Linux

آموزش نصب Node.js روی اوبونتو 22.04

Node.js بهترین راه برای به کار گیری جاوا اسکریپت برای برنامه نویسی سمت سرور است. Node.js به توسعه دهندگان این امکان را می دهد، تا با استفاده از جاوا اسکریپت که مبتنی بر مرورگر وب است، عملکرد backend مقیاس پذیری سمت سرور ایجاد کنند. ما در این پست، سه راه مختلف برای نصب Node.js روی اوبونتو 22.04 را به شما آموزش می دهیم که عبارتند از:

  1. استفاده از apt و repository اوبونتو
  2. نصب Node.js روی ابونتو با استفاده از apt و NodeSource PPA: این روش نصب Node.js روی اوبونتو برای افرادی که به نسخه های جدید و ویژگی های خاص Node.js نیاز دارند مناسب است (این روش برای اکثر افراد بهتر است).
  3. نصب Node.js روی ابونتو با استفاده از nvm و Node Version Manager:این روش نیز برای افرادی مناسب است که نیاز دارند نسخه Node.js را به طور مداوم تغییر و توسعه دهند و آپدیت کنند.

پیش نیازها

قبل از شروع، باید یک حساب کاربری غیر root با دستور sudo روی سیستم خود تنظیم کنید. برای این کار می توانید به پست آموزش پیکربندی سرور در اوبونتو مراجعه کنید. با پیکربندی سرورتان می توانید از امنیت و قابلیت های بیشتری بهره مند باشید.

روش اول: نصب Node.js روی اوبونتو با استفاده از apt و repository

اوبونتو 22.04 حاوی نسخه‌ای از Node.js در repository پیش‌ فرض خود می باشد که می‌ توان از آن برای روی چندین سیستم استفاده کرد. اما repository این سیستم عامل شامل نسخه های قدیمی تری از برنامه ها می باشد. با این حال اگر به ویژگی های خاصی نیاز ندارید این روش یکی از ساده ترین روش های موجود برای نصب Node.js روی اوبونتو می باشد. برای دریافت این نسخه می توانید از apt package manager استفاده کنید. برای این کار ابتدا با تایپ دستور زیر، ایندکسِ لوکال پکیج خود را رفرش کنید:

نکته: برای اجرای دستورات زیر باید از ترمینال موجود در سیستم عامل خود استفاده کنید برای باز کردن آن باید به طور هم زمان کلید های «Ctrl + Alt + T» را فشار دهید.

sudo apt update

سپس با اجرای دستور زیر به نصب Node.js روی اوبونتو بپردازید:

sudo apt install nodejs

با وارد کردن کوئری زیر، بررسی کنید که نصب موفقیت‌ آمیز بوده است:

node -v

خروجی دستور فوق به صورت زیر خواهد بود:

Output
v12.22.9

اگر پکیج موجود در repository با نیاز های شما مطابقت دارد، نصب Node.js روی اوبونتو با این روش به پایان می رسد. اکنون توانستید، Node.js و npm را با استفاده از apt و repository های پیش‌فرض نرم‌افزار اوبونتو با موفقیت نصب کنید.


روش دوم: نصب Node.js روی ابونتو با استفاده از apt و NodeSource PPA

برای نصب نسخه مختلف Node.js، می توانید از PPA (Personal Package Archive) که توسط NodeSource ارائه می شود استفاده کنید که شامل نسخه های بیشتری از Node.js نسبت به repository های رسمی اوبونتو هستند. برای شروع ابتدا PPA را نصب می کنیم تا به آرشیو نسخه های مختلف آن دسترسی پیدا کنیم.

سپس از دایرکتوری home و curl خود برای بازیابی اسکریپت و نصب نسخه دلخواه خود استفاده می کنیم. اکنون بررسی کنید که 17.x را با استرینگ نسخه ترجیحی خود جایگزین کرده باشید. برای این کار از دستور زیر استفاده کنید:

cd ~
curl -sL https://deb.nodesource.com/setup_17.x -o nodesource_setup.sh

می توانید محتوای اسکریپت دانلود شده را با ویرایشگر متن دلخواه خود به کمک دستور زیر بررسی کنید:

nano nodesource_setup.sh

اکنون اگر از اجرای درست اسکریپت مطمئن هستید، از ویرایشگر خود خارج شوید، سپس اسکریپت را با دستور sudo اجرا کنید:

sudo bash nodesource_setup.sh

با این کار PPA به پیکربندی شما اضافه می شود و کش پکیج لوکال شما به طور خودکار به روز می شود. حال می توانید به نصب Node.js روی اوبونتو به کمک روش اول بپردازید. خوب است بدانید هنگام نصب این پکیج ها نیازی به حذف پکیج های Node.js قدیمی خود، قبل از نصب نسخه جدید ندارید. چرا که به هیچ وجه روی تنظیمات شما تاثیر نمی گذارد. برای نصب از دستور زیر در روش بالا شروع به نصب کنید:

sudo apt install nodejs

با اجرای دستور زیر، باید تایید شود که نسخه جدید را نصب کرده‌ اید:

node -v

خروجی دستور بالا به صورت زیر است که نسخه نصب شده را نشان می دهد:

Output
v17.6.0

پکیج NodeSource nodejs شامل node و npm است، بنابراین به نصب جداگانه npm نیازی ندارید. در این روش شما به راحتی توانستید Node.js و npm را با استفاده از apt و NodeSource PPA با موفقیت نصب کنید.

روش سوم: نصب Node.js روی ابونتو با استفاده از nvm و Node Version Manager

یکی دیگر از راه‌ های نصب Node.js روی اوبونتو که انعطاف‌ پذیر تر است، استفاده از NNM و Node Version Manager است. این بخش از نرم افزار به شما اجازه می دهد تا بسیاری از نسخه های مستقل مختلف Node.js و پکیج های Node مرتبط با آن ها را به طور همزمان نصب و نگهداری کنید. به علاوه این روش برای برنامه نویسانی که برای توسعه نیاز به تغییر مداوم نسخه های مختلف Node.js دارند تا پرژه های خود را پیش ببرند بسیار مناسب است.

برای نصب به روز ترین نسخه NVM در اوبونتو 22.04 دستور زیر را اجرا کنید:

curl -o- https://raw.githubusercontent.com/nvm-sh/nvm/v0.39.1/install.sh | bash

همیشه بهتر است که قبل از انتقال کامند به bash، اسکریپت را بررسی کنید تا از اجرای درست آن مطمئن شوید. این کار را می توانید با حذف سگمنت bash | در انتهای دستور فوق انجام دهید:

curl -o- https://raw.githubusercontent.com/nvm-sh/nvm/v0.39.1/install.sh

اگر همه چیز مطابق میلتان بود می توانید دوباره دستور را با bash | اجرا کنید. با این کار URL مورد استفاده شما بسته به آخرین نسخه NVM تغییر می کند و در حساب کاربری شما نصب می شود. اما برای استفاده از آن، ابتدا باید فایل bashrc. خود را به عنوان منبع با اجرای دستور زیر انتخاب کنید:

source ~/.bashrc

اکنون با اجرای دستور زیر می توانید بفهمید که کدام نسخه Node در دسترس است:

nvm list-remote

خروجی دستور بالا به صورت زیر خواهد بود:

Output
. . .
       v16.11.1
       v16.12.0
       v16.13.0   (LTS: Gallium)
       v16.13.1   (LTS: Gallium)
       v16.13.2   (LTS: Gallium)
       v16.14.0   (Latest LTS: Gallium)
        v17.0.0
        v17.0.1
        v17.1.0
        v17.2.0
        v17.3.0
        v17.3.1
        v17.4.0
        v17.5.0
        v17.6.0

خروجی این کد لیستی بسیار طولانی است. با تایپ نام هر یک از نسخه‌ هایی که در این لیست می بینید، می‌ توانید نسخه‌ ای از Node را نصب کنید. به عنوان مثال، برای دریافت نسخه v16.14.0، می توانید دستور زیر را تایپ کنید:

nvm install v16.14.0

همچنین با تایپ کردن دستور زیر می توانید نسخه های مختلفی را که نصب کرده اید را نیز مشاهده کنید:

nvm list

خروجی این دستور به صورت زیر است:

Output
->     v16.14.0
default -> v16.14.0
iojs -> N/A (default)
unstable -> N/A (default)
node -> stable (-> v16.14.0) (default)
stable -> 16.14 (-> v16.14.0) (default)
lts/* -> lts/gallium (-> v16.14.0)
lts/argon -> v4.9.1 (-> N/A)
lts/boron -> v6.17.1 (-> N/A)
lts/carbon -> v8.17.0 (-> N/A)
lts/dubnium -> v10.24.1 (-> N/A)
lts/erbium -> v12.22.10 (-> N/A)
lts/fermium -> v14.19.0 (-> N/A)
lts/gallium -> v16.14.0

در این لیست شما می توانید نسخه فعال را در خط اول (v16.14.0) و نام مستعار هر نسخه را در خطوط بعدی مشاهده کنید. خوب است بدانید که می توانید به کمک نام های مستعار نیز به نصب Node.js روی اوبونتو بپردازید. به طور مثال، برای نصب نسخه fermium، دستور زیر را می توانید اجرا کنید(به جای fermium می توانید برای نصب سایر نسخه ها نام مستعار نسخه مد نظرتان را قرار دهید):

nvm install lts/fermium
Output
Downloading and installing node v14.19.0...
Downloading https://nodejs.org/dist/v14.19.0/node-v14.19.0-linux-x64.tar.xz...
################################################################################# 100.0%
Computing checksum with sha256sum
Checksums matched!
Now using node v14.19.0 (npm v6.14.16)

با اجرای دستور زیر، می‌ توانید بین نسخه‌ های نصب‌ شده Node سوییچ کنید:

node -v

همان طور که در خروجی این دستور می بینید نسخه صحیح Node همانطور که انتظار داشتیم نصب شده است.

Output
v14.19.0

سخن پایانی

راه های زیادی برای نصب Node.js در سرور اوبونتو 22.04 وجود دارد. اما شما باید بنا به نیازتان و این که چه راهی برای شما راحت تر است می توانید هر یک را انتخاب کنید. امیدواریم این پست برای شما مفید باشد. در صورتی که هنگام نصب Node.js روی اوبونتو با مشکل مواجه شدید می توانید مشکل خود را با کارشناسان ما از طریق چت آنلاین مطرح کنید.

منبع: digitalocean.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا