آموزش

بیگ بلو باتن (BBB) چیست؟ هر آنچه که درباره آن باید بدانید!

بیگ بلو باتن که به اختصار (BBB) هم شناخته شده است، یک سیستم کنفرانس وب اپن سورس برای یادگیری آنلاین است. این یعنی:

  • اپن سورس: شما تحت یک مجوز اپن سورس به سورس کد بیگ بلو باتن دسترسی کامل دارید. با سورس کد، می‌توانید با کمک کمپین، آن را نصب، سفارشی‌سازی، توسعه، مقیاس و ادغام آن در محصولات و خدمات خود کنید.
  • سیستم وبینار وب: BigBluebutton تمام ویژگی‌ های اصلی را که از یک سیستم وبینار وب تجاری انتظار دارید (اما تحت مجوز اپن سورس) از جمله اشتراک‌گذاری سریع صدا، ویدئو، ارائه و صفحه نمایش – همراه با ابزار های مشارکتی مانند چت را در اختیار شما قرار می‌دهد. (عمومی و خصوصی)، تخته سفید، یادداشت های مشترک، نظرسنجی و اتاق های برگزیده. بیگ بلو باتن می تواند جلسات شما را برای بازبینی مجدد ضبط کند.
  • یادگیری آنلاین: BigBlueButton این ویژگی های اصلی را برای یادگیری آنلاین گسترش می دهد. به عنوان مثال، یک معلم می تواند تخته سفید چند کاربره را فعال کند تا مستقیماً با دانش آموز روی حل یک مسئله ریاضی کار کند. بیگ بلو باتن دارای ادغام عمیق با تمام سیستم های مدیریت یادگیری اصلی (LMS) است. همچنین از Learning Tools Interoperability (LTI) 1.0 برای ادغام با سایر سیستم های LMS پشتیبانی می کند.

آیا می خواهید BigBlueButton را امتحان کنید؟ به صفحه https://demo.bigbluebutton.org بروید و یک حساب کاربری رایگان راه اندازی کنید. سرور دمو Greenlight را اجرا می کند، یک صفحه فرانت-اند با کاربری آسان برای ایجاد روم، شروع جلسات، دعوت از دیگران و مدیریت ضبط ها برای شما باز می شود. Greenlight نیز اپن سورس است.

آیا می خواهید سرور BigBlueButton خود را راه اندازی کنید؟ اگر سروری دارید که حداقل الزامات را برآورده می کند (یا حتی اگر ندارید می توانید سرور مجازی خصوصی را از ممتاز سرور تهیه کنید) و یک نام دامنه به IP آدرس عمومی آن اشاره می کند، می توانید از bbb-install.sh برای نصب آخرین نسخه بیگ بلو باتن استفاده کنید، سرور را با SSL پیکربندی کنید، Greenlight را راه اندازی کنید و همه این کار ها را در کمتر از 15 دقیقه می توانید آماده کنید. خیلی باحاله😉

نمای کلی بیگ بلو باتن (BigBlueButton)

BigBlueButton یک برنامه وب مبتنی بر HTML5 است. برخلاف بسیاری از سیستم‌ های وبینار وب تجاری که نیاز به نصب نرم‌افزار دارند، بیگ بلو باتن در مرورگر وب شما اجرا می‌ شود. برای پیوستن به یک جلسه کنفرانس در بیگ بلو باتن، روی یک لینک باید کلیک کنید که یک URL اتصال معتبر را در مرورگر شما باز می‌کند.

سرور بیگ بلو باتن URL را دریافت می کند، آن را تأیید می کند و کلاینت BigBlueButton را بارگیری می کند. پس از بارگذاری، بلافاصله از شما می خواهد که نوع ارتباط خود را اعم از میکروفون یا شنونده انتخاب کرده و شروع به همکاری کنید. هیچ پلاگینی برای دانلود و هیچ نرم افزاری برای نصب وجود ندارد. BigBlueButton با استفاده از پشتیبانی داخلی مرورگر از کتابخانه‌ های ارتباطات بلادرنگ وب (WebRTC) صدا، ویدیو و اشتراک‌گذاری صفحه با کیفیت بالا را فراهم می‌کند.

WebRTC استانداردی است که توسط همه مرورگر های اصلی از جمله کروم، فایرفاکس، سافاری و سافاری موبایل پشتیبانی می شود. برای بهترین نتایج در کامپیوتر و لپ‌تاپ، Chrome ،Microsoft Edge یا Firefox را توصیه می‌ کنیم و برای دستگاه‌ های Chromebook، مرورگر داخلی Chrome را توصیه می‌کنیم.

در اینجا یک اسکرین شات از سرویس گیرنده BigBlueButton در حال اجرا در Google Chrome است:

اجرای بیگ بلو باتن در گوگل کروم

از چپ به راست، می‌ توانید فهرست کاربران در جلسه، ناحیه چت، قسمت ارائه (جایی که ارائه دهنده فعلی می‌تواند به‌روزرسانی شود)، یک وب‌کم و ابزار های تخته را مشاهده کنید.

پشتیبانی موبایل

BigBlueButton یک طراحی “mobile first” دارد: ما رابط کاربری (UI) را طراحی کردیم تا ابتدا بر روی یک دستگاه تلفن همراه اجرا شود. مانند دسکتاپ، هیچ برنامه موبایلی برای دانلود یا نصب وجود ندارد. بیگ بلو باتن در مرورگر تلفن همراه شما اجرا می شود.

BigBlueButton روی iOS نسخه 12.2 و بالاتر و اندروید نسخه 6.0 و بالاتر اجرا می شود. برای پیوستن به یک کنفرانس، روی لینکی در مرورگر یا یک برنامه تلفن همراه کلیک می‌کنید و بیگ بلو باتن در Safari Mobile (iOS) یا Google Chrome (Android) اجرا می‌شود.

در اینجا یک عکس از صفحه نمایش BigBlueButton در حال اجرا بر روی تلفن iOS در حالت افقی مشاهده می شود.

بیگ بلو باتن در iOS

تنها محدودیت در سرویس گیرندگان تلفن همراه این است که مرورگر های تلفن همراه از اشتراک گذاری صفحه تلفن همراه پشتیبانی نمی کنند (اگرچه می توانید اشتراک صفحه نمایش کاربر دیگری را مشاهده کنید).

شایان ذکر است که همان کلاینت HTML5 در دستگاه های دسکتاپ، لپ تاپ، کروم بوک، iOS و اندروید اجرا می شود. این یک پایه کد واحد را قادر می‌سازد تا بدون چندین پایه کد، بهبود، بومی‌ سازی و نوآوری کند.

برای یادگیری آنلاین طراحی شده است

در بالا بیان کردیم که BigBlueButton بسیاری از ویژگی‌ های اصلی خود را گسترش می‌ دهد تا بر توانمند سازی مربی برای تعامل با دانش‌ آموزان تمرکز کند. چهار مورد استفاده اصلی برای تعامل وجود دارد:

  • تدریس خصوصی/ساعات اداری مجازی
  • کلاس درس معکوس
  • همکاری گروهی
  • کلاس های آنلاین کامل

اگر یک مربی هستید، BigBlueButton به شما کمک می‌ کند تا دانش‌آموزان را با موارد زیر درگیر کنید:

  • تخته وایت برد چند کاربره
  • اتاق گفتگو (گروهی و انفرادی)
  • چت (عمومی و خصوصی)
  • نظرسنجی
  • یادداشت های مشترک
  • انتخاب دانشجو به صورت تصادفی
  • ایموجی ها

بیگ بلو باتن به تعامل بر حسب فعالیت‌ هایی فکر می‌ کند که برای کمک به یادگیری دانش‌آموزان طراحی شده‌ اند. مثال‌ ها شامل فعالیتی است که باعث می‌شود کاربر به خاطر بیاورد (مانند پاسخ دادن به یک نظرسنجی)، نشان دادن (مانند استفاده از تخته سفید چند کاربره)، اعمال (مانند اتاق‌ های گفتگو)، یا پرسیدن سؤالات (مانند استفاده از چت عمومی) در مورد مطالبی که مربی سعی در آموزش آن دارد. هر چه دانش آموزان بیشتر درگیر شوند، بیشتر فکر می کنند و بیشتر یاد می گیرند.

البته، همه این ویژگی‌ ها برای یک جلسه کاری، چت ویدیویی یا کنفرانس صوتی مفید هستند، اما در آموزش آنلاین به کاربران واقعاً مفید هستند و کاربرد بیشتری هم دارند.

برای پشتیبانی از کاربرانی که نیاز های دسترسی دارند، BigBlueButton دارای گواهینامه WCAG 2.0 AA (با برخی استثناها) است.

مروری کوتاه بر بیگ بلو باتن

دو نوع کاربر در BigBlueButton وجود دارد: بیننده و مدیر.

  1. یک بیننده (معمولاً دانش‌آموز) می‌ تواند چت کند، صدا و تصویر بفرستد/دریافت کند، به نظرسنجی‌ ها پاسخ دهد، شکلک‌ هایی (مانند اجزه گرفتن) را نمایش دهد و در جلسات شرکت کند. آن ها نمی توانند روی سایر دانش آموزان کلاس تأثیر بگذارند.
  2. یک مدیر (معمولاً مربی) می تواند هر کاری را که بیننده می تواند انجام دهد، به علاوه کار های بیشتری را انجام دهد. یک مدیر می توانید قطع / وصل نمودن صدای مکالمه بینندگان دیگر، قفل کردن تماشاگران (مانند آن ها را از استفاده از چت خصوصی محدود کند) و غیره کند. ممکن است در یک جلسه چندین مدیر وجود داشته باشد.

ارائه دهنده یک گزینه اضافی از امتیازات است که به هر کاربری این امکان را می دهد

  1. آپلود اسلاید ها
  2. استفاده از تخته وایت برد
  3. فعال/غیرفعال کردن وایت برد چند کاربره
  4. شروع یک نظرسنجی
  5. به اشتراک گذاشتن یک فایل یا ویدیو
  6. به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش خود

در هر زمان فقط یک مدیر می تواند وجود داشته باشد. باز هم، هر مدیر می تواند به هر کاربر (از جمله خود) نقش ارائه کننده بدهد.

مراحل بعدی

آیا می خواهید کار خود را با BigBlueButton آغاز کنید؟

اگر مدیری هستید که علاقه مند به راه اندازی بیگ بلو باتن هستید، به شما توصیه می کنیم:

  • یک حساب رایگان برای استفاده از BigBlueButton در سرور آزمایشی ایجاد کنید.
  • کمپین BigBlueButton برای کمک و تبدیل به یک متخصص
  • سرور BigBlueButton خود را با استفاده از bbb-install.sh راه اندازی کنید.

اگر توسعه دهنده هستید، به شما توصیه می کنیم:

  • دستورالعمل های بالا را برای مدیریت دنبال کنید
  • گزینه های سفارشی کردن بیگ بلو باتن را جستجو کنید
  • پرداخت API BigBlueButton
  • یک محیط توسعه برای اصلاح و گسترش بیگ بلو باتن برای خود تنظیم کنید.

اگر علاقه مند به استفاده از بیگ بلو باتن در یک محیط تولید هستید، ممتاز سرور به عنوان ارائه دهنده خدمات هاست و سرور خدمات و پشتیبانی تجاری میزبانی و سفارشی سازی بیگ بلو باتن را ارائه می دهند.

آخرین نسخه

آخرین نسخه بیگ بلو باتن “BigBlueButton 2.4” است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا