cPanelآموزش

سی پنل چیست؟ معرفی صفر تا صد ویژگی های آن

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان به معرفی سی پنل و تمامی ویژگی های آن بپردازیم. لطفا برای آموزش این مطلب تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

مقاله های اصلی سی پنل در ممتاز سرور

آموزش ساخت اکانت ایمیل در cPanel

نحوه ورود به سی پنل و آموزش کامل آن

اضافه کردن SUB DNS در cPanel

بارگذاری سایت در cPanel برای دامین مورد نظر

آموزش Import و Export کردن دیتابیس در cPanel

آموزش بک آپ گیری از بخش های مختلف سایت در سی پنل

راهنمای مدیریت فایل در سی پنل (ایجاد، حذف و ویرایش فایل ها)

سی پنل چیست؟

معرفی سی پنلتاریخچه سی پنل
cPanel یک رابط گرافیکی مبتنی بر لینوکس (GUI) است که به عنوان یک کنترل پنل برای ساده سازی وب سایت و مدیریت سرور استفاده می شود. cPanel به شما امکان های بسیاری می دهد که بدون احتیاج به کد نویسی بتوانید سایت و دامنه هایتان را مدیریت کنید و از آن ها استفاده کنید. همچنین سی پنل به شما امکان می دهد وب سایت ها را به راحتی منتشر کنید، دامنه ها را مدیریت کنید، فایل های وب سایتتان را مدیریت کنید، حساب های ایمیل ایجاد کنید و موارد دیگر.
cPanel یکی از محبوب ترین کنترل پنل ها در کشور های بسیاری است. بسیاری از شرکت های میزبانی وب cPanel را به عنوان بخشی از بسته میزبانی خود به مشتریان عرضه می کنند. cPanel دارای دو رابط، یک رابط کاربری به نام cPanel و یک رابط مدیریت سرور به نام (Web Host Manager (WHM است. این ترکیب به کاربران امکان می دهد وب سایت خود را مدیریت کرده و از ارائه دهندگان میزبان ابزارهایی برای مدیریت سرور تهیه کنند.
cPanel یک برنامه کنترل پنل است که می تواند بر روی هر سروری نصب شود. به عبارت ساده تر، این امکان را به شما می دهد تا با استفاده از یک رابط کاربری ساده به جای خط فرمان، کلیه اقدامات را روی سرور مورد نیاز خود انجام دهید.
این نرم افزار در ابتدا به عنوان کنترل پنل برای Speed ​​Hosting، یک شرکت میزبانی وب که اکنون دارای نقصان است، طراحی شده است. جان نیک کوستون طراح اصلی cPanel است که در Speed ​​Hosting سهیم بود. وبکینگ پس از ادغام آنها با Speed ​​Hosting به سرعت استفاده از cPanel را آغاز کرد.
این شرکت جدید سرورهای خود را به شرکت (Virtual Development (VDI، یک مرکز میزبانی اکنون غیرقابل انتقال، منتقل کرد. پس از توافق بین Koston و VDI ،cPanel فقط در دسترس مشتریانی بود که مستقیماً در VDI میزبانی می شدند. در آن زمان رقابت کمی در بازار کنترل پنل وجود داشت که انتخاب اصلی آن VDI و آلبانزا بود.
این نرم افزار در دهه 1990 برای یک شرکت میزبان وب مستقر در تگزاس ایجاد شده بود. این تغییر در طی سالها، در حالی که به روز شده و بهبود یافته است. هم اکنون cPanel متعلق به شرکتی با همین نام است و توزیع می شود. تا سال 2002 این نرم افزار واقعاً شروع به کار حرفه ای نکرد، اما از آن زمان به بعد بسیار محبوب شد.
سی پنل چیست؟ نکاتی که راجع به آن نمی دانید
ابزار های اصلی سی پنلایمیل هایی که به صورت پیش فرض در سی پنل پشتیبانی می شوند
وب سرور آپاچی
پی اچ پی
Mu SQL
پرل
پایتون
بایند
پاپ 3
SMTP
آی ام ای پی

ویژگی های اصلی سی پنل

در بخش زیر ویژگی های کلیدی سی پنل را برای شما عزیزان بازگو می کنیم:

Email

معمولا تمامی شرکت ها و سازمان های بزرگ از این قابلیت بسیار کار آمد و مدیریت شده ایمیل های سازمانی سی پنل استفاده می کنند. در cPanel شما می توانید حساب های ایمیل سازمانی با نام دامنه خودتان ایجاد کنید، ایمیل خود را مدیریت کنید، رمز ورود یک حساب ایمیل را تغییر دهید و بسیاری موارد دیگر را انجام بدهید.

دامنه ها

دامنه اصلی شما دامنه ای است که حساب cPanel شما با آن پیکربندی شده است. می توانید با دامنه Addon، یک Subdomain اضافه کنید و حتی Domain Alias نیز ایجاد کنید.

مدیریت فایل

با استفاده از cPanel، می توانید حسابهای FTP ایجاد کنید تا دسترسی از راه دور به پرونده های شما امکان پذیر باشد. cPanel همچنین شامل یک File Manager برای ایجاد، اصلاح و حذف پرونده های شما به طور مستقیم بر روی سرور است.

مدیریت پایگاه داده

در اینجا، می توانید یک بانک اطلاعاتی ایجاد کنید، کاربران پایگاه داده، گذرواژه‌ها و امتیازات را مدیریت کنید. همچنین می توانید با استفاده از cPanel به phpMyAdmin برای واردات / صادرات بانک های اطلاعاتی دسترسی داشته باشید.

cPanel یک نرم افزار بسیار قوی است. در حالی که تعداد کمی ابزار در cPanel موجود است، با نمادهای ناوبری و یک منوی راهنمای کامل استفاده از آن بسیار آسان است.

پشتیبان گیری

این روز ها تقریبا همه می دانند که پشتیبان گیری چقدر مهم و ضروری می باشد. نسخه پشتیبان تهیه شده اخیر از سایت شما می تواند در صورت بروز خطا در صورت صرفه جویی در پرونده های مهم و حتی اگر به وب سایت شما حمله شود، وب سایت شما را نجات دهد. cPanel شما را قادر می سازد از سایتهای خود پشتیبان تهیه کنید، یا بصورت دستی و یا از طریق یک wizard. به طور طبیعی، نسخه های پشتیبان دستی تمایل دارند گزینه های بیشتری از جمله دستیابی به عناصر مورد نظر برای ذخیره کردن را در اختیار شما قرار دهند. با این حال، این انتخاب بر عهده شماست که دقیقاً تا زمانی که آخرین تغییرات را انجام می دهید و بطور منظم از سایتتان نسخه پشتیبان تهیه کنید، می خواهید از کدام ابزار استفاده کنید!

هزینه سی پنل

cPanel رایگان نیست و شخصی که این کنترل پنل را انتخاب می کند باید هزینه لایسنس آن را به صورت کامل و دوره ای پرداخت کند. در سال 2019، cPanel قیمت های خود را افزایش داد اما با امکاناتی که ارائه می دهد هزینه آن منطقی می باشد.

امیدورم از مطالعه مقاله آموزش صفر تا صد سی پنل نهایت استفاده را برده باشید و بتوانید بهترین استفاده ها را از آن ببرید.😉🌹

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا