Databaseآموزشمفاهیم پایه

آشنایی با انواع و مهم ترین نرم افزار دیتابیس در دنیا + بررسی مزایا و معایب هر کدام

برای ذخیره اطلاعات با هرنوع زمینه کاری، احتمالا نیاز زیادی به یک پایگاه داده ( نرم افزار دیتابیس) خواهیم داشت. پایگاه های اطلاعاتی به ما در ذخیره این اطلاعات کمک زیادی خواهند کرد.

دسترسی سریع و کلیدی به اطلاعات ساختار یافته در پایگاه داده، می تواند هر فردی را به فکر آشنایی با انواع یا استفاده از آن بیاندازد.

نرم افزار های دیتابیس می توانند متفاوت باشند و هرکدام بسته به ظرفیت های موجود در خود، مزایا و معایبی دارد که در استفاده از آن، باید به جان خرید.
بهرحال، انتخاب یک نرم افزار دیتابیس مناسب، کمک بیشتری به ما خواهد کرد.

اما مرور کوتاهی بر مفهوم پایگاه داده

نرم افزار دیتابیس چیست؟

نرم افزار پایگاه داده، یک نوع نرم افزار ساختار یافته است که ما می توانیم اطلاعات مورد نیاز خود را در آن تجمیع، و در زمان نیاز فراخوانی کنیم.

نرم افزار پایگاه داده (Database) انواع مختلفی دارد و بسته به نوع کارکرد و درخواست ها متغیر خواهد بود.
اطلاعات می تواند به آن وارد یا از آن در خروجی متفاوتی، استخراج شود.

تعریف دیتابیس خود دنیای مفصل دیگری دارد که از طریق مقاله های آموزشی جامع و مفید زیر می توانید، با مفهوم آن بیشتر آشنا شوید.

آموزش نحوه ساخت دیتابیس در سی پنل

معرفی انواع نرم افزار دیتابیس

oracle database

1- اوراکل (Oracle)

اولین نسخه از این ابزار مدیریت پایگاه داده در اواخر دهه 70 ایجاد شد.

جدیدترین نسخه Oracle ، 12c ، برای فضای ابری طراحی شده است و می تواند در یک سرور یا چندین سرور عمل کند. این نرم افزار دیتابیس، مدیریت پایگاه داده های حاوی میلیاردها رکورد را هم می تواند برایتان امکان پذیر کند. برخی از ویژگی های آخرین نسخه Oracle شامل استفاده از یک یک چارچوب شبکه و استفاده از هر دو ساختار فیزیکی و منطقی است.

این بدان معنی است که مدیریت داده های فیزیکی تأثیری در دسترسی به ساختارهای منطقی ندارد. علاوه بر این، امنیت در این نسخه بسیار عالی است.

مزایا

شما می توانید جدیدترین نوآوری ها و ویژگی های مربوط به محصولات آن ها را پیدا کنید زیرا Oracle تمایل دارد تا محدودیت سایر ابزارهای مدیریت پایگاه داده را تعیین کند.
ابزارهای مدیریت پایگاه داده Oracle نیز فوق العاده قوی هستند و شما می توانید مواردی را پیدا کنید که بتواند هر کاری را انجام دهد.

معایب

هزینه اوراکل می تواند به ویژه برای سازمان های کوچک گران تمام شود.

این سیستم پس از نصب، می تواند به منابع قابل توجهی نیاز داشته باشد. -بنابراین ممکن است حتی برای پیاده سازی Oracle نیز به فکر ارتقا hardware سخت افزاری خود بیافتید.



نرم افزار دیتابیس اوراکل بیشتر برای : سازمان های بزرگی که پایگاه داده های عظیمی را مدیریت می کنند و به ویژگی های متنوعی نیاز دارند، پیشنهاد می شود.

mysql

MySQL -2

MySQL یکی از محبوب ترین پایگاه های داده برای برنامه های تحت وب است. این نرم افزار رایگان است، اما اغلب با ویژگی ها و پیشرفت های امنیتی به روز می شود.

مزایا

این نرم افزار دیتابیس به شما این امکان می دهد که از بین موتورهای ذخیره سازی مختلف- که امکان عملکرد تغییر ابزار را داده و اطلاعات را از انواع مختلف جدول مدیریت کنید-انتخاب کنید.

همچنین رابط کاربری آسانی دارد و دستورات ساختار یافته به شما امکان پردازش مقدار زیادی از اطلاعات را خواهد داد. این سیستم همچنین، فوق العاده قابل اعتماد است.

این نمونه نرم افزار دیتابیس، به صورت رایگان در دسترس است و رابط های کاربری متنوعی وجود دارد که می توانید آن ها را پیاده سازی کنید.
MySQL می تواند با پایگاه های داده دیگری مثل DB2 و Oracle ارتباط برقرار کرده و همکاری کند.

معایب

ممکن است وقت و تلاش زیادی صرف کنید تا MySQL کارهایی را انجام دهد که سیستم های دیگر به طور خودکار انجام می دهند، مانند ایجاد پشتیبان های افزایشی.

هیچ پشتیبانی داخلی برای XML یا OLAP وجود ندارد.


پشتیبانی برای نسخه رایگان در دسترس است، اما باید هزینه آن را پرداخت کنید.


نرم افزار دیتابیس MySQL بیشتر برای: سازمان هایی که به یک ابزار قدرتمند مدیریت پایگاه داده نیاز دارند اما از بودجه کافی برخوردار هستند، پیشنهاد می شود.

sql server

3- Microsoft SQL Server

همانند سایر پایگاه های اطلاعاتی معروف، می توانید از بین تعدادی از نسخه های Microsoft SQL server نوع مناسب را انتخاب کنید.

مزایا

این موتور مدیریت پایگاه داده بر روی سرورهای مبتنی بر cloud و همچنین سرورهای محلی کار می کند و حتی می توان آن را تنظیم کرد تا همزمان روی هر دو کار کند.

اندکی پس از انتشار Microsoft SQL Server 2016، مایکروسافت آن را در لینوکس و همچنین سیستم عامل های مبتنی بر ویندوز در دسترس قرار داد.

برخی از ویژگی های برجسته نسخه 2016، شامل پشتیبانی داده های زمانی است که امکان پیگیری تغییرات ایجاد شده در داده ها را با گذشت زمان فراهم می کند.

آخرین نسخه Microsoft SQL Server همچنین امکان مخفی کردن داده های پویا را فراهم می کند. که به شما اطمینان می دهد، فقط افراد مجاز داده های حساس را مشاهده خواهند کرد.

بسیار سریع و پایدار است.

این موتور توانایی تنظیم و ردیابی سطح عملکرد را دارد که می تواند باعث کاهش استفاده از منابع شود و با سایر محصولات شرکت مایکروسافت بسیار خوب عمل می کند.

معایب


حتی با تنظیم عملکرد، Microsoft SQL Server ممکن است منابع را خراب کند.

بسیاری از افراد با استفاده از SQL Server Integration Services برای وارد کردن پرونده ها مشکل دارند.



نرم افزار دیتابیس Microsoft SQL Server بیشتر برای: سازمان های بزرگی که از تعدادی از محصولات مایکروسافت استفاده می کنند، پیشنهاد می شود.

postgresql

4- PostgreSQL

PostgreSQL یکی از چندین پایگاه داده رایج و رایگان است که به طور مکرر برای پایگاه های وب مورد استفاده قرار می گیرد.

این یکی از اولین سیستم های مدیریت پایگاه داده بود که توسعه داده شد و به کاربران امکان مدیریت داده های ساختار یافته و غیر ساختاری را داد.
همچنین می تواند در اکثر سیستم عامل های اصلی از جمله سیستم عامل های مبتنی بر Linux استفاده شود. و وارد کردن اطلاعات از سایر انواع پایگاه داده با استفاده از این ابزار کاملاً ساده است.

مزایا

این نرم افزار دیتابیس، می تواند در تعدادی از محیط ها از جمله محیط های مجازی، فیزیکی و مبتنی بر ابر میزبانی شود.

آخرین نسخه، PostgreSQL 9.5 ، حجم داده های بیشتر و تعداد کاربران همزمان را ارائه می دهد. همچنین به لطف پشتیبانی از DBMS_SESSION و نمایه های رمز عبور توسعه یافته، امنیت نیز بهبود یافته است.

این موتور مدیریت پایگاه داده مقیاس پذیر است و می تواند تا ترابایت داده را مدیریت کند.

از JSON پشتیبانی می کند.

انواع توابع از پیش تعریف شده در آن وجود دارد.

معایب

پیکربندی ممکن است گیج کننده باشد.

سرعت ممکن است در حین انجام عملیات انبوه و یا نمایش داده شود.


نرم افزار دیتابیس PostgreSQLبیشتر برای: سازمان هایی با بودجه محدود که توانایی انتخاب رابط کاربری و استفاده از JSON را دارند، پیشنهاد می شود.

mongodb

5. MongoDB

یک نرم افزار دیتابیس رایگان دیگر که نسخه تجاری نیز دارد.

MongoDB برای برنامه هایی طراحی شده است که از داده های ساخت یافته و بدون ساختار استفاده می کند.

بسیار متنوع است و با اتصال پایگاه داده به برنامه ها از طریق درایورهای پایگاه داده MongoDB کار می کند.

انتخاب کاملی از درایورها با استفاده از این نرم افزار دیتابیس در دست موجود است. بنابراین یافتن درایوری که با زبان برنامه نویسی مورد استفاده کار کند، آسان است.

از آنجا که MongoDB برای اداره مدل های داده ای رابطه ای طراحی نشده است، اگر بخواهید از این روش استفاده کنید، با مشکلات عملکردی رو به رو خواهید شد. با این حال، موتور این پایگاه داده برای کار با داده های متغیری که رابطه ای نیستند، طراحی شده است و در مواقعی که موتورهای پایگاه داده دیگر دچار مشکل یا خرابی می شوند، می تواند به خوبی کار کند.

مزایا

MongoDB 3.2 آخرین نسخه است و از موتورهای ذخیره سازی قابل جابجایی جدیدی بهره می برد. اسناد همچنین می توانند در هنگام به روزرسانی و درج، اعتبارسنجی شوند و عملکردهای جستجوی متن بهبود یافته اند.

استفاده از آن سریع و آسان است.

این موتور از JSON و سایر اسناد NoSQL پشتیبانی می کند.
داده های هر سازه ای می توانند به سرعت و به راحتی ذخیره و دسترسی پیدا کنند.

معایب

SQL به عنوان زبان پرسش استفاده نمی شود.

ابزارهای ترجمه SQL به درخواست های MongoDB در دسترس هستند، اما آن ها یک مرحله اضافی را به استفاده از موتور اضافه می کنند.

راه اندازی می تواند یک فرآیند طولانی باشد.

تنظیمات پیش فرض ایمن نیستند.

mariadb

6. MariaDB

این سیستم مدیریت پایگاه داده رایگان است و مانند بسیاری دیگر از نرم افزار های دیتابیس رایگان، MariaDB نسخه های پولی را هم ارائه می دهد. پلاگین های متنوعی برای آن در دسترس است و سریع ترین رشد پایگاه داده منبع باز موجود است.

مزایا

نرم افزار دیتابیس Maria به شما این امکان را می دهد تا از بین موتورهای ذخیره سازی مختلف یکی را انتخاب کنید و از طریق یک بهینه ساز-که عملکرد پرسش و پردازش را افزایش می دهد- از منابع بسیار استفاده کنید.

همچنین با MySQL بسیار سازگار است و با تطبیق دقیق دستورات و API جایگزین می شود. زیرا بسیاری از توسعه دهندگان MySQL در توسعه آن نقش داشتند.

سیستم سریع و پایدار است.

نوارهای پیشرفت به شما اطلاع می دهند که چگونه یک پرس و جو پیشرفت می کند.

معماری و افزونه های قابل توسعه به شما امکان می دهند ابزار را متناسب با نیازهای خود تنظیم کنید.

رمزگذاری در سطح شبکه، سرور و برنامه در دسترس است.

معایب

موتور هنوز کاملاً جدید است، بنابراین هیچ تضمینی برای بروزرسانی بیشتر و نسخه های آینده وجود ندارد.

مانند بسیاری دیگر از موتورهای پایگاه داده رایگان، شما باید هزینه پشتیبانی را پرداخت کنید.


نرم افزار دیتابیس MariaDBبیشتر برای: سازمان هایی که به دنبال گزینه مناسب MySQL هستند، پیشنهاد می شود.

ibmdb2

7. DB2

DB2 یکنرم افزار دیتابیس است که دارای قابلیت NoSQL بوده و می تواند فایل های JSON و XML را بخواند.

جای تعجب نیست که این برنامه برای استفاده در سرورهای iSeries IBM طراحی شده است، اما نسخه ایستگاه کاری در ویندوز، لینوکس و یونیکس کار می کند.

نسخه فعلی DB2 LUW 11.1 است که انواع مختلفی را ارائه می دهد. یکی از آن ها، به طور خاص، بهبود BLU Acceleration بود که برای کارکرد سریعتر این موتور پایگاه داده از طریق فناوری جستجوی داده طراحی شده است.

جستجوی داده برای بهبود سرعت سیستم های دارای داده بیشتر از آنچه در حافظه جای می گیرد، طراحی شده است. آخرین نسخه DB2 همچنین توابع بهبودی، سازگاری و تجزیه و تحلیل آسیب های بهبود یافته را فراهم می کند.

مزایا

شتاب Blu می تواند بیشترین استفاده را از منابع موجود برای پایگاه داده های عظیم داشته باشد.
می تواند همزمان از طریق cloud ، سرور فیزیکی یا هر دو میزبانی شود.

چندین کار را می توانید همزمان با استفاده از Task Scheduler اجرا کنید.

کدهای خطا و کدهای خروج می توانند تعیین کنند که کدام مشاغل از طریق Task Scheduler اجرا می شوند.

معایب

این هزینه خارج از بودجه بسیاری از افراد و سازمان های کوچک است.
ابزارهای شخص ثالث یا نرم افزار اضافی برای کار کردن خوشه ها یا چندین گره ثانویه مورد نیاز است.

پشتیبانی اساسی فقط برای سه سال در دسترس است. پس از آن، شما باید برای آن پرداخت.

نرم افزار دیتابیس DB2 بیشتر برای: سازمان های بزرگی که نیاز به استفاده حداکثر از منابع موجود و مدیریت پایگاههای اطلاعاتی بزرگ دارند، پیشهاد می شود.

saphana

8. SAP HANA

SAP HANA توسط SAP SE طراحی شده است، یک نرم افزار دیتابیس است که ستون محور است و می تواند داده های SAP و غیر SAP را مدیریت کند.

موتور برای ذخیره و بازیابی داده ها از برنامه ها و منابع دیگر در چندین طبقه ذخیره سازی طراحی شده است. در کنار امکان میزبانی از سرورهای فیزیکی، می توان از طریق cloud نیز میزبانی کرد.

مزایا

از SQL ، OLTP و OLAP پشتیبانی می کند.
موتور از طریق فشرده سازی نیازهای منابع را کاهش می دهد.

داده ها در حافظه ذخیره می شوند، در بعضی موارد به میزان قابل توجهی زمان دسترسی را کاهش می دهند.

گزارش در زمان واقعی و مدیریت موجودی موجود است.
این نرم افزار دیتابیس می تواند با تعدادی از برنامه های دیگر رابطه داشته باشد.

معایب

هزینه صدور مجوز برای SAP HANA حتی برای افرادی که قبلاً هزینه نرم افزارهای سازمانی را پرداخت می کردند زیاد است.

SAP HANA هنوز یک محصول تازه وارد است و وصله ها و به روزرسانی ها تا حدی آزار دهنده هستند.


نرم افزار دیتابیس SAP HANA بیشتر برای: سازمان هایی که اطلاعات را از برنامه ها می گیرند و بودجه خیلی محدودی ندارند، پیشنهاد می شود.


افزایش سرعت نرم افزار دیتابیس چگونه انجام می شود؟

افزایش سرعت دیتابیس را می توان به روش … ( کلیک کنید)

نحوه حذف نرم افزار دیتابیس چگونه است؟

برای حذف دیتابیس راه های زیادی است که ساده ترین آن … (کلیک کنید)

روش های بکاپ گرفتن از دیتابیس

از جمله روش های بکاپ گرفتن سریع و آسان از دیتابیس می شود به …( آموزش روش ها)

ممتاز سرور
ارائه دهنده خدمات سرور، هاستینگ و دامنه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا