Serverآموزش

اشتراک گذاری فایل چیست و چگونه آن را انجام می شود؟

در این مقاله قصد داریم برای شما عزیزان اشتراک گذاری فایل را توضیح دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا به طور کامل آن را یاد بگیرید.😎

اشتراک گذاری فایل عمل به اشتراک گذاری یک یا چند پرونده است. این پرونده ها در رایانه شما وجود دارند و می توانند از طریق یک شبکه رایانه ای ارسال شده و با شخصی در همان خانه، یک عضو تیم در محل کار، یک دوست در کشور دیگر یا با خودتان به اشتراک گذاشته شوند تا بتوانید از هرجای دیگر به پرونده های خود دسترسی پیدا کنید. پرونده ها را می توان از طریق شبکه محلی در یک دفتر یا خانه به اشتراک گذاشت، یا می توانید پرونده ها را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارید. در اینجا چندین روش اشتراک فایل وجود دارد که به هر دلیلی می توانید از آنها استفاده کنید.😉

اشتراک فایل از طریق شبکه داخلی با اشتراک گذاری از طریق شبکه یکسان نیست. برای به اشتراک گذاشتن پرونده و ارسال آن، به دستگاه دیگری مانند رایانه یا تلفن نیاز است. اشتراک شبکه این گونه است که یک اتصال شبکه را به اشتراک می گذارد تا دستگاه های اطراف بتوانند به منابع شبکه دسترسی پیدا کنند. چندین برنامه وجود دارد که اتصال به اینترنت را به اشتراک می گذارند.

انواع اشتراک گذاری پرونده

دو روش برای اشتراک گذاری فایل ها از طریق شبکه وجود دارد: به طور مستقیم بین دو کامپیوتر و بین کامپیوتر و سرور.

هنگامی که یک پرونده بین یک کامپیوتر و یک سرور به اشتراک گذاشته می شود، کامپیوتر فایل را در یک فضای ذخیره سازی روی سرور بارگذاری می کند که در آن می تواند با دیگران به اشتراک گذاشته شود. افرادی که می خواهند به پرونده دسترسی پیدا کنند، آن را مستقیماً از آن سرور بارگیری می کنند.

هنگامی که یک پرونده بین دو کامپیوتر از طریق شبکه به اشتراک گذاشته می شود، پرونده مستقیماً به شخص دیگر ارسال می شود. این کار اغلب با برقراری ارتباط مستقیم با دستگاه شخص دیگر، بدون ایجاد دخالت سرور در آن، به این نوع اشتراک گذاری فایل (peer-to-peer (P2P گفته می شود.

نحوه اشتراک گذاری پرونده ها و پوشه ها

روشهای مختلفی برای به اشتراک گذاری فایلها از طریق شبکه وجود دارد و در حالی که برخی از روشها نسبت به سایرین آسانتر است، اما در اصل همه شبیه به هم هستند.

اشتراک گذاری فایل چیست و چگونه آن را انجام می دهید؟

اشتراک با یک ابزار انتقال فایل

یک برنامه انتقال پرونده در صورت تقاضا راهی سریع برای به اشتراک گذاشتن پرونده ها از طریق هر شبکه است، خواه اینترنت با کسی در کشور دیگری باشد یا یک شبکه محلی بین دو کامپیوتر در یک دفتر. برای استفاده از این ابزارهای اشتراک فایل معمولاً نیازی به یک حساب کاربری ندارید و دستورالعمل ها معمولاً ساده هستند.

FTP نمونه ای است که شامل تنظیم سرور FTP بر روی رایانه ای است که فایل ها را برای به اشتراک گذاشتن دارد. هرکسی که می خواهد از پرونده ها استفاده کند از یک سرویس دهنده FTP برای ارتباط با سرور برای بارگیری فایل ها استفاده می کند.

همچنین ابزارهای (peer-to-peer (P2P برای اشتراک فایل وجود دارد، مانند ShareDrop. با استفاده از این ابزار اشتراک فایل، یک URL خاص ارائه می دهید که به شما امکان بارگیری فایل های خود را می دهد و شما می توانید از رایانه خود چه چیزی را به اشتراک بگذارید.

Takeafile و JustBeamIt سرویسهای مشابهی هستند که پرونده ها را از طریق اینترنت بین دو کامپیوتر به اشتراک می گذارند. همچنین می توانید از تورنت استفاده کنید.

اشتراک گذاری از یک سرویس ذخیره سازی CLOUD

به اشتراک گذاری فایل نظیر، سرویس ذخیره سازی ابری است. با این وجود ، به جای ارسال پرونده به طور مستقیم به شخص دیگر، پرونده به سرور ارسال می شود که فایل را ذخیره می کند. پس از ذخیره سازی پرونده در ابر (آنلاین)، دیگران می توانند در صورت داشتن لینک فایل، پرونده را بارگیری کنند.

سرویس های ذخیره سازی ابر سرعت بالایی را برای بارگیری پرونده ها ارائه می دهند، سرعتی که ممکن است کاربر عادی نتواند پشتیبانی کند (سرعت اشتراک گذاری فایل P2P توسط پهنای باند آپلود شما پوشانده شده است).

 نحوه اشتراک گذاری پرونده ها و پوشه ها

از یک وب سایت ذخیره سازی فایل آنلاین استفاده کنید تا همان پرونده را با چند نفر به اشتراک بگذارید یا در آینده یک پرونده را با شخصی به اشتراک بگذارید و دوباره آن را بارگذاری نکنید. پرونده تا زمانی که بخواهید در حساب ذخیره فایل cloud شما ذخیره می شود.

در کنار سرویس های ذخیره سازی ابری، سرویس های ذخیره موقت ابری نیز هستند که پرونده ها را برای چند ساعت یا چند روز نگه می دارند. چند نمونه از Firefox Send ،WeTransfer و WeSendit.com هستند.

بیش از یک برنامه پیام رسان برای این کار وجود دارد

یکی دیگر از روش های رایج برای به اشتراک گذاری فایل ها بین رایانه، برنامه پیام رسانی است. ایمیل و پیام کوتاه دو روش هستند اما روشهای دیگری وجود دارد. به دنبال انتخاب برنامه ای باشید که در آن بتوانید انتخاب کنید که کدام فایلها را به اشتراک بگذارید.

برخی از برنامه هایی که از اشتراک فایل پشتیبانی می کنند شامل Facebook Messenger ،WhatsApp ،Slack و Skype هستند. بسیاری از آنها خدمات پیام رسانی مبتنی بر وب هستند، به این معنی که می توانید بدون نصب هر چیزی فایل را به اشتراک بگذارید.

استفاده از سیستم عملیاتی برای اشتراک گذاری فایل

راه دیگر برای به اشتراک گذاری فایلها از طریق شبکه با سیستم عامل رایانه شما است. اغلب ابزارهایی وجود دارد که می توانند این کار را انجام دهند، اگرچه این روش معمولاً فقط برای به اشتراک گذاری فایلها از طریق شبکه محلی مفید است.

درایو مجازی راهی آسان برای راه اندازی شبکه اشتراک گذاری فایل در ویندوز است. درایو مجازی به شما امکان می دهد تا فایلها را مستقیماً از رایانه دیگری که سهم شبکه را تنظیم کرده است بارگیری کنید. همچنین می توانید اشتراک گذاری فایل را در Mac و سایر سیستم عامل ها تنظیم کنید.

به اشتراک گذاشتن یک کامپیوتر کامل

هنگامی که یک کامپیوتر در یک شبکه به اشتراک گذاشته می شود، هر پرونده و پوشه موجود در رایانه نیز به اشتراک گذاشته می شود. این کاری نیست که با یک سرویس انتقال فایل P2P، سرویس ذخیره سازی ابری یا برنامه پیام رسانی انجام شود. در این روشها، فایلهای خاصی را برای به اشتراک گذاشتن انتخاب کرده اید، بنابراین برای به اشتراک گذاشتن کل کامپیوتر، راه حل متفاوتی لازم است.

به عنوان مثال، اشتراک گذاری فایل رایانه ای در ویندوز با فعال کردن اشتراک admin$ امکان پذیر است به طوری که هر کسی در شبکه محلی که رمز عبور سرور را می شناسد، می تواند به هر پرونده روی رایانه دسترسی پیدا کند.

راه دیگر برای به اشتراک گذاشتن، دسترسی به کلیه فایلهای رایانه ای با یک برنامه دسترسی از راه دور است. این ابزارها متفاوت از یک ابزار مشترک برای به اشتراک گذاری فایل کار می کنند زیرا به جای به اشتراک گذاشتن فایل های واقعی، فقط صفحه رایانه به اشتراک گذاشته می شود.

شما با مطالعه کامل این مقاله، تقریبا می توان گفت با اکثر روش های اشتراک گذاری فایل آشنا خواهید شد.😊👌

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا