Server

سرور میکروتیک چیست؟

سرور میکروتیک از سرور های کاربردی است و مزیت های خاص خودش را نیز دارد. قبل از اینکه به توضیحات سرور میکروتیک بپردازیم، در ابتدا راجع به این که سرور چیست به طور خلاصه مطالبی را بیان می کنیم.

معرفی سرور میکروتیک

سرور و انواع آن

در بین ارتباطاتی که در یک شبکه قرار دارد، سرور در راس این ارتباطات است. سرورها برای امور مدیریتی، کنترلی و میزبانی استفاده می شوند که مهم ترین آن ها بحث میزبانی است. از بعد دیگر سرور را می توان سخت افزار پر قدرتی تعریف کرد که یک سیستم عامل روی آن نصب است. در مورد سرور اختصاصی و سرور مجازی و تفاوت های سرور اختصاصی و مجازی توضیحات لازم در مقاله های قبلی داده شده است. سرور های مجازی انواع مختلفی دارند که از جمله آن ها می توان سرور مجازی لینوکس را نام برد که امکان نصب سیستم عامل های لینوکسی بر روی آن وجود دارد. نوع دیگر سرور مجازی ویندوز است که به آن ویندوز سرور نیز گفته می شود، موارد دیگر شامل هاست اشتراکی، مجازی اختصاصی و ابری هستند.

سرور دارای فضایی است و این فضا را بین کاربران به نوع های مختلفی به اشتراک می گذارد. چند مورد از انواع سرور هایی که وجود دارد به شرح زیر می باشد:

انواع مختلف سرور ها

وب سرور ها: کاربرد این نوع از سرور ها بسیار زیاد است و برای وب سایت ها استفاده می شود. در واقع وب سرور برای دسترسی به سایت ها درخواست را دریافت کرده و پاسخ می دهد.

میل سرور: این نوع از سرور برای مکان هایی مثل ادارات و سازمان هایی که حجم زیادی ایمیل دریافت می کنند، کاربرد دارد.

سرور محاسباتی: این سرور ها برای زمانی که داده های زیادی برای پردازش وجود دارد، مناسب است.

گیم سرور: برای راه اندازی بازی های آنلاین از این نوع سرور استفاده می شود، که امروزه به دلیل حجم بالای بازی های آنلاین بسیار کاربردی است.

فایل سرور: زمانی که در یک شبکه داخلی بخواهیم فایل هایی را به اشتراک بگذاریم از این نوع سرور استفاده می شود.

سرور میکروتیک

نوع دیگری از سرور ها وجود دارد که به آن سرور میکروتیک گفته می شود که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

خرید قدرتمند ترین سرور های میکروتیک
در بهترین لوکیشن های ایران و خارج
خرید سرور میکروتیک

MicroTik سرور مبتنی بر کرنل لینوکس است که می توان آن را بر روی یک کامپیوتر معمولی نصب کرد و از سرویس دهی پایدار آن استفاده کرد. میکروتیک در سال 1995 کار خود را با فروش روتر های وایرلس شروع کرد. بعد از مدتی سیستم عامل MicroTik Router OS توسط میکروتیک ارائه شد که Router OS سیستم عاملی بر پایه لینوکس است.

به سروری که دارای سیستم عامل MicroTik Router OS باشد، سرور مجازی میکروتیک گفته می شود که بسیار کاربردی است. از نکاتی که هنگام خرید سرور مجازی میکروتیک باید در نظر گرفته شود این است که آن ها به طور کلی به عنوان روتر در نظر گرفته می شوند؛ بنابراین استفاده از این نوع سرور بیشتر برای کاربران حرفه ای توصیه شده است.

MicroTik Router

قابلیت های اصلی سرور مجازی میکروتیک، فایروال و نت هستند که در این حوزه استفاده می شوند. همچنین ارتباط pptp – l2tp امنی با سیستم شما و یا روتر می تواند برقرار کند. علاوه بر این ها ارتباطات تونلی نیز وجود دارد؛ مثل gre-eoip-ipip که در سازمان ها استفاده می شود تا همگام سازی ارتباط بین شرکت ها از طریق آن برقرار شود. از طریق این تونل ها می توان بین یک دستگاه در ایران و یک دستگاه در کشور دیگر ارتباط برقرار کرد.

مزایای سرور میکروتیک

همانطور که گفتیم سرور میکروتیک از سیستم عامل MicroTik Router OS در مجازی سازی استفاده می کند. توانایی های نرم افزاری MicroTik Router OS با MicroTik Router BOARD تقریبا یکی است. سرور میکروتیک در طول زمان توسعه پیدا کرده است و بر امکانات آن اضافه شده است و این باعث کاربرد بیشتر آن شده است. سرعت بوت بالا آن و خودکار بودن عملکرد آن بدون اینکه نیاز به استارت کردن باشد، همانند یک روتر قوی است.

علاوه بر تنظیم کردن به صورت محلی، میکروتیک را می توان به وسیله Telnet، SSH و Web server داخلی آن و رابط ویندوزی به همراه MicroTik به نام Winbox تنظیم کرد. سرعت نصب و تنظیمات MicroTik نیز بسیار بالا است.

به طور خلاصه می توان مزیت های سرعت بالا، پایداری، قوی بودن همانند روتر، پایین بودن هزینه و نصب و راه اندازی رایگان را برای این سرور عنوان کرد.

از جمله مواردی که سرور میکروتیک استفاده می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- مسیریابی یا Routing

2- مشتری بیسیم یا Wireless

ویژگی های میکروتیک

3- ترجمه آدرس وب یا Network Address Translate

4- پروتکل پیکر بندی پویای میزبان یا DHCP Server

5- شبکه خصوصی مجازی VPN

6- کیفیت سرویس یا  Quality Of Service

7- پرس بسته­‌ها یا Packet Compression

8- احراز هویت

9- دیوارآتش یا Firewall

10- پراکسی سرور یا Proxy Server

11- مدیریت کاربران یا  User Management

12- تعادل بارگذاری یا Load Balancing

13- پشتیبان ­گیری و بازیابی

برای نصب و راه اندازی آن امکان نصب بر اساس کارت شبکه، نصب بر روی درایو ثانویه نصب شده و نصب CD وجود دارد. دیوار آتش مورد استفاده نیز برای فیلتر کردن، مشخص کردن منبع و مقصد، اتصال داخلی، مسیریابی، علائم بسته، لیست سیاه، پشتیبانی از IPv6 استفاده می شود. از جمله مسیریابی هایی که انجام می شود می توان به مسیریابی استاتیک، مجازی حمل و نقل، مبتنی بر خط مشی، رابط، پویا و حمل و نقل دو طرفه اشاره کرد.

انواع سرور میکروتیک و لایسنس

لایسنس میکروتیک

نسخه های میکروتیک به دو صورت وجود دارد؛ یا به صورت سیستم های X86 یا محصولات شرکت میکروتیک شامل: RouterBoard , Groove , SXT , OmniTik

میکروتیک از نسخه ای خاص برای سیستم های X86 استفاده می کند که اکثرا به عنوان VPS یا روتر رکف بر روی مجازی ساز ها استفاده می شود.

میکروتیک لایسنس هایی را نیز برای روتر خود عرضه کرده است که دارای 6 سطح هستند. هر کدام از این سطح ها موارد و ابزار های خاصی را شامل می شود. برای استفاده کامل از روتر، لایسنس سطح 6 پاسخگو خواهد بود. در مواردی که نیاز نباشد افراد زیادی آنلاین باشند لایسنس شماره 4 نیز پاسخگو است.

منتشر شده توسط
f.behjati_server