آموزش

معیار های موفقیت DevOps

در این مقاله قصد داریم در مورد مفهوم DevOps با شما عزیزان صحبت کنیم و همچنین چند مورد از ویژگی های آن را که می تواند برای شما کاربردی باشد را بیان می کنیم. لطفا برای یادگیری این مطلب در ادامه با ما همراه باشید.

DevOps چگونه درون سازمان شما استفاده می شود؟ اگر به اندازه گیری درست چگونگی عملکرد آن نیاز دارید، ما لیستی از برخی از معیارهای کلیدی DevOps را برای ردیابی آماده کرده ایم. این معیارها می توانند در درک چگونگی عملکرد تیم شما با گذشت زمان به شما کمک کنند.

DevOps را برای سازمان خود را تعریف کنید

کلمه DevOps به معنی چیزهای مختلفی برای افراد مختلف و سازمان های مختلف است. برخی می گویند این یک فرهنگ است و هر فروشنده در این صنعت ادعا می کند که ابزارهای آنها به DevOps بهتر می تواند کمک کند. بسته به نحوه تعریف DevOps، برخی از این معیارها ممکن است کم و بیش برای شما و تیم شما مهم باشد.

من DevOps را به عنوان هر آنچه مربوط به استقرار و نظارت بر برنامه های شما است تعریف می کنم. از بسیاری جهات، این امر به مهندسی قابلیت اطمینان سایت منتهی می شود.

چالش های DevOps خود را مشخص کنید

قبل از اینکه بفهمید معیارها و مسیر DevOps چیست، باید تشخیص دهید سازمان شما چه چالش هایی دارد و چه مشکلی را می خواهید به کمک آن حل کنید.

معیار های موفقیت DevOps

انواع معیارهای DevOps

DevOps همه چیز در مورد تحویل کامل و به موقع کد می باشد. شما می خواهید سریع حرکت کنید و همه چیز را درست کنید. با بررسی و انجام این معیارهای DevOps، می توانید قبل از شروع به حل کردن مسائل، سرعت خود را تا حد مکان بالا ببرید.

  • دسترسی (Availability)
  • نرخ خطا (Error rates)
  • تیکت مشتری (Customer tickets)
  • فرکانس استقرار (Deployment time)
  • استقرار ناموفق(Failed deployments)
  • نرخ کنترل خطا (Defect escape rate)
  • تغییر میزان حجم کار (Change volume)
  • عملکرد برنامه (Application performance)
  • زمان بین شروع و اتمام فرآیند تولید (Lead time)
  • تغییر دفعات استقرار(Deployment frequency)
  • توافق نامه های خدمات (Service level agreements)
  • تست و ارزیابی آزمون خودکار (Automated test pass %)
  • میانگین زمان تشخیص ((Mean time to detection (MTTD)
  • میانگین زمان ریکاوری ((Mean time to recovery (MTTR)
  • استفاده از برنامه و ترافیک (Application usage and traffic)

اهداف DevOps: سرعت، کیفیت و عملکرد بهتر

اهداف اصلی DevOps سرعت، کیفیت و عملکرد عالی برنامه است. شما می خواهید کد را به سرعت و با امنیت بالا ارسال کنید. اینکه چقدر سریع می توانید این کار را انجام دهید، بسته به نوع محصول، تیم و تحمل ریسک بسیار متفاوت است. حتی اگر هیچ یک از معیارهای DevOps را در اطراف سرعت خود دنبال نمی کنید، حداقل باید چگونگی عملکرد خود و کیفیت کار تان را اندازه گیری کنید. شاید سعی کنید کد هایی با کیفیت بنویسید و اصلاً اهمیتی نمی دهید که دقیقاً چقدر سریع باشد و خطا های برنامه را نیز، شما در آخر برنامه چک می کنید. با این حال، شما همیشه به کیفیت اهمیت می دهید. سومین بخش از موارد مهم کارایی می باشد، شاید به هیچ یک از دومورد قبلی ربطی نداشته باشد اما می توان گفت کارایی تقریبا مانند کیفیت می باشد و تنها تفاوت اندکی با آن دارد.

قطعه سوم معادله عملکرد است. شما می توانید استدلال کنید که آن را نیز با اهداف شما با سرعت و کیفیت بالا مغایرت دارد. عملکرد نیز به کیفیت مرتبط است، اما شاید کمی متفاوت باشد.

انواع معیارهای DevOps

میزان استقرار (Deployment size)

ردیابی تعداد درخواست ویژگی ها و رفع اشکالات در حال اجرا، یک معیار خوب دیگر DevOps است. بسته به اینکه تعداد کارهای فردی شما چقدر بزرگ است، تعداد آنها می تواند متفاوت باشد. همچنین می توانید پیگیری کنید که چه تعداد از نقاط و یا کارهای ارزشمند روز کاری در حال توسعه هستند.

فرکانس و یا تعداد دفعات استقرار (Deployment frequency)

ردیابی تعداد دفعاتی که استقرار را انجام می دهید یک معیار خوب DevOps است. درنهایت، هدف این است که هرچه بیشتر ممکن است استقرارهای کوچکتر انجام شود. کاهش اندازه استقرار، آزمایش و رهاسازی را آسانتر می کند.

من پیشنهاد می کنم که هم تولید و هم غیر تولید را بطور جداگانه حساب کنید. چند بار که شما به محیط های QA یا پیش تولید اعزام می شوید نیز مهم است. برای اطمینان از زمان آزمایش، باید زود و غالباً در QA مستقر شوید. یافتن اشکالات در QA برای پایین آمدن میزان فرار از نقص شما مهم است.

زمان استقرار (Deployment time)

ممکن است این یک چیز عجیب به نظر برسد، اما پیگیری مدت زمان طولانی برای انجام یک کار واقعی، یک معیار خوب دیگر است. ردیابی چنین مواردی می تواند به شناسایی مشکلات احتمالی کمک کند. استقرار بیشتر در هنگام انجام سریع کار بسیار ساده تر است.

زمان بین شروع و اتمام فرآیند تولید (Lead time)

اگر هدف سریع ارسال کد باشد، این یک معیار DevOps است که به طور کلیدی است. من زمان سرب را به عنوان میزان زمانی که بین شروع کار یک کار تا زمان استقرار وجود دارد تعریف می کنم.

تیکت مشتری (Customer tickets)

بهترین و بدترین شاخص مشکلات برنامه، تیکت و بازخورد پشتیبانی مشتری است. آخرین موردی که شما می خواهید این است که کاربران شما اشکالات خود را پیدا کنند یا با نرم افزار خود مشکلی نداشته باشند. به همین دلیل، آنها همچنین نشانگر خوبی از کیفیت برنامه و مشکلات عملکرد هستند.

تست های خودکار (Automated tests pass %)

برای افزایش سرعت، بسیار توصیه می شود که تیم شما از تست های واحد و عملکردی، استفاده گسترده ای داشته باشد. از آنجایی که DevOps بسیار به اتوماسیون متکی است، ردیابی میزان عملکرد تست های خودکار شما برای معیارهای DevOps خوب است. خوب است بدانید که چند بار تغییرات کد باعث شکستن تست های شما می شود.

معیارهای DevOps

نرخ کنترل خطا (Defect escape rate)

آیا می دانید چه نقص نرم افزاری در تولید در مقابل QA یافت می شود؟ اگر می خواهید کدتان را سریع ارسال کنید، باید اطمینان داشته باشید که می توانید قبل از رسیدن به مرحله تولید، نقص نرم افزار را پیدا کنید. میزان فرار نقص شما یک معیار عالی DevOps برای ردیابی میزان این نقص ها در تولید است.

نتیجه گیری

در کل اگر قصد استفاده از DevOps را دارید، با توجه به مواردی که در بالا ذکر شد، می توانید ایده هایی خوبی را برای استفاده از آن ها بکار ببرید. هدف از DevOps همکاری و مشارکت برنامه نویسان و توسعه دهندگان نرم افزار در افزایش استقرار و مانیتورینگ برنامه است. در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با متخصصین ممتازسرور تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا