Web Design

مهارت های مورد نیاز متخصص رابط کاربری و شرح شغل آن ها

اگر شما یک طراح رابط کاربری تازه وارد هستید که سعی می‌کند وارد این صنعت شده و متخصص شود، زمان زیادی را صرف بررسی آگهی‌های شغلی خواهید کرد. شاید شما یک متخصص طراح رابط کاربری با تجربه چند ساله باشید و به دنبال چالش بعدی خود در قالب یک نقش جدید باشید. در هر صورت، جستجوی شغل یک تلاش زمان‌بر و در عین حال ضروری است. پس چگونه می‌توانید آن را کم‌دردسرتر و پربازده‌تر کنید؟

ما به شما نشان خواهیم داد. در این راهنما، ما می‌خواهیم تا حدودی به شرح وظایف طراح UI و معنای واقعی آن‌ها اشاره کنیم. با این حال، ابتدا به شما نشان خواهیم داد که کجا می توانید آگهی های شغلی مرتبط با رابط کاربری را پیدا کنید. ما همچنین نگاهی خواهیم داشت به اینکه کارفرمایان چگونه بین سطوح مختلف ارشدیت در زمینه طراحی UI تمایز قائل می‌شوند و بررسی می‌کنیم که کدام مهارت‌های متخصص طراحی رابط کاربری ضروری هستند و کدام یک به سادگی قابل استفاده هستند.

جستجوی موقعیت های شغلی طراحی رابط کاربری

قبل از شروع به بررسی جزئیات شغل طراح UI، باید بدانید که جستجوی شغل خود را در کجا متمرکز کنید. برای کمک به شما برای شروع، در ادامه برخی از مفید ترین پورتال های آنلاین برای مشاغل طراحی آورده شده است:

هنگام جستجوی این پورتال ها برای نقش های متخصص طراحی رابط کاربری، ممکن است متوجه شوید که نتایج به دست آمده از تنوع بسیار زیادی برخوردار است.

برای مثال، اگر در Indeed مشاغل «UI designer» یا «user interface designer» را جستجو کنید، بین 2500 تا 6000 نتیجه دریافت خواهید کرد. با این حال، آگهی های شغلی نشان داده شده دارای طیف وسیعی از عناوین شغلی مختلف مانند طراح محصول، طراح وب، طراح برند و طراح بصری است. حتما این شرح وظایف را با دقت بخوانید؛ ممکن است فقط یک نقش طراح رابط کاربری باشد که تحت نام دیگری پنهان شده است!

معمای UX/UI: چرا شغل های طراحی UX و UI اغلب به عنوان یک شغل تبلیغ می‌شوند؟

اگر با وظایف روزمره یک طراح رابط کاربری آشنا باشید، می‌دانید که تفاوت‌های زیادی بین UX و UI وجود دارد و از نظر فنی، آن ها دو نقش مجزا هستند. با این حال، بسیاری از شرکت ها به دنبال طراحان UX/UI تحت یک عنوان شغلی هستند. دلایل احتمالی زیادی برای این کار وجود دارد. برای استارت‌ آپ‌ها و شرکت‌ های کوچک‌تر غیرمعمول نیست که یک طراح را به جای یک تیم طراحی کامل استخدام کنند، در این صورت، یافتن یک متخصص که هم مهارت‌های تجربه کاربری و هم مهارت‌های رابط کاربری را داشته باشد، مهم است.

در شرکت‌ های بزرگ‌تر، ممکن است آن ها به دنبال شخصی باشند که هم از UX و هم از طراحان UI در کارهای روزمره‌ شان پشتیبانی کند، بنابراین باز هم، درک هر دوی آن ها کلیدی است. اگر شما کاملاً یک متخصص طراحی رابط کاربری هستید، دیدن کلمه UX هر بار که به دنبال شغل می‌گردید ظاهر می‌شود.

اما اجازه ندهید این داستان شما را منصرف کند!

قبل از اینکه به کلی این نقش را کنار بگذارید، حتماً شرح شغل را به دقت بخوانید. در بسیاری از موارد، داشتن یک درک اولیه از اصول تجربه کاربری کافی است. در واقع، طراحی UX و UI دست به دست هم می دهند. غیرممکن است که رابط های کاربری فوق العاده ای ایجاد کنید بدون اینکه درک کنید چگونه به تجربه کلی کاربر کمک می کند.

تمام شرح وظایف را با جزئیات دقیق مرور کنید تا بسنجید که واقعاً چقدر دانش UX مورد نیاز است. اگر به اصول UI تسلط داشته باشید، به احتمال زیاد در مورد UX بیشتر از آنچه فکر می کنید می دانید.

چه مهارت ها و تجربه هایی برای طراح رابط کاربری مورد نیاز است؟

نقش طراح رابط کاربری می تواند برای شرکت های مختلف معانی متفاوتی داشته باشد. در تیم‌های کوچک تر و استارت‌آپ‌ها، برای نقش طراحی رابط کاربری غیرعادی نیست که طیف وسیع‌تری از وظایف و مسئولیت‌ها را در بر بگیرد، مانند تحقیقات کاربر یا دانش عمیق‌تر از اصول UX.

در یک شرکت بزرگ تر با تیم طراحی بزرگ تر، ممکن است متوجه شوید که نقش هر طراح واضح تر است. در این مورد، احتمالاً می توانید انتظار داشته باشید که به عنوان یک متخصص به شدت روی طراحی رابط کاربری کار کنید.

با این اوصاف، مهارت‌ها و الزامات خاصی وجود دارد که بیشتر شرح شغل طراح رابط کاربری روی آن ها تمرکز دارد. بیایید نگاهی به متداول ترین عناصری که در طول جستجوی شغل طراحی UI خود با آن ها برخورد می کنید بیندازیم، که با شرح شغل طراح UI تازه کار شروع می شود.


شرح شغل طراح رابط کاربری تازه کار

اگر شما یک طراح رابط کاربری جدید و واجد شرایط هستید، ممکن است جستجوی خود را بر روی موقعیت های تازه کاران متمرکز کنید. نقش های جوان و تازه وارد معمولاً بین 0-2 سال تجربه نیاز دارند و تمرکز زیادی روی مهارت های نرم آن ها وجود دارد. در این مرحله، کارفرمایان به دنبال شخصی هستند که نه تنها به اصول رابط کاربری تسلط داشته باشد، بلکه آماده یادگیری و موفقیت در این زمینه نیز باشد.

در اینجا برخی از مهارت های کلیدی وجود دارد که می توانید انتظار داشته باشید که در آگهی شغلی طراح رابط کاربری تازه وارد مشاهده کنید:

مهارت های سخت

  • تجربه طراحی وب و اپلیکیشن موبایل
  • دانش کار طراحی ریسپانسیو و اصول شبکه
  • مهارت های تایپوگرافی، چیدمان و طراحی بصری قوی
  • دانش کار با ابزار های رابط کاربری: Photoshop، Illustrator، InDesign، Balsamiq، Omnigraffle، InVision، Sketch
  • دانش کاری درباره ایده پردازی و ایجاد محصولات طراحی UI: نقشه های سایت، جریان های کاربری، وایرفریم ها، طرح بندی های lo-fi و hi-fi، نمونه های اولیه و…

مهارت های نرم

  • توجه شدید به جزئیات
  • سبک کار فعال و مستقل
  • مهارت های ارتباطی و کار گروهی قوی
  • مدیریت زمان موثر و توانایی اولویت بندی وظایف
  • میل به یادگیری و رشد به عنوان یک طراح

مهارت هایی که بهتر است داشته باشید

  • دانش کاری HTML، جاوا اسکریپت و CSS
  • ایجاد نمونه های اولیه سریع

برای درخواست کار، لازم نیست تک تک کادرهای مربوط به مهارت را علامت بزنید. تا زمانی که بتوانید تمایل به یادگیری خود را نشان دهید، مهم نیست که در مجموعه مهارت های شما شکاف هایی وجود داشته باشد. نقش طراح رابط کاربری تازه وارد باید به شما این فرصت را بدهد که از متصص های این حوزه یاد بگیرید. اگر مهارت های نرم افزاری مناسب و اشتیاق قابل نمایشی برای رابط کاربری دارید، تطابق دقیق مهارت ها به هیچ وجه ضروری نیست.


شرح شغل طراح UI

اگر بخش تازه وارد یا تازه کار را از عبارت قبلی حذف کنید و عبارت طراح رابط کاربری را در بین موقعیت های شغلی جستجو کنید چه اتفاقی می افتد؟ شرح شغل طراح رابط کاربری از شرکتی به شرکت دیگر بسیار متفاوت است، اما مدت تجربه مورد نیاز بین 3 تا 6 سال متغیر است.

به عنوان یک طراح رابط کاربری با چند سال تجربه، از شما انتظار می رود که با همکاری نزدیک با توسعه دهندگان، مدیران محصول، کپی رایتر ها و دیگر طراحان، نقش مهم تر و پیشرو تری را ایفا کنید. شما باید مطابق با محدودیت‌های زمان و بودجه راه حل ارائه دهید و بتوانید با اطمینان تصمیمات طراحی بگیرید و از آن ها دفاع کنید. در اینجا برخی از مهارت‌ها، الزامات و مسئولیت‌هایی که اغلب در شرح وظایف طراح رابط کاربری ظاهر می‌شوند، آمده است:

وظایف و مسئولیت ها

  • اجزای استاندارد رابط کاربری و راهنما های سبک را برای استفاده در سطح شرکت توسعه دهید
  • طرح های خود را به طور موثر به توسعه دهندگان و سایر سهامداران کلیدی انتقال دهید
  • رفع نیاز های محصول، بازاریابی و کسب و کار
  • تحقیقات صنعت را انجام دهید و در مورد بهترین شیوه‌ها، طراحی‌های UI رقبا و فناوری‌های نوظهور به‌روز باشید
  • ارائه پشتیبانی و آموزش داخلی
  • جلسات تست قابلیت استفاده را اجرا، مشاهده و تجزیه و تحلیل کنید
  • معماری های سازگار و شهودی را توسعه دهید
  • از تیم QA حمایت کنید تا مطمئن شوید که ویژگی‌ها طبق برنامه اجرا می‌شوند

مهارت ها

  • توانایی نوآوری و توسعه راه حل های خارج از چهارچوب برای مشکلات پیچیده تعامل با کاربر
  • مهارت های ارائه قوی
  • تجربه کار با HTML5، CSS3 و استفاده از فریمورک های مختلف جاوا اسکریپت در طراحی رابط کاربری

پس از چند سال کار در این صنعت، ممکن است متوجه شوید که مهارت های front-end برای بسیاری از شرکت‌ها بیشتر به یک نیاز تبدیل می‌شود. در حالی که بسیاری استدلال خواهند کرد که این یک مهارت طراحی UI نیست (و اینطور نیست)، یادگیری کدنویسی می تواند کار شما را به عنوان یک طراح غنی کند.


شرح شغل متخصص طراحی رابط کاربری

برای نقش متخصص طراحی رابط کاربری، اکثر آگهی‌ های شغلی حداقل ۵ یا ۶ سال تجربه حرفه‌ای را درخواست می‌کنند. بنابراین از دیدگاه یک کارفرما، چه چیزی طراحان ارشد رابط کاربری را متمایز می کند؟ به عنوان یک طراح ارشد رابط کاربری، از شما انتظار می رود که کل استراتژی UI شرکت را رهبری و نظارت کنید. یک نقش متخصص ممکن است شما را در مدیریت تیمی از طراحان، ارائه آموزش و راهنمایی ببیند. شما به همراه تیم UX، مسئول ایجاد و اجرای فرهنگ تفکر طراحی خواهید بود.

متخصص های طراحی رابط کاربری تمایل دارند نقش استراتژیک و تحلیلی بیشتری داشته باشند، بنابراین باید با داده ها بسیار راحت باشید. بیایید آنچه را که ممکن است در شرح شغل طراح ارشد رابط کاربری پیدا کنید در نظر بگیریم:

وظایف و مسئولیت ها

  • کتابخانه های طراحی و سیستم های طراحی را با رعایت الزامات برندسازی محصول مدیریت کنید
  • نظارت بر توسعه و ارائه رابط های کاربری موثر
  • تیمی از طراحان رابط کاربری جوان را مدیریت کنید و آموزش و پشتیبانی ارائه دهید
  • با تیم تجزیه و تحلیل دیجیتال کار کنید تا تأثیر همه تغییرات طراحی رابط کاربری و قابلیت استفاده را ارزیابی کنید
  • کمک به تحقیقات کاربر، مصاحبه ها، نظرسنجی ها و مطالعات قابلیت استفاده، ترجمه یافته ها به وایرفریم ها و نمونه های اولیه

مهارت ها

  • توانایی رهبری و هدایت تفکر طراحی برای طیف وسیعی از محصولات
  • دانش تخصصی اصول و تکنیک های طراحی UI
  • مهارت های مدیریت تیم قوی
  • دانش تخصصی طراحی ریسپانسیو و رابط کاربری موبایل
  • دانش کاری قوی از HTML5/XHTML ،CSS3 و جاوا اسکریپت
  • توانایی اجرا در یک فرآیند طراحی سریع و با استرس بالا و تحت نظارت حداقلی
  • مهارت های ارتباط نوشتاری و شفاهی برجسته و توانایی ارائه کار به مدیران اجرایی و گروه های بزرگ
  • تجربه ثابت شده مربیگری یا مدیریت سایر طراحان UI

همانطور که می بینید، طراحان ارشد رابط کاربری بخشی جدایی ناپذیر از تجارت هستند. علاوه بر مهارت‌های اساسی طراحی UI، باید دانش تجاری قوی و مهارت‌های رهبری را به میان بیاورید.

نتیجه گیری

همانطور که قبلا ذکر شد، شرکت های مختلف انتظارات متفاوتی از یک طراح رابط کاربری دارند. نقش شما بسته به طیف وسیعی از عوامل از جمله نوع محصول، تیم فعلی و اندازه شرکت متفاوت خواهد بود. وقتی نوبت به شرح شغل طراح رابط کاربری می‌رسد، مهم است که مهارت‌ها و صلاحیت‌های ضروری را از مهارت های اضافی جدا کنید. کارفرمایان اغلب شرح شغل را به عنوان یک لیست علاقه مندی در نظر می گیرند، بنابراین فقط به این دلیل که تک تک کادرهای مهارت را علامت نمی زنید، از درخواست خود منصرف نشوید.

منتشر شده توسط
H.Asadi