Serverآموزش

ارز دیجیتال (Cryptocurrency) چیست؟ به همراه بررسی مزایا و معایب آن

ارز رمزنگاری شده یک ارز دیجیتال یا ارز مجازی است که توسط رمزنگاری تضمین می شود و تقریباً غیرممکن است که تقلبی باشد. بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده، شبکه های غیرمتمرکز بر اساس فناوری بلاکچین هستند. ویژگی بارز ارز های رمزنگاری شده این است که عموماً توسط هیچ مرجع مرکزی صادر نمی شوند و از لحاظ تئوری آن ها را از دخالت یا دستکاری دولت مصون می دارد.

نکات کلیدی

  1. ارز دیجیتال دارایی دیجیتالی مبتنی بر شبکه ای است که در تعداد زیادی از رایانه ها توزیع شده است. این ساختار غیر متمرکز به آن ها اجازه می دهد خارج از کنترل دولت ها و مقامات مرکزی رد و بدل شوند.
  2. کلمه “cryptocurrency” از تکنیک های رمزگذاری گرفته شده است که برای ایمن سازی شبکه استفاده می شود.
  3. بلاک چین ها که روش های سازمانی برای اطمینان از یکپارچگی داده های معاملاتی هستند، جزء اساسی بسیاری از ارز های رمزنگاری شده هستند.
  4. بسیاری از کارشناسان معتقدند که بلاکچین و فناوری مربوطه بسیاری از صنایع از جمله امور مالی و حقوق را مختل می کند.
  5. ارز های رمزنگاری شده به دلایل متعددی از جمله استفاده از آن ها برای فعالیت های غیرقانونی، نوسانات نرخ ارز و آسیب پذیری های زیرساخت های زیر بنایی آن ها مورد انتقاد قرار می گیرند. با این حال آن ها همچنین به دلیل قابلیت حمل، تقسیم پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیت مورد ستایش قرار گرفته اند.

آشنایی با ارز های دیجیتال

ارزهای رمزنگاری شده سیستم هایی هستند که امکان پرداخت های امن آنلاین را به صورت “توکن” مجازی ارائه می دهند که توسط ورودی های داخلی سیستم نشان داده می شوند. “رمزنگاری” به الگوریتم های مختلف رمزگذاری و تکنیک های رمزنگاری که از این ورودی ها محافظت می کند اشاره می کند. برای آشنایی با این بخش مقاله رمزنگاری متقارن و نامتقارن را مطالعه کنید.

انواع ارز های رمزنگاری شده

انواع ارز های دیجیتال

اولین ارز دیجیتال مبتنی بر بلاکچین، بیت کوین (Bitcoin) بود که همچنان محبوب ترین و ارزشمندترین ارز است . امروزه هزاران ارز رمزنگاری متناوب با عملکرد ها و مشخصات مختلف وجود دارد. برخی از این ها کلون یا فورک بیت کوین هستند، در حالی که برخی دیگر، ارز های جدیدی هستند که از ابتدا ساخته شده اند.

بیت کوین در سال 2009 توسط یک فرد یا گروه معروف با نام مستعار ” ساتوشی ناکاموتو ” راه اندازی شد. 1 تا اوت 2021، بیش از 18.8 میلیون بیت کوین در گردش بود که ارزش کل بازار آن حدود 858.9 میلیارد دلار بود و این رقم به طور مکرر به روز می شد. تنها 21 میلیون بیت کوین وجود دارد که از تورم و دستکاری جلوگیری می کند.

برخی از کریپتو های رقیب که با موفقیت بیت کوین ایجاد شده و به عنوان “altcoins” شناخته می شوند، شامل Litecoin ،Peercoin و Namecoin و همچنین Ethereum ،Cardano و EOS هستند. تا اوت 2021، ارزش کل ارز های رمزنگاری شده موجود بیش از 1.8 تریلیون دلار است – بیت کوین در حال حاضر تقریباً 46.5 درصد از کل ارزش را به خود اختصاص داده است.

مهم: اگرچه ارز های رمزنگاری شده خود را به عنوان یک پول نشان می دهند، اما خدمات درآمد داخلی (IRS) آن را دارایی مالی می داند و مانند اکثر سرمایه گذاری های دیگر، اگر در فروش یا تجارت آن سود سرمایه ای کسب کنید، دولت بخشی از سود را می خواهد. در 20 مه 2021، وزارت خزانه داری ایالات متحده پیشنهادی را اعلام کرد که بر اساس آن مالیات دهندگان باید هرگونه معامله ارز دیجیتال 10000 دلاری را به IRS گزارش دهند. 4 نحوه مالیات دقیق درآمد – به عنوان سود سرمایه یا درآمد معمولی – بستگی به مدت زمانی دارد که مالیات دهندگان این ارز رمزنگاری شده را در اختیار دارند.

مزایا و معایب ارزهای رمزنگاری شده

مزایا

ارز های رمزپایه وعده می دهند که انتقال وجوه را مستقیماً بین دو طرف آسان تر می کنند، بدون نیاز به شخص ثالث مورد اعتماد مانند بانک یا شرکت کارت اعتباری. این انتقال ها در عوض با استفاده از کلید های عمومی و کلید های خصوصی و اشکال مختلف سیستم های تشویقی مانند اثبات کار یا اثبات سهام تضمین می شود.

در سیستم های رمزنگاری مدرن، “کیف پول” یا آدرس حساب کاربری دارای یک کلید عمومی است، در حالی که کلید خصوصی فقط برای مالک شناخته می شود و برای امضای معاملات استفاده می شود. انتقال وجوه با حداقل هزینه پردازش تکمیل می شود و به کاربران این امکان را می دهد تا از هزینه های سنگینی که بانک ها و موسسات مالی برای نقل و انتقالات دریافت می کنند اجتناب کنند.

معایب

ماهیت نیمه ناشناس معاملات ارز های دیجیتال، آن ها را برای فعالیت های غیر قانونی مانند پولشویی و فرار مالیاتی مناسب می کند. با این حال طرفداران ارز های رمزپایه اغلب ناشناس بودن خود را بسیار ارزشمند می دانند و مزایای حفظ حریم خصوصی مانند حفاظت از افشاگران یا فعالان تحت دولت های سرکوب گر را ذکر می کنند. برخی از ارز های رمزنگاری شده بیشتر از سایرین خصوصی هستند.

به عنوان مثال بیت کوین یک گزینه نسبتاً ضعیف برای انجام مشاغل غیر قانونی آنلاین است، زیرا آنالیز قانونی از بلاک چین بیت کوین به مقامات کمک کرده است که مجرمان را دستگیر و تحت تعقیب قرار دهند. با این وجود، کوین هایی با حریم خصوصی بیشتری وجود دارد، مانند Dash ،Monero یا ZCash که ردیابی آن ها بسیار مشکل تر است.

بهترین ارز های رمزنگاری شده با سرمایه بازار

بهترین ارز های دیجیتال

این ها 10 مورد از بزرگترین ارز های دیجیتال تجاری با سرمایه بازار هستند که توسط CoinMarketCap، ارائه دهنده داده ها و تجزیه و تحلیل ارزهای رمزنگاری شده ردیابی شده است.

ارز دیجیتالسرمایه بازار
بیتکوین$1.2 تریلون
اتریوم$485.2 بیلیون
بایننس کوین$82 بیلیون
کاردانو$71.7 بیلیون
تتر$69.6 بیلیون
سولانا$64.2 بیلیون
XRP$51.8 بیلیون
پولکادوت$45.1 بیلیون
USD کوین$32.4 بیلیون
دوج کوین$32.2 بیلیون

آیا ارز های دیجیتال برای سرمایه گذاری خوب هستند؟

ارزهای رمزنگاری شده ممکن است از ارزش بالایی برخوردار شوند، اما بسیاری از سرمایه گذاران آن ها را حدس و گمان صِرف می دانند نه سرمایه گذاری واقعی. دلیل؟ درست مانند ارز های واقعی، ارزهای رمزنگاری شده نقدینگی ایجاد نمی کنند، بنابراین برای سودآوری شما، شخصی باید پول بیشتری نسبت به شما بپردازد.

این همان چیزی است که نظریه سرمایه گذاری “احمق بزرگتر” نامیده می شود. در مقایسه با یک تجارت خوب مدیریت شده که با افزایش سودآوری و عملیات جریان نقدی، ارزش آن را در طول زمان افزایش می دهد.

برای کسانی که کریپتو هایی مانند بیت کوین را ارز آینده می دانند، باید توجه داشت که یک ارز به ثبات نیاز دارد. “

کسانی که ارز های رمزنگاری شده مانند بیت کوین را ارز آینده می دانند، باید توجه داشته داشته باشند که یک ارز به ثبات نیاز دارد تا تجار و مصرف کنندگان بتوانند تعیین کنند که قیمت مناسب برای کالا چقدر است. بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده در بیشتر دوران خود به جز ثبات نبوده اند.

به عنوان مثال در حالی که بیت کوین در دسامبر 2017 نزدیک به 20000 دلار معامله می شد، ارزش آن پس از آن به حدود 3200 دلار در سال بعد کاهش یافت. تا دسامبر 2020 دوباره در سطح رکورد خود معامله شد.

این نوسان قیمت یک معما ایجاد می کند. اگر ارزش بیت کوین در آینده بسیار بیشتر باشد، مردم کمتر آن را خرج کرده و به گردش در می آورند و این امر باعث می شود که آن ها به عنوان یک ارز کمتر مقرون به صرفه باشند. چرا باید بیت کوین را خرج کرد در حالی که می تواند سه برابر ارزش آن در سال آینده خرید و فروش شود؟

چگونه ارز دیجیتال بخریم؟

در حالی که برخی از ارزهای رمزنگاری شده، از جمله بیت کوین با دلار آمریکا قابل خرید هستند، برخی دیگر درخواست پرداخت با بیت کوین یا سایر ارز های رمزنگاری شده دارند.

برای خرید ارز های رمزنگاری شده، به یک کیف پول نیاز دارید، یک برنامه آنلاین که می تواند ارز شما را در خود نگه دارد. به طور کلی شما یک حساب در یک صرافی مثل صرافی بایننس ایجاد می کنید و سپس می توانید پول واقعی را برای خرید ارز های رمزنگاری شده مانند بیت کوین یا اتریوم منتقل کنید.

اما همانطور که می دانید با توجه به تحریماتی که کشور ما را در برگرفته است، برای خرید و فروش و ثبتنام در صرافی ها، نیاز به یک ip خارج از کشور دارید که برای این کار می توانید از VPN یا VPS استفاده کنید، اما تفاوت VPN و VPS در این است که چون VPN ها آی پی ثابتی ندارند و هر بار شما را با یک آی پی جدید وصل می کنند، خیلی زود شناسایی شده و ممکن است حساب کاربری فرد استفاده کننده مسدود شود.

بنابراین در صورتی که از صرافی بایننس استفاده می کنید، بهترین راهکار استفاده از سرور مجازی (VPS) کشور هایی است که مشکلی با بایننس ندارند و بهترین کشور برای بایننس هستتند.

انتقاد از ارز رمزنگاری شده

معایب ارز های دیجیتال

از آنجا که قیمت بازار ارز های دیجیتال بر اساس عرضه و تقاضا است، نرخ مبادله یک ارز رمزنگاری شده با ارز دیگر می تواند به طور گسترده ای در نوسان باشد.

بیت کوین برخی جهش های سریع را تجربه کرده و از نظر ارزش سقوط کرده است و در دسامبر 2017 تا 17،738 دلار برای هر بیت کوین صعود کرده و سپس در ماه های بعد به 7575 دلار کاهش یافته است.

این نگرانی وجود دارد که ارز های رمزنگاری شده مانند بیت کوین ریشه در هیچ کالای مادی ندارند. با این حال برخی تحقیقات نشان داده اند که هزینه تولید بیت کوین که نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد، مستقیماً با قیمت بازار آن ارتباط دارد.

بلاک چین ارز های رمزنگاری شده بسیار امن هستند، اما سایر جنبه های اکوسیستم ارز های رمز نگاری شده، از جمله مبادلات و کیف پول، از تهدیدات هک در امان نیستند. در تاریخ 10 ساله بیت کوین، چندین مبادله آنلاین مورد هک و سرقت قرار گرفته است، گاهی اوقات میلیون ها دلار “کوین” به سرقت رفته است.

با این وجود بسیاری از ناظران، مزایای بالقوه ای را در ارز های رمز نگاری شده مشاهده می کنند، مانند امکان حفظ ارزش در برابر تورم و تسهیل مبادله در حالی که حمل و نقل و تقسیم آن آسان تر از فلزات گرانبها است و خارج از تأثیر بانک های مرکزی و دولت ها وجود دارد.

رمز ارز در اصطلاح ساده چیست؟

ارز های رمز نگاری شده سیستم هایی هستند که امکان پرداخت های آنلاین امن را از نظر “توکن” مجازی ارائه می دهند.

چگونه ارز رمزنگاری بگیریم؟

هر سرمایه گذار می تواند ارز های رمزنگاری شده را از طریق مبادلات رمزنگاری مانند Coinbase ،Cash app و موارد دیگر خریداری کند.

ارز های رمز نگاری شده چگونه درآمد دارند؟

ارز های رمز نگاری شده امکان پرداخت های آنلاین را که برحسب “توکن” مجازی ارائه می شوند، ارائه می دهند که با ورودی دفتری داخلی سیستم نشان داده می شوند. سرمایه گذاران می توانند با استخراج بیت کوین یا با فروش بیت کوین خود با سود به دست آمده، با ارز های رمز نگاری شده درآمد کسب کنند.

محبوب ترین ارز های رمز نگاری شده کدامند؟

بیت کوین محبوب ترین ارز رمز نگاری شده است و پس از آن دیگر ارز های رمزنگاری شده مانند Etherum ،Litecoin و Cardano قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا