را تقویت کرد. در اجلاس CIO در ماه آوریل، وی اظهار داشت که هدف این شرکت برای هدایت به سمت محاسبات ابری در عرض پنج سال، یک هدف تهاجمی است. در آخرین نسخه گوگل، مدیریت این پلتفرم را به عنوان یکی از سریع ترین مشاغل در حال رشد خود برجسته کرد و همچنین به رشد شدید سرمایه و سرمایه گذاری های سنگین نیاز داشت. این پلتفرم خدمات گسترده ای را ارائه می دهد و برای داده های بزرگ، اینترنت اشیاء و یادگیری ماشین استفاده می شود.

Google Cloud Platform
Google Cloud Platform

برای اطلاع از مزایای رایانش ابری می توانید به مقاله لینک داده شده مراجعه نمایید. همچنین برای کسب اطلاع از آینده رایانش ابری نیز به مقاله لینک داده شده سایت ممتاز سرور با این موضوع مراجعه نمایید.

مانند AWS و Microsoft Azure ،Google Cloud Platform (GCP زیرساخت محاسباتی اصلی شرکت را تقویت می کند، که برای Google به منظور پشتیبانی بهینه شده است. این شرکت بدین ترتیب در حال گسترش سریع زیرساخت های Cloud خود است که در حال حاضر در 6 منطقه و 18 ناحیه با بیش از 100 نقطه سازمان یافته است. در اوایل سال 2013، مدیریت با ارزیابی مزایای نسبی CPU ها، FPGA ها و GPU ها، برای توسعه یک پردازنده اختصاصی تصمیم گرفت. این پردازنده برای اجرای الگوریتم TensorFlow گوگل طراحی شده که آن را واحد پردازش Tensor (TPU) می نامند و اولین بار در سال 2016 منتشر شد. این شرکت به تازگی دستگاه نسل دوم خود را منتشر کرده است و از چهار TPU بر روی صفحه شتاب دهنده استفاده می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا