آموزشمفاهیم پایه

انواع مدل های رایانش ابری یا کلود

همانطور که در مقالات قبل گفته شد رایانش ابری یا فضای کلود همان سرویس های پردازشی هستند که دیتاسنتر های سخت افزاری و نرم افزاری ارائه می دهند. در مطالب گذشته انواع سرویس های ابری که شامل Iaas، Paas و Saas هستند مطرح شدند. همچنین چند مورد از مزایایی که این سرویس های ابری دارند را به طور کامل توضیح دادیم. در این مقاله شما عزیزان را با انواع مدل های رایانش ابری یا کلود آشنا خواهیم کرد.

در یک دید کلی مدل های رایانش ابری در سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

سه نوع رایانش ابری
سه نوع رایانش ابری
  • ابر عمومی (public cloud)
  • ابر خصوصی (private cloud)
  • ابر ترکیبی (hybrid cloud)

ابر عمومی یا private cloud

زیر ساخت و منابع محاسباتی در این روش در مالکیت یک شرکت قرار دارد و خدمات به صورت شبکه ای عمومی ارائه می شود. در واقع ابری که عموما به صورت یک سرویس بر بستر اینترنت قرار گرفته و هر فرد با پرداخت هزینه می تواند از خدمات آن بهره ببرد. در این نوع سرویس مشتری نیاز ندارد تا تجهیزات خاصی بخرد یا نرم افزار خاصی را نصب نماید. هزینه ای هم که کاربر پرداخت می کند به میزان استفاده از سرور و میزان پهنای باند مورد استفاده و نوع سرویس بستگی دارد. برنامه های هر مشتری در این نوع ابر هم در شبکه ابری، هم در سیستم های ذخیره ساز و هم در سرور وجود دارد.

ابر عمومی
زیر ساخت و منابع محاسباتی در این روش در مالکیت یک شرکت قرار دارد و خدمات به صورت شبکه ای عمومی ارائه می شود.

در این نوع ابر تفاوتی ندارد که شما از سرویس Iaas یا Paas و یا Saas استفاده می کنید، زیرا در هر صورت این سرویس قدرت پردازش بسیار بزرگی را بر بستر اینترنت فراهم می کند؛ به همین جهت به این نوع مدل کلاسیک رایانش ابری نیز گفته می شود. در این نوع ابر از معماری multi-tenant استفاده می شود و این قدرت پردازش در بین چند مشتری به اشتراک گذاشته می شود. گستردگی منابع باعث شده تا همواره ظرفیت اضافی وجود داشته باشد و در زمانهایی که مشتری نیاز دارد این ظرفیت اضافی به او اختصاص داده می شود.

شرکت های گوگل و آمازون و همچنین شرکت مایکروسافت سرویس هایی از این نوع را ارائه می دهند که هزینه برخی از آنها بسیار کم است و برخی نیز رایگان هستند. اما باید توجه داشت که مواردی مثل هک شدن یا پاک شدن داده ها تماما به عهده خود شخص است. در آمازون نیز مانند دیگر شبکه ها اکثر زمانها تنها 10 درصد از ظرفیت استفاده می شد و باقیمانده آن در زمانهای اوج مصرف استفاده می شدند؛ در نتیجه آنها دیتا سنتر های خود را به معماری ابر تغییر دادند و با این روش توانستند بازده داخلی خود را بهبود ببخشند.

جدول پیش بینی درآمد خدمات ابر عمومی در سراسر جهان (بیلیون دلار آمریکا)

20182019202020212022
(Cloud Business Process Services (BPaaS45.849.353.157.061.1
(Cloud Application Infrastructure Services (PaaS15.619.023.027.531.8
(Cloud Application Services (SaaS80.094.8110.5126.7143.7
Cloud Management and Security Services10.512.214.116.017.9
(Cloud System Infrastructure Services (IaaS30.538.949.161.976.6
مجموع182.4214.3249.8289.1331.2

از جمله مزایای این سرویس به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • قابلیت دسترسی در هر مکانی وجود دارد.
  • فایل ها و سرویس ها دارای امنیت هستند.
  • به هر میزانی که از منابع استفاده شود، به همان میزان هزینه پرداخت می گردد.
  • امکان سرویس دهی تا هر میزان برای کاربران فراهم است.
  • نیازی به خرید تجهیزات سخت افزاری و یا نصب نرم افزار نمی باشد.
  • امکان دسترسی چندگانه به سرویس های دریافتی وجود دارد.

ابر خصوصی یا private cloud

ابر خصوصی
یک محیط مبتنی بر ابر مجزا است که یک سری از مزایای ابر عمومی را دارد اما روی داده ها و سرویس ها می توان کنترل داشت.

یک محیط مبتنی بر ابر مجزا است که یک سری از مزایای ابر عمومی را دارد اما روی داده ها و سرویس ها می توان کنترل داشت، زیرا فایروالی وجود دارد که از آنها محافظت می کند. نگهداری از زیرساخت های یک ابر خصوصی در شبکه ای خصوصی انجام می شود، وجود چنین شبکه خصوصی امکان مدیریت کامل آن را برای هر سازمانی فراهم می کند.

زیرساخت ابر خصوصی در دسترس عموم نیست و در اختیار یک سازمان است. در واقع در این روش یک زیر ساخت محاسباتی با افزودن واسط های مشابه ابر و مجازی ساز طراحی می شود که امکان تعامل کاربر با دیتا سنترهای محلی را فراهم می کند. اگر این فضای ابر خصوصی در دیتا سنتر شرکت دیگری قرار داشته باشد به آن ابر خصوصی برون سازمانی گفته می شود. امنیتی که در این نوع ابر وجود دارد نیازمند صرف هزینه زیادی است.

در این نوع ابر تمامی سرور ها در یک ابر گذاشته شده و سرویس ها روی آن راه اندازی می شوند و پس از نصب نرم افزارها نمی توان تشخیص داد که سرویس مورد نظر برروی کدام سرور در ابر نصب شده است.

مزایای این سرویس عبارتند از:

  • امکان به اشتراک گذاری منابع سخت افزاری وجود دارد.
  • عملکرد سخت افزاری در این نوع بهبود می یابد.
  • انعطاف پذیری بالایی دارد.
  • این نوع ابر امنیت زیادی را فراهم می آورد.
  • بر روی منابع کنترل بیشتری می توان داشت.

ابر ترکیبی یا hybrid cloud

ابر ترکیبی
این مدل ترکیبی از دو نوع ابر عمومی و خصوصی است.

این مدل ترکیبی از دو نوع ابر عمومی و خصوصی است و فواید هر دو را کنار هم دارد و گزینه های متعددی برای کاربر فراهم می آورد. در این نوع ابر امکان این فراهم است که کاربر برخی سرویس ها را در ابر خصوصی قرار دهد و برخی را در ابر عمومی قراردهد و این دو را با روش های مختلف به هم متصل نماید. هرچند اشتراک اطلاعات دراین روش وجود دارد اما اطلاعات امنیتی در ابر خصوصی قرار دارد. امنیت بالای اطلاعات در این نوع ابر یکی از مزیت های بسیار خوب آن است.

از جمله مزایای این نوع موارد زیر قابل ذکر است:

  • در این نوع قابلیت ترکیب چند سرویس ابری و اینترنتی وجود دارد.
  • هزینه کاربرد این نوع از ابر از ابر خصوصی پایین تر است.

در این مقاله به طور کامل با انواع مدل های رایانش ابری آشنا شدید و از مزیت های هر یک نیز آگاه شدید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا