LinuxOS

مقایسه debian و ubunto، کدام یک برای شما مناسب تر است؟

در مقاله مقایسه debian و ubunto، برای شما عزیزان ویژگی های این دو نسخه از لینوکس را شرح می دهیم تا بتوانید توزیع مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنید. امروزه توزیع های لینوکس به دلیل پایداری و انعطاف پذیری محبوبیت زیادی پیدا کرده اند و به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. دو مورد از رایج‌ ترین توزیع‌ های لینوکس دبیان و اوبونتو هستند. در حال حاضر، بیش از 290 توزیع فعال لینوکس در Distrowatch موجود است. از 290 مورد، 131 مورد برپایه دبیان ساخته شده اند، از جمله توزیع اوبونتو. 58 توزیع دیگر مستقیماً از اوبونتو سرچشمه گرفته اند. اما، هر دو توزیع در تجربه کاربری و عملکرد از هر جنبه متفاوت هستند. بنابراین، انتخاب یکی از این توزیع ها دشوار است و آن را به یک انتخاب سخت تبدیل می کند.

مقایسه debian و ubunto، کدام یک برای شما مناسب تر است؟
مقایسه debian و ubunto، کدام یک برای شما مناسب تر است؟

سوال مهم این است که کدام یک برای ما مناسب تر هست؟ دبیان یا اوبونتو؟ صادقانه بگویم، دبیان برای کاربران باتجربه مناسب است در حالی که اوبونتو برای مبتدیان است. برخی افراد با این تفاوت موافق نیستند. امروزه، دبیان به هر کاربر امکان کنترل دستی را می دهد و در عین حال که سیستم خود را حفظ می کند، آن را برای هر کاربری مناسب می کند. غیر از این مورد، شروع کار با اوبونتو ممکن است کمی دشوار باشد. با این حال، اوبونتو از دبیان مشتق شده است و هنوز تفاوت های خود را در ابزار ها یا فناوری ها دارد. بنابراین، آن ها در هر زمینه ای از نصب تا مدیریت بسته و پشتیبانی با یکدیگر متمایز هستند.

ما به تفاوت کلی دبیان و اوبونتو اشاره کردیم و این که چه ویژگی هایی آن ها را متمایز می کند. با این حال، قبل از اینکه به تفاوت های جزئی بپردازیم، ابتدا نسخه های دبیان و اوبونتو را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

معرفی debian

معرفی debian

دبیان به عنوان یک سیستم عامل متن باز و رایگان در سال 1993 وارد عرصه شد. این یکی از توزیع‌ های قدیمی لینوکس است که در بازار برای بسیاری از کاربران موجود است و آن را به پایدار ترین توزیع لینوکس تبدیل می‌ کند. علاوه بر این، می‌توانید این توزیع را روی بسیاری از دستگاه‌ها که شامل لپ‌ تاپ، دسکتاپ و سرور می‌ شوند، اجرا کنید. در مقایسه با اوبونتو، دبیان پایدارتر و کاربردی تر است اما کار کردن با آن نیز، دشوار تر است. بنابراین، دبیان برای کاربران مبتدی لینوکس توصیه نمی شود.

مزایای debianمعایب دبیان
-توزیع دبیان توسط افراد جامعه مدیریت و نگهداری می شود و آن را جامعه محور می کند. چندین برنامه نویس و توسعه دهنده با تجربه پشت موفقیت این نسخه لینوکس هستند.
-با سیستم عامل دبیان به راحتی می توانید ابزارهای مختلفی را نصب کنید. علاوه بر این، می توانید دبیان را از طریق سی دی و بسیاری از راه های دیگر روی سیستم خود نصب کنید.
-دبیان به دلیل ویژگی های امنیت محور بسیار امن است.
-دبیان از معماری های سخت افزاری مانند amd64 تا arm64 و PowerPC در بین تمام توزیع های لینوکس و بسیاری دیگر پشتیبانی بیشتری دارد.
-شما می توانید از سیستم عامل Debian به صورت رایگان استفاده کنید.
-دبیان دارای بزرگترین مخزن نرم افزار نسبت به سایر توزیع های لینوکس است.
-اگر یک مبتدی لینوکس هستید، پس دبیان انتخاب هوشمندانه ای برای شما نیست.
-دبیان برای شروع کار کاربران کمی دشوار است.
-در مقایسه با سایر توزیع‌ های لینوکس، چرخه انتشار کوتاهی ندارد.
-دارای یک رابط کاربری اولیه است و بیشتر کارها از طریق ترمینال انجام می شود.
-متأسفانه، نسخه سازمانی را ارائه نمی دهد.

معرفی ubunto

 معرفی ubunto

برخلاف دبیان که قدیمی‌ ترین و پایدارتر از بقیه نسخه ها است، اوبونتو از نسخه های جدید لینوکس است. در سال 2004 بر اساس توزیع دبیان،نسخه اوبونتو راه اندازی شد. اوبونتو آزادانه در دسترس همه کاربران است زیرا یک سیستم عامل متن باز و رایگان است و در سه نسخه رسمی دسکتاپ، سرور و هسته برای اینترنت اشیا در دسترس است. بنابراین، می توان اوبونتو را بر روی هر ماشین مجازی یا دستگاهی اجرا کرد. از آنجایی که اوبونتو از دبیان مشتق شده است، آن را به نوعی شبیه به دبیان می کند، اما این دو تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

مزایای لینوکس ubuntoمعایب لینوکس اوبونتو
-برخلاف دبیان، اوبونتو کاربر پسند است و برای مبتدیان مناسب است. اگر کاربر جدید محیط لینوکس هستید، اوبونتو یکی از انتخاب های هوشمندانه است.
-اوبونتو بسیار قابل تنظیم است و به شما امکان می دهد آن را بر روی دستگاه ها و ماشین های مجازی مختلف مورد نظر خود اجرا کنید.
-به‌ روزرسانی‌ های مکرر برای این توزیع دریافت خواهید کرد.
-می توانید اوبونتو را روی سیستمی با مشخصات پایین اجرا کنید و برای نصب و اجرا به منابع کمتری نیاز خواهید داشت.
-مبتدیان می توانند شانس خود را با اوبونتو امتحان کنند و به راحتی با اصول لینوکس کنار بیایند.
-شما به راحتی می توانید نسخه اوبونتو، به خصوص LTS را به روز کنید.
-شما می توانید از اوبونتو برای استفاده شخصی و همچنین برای کاربرد سازمانی نیز استفاده کنید.
-با اوبونتو می توانید از بهترین مدیریت بسته استفاده کنید.
– آپدیت اوبونتو بر اساس جامعه نیست. گاهی اوقات، توسعه دهندگان ماهر و با تجربه برای کار بر روی سیستم عامل اوبونتو استخدام می شوند.
-شما می توانید نسخه های اوبونتو را به طور مکرر دریافت کنید اما مانند دبیان آزمایش نشده اند و بنابراین، راه حل چندان پایداری نیست.
-شما می توانید از نرم افزارهای رایگان و اختصاصی استفاده کنید و این باعث می شود اوبونتو به اندازه دبیان در دسترس نباشد.

مقایسه debian و ubunto

ویژگیdebian ubunto
لینک دانلودhttps://www.debian.org/distribhttps://ubuntu.com/download
توسعه دهندگانانجمن دبیانشرکت کانونیکال
انتشار اولیهسپتامبر 1993اکتبر 2004
سیستم عامل پایهلینوکس اورجینالمبتنی بر دبیان
نوع نرم افزارفقط رایگانرایگان و اختصاصی
مناسب برایکاربران پیشرفته یا با تجربهمبتدیان
سازگاری سخت افزاریVastاز دستگاه ها و پلتفرم های بیشتری پشتیبانی می کند.
پشتیبانی LTSپنج سالپنج سال
PPAپشتیبانی نمی کندپشتیبانی می کند
چرخه انتشارزمان ثابتی نداردثابت: فاصله 6 ماهه
ویژگی خاصپایداربه روز رسانی های مکرر
محیط دسکتاپبدون DE پیش فرض . دارای طیف گسترده ای از DE از سبک مینیمالیستی تا DE کامل.دارای DE – GNOME Shell پیش فرض که شامل DE های مختلف است.
امنیتبسیار امنامنیت کمتری دارد.

سخن نهایی مقاله مقایسه debian و ubunto

کاربران با تجربه تر که دوست دارند کنترل کامل بر تنظیمات سیستم عامل خود داشته باشند ترجیح می دهند از توزیع Debian استفاده کنند. از طرف دیگر، مبتدیان و کاربرانی که به توزیع‌ های خارجی با جدیدترین نرم‌افزار علاقه دارند، اوبونتو را برای نیاز های آن ها بهتر می‌ دانند. امیدوارم از مطالعه مقاله مقایسه debian و ubunto نهایت استفاده برا برده باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا