Seoآموزش

بررسی 8 ابزار مشهور آنالیز سایت

از آنجایی که تحلیل و آنالیز سایت نیاز به تخصص ویژه ای دارد، نمی توان بدون دانش کافی در مورد تکینک های آنالیز سایت اینکار را انجام داد. از طرفی ممکن است افراد غیر متخصص نیاز به تحلیل وب سایت داشته باشند. این افراد می توانند از برخی ابزار های تحلیل و آنالیز سایت استفاده کنند و وب سایت خود را تحلیل کنند.

آنالیز سایت به مدیران سایت ها کمک می‎‎کند تا کارهایی که بر روی سایت انجام شده را به همراه نتایج آن ها بررسی کنند. همچنین با این روش می ‎‎توان میزان دستیابی شرکت به اهداف بازاریابی را نیز مشخص ساخت. با استفاده از این ابزارها می‎‎توان تعداد بازدید کنندگان سایت، میزان نمایش و کلیک‎ها، تعداد تبدیل بازدید کننده به مشتری، محبوبترین صفحات وب، گزارش گوگل از نرخ جستجوی کلمات کلیدی و … را مشاهده نمود. در واقع با تحلیل و آنالیز سایت می‎‎توان موقعیت‎ ها‎ی نا محدودی برای تبلیغات کسب و کار به وجود آورد و به افزایش رتبه سایت در رتبه بندی موتورهای جستجو کمک کرد.

اهمیت ابزار های تحلیل و آنالیز سایت

امروزه رقابت بین کسب و کار ها در حال افزایش است و تقریبا هر صنعت به سمت جهانی شدن پیش می رود. تجزیه و تحلیل رقابتی می تواند برای هر تجارت بسیار سودمند باشد. مانند هر کسب و کار که باید یک مجموعه ای از تحلیل های درونی داشته باشد، وب سایت شما نیز نیاز به آنالیز دارد. در ادامه بعضی از بهترین ابزار های موجود در اینترنت برای کمک به تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت را شرح داده ایم.

ابزار های آنالیز سایت

1- Google Analytics

گوگل آنالیز یک سرویس رایگان تجزیه و تحلیل وب است که آمار و ابزار های تحلیلی را برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و اهداف بازاریابی فراهم می کند. این سرویس برای هر کسی با یک حساب Google در دسترس است. ویژگی های Google Analytics عبارتند از:

ابزار آنالیز سایت

ابزار آنالیز سایت ابزار تجسم داده مانند نمودار های پویا که تغییرات داده ها را در طول زمان نشان می دهد.

ابزار آنالیز سایت گزارش های سفارشی

ابزار آنالیز سایتبه اشتراک گذاری و ارتباطات مبتنی بر ایمیل.

ابزار آنالیز سایت ادغام با سایر محصولات Google مانند AdWords ،Public Data Explorer و Website Optimizer.

2- Similar Web

ابزار آنالیز سایتSimilar Web، یک شرکت آنالیزگر وب ‌سایت است. این سایت اطلاعات دقیقی در مورد تحلیل و بررسی سایت و چشم اندازی جامع از پلن های بازاریابی را ارائه می دهد. ویژگی ها و امکانات Similar Web عبارتند از:

ابزار آنالیز سایت میزان حدودی بازدید کنندگان در بازه زمانی یک ماه

ابزار آنالیز سایت زمان بازدید هر کاربر از صفحات وب سایت

ابزار آنالیز سایت نرخ کلیک

ابزار آنالیز سایت میانگین تعداد بازدید ها

ابزار آنالیز سایت میزان درصد ترافیکی که از طرق مختلف وارد سایت شده اند.

ابزار آنالیز سایت وب‌ سایت‌ های مرجع برتر در زمینه کسب و کار شما

ابزار آنالیز سایت میزان ترافیک وارد شده به سایت از طریق شبکه های اجتماعی

ابزار آنالیز سایت کلمات و کلیدواژه های برتر در زمینه کسب و کار شما

ابزار آنالیز سایت تمایلات و علاقه های مخاطبین شما

دقت داشته باشید برای کسب اطلاعات دقیق تر و تحلیل جزیی تر، باید اکانت کاربری ویژه بخرید. زیرا اطلاعاتی که به صورت رایگان در اختیار شما می گذارد محدود است.

3- Alexa

ابزار آنالیز سایتAlexa یکی دیگر از ابزارهای تحلیل سایت می باشد. منبع رتبه بندی الکسا کاربرانی است که از مرورگرهای اینترنت اکسپلور، فایرفاکس و گوگل کروم استفاده می‌کنند. معمولا در نوار ابزار الکسا رنکینگ سایت هایی که کاربر در حال بازدید آن می باشد را نشان می دهد. این نوار ابزار امکان رتبه دهی سایت توسط کاربر را نیز دارد. مانند  ابزار Similar Web اطلاعات دقیقی از تحلیل و آنالیز سایت ارائه نمی دهد. اما اطلاعات دقیقی در مورد هویت بازدید کنندگان، کلمات کلیدی ناشی از هدایت ترافیک به سمت سایت و سایت‌های مرجع در زمینه کسب و کار شما در اختیارتان قرار می‌ دهد. تلاش برای بهبود و افزایش رتبه الکسا بسیار فاکتور مهمی است.

4- Quantcast

ابزار آنالیز سایت

ابزاری برای اندازه گیری بازدیدکنندگان وب سایت است که اطلاعات را به صورت بلادرنگ در مورد میزان ترافیکی که وب سایت در حال دریافت است، جمع آوری و سازماندهی می کند، همچنین داده های تحلیلی وب سایت در مورد بازدید کنندگان وب سایت را ارائه  می دهد. به عبارت دیگر ابزاریست که برای درک رفتار بازدید کنندگان وب‌ سایت به‌ کار می‌ رود و هدف اصلی آن این است که اطلاعاتی از مشخصه‌های هویتی و جغرافیایی بازدیدکنندگان جمع‌آوری کند.

Quantcast آمار ترافیک وب سایت را ارائه می دهد که برای کمک به تجزیه و تحلیل عملکرد یک وب سایت از دیدگاه بازاریابی، و نیز شناسایی شخصیت های خرید کننده از نظر موقعیت، رفتار و خرید و ترجیحات رفتاری آنها، طراحی شده است. وب سایت هایی که می توانند بر روی این داده ها سرمایه گذاری کنند تا جذب بازدیدکنندگان بیشتر و درآمد بهتر از وب سایت هایی که مخاطبانشان را نمی دانند. همانطور که گفته شد این ابزار اطلاعات مفصل آماری درباره مخاطبان وب سایت را برای صاحبان وب سایت ها، تبلیغ کنندگان و ناشران فراهم می کند، که به آنها کمک می کند تصمیمات تجاری بگیرند.

5- SEMRush Rank

ابزار آنالیز سایت

SEMRush Rank نوعی ابزار جستجوگر است که رتبه بندی کلمات کلیدی در موتورهای جستجو را دنبال می کند و اطلاعات به دست آمده را به وب مسترها در مورد کلمات کلیدی مورد نظر آن ها ارائه می دهد. این ابزارها به وب مسترها یک روش برای ردیابی رتبه بندی کلمات کلیدی هدفمند خود، به صورت ماهانه ارائه می دهد. علاوه بر آن، ردیابی تعداد جستجوهایی که برای آن کلیدواژه ها انجام شده را نیز فراهم می کند.

همانطور که توسط بسیاری از منابع ذکر شده است، این ابزار هنگامی اطلاعات کافی برای راهنمایی وب مسترها فراهم می کند که صفحات سایت فعلی آن ها بهینه سازی شده باشد و یا کلمات کلیدی مختص محتوای وب سایتشان انتخاب شده باشد.

6- MOZ

MOZ یکی از مشهورترین ابزار های آنالیز و تحلیل سایت برای نظارت بر سئو می باشد. هم چنین یک نوع نرم افزار تجزیه و تحلیل است که تحلیل تمام روش های بازاریابی دیجیتالی، ساخت لینک، رسانه های اجتماعی، نام تجاری و غیره را بر روی یک پلت فرم فراهم می کند. Moz Analytics هر روش را با استفاده از تجسم داده، تحلیل داده های رقبا و توصیه های عملی برای بهبود عملکرد ارائه می دهد. Moz دارای ابزارها و منابع آموزشی برای کمک به بازاریابی می باشد که باعث پرورش جامعه فعال در حوزه بازاریابی آنلاین می شود.

7- Ahrefs

ابزار آنالیز سایتAhrefs یکی از قدرتمندترین مجموعه ابزارهای اجتماعی و ابزارهای تبلیغاتی است. اکثر جستجوگرها آن را به عنوان یک “Checkback backlink” می دانند که با ابزار های تجزیه و تحلیل کوچکتر مانند Moz و SEMRush رقابت می کنند. اگر شما می‌خواهید گزارش‌ های دقیقی از کمپین‌ های سئوی رقیب خود بدست آورید می توانید از این ابزار استفاده کنید. Ahrefs دارای ویژگی های فراوانی است که برخی از آن ها در ادامه آورده شده است:

ابزار آنالیز سایت ارزیابی (URL (URL Rating- معیار کمیت و کیفیت لینک های اشاره شده به یک URL مشخص شده است.

ابزار آنالیز سایت رتبه دامنه (Domain Rating)- معیار کمیت و کیفیت لینک هایی که به یک دامنه اصلی اشاره می کنند.

ابزار آنالیز سایت رتبه (Ahrefs (Ahrefs Rank- رتبه Ahrefs مربوط به رتبه دامنه نسبت به تمام دامنه هاي ديگر در اينترنت است.

ابزار آنالیز سایت لینک ها (Backlinks)- تعداد لینک های اشاره شده به یک URL.

ابزار آنالیز سایت صفحه ارجاع (Referring Page)- تعداد صفحاتی که دارای لینک هستند. یک صفحه می تواند چندین لینک داشته باشد.

ابزار آنالیز سایت دامنه های ارجاع (Referring Domains)- تعداد دامنه هایی که به یک URL اشاره می کنند.

ابزار آنالیز سایت ارجاع محتوا (Referring Content)- اندازه گیری ترافیک که به واسطه لینک دهی یک بخش از محتوا به یک URL مشخص هدایت می شوند.

ابزار آنالیز سایت لنگر (Anchors)– عبارت لینک داده شده در محتوا.

ابزار آنالیز سایت صفحات برتر (Top Pages)- صفحات برتر براساس معیارهایی است که شما در نظر میگیرید.

8- MIXRANK

بسیاری از ابزارهای تحلیل و آنالیز بازار روی عملکرد کمپین‌ های بازاریابی دیجیتال تمرکز کرده‌اند اما MIXRANK کمی متفاوت عمل می‌کند. این ابزار بیشتر اطلاعاتی در مورد خود شرکت بدست می‌ دهد، که این اطلاعات شامل موارد زیر است.

ابزار آنالیز سایت دایرکتوری از میلیون ها تجارت در زمینه کسب و کار شما که در سراسر دنیا ثبت شده اند.

ابزار آنالیز سایت اطلاعات ارتباطی از اعضای کلیدی کسب ‌و کار مربوط به شما

ابزار آنالیز سایت اطلاعاتی در مورد تکنولوژی ‌ای که این کسب ‌و کار ها استفاده می‌ کنند

ابزار آنالیز سایت تجزیه و تحیل مجراهای بازاریابی

بیشتر کاربرانMIXRANK، از این ابزار برای به دست آوردن اینکه رقیبان آن‌ها به کدام مشتریان خدمات می‌دهند استفاده می کنند، تا بتوانند این مشتریان را به سمت خود جذب کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا