آموزش

صفر تا صد درگاه پرداخت اینترنتی

زمانی که شما کسب و کار خود را در قالب یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید یکی از لازمه های سایت فروشگاهی شما درگاه پرداخت اینترنتی است. مطمئنا هنگامی که خرید و فروش باید از طریق سایت انجام شود داشتن درگاه پرداخت اینترنتی ضروری است. برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی می توان از هر بانکی که خدماتی در این زمینه ارائه می دهد، درخواست کرد. در نتیجه پرداخت آنلاین برای کاربران و مشتریان سایت شما فراهم می شود و نیاز به طی کردن روش سنتی برای پرداخت کردن هزینه ها را نخواهید داشت. در این مقاله ما شما را با صفر تا صد درگاه پرداخت اینترنتی آشنا خواهیم کرد.

فروشگاه اینترنتی نیازمند درگاه پرداخت اینترنتی است.
شرکت هایی وجود دارند که مسئولیت درگاه های اینترنتی به عهده آنهاست و شما برای گرفتن درگاه پرداخت نیاز به رفتن به بانک ندارید.

شرکت هایی به نام PSP وجود دارند که مسئولیت درگاه های اینترنتی به عهده آنهاست و شما برای گرفتن درگاه پرداخت نیاز به رفتن به بانک ندارید. این شرکت ها زیر نظر بانک ها به ارائه خدمات می پردازند. اولین قدم برای گرفتن درگاه پرداخت اینترنتی پرکردن فرم هایی هست که به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می گیرند. اما برای برخی از PSP های بانکی نیاز هست تا به بانک مراجعه شود.

برای گرفتن درگاه پرداخت می توان از دو روش اقدام کرد، رایج ترین روش این هست که به صورت مستقیم درخواست درگاه بدهیم که شرط استفاده از این روش داشتن نماد اعتماد یا ای نماد (enamad) است. روش دوم استفاده از درگاه پرداخت واسط هست که در این روش باید به شرکت هایی که به عنوان واسط هستند مراجعه شود و آن ها این کار را انجام می دهند. در اکثر این شرکت های واسط نیازی به داشتن نماد اعتماد نیست، فقط اینکه باید هزینه ای را برای این شرکت ها واریز کرد و تسویه حساب هم به صورت خودکار انجام نخواهد شد.

روش پرداخت مستقیم

در روش اول شما باید به شرکت هایی که زیر نظر بانک هستند و با بانک قرارداد دارند مراجعه کنید و درخواست گرفتن درگاه پرداخت را بدهید. برای استفاده از این درگاه باید از سایت ای نماد، نماد الکترونیکی دریافت کرده باشید که گرفتن آن زمان بر است و نیاز به طی کردن مراحل زیادی دارد. درست است که فرآیند گرفتن نماد الکترونیکی طولانی است اما اگر سایت شما تراکنش های بالایی در طول روز دارد بهتر است حتما برای آن اقدام کنید. در این روش در صورت جابجایی هر گونه هزینه ای، تا نهایت 24 ساعت بدون اینکه نیاز به درخواست تسویه حساب باشد، هزینه ها واریز می شود. ضمن اینکه در این روش هیچگونه کارمزدی هم از هزینه کسر نمی شود.

روش مستقیم گرفتن درگاه پرداخت
برای گرفتن درگاه پرداخت از هر بانکی لازم است تا در آن بانک یک حساب داشته باشید.

توجه داشته باشید که برای گرفتن درگاه پرداخت از هر بانکی لازم است تا در آن بانک یک حساب داشته باشید، سپس در مرحله بعد باید وارد سایت ای نماد شوید و برای دریافت نماد الکترونیکی درخواست بدهید. بعد آن لازم است تا با مراجعه به سایت شرکت زیر نظر بانک مورد نظر فرم های لازم را پر کنید، بعد از بررسی و تایید اطلاعاتی برای شما ارسال می شود یا اینکه درخواست می شود تا قرارداد را به طور کتبی امضا و ارسال کنید. برای ارسال اسناد و مدارک ثبت شده در دفتر اسناد رسمی حدود یک ماه فرصت هست که می توانید ارسال کنید اما اگر در طی این مدت فرستاده نشود درخواست شما معلق می شود.

پس از طی مراحل فوق نیز باید زمینه مناسب برای استفاده از درگاه رو فراهم کنید، در واقع کد نویسی های لازم انجام شود. البته برخی از سیستم های مدیریتی خودشان افزونه های لازم برای استفاده از این درگاه ها را دارند؛ مثلا سیستم مدیریتی وردپرس خودش چنین افزونه هایی را دارد که برخی از آنها رایگان هستند و برخی را باید با پرداخت هزینه استفاده کرد. افزونه درگاه پرداخت ووکامرس یکی از این افزونه های کاربردی است.

روش پرداخت غیر مستقیم

در روش دوم شما از درگاه پرداخت یک سری شرکت استفاده می کنید که به روش اول درگاه پرداخت اینترنتی از بانک گرفته اند. در این روش هزینه ها ابتدا به حساب شرکت مورد نظر واریز می شود و بعد از اینکه مبلغ به حد نصاب خاصی برسد شما می توانید درخواست تسویه حساب نمایید. در این روش نیازی به گرفتن نماد الکترونیکی ندارید و بعد از اینکه مدارک خود را ارسال کردید، احراز هویت شما انجام می شود. در مرحله بعد با تایید شدن دامنه یک API در اختیار شما قرار می گیرد که برای پرداخت آنلاین در سایت فروشگاهی می توانید از آن استفاده کنید.

روش غیر مستقیم درگاه پرداخت
برای گرفتن درگاه پرداخت از هر بانکی لازم است تا در آن بانک یک حساب داشته باشید.

در این روش علاوه بر هزینه ای که شما به شرکت پرداخت می کنید، به ازای هر برداشت مقداری پول به عنوان کارمزد از هزینه ها برای شرکت کسر می شود. یکی دیگر از نکات قابل توجه این روش این است که می توان برای تلگرام و اینستاگرام نیز از آن استفاده کرد و هزینه ها را از این روش دریافت کرد.

ویژگی های روش غیر مستقیم

اگر بخواهیم به طور خلاصه ویژگی های روش غیر مستقیم را عنوان کنیم به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • در عرض چند ساعت سرویس برای شما فعال می شود.
  • در این روش نیازی به مجوز کسب و کار نیست.
  • می توان به راحتی هرروز تسویه حساب انجام داد.
  • برای هر شخص یک صفحه شخصی پرداخت وجود دارد که می تواند تنظیمات آن را به صورت دلخواه انجام دهد.
  • در خیلی از آنها دکمه پرداخت اینترنتی یکی از خاص ترین خدمات ارائه شده است.
  • وجود لینک پرداخت نیز همان مزیتی است که برای شبکه های اجتماعی می توان از آن استفاده کرد.
  • نصب آسان این درگاه های پرداخت نیز از مزیت هایی است که باعث کاربرد گستره این روش شده است.
  • در آخر هم بحث پشتیبانی است که در این روش پشتیبانی بسیار بحث مهمی است.

از اولین سایت هایی که در زمینه ارائه درگاه پرداخت واسط اینترنتی کارش را شروع کرد می توان به زرین پال اشاره کرد، این سایت اپلیکیشن موبایلی نیز دارد. بیت پی نیز یکی دیگر از این سایت ها است.

اگر می خواهید اطلاعاتی راجع به هاست فروشگاه اینترنتی داشته باشید می توانید به مقاله ای که در ارتباط با این موضوع نوشته شده مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا