مفاهیم پایه

همه چیز درباره ترکیب اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

دنیای بیزینس امروز با پیشرفت اینترنت اشیا (IOT) و هوش مصنوعی در حال تغییر است. اینترنت اشیا در جمع آوری حجم عظیمی از داده ها از چندین منبع کمک کننده است. با این وجود، جمع آوری اطلاعات زیادی که از طریق تعداد بیشماری از دستگاه های اینترنت اشیا حاصل می شود، پردازش و تجزیه و تحلیل داده ها را پیچیده می کند.

تحقق اهداف و پتانسیل کامل دستگاه های اینترنت اشیا مستلزم سرمایه گذاری در فناوری های جدید است. همگرایی هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا می تواند نحوه عملکرد صنایع، مشاغل و اقتصاد را از نو تعریف کند. هوش مصنوعی با استفاده از اینترنت اشیا ماشین های هوشمندی را ایجاد می کند که رفتار هوشمند را شبیه سازی می کند و تصمیم گیری با دخالت کم یا بدون دخالت انسان را پشتیبانی می کند.

ترکیب این دو به طور مشترک برای افراد عادی و متخصصان سودمند است. در حالی که اینترنت اشیا با دستگاه هایی که با استفاده از اینترنت با یکدیگر در تعامل هستند سروکار دارد، هوش مصنوعی باعث می شود دستگاه ها از داده ها و تجارب خود بیاموزند. این مقاله نشان می دهد که چرا ما نیاز داریم اینترنت اشیا و هوش مصنوعی با هم ترکیب شوند.

افزایش محبوبیت اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

بسیاری از کسب و کار ها هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را به عنوان بخشی از فرآیند ها و محصولات خود پذیرفته اند. بررسی های اخیر اظهار داشتند که این دو فناوری های معروفی هستند که امروزه مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین مشخص شد که بهترین فناوری هایی هستند که شرکت ها برای افزایش کارایی و ایجاد مزیت رقابتی روی آن ها سرمایه گذاری می کنند. نمودار زیر جزئیات را نشان می دهد:

همه گیر شدن اینترنت اشیا و هوش مصنوعی

با توجه به تصویر بالا، در سمت چپ تکنولوژی های مشهوری که در حال حاضر در صنایع استفاده می شوند، نشان داده شده است و در سمت راست تکنولوژی هایی که شرکت های بزرگ در حال سرمایه گذاری روی آن ها هستند را می بینید.

طبق برنامه Global C-suite Study شرکت IBM مدیران C-suite با دیجیتالی کردن تعاملات و ارتباطات تجارت خود را از نو ابداع می کنند. موسسه IBM با گروهی از مدیران C-suite مصاحبه کرد و دریافت که 19٪ از پاسخ دهندگان کاملاً بر مزایای افزوده شده IoT با AI تمرکز دارند. نمودار زیر پاسخ مصاحبه را نشان می دهد:

مزایای ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

شرکت های تازه تاسیس و شرکت های بزرگ هر دو برای استفاده از پتانسیل کامل اینترنت اشیا فناوری AI را ترجیح می دهند. همچنین فروشندگانی که با پلتفرم اینترنت اشیا سر و کار دارند مانند اوراکل، مایکروسافت، آمازون و Salesforces شروع به ادغام قابلیت های هوش مصنوعی در برنامه های اینترنت اشیاء خود کرده اند.

هوش مصنوعی چگونه اینترنت اشیا را وارد فرآیند می کند؟

در هسته اصلی آن ها، IoT مربوط به سنسور های کاشته شده در ماشین ها است که جریان داده ای را از طریق اتصال به اینترنت ارائه می دهند. تمام خدمات مرتبط با اینترنت اشیا ناگزیر از پنج مرحله اساسی به نام ایجاد (create)، برقراری ارتباط (communicate)، جمع آوری (aggregate)، تجزیه و تحلیل (analyze) و عمل (act) پیروی می کنند.

بدون شک ارزش “عمل” به تجزیه و تحلیل که مرحله قبل از آن است، بستگی دارد. از این رو مقدار دقیق IoT در مرحله تجزیه و تحلیل آن تعیین می شود. اینجاست که فناوری هوش مصنوعی نقشی اساسی را به تصویر می کشد.

تحلیل ارتباط هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

در حالی که اینترنت اشیا داده ها را فراهم می کند، هوش مصنوعی قدرت جمع آوری response را پیدا می کند و هم خلاقیت و هم زمینه را برای هدایت اقدامات هوشمندانه فراهم می کند. از آنجا که داده های تحویل داده شده از حسگر با هوش مصنوعی قابل تحلیل هستند، مشاغل می توانند آگاهانه تصمیم بگیرند. اینترنت اشیای هوش مصنوعی موفق به دست یابی به راه حل های چابک (agile) زیر می شود:

  • مدیریت، آنالیز و به دست آوردن بینش معنادار از داده ها
  • اطمینان حاصل کردن از تجزیه و تحلیل سریع و دقیق
  • متعادل کردن نیازمندی ها برای هوش محلی و متمرکز
  • متعادل کردن شخصی سازی با محرمانه بودن و حریم خصوصی داده ها
  • حفظ کردن امنیت در برابر حملات سایبری

مزایای ترکیب اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی

هوش مصنوعی IOT منجر به طیف وسیعی از مزایا برای شرکت ها و مصرف کنندگان مانند شخصی سازی تجربه ها و اتوماسیون هوشمند می شود. در اینجا برخی از محبوب ترین مزایای ترکیب این دو فناوری برای مشاغل آورده شده است:

فواید ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

۱. افزایش کارایی عملیاتی

هوش مصنوعی در اینترنت اشیا جریان های ثابت داده ها را می شکنند و الگو هایی را که در مقیاس های ساده فریبنده نیستند، تشخیص می دهد. علاوه بر این machine learning همراه با هوش مصنوعی می تواند شرایط عملیات را پیش بینی کرده و پارامتر هایی را که از نتایج ایده آل اطمینان حاصل می کند، اصلاح کند.

از این رو اینترنت اشیای هوشمند، بینشی در مورد اینکه کدام فرایند ها اضافه و وقت گیر هستند و کدام کار ها را می توان برای افزایش کارایی تنظیم کرد، ارائه می دهد. به عنوان مثال گوگل قدرت هوش مصنوعی را به اینترنت اشیا وارد می کند تا هزینه های خنک سازی مرکز داده خود را کاهش دهد.

۲. مدیریت ریسک بهتر

همراه شدن هوش مصنوعی با اینترنت اشیا به کسب و کار ها کمک می کند تا طیف گسترده ای از ریسک ها را درک کرده و همچنین پاسخ بی درنگ را به صورت خودکار انجام می دهد. بدین ترتیب این امر به آن ها امکان می دهد تا خسارات مالی، ایمنی کارمندان و تهدید های سایبری را بهتر کنترل کنند.

به عنوان مثال فوجیتسو با درگیر کردن هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از دستگاه های پوشیدنی متصل، ایمنی کارکنان خود را تضمین می کند.

۳. راه اندازی محصولات و خدمات جدید و پیشرفته

NLP (پردازش زبان طبیعی) در حال بهبود بخشیدن ارتباط بین افراد با دستگاه هاست. بدون شک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی با همدیگر می توانند به طور مستقیم محصولات جدیدی ایجاد کنند یا محصولات و خدمات موجود را از طریق امکان پردازش و تجزیه و تحلیل سریع داده ها به محصولات جدید ارتقا دهند.

به عنوان مثال، رولز رویس قصد دارد از فناوری های هوش مصنوعی در اجرای امکانات نگهداری موتور هواپیما با قابلیت اینترنت اشیا استفاده کند. در واقع این روش از الگو های نقطه ای پشتیبانی می کند و بینش عملیاتی را کشف می کند.

۳. افزایش مقیاس پذیری اینترنت اشیا

محدوده دستگاه های اینترنت اشیا از دستگاه های همراه و رایانه های پیشرفته گرفته تا سنسور های سطح پایین متغیر هستند. با این حال، رایج ترین اکو سیستم اینترنت اشیا شامل سنسور های سطح پایین است که سیل داده ها را ارائه می دهد.

اکو سیستم اینترنت اشیای مجهز به هوش مصنوعی، داده های یک دستگاه را قبل از انتقال به دستگاه های دیگر تجزیه و تحلیل و خلاصه سازی می کند. به همین ترتیب حجم زیادی از داده ها را به یک سطح بهتر کاهش می دهد و امکان اتصال تعداد زیادی دستگاه IoT را فراهم می کند. به این فرآیند مقیاس پذیری می گویند.

۴. از بین رفتن هزینه Downtime برنامه ریزی نشده

در برخی از بخش ها مانند نفت و گاز دریایی و تولیدات صنعتی، خرابی تجهیزات می تواند منجر به خرابی هزینه بر Downtime برنامه ریزی نشده شود. تعمیر و نگهداری پیش بینی شده با اینترنت اشیا به شما امکان می دهد خرابی تجهیزات را از قبل پیش بینی کرده و مراحل نگهداری منظم را برنامه ریزی کنید.

از این رو می توانید از عوارض جانبی خرابی جلوگیری کنید. به عنوان مثال Deloitte با هوش مصنوعی و IoT نتایج زیر را پیدا می کند:

  • 20 – ۵۰ درصد کاهش زمان صرف شده برای برنامه ریزی تعمیر و نگهداری
  • 10 – 20 درصد افزایش در دسترس بودن و زمان استفاده از تجهیزات
  • 5- ۱۰ درصد کاهش هزینه های نگهداری

نمونه هایی از ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در عمل

بگذارید نگاهی دقیق به مشاغلی بیندازیم که به تجربه کاربری بهتری دست یافته اند و مدل های جدید تجاری را با اینترنت اشیا مجهز به هوش مصنوعی طراحی کرده اند.

ترکیب هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در عمل

۱. ربات ها در ساخت و ساز

ساخت و ساز یکی از صنایعی است که قبلاً از فناوری های جدیدی مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، تشخیص چهره، یادگیری عمیق، ربات ها و بسیاری دیگر استفاده کرده است. ربات های شاغل در کارخانه ها با پشتیبانی از سنسور های کاشته شده که انتقال اطلاعات را تسهیل می کنند، هوشمند تر می شوند.

علاوه بر این با در اختیار داشتن الگوریتم های هوش مصنوعی ربات ها می توانند از داده های جدید تر یاد بگیرند. این روش نه تنها باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود بلکه باعث می شود روند تولید با گذشت زمان بهتر شود.

۲. اتومبیل های خودران

اتومبیل های خودران تسلا بهترین مثال برای همکاری مشترک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی هستند. با قدرت هوش مصنوعی، اتومبیل های خودران رفتار عابران پیاده را در شرایط مختلف پیش بینی می کنند. به عنوان مثال آن ها می توانند با هر سفر شرایط جاده، سرعت مطلوب و هوا را پیش بینی کرده و رفته رفته هوشمند تر شوند.

۳. تجزیه و تحلیل جزئی

تجزیه و تحلیل جزئی شامل چندین داده از دوربین ها و حسگر ها برای مشاهده حرکت مشتریان و پیش بینی زمان رسیدن آن ها برای پرداخت است. بدین ترتیب، سیستم می تواند سطح کارکنان پویا را برای کاهش زمان پرداخت و افزایش بهره وری از صندوقداران پیشنهاد دهد.

۴. راه حل ترموستات هوشمند

راه حل ترموستات هوشمند Nest نمونه خوبی از IoT مجهز به هوش مصنوعی است. تلفیق گوشی های هوشمند می تواند دما را از هر جایی بر اساس برنامه کاری و تنظیمات درجه حرارت کاربران خود بررسی و مدیریت کند.

به طور کلی اینترنت اشیا همراه با فناوری هوش مصنوعی می تواند راه را برای پیشرفته شدن راه حل ها و تجربه هدایت کند. برای به دست آوردن ارزش بهتر از شبکه و تغییر شغل خود باید هوش مصنوعی را با داده های دریافتی از دستگاه های اینترنت اشیا ادغام کنید.

منبع: clariontech.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا