آموزش

مقایسه سیستم مدیریت محتوای ناپیوسته (Decoupled CMS) و Headless CMS

آیا تا به حال چیزی درمورد سیستم مدیریت محتوای ناپیوسته (Decoupled CMS) شنیده اید؟ درمورد سیستم مدیریت محتوای بدون سر (Headless CMS) چطور؟ برای دانستن این مفاهیم بهتر است با ما همراه شوید.

در روزهای اولیه ایجاد وب سایت، تگ های قالب بندی HTML همراه با متن جاسازی شده بود. با معرفی CSS، جنبشی برای جداسازی محتوایی که یک صفحه وب را از قالب بندی تشکیل می دهد، به عنوان لایه ارائه نامیده می شود، و همچنین جدا کردن برنامه نویسی، معروف به لایه رفتار، آغاز شد.

به زودی این بهترین روش برای ذخیره قالب بندی CSS و توابع JavaScript در پرونده های جداگانه از محتوای HTML شد. ثابت شده است که جدا کردن محتوا از قالب بندی و برنامه نویسی راهی قدرتمند برای کنترل ظاهر یک وب سایت است. به عنوان مثال، با تغییر تنظیمات در یک فایل CSS، می توانید ظاهر و احساس کل مولفه های سایت را بدون تغییر محتوا، تغییر دهید.

امروزه سیستم های مدیریت محتوا همان مفهوم را برآورد می کنند. یک سیستم مدیریت محتوای ناپیوسته متشکل از دو یا چند سیستم است که قادر به تبادل بدون اتصال هستند، مانند جدا کردن فایل HTML (محتوا) از CSS (قالب بندی) و JavaScript (برنامه نویسی) فایل. CMS ناپیوسته اجازه می دهد بدون تأثیر بر محتوای سایت، در لایه ارائه (قالب بندی) و رفتار (برنامه نویسی) ایجاد شود. سیستم های CMS سنتی یا قدیمی از هم جدا نیستند بلکه سیستم های جفت شده ای هستند، بنابراین Backend و Frontend در یک سیستم واحد ساخته می شوند.

مقایسه CMS ناپیوسته و CMS بدون سر

اصطلاح ناپیوسته و بدون سر اغلب به جای هم استفاده می شوند، اما آیا سیستم مدیریت محتوای ناپیوسته همان سیستم مدیریت محتوای بدون سر است؟

هم CMS بدون سر و هم ناپیوسته دارای مدیریت محتوا، پایگاه داده و محتوا را از طریق یک رابط برنامه نویسی که معمولاً API نامیده می شود، ارائه می دهند. با این حال، یک تفاوت اصلی بین CMS ناپیوسته و CMS بدون سر وجود دارد. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، CMS بدون سر، سیستم Front یا محیطی برای نمایش ندارد. CMS بدون سر، API-first است، به این معنی که ابزارهای مدیریت محتوا از طریق API تلفیق می شوند. تفکیک قالب بندی از محتوا به شما امکان می دهد محتوا را در هر دستگاه یا کانالی مانند وب سایت، تلفن، ساعت هوشمند یا هر دستگاه متصل به اینترنت اشیا (IoT) منتشر کنید.

مقایسه CMS ناپیوسته و CMS بدون سر
معماری CMS ناپیوسته و CMS بدون سر

محبوبیت سیستم مدیریت محتوای ناپیوسته

از آنجا که CMS های ناپیوسته و بدون سر بسیار مورد توجه قرار می گیرند، جای تعجب نیست که بسیاری از سیستم های جفت شده در حال پریدن روی باند هستند و خود را دوباره اختراع می کنند و می گویند سیستم های مدیریت محتوای ناپیوسته یا بدون سر هستند.

WordPress ، Drupal ، Episerver و Sitecore همه نمونه هایی از CMS های سنتی هستند که نسخه های جداشده CMS خود را می خوانند. به عنوان مثال وردپرس و دروپال افزونه هایی را ارائه می دهند که آن ها را از قسمت های Frontend جدا می کند. ممکن است تعجب آور باشد که بسیاری از مواردی که بیشتر CMS های ناپیوسته با قطع اتصال قسمت Front وردپرس یا دروپال از بین می روند، بنابراین باید این موارد را به تنهایی مدیریت کنید، به عنوان مثال پیش نمایش وب سایت، ترجمه ها، عملکرد SEO، امنیت و هر گونه به روزرسانی، ارتقا یا تغییر در API ارائه شده توسط افزونه یا برنامه افزودنی و غیره.

یک CMS بدون سر واقعی از ابتدا ساخته شده است تا اولین CMS API باشد، نه یک CMS سنتی که API با استفاده از برنامه های افزودنی متصل شده است تا بتواند خود را CMS جدا و بی سر بنامد. دانستن اینکه سیستم مدیریت محتوای جدا شده و بدون سر واقعی چیست گیج کننده است زیرا فروشندگان CMS سنتی از اصطلاح آزادانه برای نسخه های مختلف سیستم های CMS ناپیوسته استفاده می کنند.

سیستم مدیریت محتوای جدا شده و معماری Content Hub

معماری مرکز محتوا با استفاده از API برای ارائه محتوا در هر مکان، تمام مطالب شما را در یک مکان متمرکز می کند. این رویکرد محتوا محور، مدیریت محتوا را تسریع و ساده می کند و به توسعه دهندگان شما امکان می دهد از بهترین ابزارها برای ایجاد سیستم عامل های تجربه دیجیتال (DXP) با تحویل محتوای همه کانال استفاده کنند تا به شما در ایجاد سفرهای شخصی تر مشتری و تجربه های دیجیتالی تأثیرگذارتر در دنیای دیجیتال امروز و فردا کمک کنند.

کانال ها شکل زیر نمونه ای از معماری توپی محتوا را نشان می دهد که API محتوا را به کامپیوترهای رومیزی، تلفن های همراه، تلویزیون های هوشمند، دستگاه های بازی مانند Xbox، کیوسک ها، دستیارهای مجازی فعال شده با صدا، jumbotron ها، هدست های واقعیت مجازی، برنامه های واقعیت افزوده، پوشیدنی ها و فیدهای خبری تحویل می دهد.

مزایای سیستم مدیریت محتوای ناپیوسته

بخش های زیر نگاهی دارند به اینکه CMS جدا شده چگونه به شما امکان می دهد از معماری مرکز محتوا برای متمرکز کردن محتوای خود استفاده کنید و مزایای CMS ناپیوسته را توضیح می دهد، از جمله اینکه چگونه به شما امکان می دهد از فن آوری های پیشرفته جدید استفاده کنید، سریعتر طراحی مجدد و دوباره طراحی کنید و محتوا را به هر دستگاه یا کانال تحویل دهید و با دسترسی به محتوا از طریق API، چندین سرویس خلفی یا یکپارچه را ادغام کنید.

علاوه بر این، توضیح می دهد که CMS جدا شده چگونه از قابلیت اطمینان و امنیت بیشتری برخوردار است و می تواند در مقایسه با استفاده از CMS سنتی، در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند.

لوگو

CMS ناپیوسته، توسعه دهندگان شما را از اکسل کردن فناوری های Front-end شتاب دهنده راحت می کند و کانال ها و دستگاه های تحویل جدید به رشد تصاعدی ادامه می دهند. CMS سنتی یا قدیمی توسعه دهندگان را به زبان و چارچوب تعبیه شده در CMS محدود می کند.

از آنجا که CMS سنتی یک ابزار مدیریت وب سایت واحد است که با استفاده از ابزارهای داخلی، طرح بندی را کنترل می کند، تغییر یا تلفیق آن برای استفاده از ابزارها و راه حل های پیشرفته جدید دشوار است. استفاده از یک رویکرد جدا شده به این معنی است که شما می توانید با استفاده از چارچوب ها و ابزارهای جدید، به توسعه دهندگان خود آزادی دهید تا روندهای پیشرفته فناوری را دنبال کنند.

این احتمال وجود دارد که یک توسعه دهنده بخواهد از هرکدام از ده چارچوب مدرن مانندAngular.js ، Backbone.js ، Meteor.js ، Node.js یا Ember.js استفاده کند. علاوه بر این، ممکن است آن ها بخواهند از کتابخانه React برای ایجاد رابط کاربر، Redux برای ردیابی وضعیت و استفاده از ابزارهای AMP یا Polymer Google برای برنامه های تلفن همراه استفاده کنند.

لوگو

CMS جدا شده تحویل Omnichannel را امکان پذیر می کند یک مزیت عمده که CMS ناپیوسته به ارمغان می آورد تحویل همه کانال است.

کد Frontend و الگوهایی که CMS جدا شده ارائه می دهد می تواند برای تحویل استاندارد وب استفاده شود، اما مانند CMS بدون سر، می توانید از طریق API به محتوای خود متصل شوید تا لایه ارائه را برای کانال های مختلف تنظیم کنید. از آنجا که محتوای شما در یک CMS جدا ناپیوسته است، مدیران محتوا ایجاد می کنند در حالی که توسعه دهندگان روی روش های ارائه محتوا برای تحویل همه کانال مانند برنامه های بومی iOS و Android ، دستگاه های پوشیدنی مانند ساعت های هوشمند، برنامه های پخش جریانی و دستیار مجازی جدید صوتی فعال می شوند دستگاه هایی مانند اکو الکسا آمازون یا Google Home، واقعیت مجازی و افزوده شده و اینترنت اشیا (IoT).

لوگو

سیستم مدیریت محتوای ناپیوسته قابلیت اطمینان و عملکرد را بهبود می بخشد مشکل CMS سنتی این است که شما را در هر کاری که فروشنده CMS تان انجام می دهد یا پشتیبانی نمی کند محدود می کند.

با قرار دادن خود در یک مدل محتوای اختصاصی که به استانداردهای Frontend متکی است، دور شدن از CMS سنتی دشوار می شود و استفاده مجدد از محتوای خود برای چندین قسمت Frontend بسیار دشوار است. مقیاس گذاری با CMS ناپیوسته بسیار ساده تر است.

با استفاده از CMS سنتی، یک راه حل استاندارد برای مدیریت افزایش ترافیک، افزودن چندین سرور است که CMS را اجرا می کنند. با این حال، حذف اضافات برنامه CMS در هر وب سرور سرعت تحویل محتوا را بهبود می بخشد، این امر مهم است زیرا سرعت بارگذاری محتوای وب سایت شما می تواند مستقیماً روی خط پایین شما تأثیر بگذارد.

CMS جداشده همچنین به شما امکان می دهد از تنگناهای پایگاه داده که احتمالاً با استفاده از CMS سنتی با آن روبرو می شوید مقیاس بندی و اجتناب کنید. بسیاری از CMS های جدا شده، مانند Contentstack، می توانند به طور خودکار زیرساخت ابری شما را متناسب با تقاضا تنظیم کرده و از CDN برای بهبود عملکرد استفاده کنند.

لوگو

CMS ناپیوسته امنیت را افزایش می دهد یک آسیب پذیری در CMS سنتی می تواند کل سیستم شما را به خطر بیندازد. شما به فروشنده CMS خود اعتماد دارید. این اعتماد برای هر برنامه شخص ثالثی که شما در CMS خود ادغام می کنید نیز اعمال می شود.

اگر از وردپرس برای CMS خود استفاده می کنید، نه تنها به CMS وردپرس بلکه به شرکت هایی که هر پلاگین و موضوعی را که استفاده می کنید ارائه می دهند متکی هستید.

به تازگی، سام توماس، محقق Secarma، از یک آسیب پذیری شدید در وردپرس خبر داده است، که یک سال بدون برطرف شدن باقی مانده است و این امکان را دارد که وب سایت های بی شماری را که وردپرس را مختل می کنند، از بین ببرد.

این نوع مسئله امنیتی چیز جدیدی نیست، وب سایت پایگاه داده آسیب پذیری WPScan بیش از 11000 آسیب پذیری هسته، پلاگین و تم وردپرس را فهرست می کند. این به تیم فناوری اطلاعات شما بستگی دارد که مطمئن شود تمام امنیت شما به روز است. این بدان معنا نیست که شما مجبور نیستید در مورد افزونه های شخص ثالثی که به مرکز محتوای خود متصل می کنید هوشیار باشید، اما خطر را به حداقل می رساند و CMS جدا شده با افزودنی هایی که می توانید اعتماد کنید باعث امن تر شدن سایت می شود.

لوگو

CMS ناپیوسته موجب صرفه جویی در وقت می شود با جداسازی محتوا از لایه ارائه، به شما امکان می دهد بدون قرار دادن در اختیار ویراستاران محتوای خود، ضمن ارتقا سیستم یا اعمال تغییرات جدید در ارائه دهندگان، روی ارتقا و طراحی مجدد سایت کار کنید.

در صورت نیاز به ارتقا سیستم یا ایجاد یک سایت جدید برای یک کار بازاریابی، در CMS قدیمی ممکن است هفته ها تا ماه ها طول بکشد. با استفاده از CMS جدا شده، ممکن است به اندازه یک روز طول بکشد.

وقتی در حال ارتقا نرم افزار با CMS ناپیوسته هستید، فقط قسمتBackend و Frontend برنامه CMS شما تحت تأثیر قرار می گیرد، نه محتوا و وب سایت تان. این جدا کردن به این معنی است که تیم محتوای شما همچنان می تواند روی ایجاد و ویرایش محتوا کار کند و سایت شما می تواند با به روزرسانی سیستم به صورت زنده ادامه دهد. اجازه ادامه کار به توسعه دهندگان و ویراستاران محتوا باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود.

جدا کردن یا جدا نکردن؟ مساله این است

یک معماری جدا شده راه حلی برای همه نیست. علاوه بر تمام مزایای CMS جدا شده، استفاده از سیستم مدیریت محتوای ناپیوسته می تواند هزینه های دیگری نیز به همراه داشته باشد.

اگر در درجه اول قرار است محتوا را به وب سایتی تحویل دهید و توسعه دهنده ای (یا بودجه ای برای استخدام آن) ندارید، یک CMS سنتی همراه با آن می تواند مقرون به صرفه ترین راه حل باشد. با این حال، اگر در شغلی هستید که نیاز به نوآوری، امنیت، مقیاس پذیری و انعطاف پذیری در ارائه سفرهای شخصی به مشتری و تجربیات جذاب دیجیتال با تحویل در همه کانال ها دارد و می خواهید CMS شما به روز باشد – اثبات، به شما این امکان را می دهد تا هنگام ورود به صحنه، با فن آوری ها و برنامه های جدید ادغام شوید، یک CMS ناپیوسته یا بی سر کاملا منطقی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا