Server

Tomcat چیست؟ هر آنچه که باید درباره وب سرور Tomcat بدانید!

Apache Tomcat یک نرم افزار اپن سورس است که توسط Apache ساخته شده است.

James Duncan Davidson بنیان گذار اصلی آن بود که در آن زمان به عنوان یک معمار نرم افزار کار می کرد.

وی شروع به تهیه نرم افزار apache tomcat با هدف فراهم آوردن اجرای servlet ها نمود.

servlet چیست؟ به زبان ساده servlet یک فناوری سمت سرور است که به رسیدگی به درخواست http و پاسخ مشتری کمک می کند (لطفا توجه داشته باشید که توضیحات عمیق تر درباره servlet ها فراتر از محدوده این مقاله است).

آخرین نسخه پایدار نسخه Tomcat 9.0.21 در تاریخ 7 ژوئن 2019 منتشر شد.

Apache tomcat ممکن است به عنوان یک وب سرور تعریف شود که servlet را پردازش می کند.

توجه داشته باشید که یک وب سرور با سرور برنامه متفاوت است. در این قسمت بررسی می کنیم این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

چرا گفته می شود Tomcat یک وب سرور است اما یک سرور برنامه نیست؟

  • هنگام بسته بندی یک برنامه، می توان آن را به صورت .war و یا .ear بسته بندی کرد. Tomarat به عنوان یک وب سرور طبقه بندی می شود، زیرا فقط می تواند با فایل های .war کار کند.
  • یک وب سرور وظیفه پردازش servlet و JSP را دارد، در حالی که یک سرور برنامه باید قادر به پردازش (EJB (Enterprise Java Beans) ،JSF (Java Server Faces به همراه servlet و JSP باشد. Tomcat می تواند فقط servlet و JSP را پردازش کند، بنابراین آن را به یک وب سرور تبدیل می کند.
  • گفته می شود که وب سرور اغلب به بخشی از یک سرور برنامه تبدیل می شود زیرا یک سرور برنامه دارای تمام ویژگی هایی است که یک وب سرور در اختیار دارد و علاوه بر آن دارای ویژگی هایی همچون تعادل بارگذاری، ماندگاری داده ها، پیام رسانی برای نامگذاری نیز می باشد. با این حال، برعکس این موضوع صدق نمی کند.
  • وب سرورها می توانند فقط بر روی پروتکل HTTP کار کنند، در حالی که سرور های برنامه می توانند بر روی پروتکل های مختلف CGI کار کنند و همچنین ممکن است شامل پروتکل HTTP باشند. سرورهای برنامه اکثراً برای اداره برنامه های بزرگ نسخه سازمانی استفاده می شوند. از آنجا که tomcat فقط بر روی پروتکل HTTP عمل می کند، تحت وب سرور قرار می گیرد.
Tomcat
Tomcat

چرا باید از Apache Tomcat استفاده کنیم؟

  1. صفحات وب به خودی خود پرونده های HTML ایستا هستند.
  2. از این رو مشتری نمی تواند با یک صفحه وب ایستا ارتباط برقرار کند.
  3. به منظور تسهیل صفحات وب با قابلیت های پویا، به یک وب سرور نیاز است.
  4. برای اینکه بتوانید برنامه را با وب سرور رابط کنید، API از پیش تعریف شده (رابط برنامه نویسی برنامه) ارائه شده است.
  5. Servlet یکی از این برنامه های API است که توسط Java Platform Enterprise Edition تهیه شده و برای همکاری با سرور های وب طراحی شده است.
  6. نظارت بر سرور برای درخواست های مشتری ورودی، کار یک سرویس نیست بلکه کار یک سرویس دهنده وب است.

Apache Tomcat چگونه کار می کند؟

Tomcat هنگام کار بر روی توسعه برنامه وب، توسط توسعه دهندگان وب به طور گسترده استفاده می شود. از دیدگاه سطح بالا apc tomcat وظیفه دارد یک محیط زمان اجرا را برای servlet ها فراهم کند. این محیطی را فراهم می کند که در آن فرد می تواند کد جاوا را اجرا کند.

از جنبه دقیق تر Tomcat مسئولیت موارد زیر را دارد:

  1. به همه درخواست های دریافتی از مشتری پاسخ دهد.
  2. کلاس های مربوط به servlet های مربوطه را با استفاده از نقشه برداری servlet (از فایل web.xml) بارگیری کند تا درخواست های مشتری ورودی دریافت شود.
  3. کلاس servlet را اجرا کند.
  4. در آخر کلاس servlet را خالی کند.

چرخه Servlets

شامل سه روش اصلی است:

1) init (): از این روش برای تنظیم اولیه servlet استفاده می شود. هنگام راه اندازی سرور یا تماس با مشتری با استفاده از URL مربوطه، servlet فقط یک بار آغاز می شود.

2) service (): هنگامی که نمونه ای از سرویس ارائه می شود، tomcat روش سرویس را تعیین می کند. روش سرویس وظیفه تولید پاسخ برای درخواست دریافتی را که توسط tomcat به آن منتقل شده است، تولید می کند. در این روش تماس با منابع موجود دیگر در سمت سرور مورد نیاز برای واکشی داده ها از پایگاه داده و ارائه پاسخ به tomcat را انجام می دهد.

3) destroy (): این روش در پایان توسط کلیه فعالیت های مربوط به پاکسازی، از قبیل بستن اتصالات بانک اطلاعاتی، آزادسازی منابع جمع آوری زباله و … توسط Tomcat فراخوانی می شود.

مزایای Apache Tomcat

  1. بزرگترین مزیت apc tomcat این است که اپن سورس است. برای استفاده از این نرم افزار می توان آن را به راحتی از طریق اینترنت بارگیری و پیکربندی کرد و شروع به کار با آن کرد.
  2. بنیاد نرم افزار Apache به روزرسانی های منظم را ارائه می دهد تا آن را با سایر نسخه های نرم افزار سازگار کرده و رفع اشکال کند در نتیجه استفاده برای توسعه دهندگان را آسان تر کند.
  3. Tomcat از (SSL (Secure Socket Layer پشتیبانی می کند و بنابراین می تواند با استفاده از یک گواهی SSL برای تأمین امنیت داده های حساس با تهیه یک اتصال امن پیکربندی شود.
  4. Tomcat همچنین می تواند برای اجرای چندین برنامه وب در پورت های مختلف تنظیم شود. به عنوان مثال می توان سه برنامه را با شماره 8080، 8081، 9090 اجرا کرد. به طور پیش فرض Apache tomcat از پورت شماره 8080 استفاده می کند.
  5. همچنین سازگار با سیستم عامل متقابل است که می تواند در سیستم عامل های Windows ،Mac OS و Linux استفاده شود.
  6. کم حجم است، این بدان معناست که از منابع کمتری استفاده می کند، بنابراین به برنامه اجازه می دهد تا بدون نیاز به سیستم خاص بر روی اکثر سیستم ها روان اجرا شود.

نتیجه

Apache Tomcat امروزه رایج ترین نرم افزار در بین توسعه دهندگان برنامه وب است. مطالعات نشان داده اند كه بيش از 60٪ برنامه های جاوا از این وب سرور استفاده می كنند.

مستندات و آموزش های بی شماری در مورد نحوه استفاده و پیکربندی apache tomcat وجود دارد و کارآیی جدید برنامه های وب را برای کار با Tomcat apache آسان تر و عملی تر می کند.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا