Cloudآموزش

تنظیم کردن حافظه ابری خصوصی

بسیاری از راه های فوق العاده تنظیم حافظه ابری خصوصی برای کسب و کارها در هر اندازه ای وجود دارد. ذخیره سازی پرونده ها در فضای ابری هرگز به این آسانی و ارزانی نبوده است. با این حال استفاده از حافظه ابری خصوصی نسبت به سرویس “عادی” مزایای زیادی دارد.

با حافظه ابری خصوصی، شما کنترل کاملی بر اینکه چه کسی می تواند به پرونده ها و سیاست های داخلی شما دسترسی داشته باشد، دارید. علاوه بر این، می توانید به هر روشی که صلاح می دانید حافظه ابری خصوصی ایمن و پیکربندی کنید.

در این مقاله، ما بیشتر به مزایای حافظه ابری خصوصی خواهیم پرداخت. سپس نشان خواهیم داد چگونه با استفاده از Webuzo و Nextcloud حافظه ابری خصوصی خود را برای کسب و کارتان تنظیم و راه اندازی کنید.

چرا کسب و کار شما به حافظه ابری خصوصی نیاز دارد؟

راه اندازی بسیاری از این روش های ذخیر سازی ابری بسیار آسان و ارزان است. با این حال، استفاده از روش هایی مانند Dropbox و Google Drive نقاط ضعفی را به همراه دارد.

هنگامی که از یک زیر ساخت ذخیره سازی ابری شخص ثالث استفاده می کنید، هرگز کنترل کاملی روی فایل های خود ندارید. وقتی در این زیر ساخت ها ثبت نام می کنید، شرایط استفاده از آن را امضا می کنید. در واقع آن ها برای شما تعیین می کنند که چه کار هایی را می توانید یا نمی توانید انجام دهید یا از کدام خدمات شان می توانید استفاده کنید.

اگر ارائه دهنده سرویس حافظه ابری شما ایمنی کافی را در اختیارتان قرار نمی دهد نگران نباشید. با تنظیم و استفاده از حافظه ابری خصوصی، می توانید فضای ذخیره سازی خود را همانطور که می خواهید پیکربندی کنید.

علاوه بر این با استفاده از یک روش خصوصی، هرگز در اختیار یک ارائه دهنده خدمات که می تواند تصمیم بگیرد چه موقع حساب شما را ببندد یا فایل های ذخیره شده شما را حذف کند، نیستید.

دلیل اصلی استفاده ی کم مشاغل از حافظه ابری خصوصی این است که استفاده از زیر ساخت های شخص ثالث بسیار آسان تر است.

با این حال مدیریت و پیکربندی یک سرور خصوصی آنچنان که تصور می کنید پیچیده نیست. اگر تجربه مدیریت سیستم را داشته باشید، بیشتر وب هاست ها ابزار های زیادی را در اختیار شما قرار می دهند که استفاده از سرور های خصوصی مجازی (VPS) را بسیار ساده می کند.

چرا از VPS برای تنظیم حافظه ابری خصوصی استفاده کنید؟

از نظر فنی می توانید از هر سروری برای تنظیم حافظه ابری خصوصی برای کسب و کار خود استفاده کنید. اما وقتی صحبت از ذخیره سازی فایل می شود، VPS بهترین راه حل است. بیایید تجزیه و تحلیل کنیم:

  1. VPS مقیاس پذیر است. به راحتی می توانید یک راه حل ذخیره سازی ابری را با استفاده از VPS تنظیم کرده و با رشد نیاز خود مقیاس بندی کنید.
  2. می تواند ارزان باشد. بسته به نوع برنامه VPS شما می تواند بسیار ارزان تر از انواع دیگر روش های میزبانی و ذخیره سازی ابری باشد.
  3. شما کنترل کامل هر تنظیمی را دارید. با استفاده از VPS می توانید پیکربندی سرور و روش ذخیره سازی ابری را دقیقاً همانطور که می خواهید تنظیم کنید.
  4. شما می توانید یک روش ذخیره سازی ابری را انتخاب کنید. چندین گزینه نرم افزاری وجود دارد که می توانید برای تنظیم و راه اندازی حافظه ابری خصوصی برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

به نظر ما تنظیمات ایده آل برای حافظه ابری خصوصی شامل یک VPS کنترل نشده و یک نرم افزار متن باز است. استفاده از نرم افزار ذخیره سازی ابری متن باز به معنای پیکربندی دقیق آن بر اساس نیاز های شما است.

نکته منفی استفاده از VPS کنترل نشده این است که شما نیاز به تجربه مدیریت سیستم دارید. همچنین، شما می توانید به سادگی یک آموزش کامل را دنبال کنید. آموزش ها به شما می آموزد چگونه حافظه ابری خصوصی را بر روی سرور خود راه اندازی کنید. این دقیقاً همان کاری است که ما در بخش بعدی انجام خواهیم داد.

حافظه ابری خصوصی

نحوه تنظیم حافظه ابری خصوصی برای کسب و کار خود (6 مرحله)

در این بخش ما شما را از انتخاب یک برنامه VPS تا تنظیم نرم افزار ذخیره سازی ابری متن باز و پیکربندی آن، راهنمایی خواهیم کرد.

مرحله 1: یک پلن VPS را انتخاب کنید.

انتخاب هر کدام از ارائه دهنده های هاست به خود شما بستگی دارد اما ما انتخاب یکی از پلن های VPS ممتاز سرور را پیشنهاد می کنیم. این پلن ها با قیمتی مناسب فضای مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار می دهد:

انواع پلن های VPS

برای آگاهی از قیمت و مشخصات پلن های ویژه VPS ممتاز سرور روی دکمه زیر کلیک کنید.

اگرچه 75 گیگابایت ممکن است برای ذخیره سازی در سطح شرکت کافی نباشد اما این یک شروع مناسب برای یک تجارت کوچک است. هنگام تنظیم حافظه ابری خصوصی برای اولین بار، بهتر است از VPS ارزان قیمت استفاده کنید.

نکته قابل توجه در مورد VPS این است که شما معمولاً می توانید منابع را در صورت نیاز مقیاس بندی کنید. هاست های ما، شما را قادر می سازد این کار را انجام دهید. با رشد حافظه ابری همیشه می توانید به یک پلن بهتر ارتقا یابید.

بسیاری از دستورالعمل ها شامل استفاده از command line است به این معنی که شما باید از سروری که به آن دسترسی کامل دارید استفاده کنید (یعنی میزبانی مشترک باعث قطع آن نمی شود).

مرحله 2: از طریق Secure Shell (SSH) به VPS خود متصل شوید.

از آنجا که ما از VPS استفاده می کنیم برای استفاده از command line باید از طریق SSH به آن متصل شوید. اتصال به VPS از طریق SSH نسبتاً ساده است.

اگر از سیستم عامل مبتنی بر UNIX استفاده می کنید، می توانید با استفاده از SSH از طریق command line به VPS خود متصل شوید. برای ویندوز شما باید از نرم افزاری مانند PuTTy استفاده کنید که به شما امکان می دهد ارتباطات SSH را با سرورهای راه دور برقرار کنید.

برای استفاده از PuTTy نرم افزار را تنظیم و راه اندازی کنید. پس از راه اندازی برنامه گزینه وارد کردن نام میزبان و انتخاب نوع ارتباطی را که می خواهید برقرار کنید مشاهده خواهید کرد:

نرم افزار PuTTy

معمولاً وقتی VPS را ایجاد می کنید، وب هاست شما یک اکانت root و رمز عبور برای آن ایجاد می کند. همچنین یک آدرس IP اختصاصی دریافت خواهید کرد که می توانید از آن برای اتصال به VPS استفاده کنید.

آدرس VPS خود را وارد کنید و SSH را در نوع اتصال انتخاب کنید سپس بر روی Open کلیک کنید. PuTTy یک پنجره ترمینال راه اندازی می کند و از شما یک نام کاربری ورود به سیستم می خواهد:

PuTTy command line

root را وارد کنید و رمز اکانت root خود را وارد کنید. پس از آن از طریق SSH به سرور خود دسترسی کامل خواهید داشت:

اکانت root

اکنون نوبت به قسمت سرگرم کننده آن رسیدیم، پیکربندی ابر خصوصی شما.

مرحله 3: Webuzo را روی VPS خود نصب کنید.

در این مرحله شما یک VPS با صفحه خالی دارید. قبل از اینکه بتوانیم حافظه ابری را نصب کنیم باید یک نرم افزار stack را انتخاب و تنظیم کنیم.

stack

ما از اصطلاح stack برای همه نرم افزارهایی به کار می بریم که برای تأمین انرژی برنامه های خاص از آن استفاده می کنیم. یکی از رایج ترین نرم افزار های stack، نرم افزار LAMP است و شامل نرم افزار های زیر می شود:

  • Apache. این جزئی از وب سرور stack است که کاربران خارجی را قادر می سازد تا به سرور شما متصل شوند.
  • MySQL. با MySQL برنامه های دیگر می توانند با استفاده از این سیستم پایگاه داده جامع، داده ها را بر روی سرور شما ذخیره کنند.
  • PHP. این زبان برنامه نویسی پایه اصلی بسیاری از نرم افزار های محبوب است.

شما در حال حاضر مولفه L را دارید که همان سیستم عامل Linux است. اکنون ما می خواهیم بقیه روند را با استفاده از Webuzo ادامه دهیم.

Webuzo

با استفاده از Webuzo می توانید کل stack نرم افزار را تنظیم کرده و از Softaculous از داخل VPS خود استفاده کنید. اگر قبلاً از Softaculous استفاده نکرده اید، این یک راه حل است که به شما امکان می دهد صدها برنامه وب را با استفاده از یک اینترفیس ساده روی سرور خود نصب کنید.

برای انجام این کار به پنجره ترمینال SSH که قبلاً باز کرده اید برگردید و دستورات زیر را تایپ کنید:

wget -N http://files.webuzo.com/install.sh
chmod 0755 install.sh
./install.sh

این دستورات، Webuzo را در کنار بقیه stack نرم افزار LAMP همچون سرور های DNS و FTP نصب می کنند. فرآیند نصب ممکن است مدتی طول بکشد. در طول آن ممکن است هیچ تغییر یا به روزرسانی در ترمینال خود مشاهده نکنید:

مراحل نصب Webuzo

صبور باشید و منتظر بمانید تا پیام نصب شما کامل است را ببینید:

تکمیل فرآیند نصب Webuzo

اگر به دقت نگاه کنید، خواهید دید که نصب کننده URL مستقیمی را برای نصب Softaculous به شما ارائه می دهد. آن URL را کپی کرده و از یک مرورگر به آن دسترسی پیدا کنید.

برای به پایان رساندن مراحل نصب باید برخی اطلاعات اضافی را پر کنید. از جمله تنظیم نام کاربری، گذرواژه، آدرس ایمیل و وارد کردن دامنه و نام سرور های خود:

فرم اطلاعات خواسته شده

اگر دامنه ای را برای حافظه ابری خصوصی خود تنظیم نکرده اید، نگران نباشید. می توانید ادامه دهید و آدرس آی پی VPS خود را وارد کرده و قسمت های نام سرور را با اطلاعات ساختگی پر کنید. این نرم افزار حتی در این صورت نیز کار خواهد کرد.

پس از تمام شدن نصب Webuzo دستورالعمل های مربوط به نحوه ورود به پنل مدیریت و داشبورد Softaculous را به اشتراک می گذارد:

اطلاعاتی که Webuzo در اختیار شما قرار می دهد

ادامه دهید و برای شروع نصب برنامه ها به URL نشانگر Webuzo دسترسی پیدا کنید. در بخش بعدی روش تنظیم حافظه ابری خصوصی را که قرار است استفاده می کنید بررسی می کنیم

مرحله 4: NextCloud را نصب کنید.

در این مرحله باید به داشبورد ادمین دسترسی داشته باشید:

پنل Webuzo

اگر قبلاً از Softaculous استفاده کرده اید، این داشبورد باید برایتان آشنا باشد. در سمت چپ، لیستی از دسته برنامه ها برای انتخاب دارید. زیر بخش مدیریت فایل را باز کنید و NextCloud را انتخاب کنید.

NextCloud یک روش همگام سازی و ذخیره سازی فایل متن باز است که می توانید آن را روی ابر خود تنظیم کنید. این یک برنامه بسیار مقیاس پذیر است، به این معنی که هم به عنوان یک روش خصوصی و هم برای شرکت ها کار می کند:

نرم افزار nextcloud

با استفاده از NextCloud می توانید فایل ها را از رایانه خود در سرور حافظه ابری خود به اشتراک بگذارید و بارگذاری کنید. سایر کاربران می توانند برنامه NextCloud را روی لپ تاپ یا تلفن همراه خود دانلود کنند تا به آن فایل ها دسترسی پیدا کنند.

تقریباً نحوه کار اکثر روش های ذخیره سازی ابری همین است. تفاوت در این است که شما می توانید از NextCloud به صورت رایگان استفاده کنید. در ادامه مراحل نصب آن را شرح می دهیم:

مراحل نصب Nextcloud:

بر روی دکمه Install Now کلیک کنید. Webuzo از شما می خواهد که یک URL نصب برای NextCloud وارد کنید. همچنین باید نام کاربری و گذرواژه ادمین خود را وارد کنید:

فرآیند نصب nextcloud

همچنین می توانید زبان دیگری را برای تنظیمات Nextcloud خود انتخاب کنید. پس از پر کردن تمام قسمت های مورد نیاز روی دکمه Install در پایین صفحه کلیک کنید.

پس از اتمام نصب، Nextcloud در مرورگر شما راه اندازی می شود. شما می توانید با استفاده از حسابی که ایجاد کرده اید وارد سیستم شوید. با این کار می توانید به داشبورد NextCloud دسترسی پیدا کنید:

داشبورد nextcloud

NextCloud از شما درخواست می کند برنامه هایی را که می توانید برای همگام سازی فایل ها از رایانه یا تلفن همراه با ابر خود استفاده کنید، دانلود کنید.

در این مرحله می توانید برنامه هایی را که می خواهید استفاده کنید دانلود کنید. پس از دانلود، نصب و راه اندازی برنامه NextCloud از شما می پرسد که به چه سروری متصل شوید و اعتبار کاربری شما را درخواست کند. این نرم افزار همچنین از شما می خواهد که پرونده ها و پوشه هایی را که می خواهید با ابر خود همگام سازی کنید، مشخص کنید:

ابر اختصاصیمی توانید تعیین کنید که NextCloud چه پوشه ای آن پرونده ها را همگام سازی کند و پس از انجام این کار ، در تجارت هستید.

می توانید تعیین کنید که NextCloud آن فایل ها را در کدام پوشه همگام سازی کند و پس از انجام این کار این مرحله تمام می شود.

مرحله 5: NextCloud را پیکربندی کنید.

NextCloud طیف گسترده ای از تنظیمات را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید برای پیکربندی ابر خود استفاده کنید.برای این کار به منوی اکانت خود در گوشه بالا سمت راست صفحه بروید و تنظیمات را انتخاب کنید. از این صفحه، به همه گزینه های پیکربندی NextCloud دسترسی خواهید داشت.

به عنوان مثال اگر روی Monitoring کلیک کنید، تجزیه و تحلیل کامل استفاده از سرور، کاربران فعال و.. را مشاهده خواهید کرد:

مانیتور کردن nextcloud

در بخش Sharing می توانید مشخص کنید که آیا کاربران می توانند فایل ها را از cloud به اشتراک بگذارند. با NextCloud می توانید فایل ها را به صورت عمومی به اشتراک بگذارید. همچنین آن را به گونه ای تنظیم کنید که اشخاص خارجی برای دسترسی به آن ها نیاز به وارد کردن گذرواژه داشته باشند.

با رفتن به تنظیمات امنیتی، این بخش به شما امکان می دهد سیاست های رمز گذاری را تنظیم کنید. می توانید مشتری هایی را اضافه کنید که می توانند به ابر شما دسترسی پیدا کنند و آدرس های IP را که می توانند به آن متصل شوند در لیست قرار دهید:

تنظیمات امنیتی nextcloud

اگر به صفحه Encryption بروید، می توانید رمزگذاری سمت سرور را با کلیک کردن روی یک گزینه فعال کنید. به خاطر داشته باشید که اجبار رمزگذاری در سمت سرور ممکن است بر عملکرد سرور شما تأثیر بگذارد، اما برای اطمینان از ایمنی پرونده های شما ارزش آن را دارد.

سرانجام اگر به تب Activity بروید، می توانید انتخاب کنید NextCloud چه رویدادهایی را برای شما ثبت کند:

فعالت های ثبت شده در nextcloud

به طور پیش فرض NextCloud تقریباً هر آنچه در برنامه رخ می دهد را ثبت خواهد کرد. اگر می خواهید از نزدیک فعالیت کاربر را دنبال کنید، توصیه می کنیم بیشتر گزینه های ردیابی را که در اینجا می بینید فعال کنید.

در این مرحله حافظه ابری خصوصی شما تقریباً آماده است. اکنون باید کاربران را اضافه کنید.

مرحله 6: کاربران را به NextCloud اضافه کنید.

یک بار دیگر منوی گزینه های اکانت خود را باز کنید و این بار “کاربران” را انتخاب کنید. لیستی از همه حساب های کاربری برای نصب NextCloud خود را مشاهده خواهید کرد. در حال حاضر باید چیزی شبیه به این باشد:

اکانت های nextcloud

با استفاده از منوی بالای صفحه می توانید حساب های کاربری جدید ایجاد کنید. نام کاربری و رمز ورود را تایپ کنید.

اضافه کردن اکانت جدید در nextcloud

NextCloud این امکان را برای شما فراهم می کند تا کاربران را به گروه ها اختصاص دهید. حتی به آن ها امتیاز مدیر برای گروه های خاص بدهید و حتی فضای ذخیره سازی فایل های فردی را تعیین کنید.

پس از ایجاد کاربر می توانید جزئیات ورود به سیستم را با اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید. آن ها می توانند از طریق مرورگر های خود یا هر یک از برنامه های موجود به NextCloud متصل شوند.

اگر کاربر بخواهد فایل ها را به صورت محلی همگام سازی کند، هر کاربر تصمیم می گیرد که از کدام برنامه NextCloud استفاده کند. به خاطر داشته باشید که کاربران برای این کار باید به سرور متصل شده و اطلاعات ورود به سیستم خود را از طریق هر برنامه وارد کنند. شاید لازم باشد این اطلاعات را برای آن ها توضیح دهید.

نتیجه

ایده راه اندازی و تنظیم یک حافظه ابری خصوصی برای کسب و کار شما ممکن است ترسناک به نظر برسد. با این حال، روند کار بسیار ساده تر از تصور شماست. با ترکیب VPS با Webuzo، می توانید در عرض چند دقیقه برنامه های ذخیره سازی ابری مانند NextCloud را نصب کنید. با این مقاله به سادگی می توانید حافظه ی ابری کسب و کارتان را ایمن کنید.

منبع: a2hosting

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا