آموزش

صفحه فرود یا Landing page چیست؟

یک نمونه صفحه فرود

در دیجیتال مارکتینگ، landing page یک صفحه وب مستقل است، که به طور اختصاصی برای کمپین های مارکتینگ و تبلیغاتی درست شده است. آن جا جایی است که بازدید کننده بعد از کلیک کردن بر روی یک ایمیل مستقیما به آن صفحه هدایت می شود یا تبلیغات گوگل، Bing، یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام، توئیتر یا مکان های مشابه در وب سایت.

بر خلاف صفحات وب، که معمولا اهداف بسیاری دارند و افراد را به جستجو ترغیب می کنند، صفحه های فرود تنها با یک هدف طراحی می شوند، که به عنوان کال تو اکشن ( CTA= call to action) یا فراخوانی برای اقدام شناخته می شوند.

این تمرکز، لندینگ پیج را یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش نرخ تبدیل ها در کمپین های بازاریابی است و هزینه رهبری و فروش را پایین می آورد.

اینجا جایی است که صفحه فرود ممکن است در قیف بازاریابی شما جای گیرد:

قیف هدایت لینک ها به صفحه فرود و تبدیل بازدید کننده به مشتری

همانطور که می بینید، در بالای قیف در هر کدام از گزینه های بالا باشید و بر روی یک لینک یکسان کلیک کند، وارد یک صفحه می شوید. این صفحه جایی است که خرید یا ثبت نام در آن اتفاق می افتد.

تفاوت کلیدی میان Homepage و Landing Page (یا چرا صفحه های فرود برای تبدیل کردن بسیار عالی هستند؟)

در زیر تصویر یک homepage و یک landing page را در کنار یکدیگر می بینید. می توانید ببینید که homepage یا صفحه اصلی دارای هزاران لینک می باشد اما در صفحه فرود تنها یک لینک است.

تفاوت صفحه فرود و صفحه اصلی
تصویر سمت راست صفحه فرود و تصویر سمت چب یک homepage یا صفحه اصلی است

در حالی که صفحه اصلی می تواند توجه شما را به شیوه های مختلف پرت کند، صفحه فرود کاملا متمرکز است. وجود لینک های کمتر در landing page باعث می شود تا احتمال خرید و دنبال کردن بازدید کننده ها بالاتر برود.

به دلیل اینکه کیلک های خسته کننده کمتری وجود دارد تا توجه بازدید کننده را به چیز دیگری مشغول کند. به همین دلیل است که متخصصان مارکتینگ همیشه از یک صفحه فرود اختصاصی به عنوان مقصد اصلی ترافیک شان در سایت استفاده می کنند.

درست است که ظاهر صفحه اصلی (homepage) عالی است. برند را نمایش می دهد، به مردم اجازه می دهد تا طیف بسیاری از محصولات را جستجو کنند و اطلاعات بیشتری را درباره شرکت و ارزش هایش می دهد. از این صفحه، بازدید کننده به هرجایی که دلش می خواهد می تواند برود – درخواست کار دادن، خواندن اخبار، دیدن شرایط سرویس ها، خواندن مقالات و پست ها و خیلی چیزهای دیگر.

تجربه کاربری (UX) چگونه سایت ما را بهبود می بخشد؟

اما این ها ضرورتا باعث خرید نمی شوند و نکته اینجاست.

لندینگ پیج برای مشتری هدفی کاملا متفاوت را آماده می کند. تبلیغات به شیوه ای نرم پیشنهاد واحدی را ارائه می دهند و سخت تلاش می کنند تا بازدید کننده را به مشتری تبدیل کنند. این باعث می شود تا با تبدیل شدن ترافیک سایت، همه چیز به نفع آن برند تمام شود. این قدرت landing page ها است.

انواع صفحات فرود

انواع متفاوتی دارد، بستگی به نوع تجارتی دارد که انجام می دهید، اما دو نوع اصلی و اولیه LANDING PAGE وجود دارد:

انواع صفحه های فرود

لندینگ پیج تولید مشتری: در انگلیسی به آن ها “Lead Generation” ، “lead gen” و “lead capture” نیز گفته می شود که به عنوان کال تو اکشن استفاده می شود. این فرم همیشه اطلاعات مشتری را مانند نام و ایمیل بازدید کننده را جمع آوری می کند.

بازاریاب ها و شرکت های B2B که محصولات پراکنده ای می فروشند، با استفاده از این نوع صفحات فرود لیستی از مشتریان آینده را آماده می کنند. گاهی اوقات آیتمی را به رایگان مانند یک ebook یا وبینار در اختیار بازدید کننده می گذارند در قبال جمع آوری اطلاعات تماس. برند های تجارت الکترونیک همچنین می توانند از این صفحات برای لیست سازی یا ارسال رایگان محصولی خاص استفاده کنند.

صفحات فرود را کلیک کنید: به طور مکرر مورد استفاده فروشگاه های آنلاین و نرم افزارهای سرویس دهنده قرار می گیرد. کلیک کردن صفحه شما را مستقیما به صفحه فروش یا اشتراک می برد. معمولا یک دکمه ساده دارند به عنوان کال تو اکشن که بیننده را به جریان پرداخت یا تکمیل معامله می برد.

هدایت ترافیک به Landing Page ها

برای اینکه صفحه فرود شما کار کند باید این قیف را پر از بازدید کننده کنید. خوشبختانه، گزینه های زیادی در اختیار دارید. به نمونه های زیر دقت کنید:

ترافیک جستجوی پرداخت شده

بیشتر موتور های جستجو دارای تبلیغات پرداختی هستند. وقتی کسی چیزی را نگاه می کند، این تبلیغات بسیار واضح هستند – البته خیلی واضح هم نه – در نتایج جستجو. در زیر می توانید نمونه ای از گوگل را ببینید:

جستجوی صفحه فرود

برخلاف نتایج دیگر موجود در صفحه، تبلیغات کلیکی آماده هستند و توسط بازاریاب ها پرداخته می شوند. زمانی که کسی بر روی این تبلیغات کلیک می کند، احتمالاً شما آن ها را بر اساس اصطلاحات جستجو شده، داده های جمعیتی یا علایق فاش شده توسط سابقه مرور آن ها هدف قرار داده اید.

خصوصا زمانی که یک تبلیغ ایجاد می کنید، شما انتخاب می کنید که لینک بیننده را به کجا ببرد. بله این تصمیم شماست که آن ها را به صفحه اصلی ببرید. اما بهتر است تا یک صفحه فرود اختصاصی طراحی کنید تا متناسب با تبلیغ تان باشد و احتمال خرید را بیشتر بالا ببرد.

ترافیک صفحات اجتماعی پرداخت شده

ایجاد تبلیغات در شبکه های اجتماعی، یکی از راه های عالی ترغیب افراد برای خرید است، خصوصا اگر برند شما را دوست داشته باشند، صرف نظر از اینکه آیا هنوز در بازار وجود دارند یا خیر.

خوبی این کار این است که قبل از اینکه مشتریان به دنبال شما بگردند شما زودتر با آن ها ارتباط برقرار می کنید.

جدا از ارائه ویژگی های پیشرفته، هر شبکه اجتماعی دنبال کننده خاص خودش را دارد. اینستاگرام برای مثال، مناسب برای پیدا کردن محصولات، برند ها و سبک زندگی است همراه با ارائه تصاویر قوی. از طرف دیگر تبلیغات B2B برای LinkedIn مناسب تر است که به دنبال متخصصان در شرکت ها می گردد.

کمپین های ایمیلی

ایمیل یکی از بهترین راه های تبلیغ برای بازاریابی است به دلیل اینکه دسترسی گسترده ای دارد و همچنین هزینه کمی هم دارد در مقایسه با دیگر پلتفرم ها. در تحقیقی که در سال 2018 انجام شد برآورد می شود که تا سال 2022 در حدود 4.2 بیلیون کاربر ایمیل وجود داشته باشد که این بیشتر از نیمی از جمعیت سیاره است.

ترکیب قوی ایمیل و لندینگ پیج ها با یکدیگر هم می تواند رابطه با مشتریان کنونی را تغذیه کند و هم اینکه مشتریان جدید بسازد. بعد از ساختن لیستی از مخاطبین، ایمیلی را با دقت آماده می کنید تا مخاطبین را جذب کند، این در حالی است که صفحه های فرود اطلاعات مخاطبین را می گیرند و آن ها را به سمت خرید سوق می دهد.

ترافیک ارگانیک جستجو

اصطلاح “ترافیک ارگانیک” مربوط به هر بیننده ای است که از یک منبع پرداخت نشده آمده است – مانند نتایج جستجوی گوگل یا بینگ. با ایجاد مطالب قانع کننده و مفید از طریق وب سایت یا صفحه فرود، اطمینان حاصل کنید که شغل شما بیشتر در جستجو های مرتبط ظاهر می شود. هرچه محتوای شما بیشتر رنک بگیرد، بهتر است.

گفتن کلمه “پرداخت نشده” کمی گمراه کنند است، به این معنی نیست که برای رتبه بندی شدن وقت و هزینه گذاشته نشده است. حرفه ای اختصاصی وجود دارد که کاملا بر روی کسب بیشتر ترافیک ارگانیک در گوگل تمرکز می کند، از طریق دانش فنی و ایجاد محتوای عالی. که به طور خلاصه آن را بهینه سازی موتور جستجو (SEO) می نامیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا