Network

چرا باید از سرور میکروتیک استفاده کنیم؟ مزایای آن چیست؟

هرجا صحبت از ابزار و تجهیزات شبکه شود، قطعا میکروتیک یکی از گزینه های مورد بحث خواهد بود. ما در این مقاله قصد داریم که دلایل انتخاب میکروتیک را بررسی کنیم. چرا باید از میکروتیک استفاده کنیم؟ چه معیار هایی باعث برتری میکروتیک نسبت به رقبا می شود؟ مزایای سرور میکروتیک چیست؟ با ما همراه باشید تا پاسخی برای این سوالات پیدا کنیم.

میکروتیک چیست؟

شرکت میکروتیک در سال 1996 در لتونی شروع به کار کرد. این برند فعالیت خود را در حوزه تجهیزات شبکه آغاز کرد و با گذر زمان امکانات بسیار کاربردی و مفید به محصولات خود اضافه کرد که در نهایت باعث شد میکروتیک، تولید کننده یکی از بهترین ابزار حوزه شبکه در جهان شناخته شود.

معرفی شرکت میکروتیک

سیستم عامل میکروتیک را می توان به عنوان مهم ترین محصول این شرکت معرفی کرد. هر سرور ممکن است دارای سیستم عامل ویندوز یا لینوکس باشد که وقتی از سرور میکروتیک صحبت می شود به معنای سروری است که سیستم عامل MikroTik RoutersOS بر روی آن نصب شده است. این سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است.

زمانی که این سیستم عامل بر روی یک سرور نصب می شود بدین معناست که کاربرد اصلی آن سرور Routing یا همان ریشه یابی خواهد بود که البته در این باره به صورت کامل در ادامه مقاله صحبت خواهیم کرد.

سرور مجازی چیست؟

بهتر است اکنون با مفهوم سرور مجازی اشتراکی آشنا شویم. سرور مجازی با تکنولوژی مجازی سازی ایجاد می شود، که یک سرور با منابع اختصاصی تبدیل می شود به چندین سرور اشتراکی که ارتباطی با یکدیگر ندارند و هر یک منابع و امکانات خود را دارند. می توان این قضیه را به واحد های یک ساختمان تشبیه کرد که هر یک منابع مجزایی دارند که به هم دیگر ارتباطی ندارد.

ساختار سرور های مجازی

سرور مجازی میکروتیک چیست؟

سیستم عامل میکروتیک را می توان بر روی سیستم های خانگی نصب کرد یا به صورت سخت افزاری – نرم افزاری تهیه کرد. سروری که بر روی آن سیستم عامل میکروتیک نصب شده باشد، سرور میکروتیک نامیده می شود که این سرور ها در مجازی سازی استفاده می شوند و یکی از پرمصرف ترین سرویس ها هستند.

سرور مجازی میکروتیک یک گزینه محبوب برای متخصصین است زیرا این سرور ها نسبت به رقبا بسیار مقرون به صرفه هستند. سرور میکروتیک در گذر زمان به دلیل ویژگی های مفید و کاربرد بالا رشد سریعی داشت و امروزه آنقدر گسترش پیدا کرده است که کاربران نیاز خود برای مسیریابی و فایروال را به کمک این سرورها رفع می کنند.

در ادامه کاربرد و مزایای سرور میکروتیک را بررسی خواهیم کرد.

کاربرد های سرور مجازی میکروتیک

از سرور های مجازی میکروتیک در میزبانی اطلاعات، بکاپ گیری میکروتیک، احراز هویت، مسیریابی، متعادل کردن بار ترافیکی، مدیریت کاربران، وایرلس، پراکسی سرور و… استفاده می شود که برخی از کاربرد های سرور مجازی میکروتیک را به صورت کامل تر بررسی خواهیم کرد.

مسیر یابی و روتینگ

مسیر یابی استاتیک، مسیر یابی رابط، پروتکل مسیریابی پویا، مسیریابی مجازی حمل و نقل از نمونه کاربرد های سرور مجازی میکروتیک در حوزه روتینگ هستد.

وایرلس

برای کاربرد سرور های مجازی میکروتیک در حوزه وایرلس می توانیم به سیستم توزیع بسیم AP، پروتکل NV2، لیست کنترل دستی، WDS و… اشاره کنیم.

دیواره آتش

فیلتر کردن، لیست سیاه، دور زدن ردیابی اطلاعات (RAW)، پشتیبانی از IPv6 و… از کاربرد های دیواره آتش سرور های مجازی میکروتیک است.

مزایای سرور مجازی میکروتیک

میکروتیک کاربردهای زیادی دارد که باعث می شود کاربران این سیستم عامل را ترجیح دهند. در ادامه برخی از این مزایا را بررسی می کنیم.

نصب و راه اندازی آسان

شما به صورت رایگان و بسیار ساده، می توانید سیستم عامل میکروتیک را نصب و بررسی نمایید که در این مقاله، آموزش نصب میکروتیک بر روی ماشین مجازی و اقدامات اولیه پس از نصب توضیح داده می شود.

پایداری

سرویس های میکروتیک از پایداری بالایی برخوردارند که به عنوان مزایای سرور مجازی میکروتیک می توان به آن اشاره کرد.

هزینه کم

سرویس های میکروتیک نسبت به رقبای موجود، هزینه بسیار کمتری دارند و از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه هستند. این عامل باعث می شود استفاده از میکروتیک به صورت چشم گیری افزایش پیدا کند.

سرعت بالا

میکروتیک سرعت بالایی در پردازش اطلاعات دارد، اگر سرعت عامل مهمی برای شماست پیشنهاد می شود از میکروتیک استفاده کنید.

نمونه دیتا سنتر میکروتیک

خرید سرور مجازی میکروتیک

در این مقاله، ساختار، ویژگی و مزایای سرور میکروتیک به صورت کامل معرفی شدند. اگر تمایل دارید از سرور مجازی میکروتیک استفاده کنید می توانید با مراجعه به لینک و مشاهده اطلاعات، مراحل خرید سرور میکروتیک را انجام دهید. امیدواریم این مقاله مفید واقع شده باشد.

منتشر شده توسط
H.Asadi