آموزش

نحوه بهینه سازی سایت با فشرده سازی GZIP

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان نحوه بهینه سازی سایت با فشرده سازی GZIP را توضیح دهیم. لطفا در ادامه برای درک این مطلب با ما همراه باشید.

فشرده سازی روشی ساده و مؤثر برای صرفه جویی در پهنای باند و سرعت بخشیدن به سایت شما است. من هنگام فشرده سازی gzip، هنگام سرعت بخشیدن به جاوا اسکریپت خود به دلیل مشکل در مرورگرهای قدیمی تردید داشتم این کار را انجام دهم یا خیر.

اما قرن بیست و یکم است. بیشترین ترافیک من از طریق مرورگرهای مدرن صورت می گیرد و کاملاً صریح و روشن است که بیشتر کاربران من نسبتاً دانش فنی کم و زیادی دارند. Google و Yahoo از فشرده سازی gzip استفاده می کنند. یک مرورگر مدرن، برای لذت بردن از محتوای وب مدرن و سرعت وب مدرن مورد نیاز است، بنابراین کد گذاری gzip این کار را برای شما انجام می دهد. در این مقاله نحوه تنظیم آن آورده شده است.

فعال کردن فشرده سازی Gzip یک راه حل مناسب برای بهینه سازی وب سایت است زیرا موتورهای جستجو صفحات را با متن فشرده شده بهتر رتبه بندی می کنند. علاوه بر این، صفحات بارگذاری سریع (fast loading pages) برای کاربران راحت تر است. برای فشرده سازی صفحات، یکی از ماژول ها را در .htaccess فعال کنید.

فشرده سازی صفحه Gzip چیست؟

هنگام باز کردن یک صفحه، مرورگر فایلهایی را با پسوندهای مختلف بارگیری می کند. فشرده سازی Gzip از صفحات HTML در چنین قالبها و پسوند هایی از فایل اعمال می شود: html ،xml ،js ،css. هرچه اندازه این پرونده ها بزرگتر باشد، بارگذاری محتوای آن طولانی تر می شود.

اگر محتویات را فشرده سازی کنید، پردازنده زمان کمتری برای پردازش آنها نیاز دارد. این پرونده ها را به صورت فشرده شده ارسال می کند، و مرورگر آنها را باز می کند و در اندازه کامل روی صفحه نمایش می دهد.

موتورهای جستجوگر سایتهایی را که از فشرده سازی داده استفاده می کنند بهتر نشان می دهند. انتقال اطلاعات در این قالب به معنی بارگذاری سریعتر صفحات است، در نتیجه کاربر نیازی به انتظار طولانی ندارد. در نتیجه، ارسال پرونده به صورت فشرده شده بر رتبه بندی موتورهای جستجو و وفاداری بازدید کنندگان سایت تأثیر مثبت می گذارد.

نحوه بررسی gzip-compression سایت

برخی از ارائه دهندگان میزبانی شامل علی رغم بار سرور، به طور پیش فرض فشرده سازی را برای کلیه مشتریان خود ارائه می دهند. در سایت های وردپرس، محتوای صفحه نیز بلافاصله فشرده می شود. می توانید بررسی کنید که آیا فناوری فشرده سازی توسط CMS یا میزبانی وب با استفاده از خدمات آنلاین به سایت شما وصل شده است یا خیر. به عنوان مثال، GidZipTest:

 نحوه بررسی gzip-compression سایت

با استفاده از ابزار PageSpeed ​​Insights از Google می توانید سرعت بارگذاری یک سایت را بصورت آنلاین بررسی کنید. پس از تجزیه و تحلیل، این سرویس توصیه هایی را برای افزایش سرعت بارگیری ارائه می دهد. در میان آنها، اغلب توصیه های فشرده سازی وجود دارد:

با استفاده از همین ابزارهای آنلاین، می توانید سطح فشرده سازی Gzip را در سایت های OpenCart و سایر موتورها بررسی کنید. توصیه برای فشرده سازی محتوا را نباید نادیده گرفت، زیرا این امر به طور مستقیم بر ارتقاء سئو و تمایل بازدید کننده برای ماندن در سایت تأثیر می گذارد.

برای دستیابی به حداکثر بهره وری، یک فشرده سازی کافی نخواهد بود. این باید همراه با روش های دیگر برای کاهش حجم صفحات استفاده شود:

  • استفاده از فن آوری ذخیره سازی
  • اندازه پرونده های .css و .js را کاهش دهید.
  • تعداد درخواست های HTTP را کاهش دهید.
  • پرونده های css را در بالای صفحه قرار دهید و در آخر js.
  • بسته به نوع آن ها از قالب های تصویر gif ،jpeg ،png استفاده کنید.

همه این مراحل با هم باعث کاهش وزن صفحه، افزایش سرعت بارگذاری آنها شده و تأثیر مثبتی در رتبه بندی می گذارد.

نحوه فعال سازی فشرده سازی Gzip در Apache

فشرده سازی محتوا پویا و استاتیک است. در گزینه اول، داده ها در هنگام مرورگر در سمت سرور فشرده می شوند. علاوه بر فشرده سازی پویا آشکار، کاهش چشمگیر وزن و سرعت بارگذاری صفحه است و باعث کم شدن بار اضافی روی سرور است. منابع میزبانی ممکن است سایتهایی را که دارای ترافیک بالایی نیستند را فشرده سازی نکنند، در این صورت توصیه می شود شما پلن خود را تغییر دهید.

برای فعال سازی فشرده سازی در Apache، باید یک عنصر کد را به پرونده .htaccess اضافه کنید. دسترسی به آن در پنل سرور میزبان یا هر مشتری FTP موجود است:

نحوه فعال سازی فشرده سازی Gzip در Apache

پس از باز کردن پرونده، با وارد کردن دستورات زیر، ماژول mod_deflate را فعال کنید:

اگر پس از فشرده سازی کد، تجزیه و تحلیل سرعت بارگذاری سایت دوباره نشان دهنده عدم فشرده سازی باشد، ممکن است مشکلی در سرور ایجاد شده باشد. برخی از ارائه دهندگان از سرورهای Apache و Nginx استفاده می کنند. در این حالت، شما نمی توانید خودتان سایتتان را فشرده سازی کنید. راه حل این است که با ارائه دهنده خدمات هاستینگ خودتان تماس بگیرید.

اگر حل مسئله از طریق mod_deflate غیرممکن است، به جای آن از ماژول mod_gzip دیگری استفاده کنید. برای این کار، دستورات را در پرونده .htaccess وارد کنید:

بررسی کنید که این زمان ماژول کار کرده است یا خیر.

فشرده سازی استاتیک در صورت عدم وجود سرور، از فشرده سازی دینامیکی متفاوت است. شما به طور مستقل هر پرونده را فشرده سازی کرده و آن را در پوشه اصلی سایت بارگذاری می کنید. پس از آن سرور بلافاصله به صورت فشرده شده داده ها را به مرورگر منتقل می کند. این مرحله نیاز به تغییر سرویس به تعرفه میزبانی گرانتر را از بین می برد. اما پس از به روزرسانی پرونده ها، مجبور خواهید بود نسخه های فشرده شده هر سند جدید را بصورت دستی ایجاد کنید.

برای فعال سازی فشرده سازی استاتیک، تمام فایل های قالب های مورد نیاز را با استفاده از مدیر فایل یا صفحه میزبان روی رایانه خود بارگیری کنید. بعد، برنامه 7-Zip را نصب کنید. هر پرونده ای را که می خواهید فشرده سازی کنید از طریق برنامه پیدا کنید. روی هر یک از آنها راست کلیک کرده و آن را به بایگانی اضافه کنید:

نحوه فعال سازی فشرده سازی Gzip در Apache

قالب مورد نظر را انتخاب کرده و روی “ذخیره” کلیک کنید:

سازی فشرده سازی Gzip در Apache

پس از ایجاد بایگانی همه پرونده ها، نسخه های فشرده شده را در پوشه root بارگذاری کنید. در نتیجه، حاوی نسخه های فشرده و فشرده نشده خواهد بود. برای فعال سازی فشرده سازی استاتیک، ماژول mod_rewrite را در پرونده .htaccess قرار دهید:

شما باید فقط از یک نوع فشرده سازی استفاده کنید: پویا یا استاتیک. اگر هر دو روش را به هم وصل کنید، در پایان، هیچ کدام کار نمی کنند. پس از اجرای هر ماژول، شما باید سرعت سایت را چک کنید و سرعت بارگذاری صفحه و وجود فشرده سازی محتوا را بررسی کنید.

نحوه فعال سازی فشرده سازی Gzip روی Nginx و سایر سرورها

می توانید نوع سرور که سایت در آن قرار دارد در پنل سرور میزبان تعیین کنید یا از خدمات پشتیبانی ارائه دهنده هاستینگتان بپرسید. اگر سایت شما روی سرور Nginx قرار دارد، باید بخش پیکربندی /etc/nginx/nginx.conf را در زیر قسمت مربوط به آن وارد کنید:

http { <...> ## # Gzip Settings ## gzip on; gzip_disable “msie6”; gzip_vary on; gzip_proxied any; gzip_comp_level 6; gzip_buffers 16 8k; gzip_types text/plain text/css application/json application/x-javascript text/xml application/xml application/xml+rss text/javascript; }

سپس شما نیاز به راه اندازی مجدد سرور دارید.

اگر سایت در Beget ،IspManager قرار دارد و با افزودن یک قطعه کد به .htaccess قادر به فشرده سازی نبودید، با یک سرویس پشتیبانی میزبانی تماس بگیرید یا تیکت ارسال کنید تا فشرده سازی را روی سرور فعال کنید.

نحوه افزایش سرعت بارگذاری وب سایت در وردپرس

برای فعال کردن Gzip-compression در وردپرس، علاوه بر فعال کردن ماژول ها روی سرور، می توانید از افزونه ها نیز استفاده کنید. به عنوان مثال، در Hyper Cache یک تابع “فشرده سازی” وجود دارد:

وقتی این عملکرد را فعال می کنید، دیگر نیازی به اتصال ماژول ها از طریق پرونده .htaccess در افزونه ندارید.

نتیجه گیری

از فن آوری فشرده سازی Gzip برای سرعت بخشیدن به بارگیری صفحات سایت در کنار سایر اقدامات استفاده می شود. استفاده از فشرده سازی داده های متنی بر وفاداری بازدید کنندگان تأثیر می گذارد و موقعیت سایت را در صفحه نمایش بهبود می بخشد. می توانید با استفاده از خدمات آنلاین، فشرده سازی gzip سایت را بررسی کنید. برای اتصال می توانید از فشرده سازی استاتیک یا دینامیکی استفاده کنید.

در حالت اول لازم است بایگانی های Gzip را به صورت دستی ایجاد کنید و از این طریق بار روی سرور را کاهش دهید. در گزینه دوم، فقط ماژول را به پرونده .htaccess وصل کنید و فشرده سازی Gzip صفحات HTML را دوباره بررسی کنید. اگر چنین تغییراتی در کار نبود، برای دریافت راهنمایی با خدمات پشتیبانی ارائه دهنده میزبان خود تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا