Web Designآموزش

نحوه طراحی فرم وب کاربر پسند UX

در این مقاله می خواهیم نحوه طراحی فرم وب کاربر پسند یا UX را به شما بگوییم. به وب سایتی که مرتباً به آن مراجعه می کنید فکر کنید. عملکرد کلی آن سایت چگونه است؟ مدت زمان بارگیری صفحات چقدر است؟ آیا پیمایش در سایت آسان است؟ آیا می توانید به سرعت اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنید؟ این ها همه جنبه های تجربه کاربری یک وب سایت (UX) است.

UX از نظر دسترسی، سهولت استفاده و راحتی در هر قسمت از وب سایت شما، از جمله فرم های وب، اعمال می شود. کار با یک فرم آنلاین و همراه با یک UX عالی برای بازدید کنندگان شما کار ساده ای است، درک آن ساده است و حرفه ای بودن کار شما را نشان می دهد.

وقتی فرم شما همه این عوامل را داشته باشد، به احتمال زیاد شاهد افزایش تعداد تبدیل خواهید بود. به همین دلیل طراحی فرم کاربر پسند (UX) برای کسب و کار شما حیاتی است.

فرم UX چیست؟

تجربه کاربر فرم وب فرآیند تمرکز بر نحوه تعامل بازدیدکنندگان سایت شما با هر جنبه از فرم شماست. فرم UX موفق تضمین می کند که فرم شما آسان، قابل دسترس، راحت و حرفه ای است و به نوبه خود به شما در تقویت تبدیل کمک می کند.

چرا طراحی فرم وب UX مهم است؟

هدف یک فرم وب، جمع آوری اطلاعات شخصی خاصی از بازدید کننده شماست، خواه این آدرس ایمیل باشد یا جزئیات ارسال و پرداخت آن ها. اما اگر داخل یک فرم از وی خواسته شود تا اطلاعات خود را لیست کند، استفاده از فرم دشوار باشد یا از نظر بصری جذاب نباشد، آیا مخاطب تمایل پیدا می کند که به مشتری شما تبدیل شود؟ پاسخ ساده است. خیر.

برای طراحی یک فرم خارق العاده و به یاد ماندنی، فاکتور هایی وجود دارد که می تواند باعث تجربه کاربری عالی و قابل توجه شود. یک فرم UX از این جهت مهم است که می خواهید تأثیر خوب و ماندگار بر بازدید کنندگان خود بگذارید و در سایت خود تجربه مثبتی ایجاد کنید.

UX بر سطح دسترسی فرم وب شما و قابلیت استفاده آن تاثیر می گذارد. فرمی که بدون طراحی UX باشد، نه تنها از قابلیت دسترسی و قابلیت استفاده ضعیفی برخوردار است بلکه در تبدیل مخاطب به مشتری نیز بسیار ضعیف عمل می کند.

دستورالعمل های طراحی فرم وب UX و مثال های عالی که می توانید انجام دهید!

ما لیست دستورالعمل های زیر را جمع آوری کرده ایم که می توانید در فرم های خود آن ها را اعمال کنید تا بتواند به شما کمک کند تجربه کاربری خود را افزایش دهید. هر راهنما مثالی را در اختیار شما قرار می دهد که می توانید برای ایجاد فرم های وب موفق و با طراحی متفکرانه برای سایت خود از آن یاد بگیرید و بیاموزید.

تکمیل خودکار و تصحیح خودکار فرم را فعال کنید

زمینه های فرم را بر اساس ویژگی ها یا پاسخ های رایج، مانند نام و ایمیل که قبلاً در سایت یا مرورگر داده شده است به طور خودکار تکمیل یا پر می کند.

تکمیل خودکار و تصحیح خودکار فرم را فعال کنید

پاسخ های نامعتبر را به طور خودکار تصحیح یا اصلاح می کند، مخاطبان ممکن است به طور تصادفی سعی کنند در قسمت های مختلف وارد شوند. به عنوان مثال، اگر کسی بخواهد کد پستی نادرست را در فرم وارد کند، فرم ممکن است بتواند آن خطا را بر اساس مکان مشخص شده یا سایر اطلاعاتی که قبلا ارسال شده است، رفع کند.

تکمیل خودکار و تصحیح خودکار دو ویژگی هستند که تجربه کاربری را افزایش می دهند. زیرا باعث می شوند روند تکمیل فرم ساده شود. با فعال کردن این ویژگی ها، نه تنها از ارسال اطلاعات معتبر اطمینان حاصل می کنید، بلکه در وقت مخاطبان وب سایت تان نیز صرفه جویی می شود و با ساده شدن روند تکمیل فرم، به آن ها کمک می کنید تا حد امکان اطلاعات را کار آمد و دقیق تکمیل کنند.

تمام کرک ها را حذف کنید

فرم خود را با حذف تمام “کرک ها”، تا حد ممکن ساده و آسان کنید. این شامل کلمات، تصاویر، زمینه ها یا کاراکتر هایی است که ضروری نیستند. با حذف کلیه اطلاعات غیر ضروری، به چند دلیل تجربه کاربری فرم خود را افزایش می دهید.

تمام کرک ها را حذف کنید

در واقع این کار هرگونه سردرگمی مخاطبان شما را که می تواند ناشی از داشتن اطلاعات بیش از حد باشد از بین می برد.

فرم را در یک ستون قرار دهید 

طرح زمینه فرم شما باید در یک ستون تنظیم شود، در مقابل قرار دادن چندین فیلد در یک ردیف یا در مکان های مختلف. مخاطبان شما به راحتی همه زمینه های لازم را مشاهده می کنند و اگر تصمیم بگیرند که از طریق فرم به این شکل کار کنند، می توانند در کادر باز بعدی قرار گیرند.

 فرم را در یک ستون قرار دهید

جنبه اصلی موفقیت طراحی فرم وب UX سهولت استفاده است. با قرار دادن کلیه قسمت های فرم در یک ستون، بازدید کنندگان شما می توانند به راحتی تمام قسمت های فرم را پر کنند.

طراحی فرم، متناسب با موبایل را فراموش نکنید

یکی از مراحل اصلی طرحی فرم وب UX این است که طراحی آن را متناسب با موبایل انجام دهید. این روز ها بسیار مهم است که طراحی فرم وب شما متناسب برای موبایل باشد. به دلیل اینکه تعداد افرادی که در سایت ها گشت و گذار می کنند، برای حساب های جدید ثبت نام می کنند و از طریق گوشی های هوشمند یا تبلت خرید انجام می دهند، زیاد هستند.

طراحی فرم وب UX باید متناسب با موبایل انجام شود

بنابراین اگر طراحی فرم وب شما متناسب برای موبایل نباشد، از طریق این دستگاه ها به خوبی کار نمی کند یا مناسب نخواهد بود.

Great UX به معنای یک تجربه با کیفیت برای مخاطبان شما است. این بدان معنی است که بازدید کنندگان شما بدون توجه به دستگاهی که در آن هستند، باید تعامل مثبتی با وب سایت شما داشته باشند.

بنابراین در صورتی که فرم شما متناسب برای موبایل نباشد، به بهبود تجربه کاربری و تبدیل مخاطب به مشتری کمک نخواهد کرد و با توجه به اینکه اکثر افراد دارای گوشی هوشمند هستند و از طریق آن به طور مداوم در وب جستجو می کنند، استفاده نکردن از فرم مناسب با موبایل، ممکن است ضرر بزرگی برای کسب و کار شما داشته باشد.

در صورت لزوم از فرم های چند مرحله ای استفاده کنید

یکی دیگر از دستورالعمل های طراحی فرم وب UX استفاده از فرم های چند مرحله ای است. فرم های چند مرحله ای در شرایطی استفاده می شود که چندین زمینه فرم وجود دارد، چندین مورد می توانند به دسته هایی تقسیم شوند (مانند “شخصی”، “حمل و نقل”، “صورت حساب” و “بررسی پرداخت”).

آن ها UX را بهبود می بخشند زیرا با سهولت در دستیابی بازدید کننده به هدف برای دستیابی (تکمیل و ارسال فرم)، قابلیت استفاده در فرم را افزایش می دهند.

استفاده از فرم های چند مرحله ای

با یک فرم چند مرحله ای، فرم را به چندین قسمت کوتاه تر تقسیم می کنید، هر کدام در صفحات وب جداگانه. آن ها به سازماندهی قسمت های فرم شما کمک می کنند و فرم را برای کاربر کنترل می کنند.

دکمه های عملیاتی واضح ایجاد کنید

دکمه های عملیاتی همان چیزی است که بازدید کنندگان شما بر روی آن کلیک می کنند تا یا به قسمت بعدی فرم چند مرحله ای منتقل شوند یا آن را ارسال کنند. نیازی به گفتن نیست که آن ها بخش مهمی از فرم وب شما هستند و به همین دلیل شما باید از روشن و واضح بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. 

دکمه های عملیاتی واضح ایجاد کنید

دکمه های عملکرد واضح قابلیت دسترسی یک فرم را بهبود می بخشد زیرا به عنوان راهی برای ارسال اطلاعات در یک فرم شناخته شده است. همچنین، به دلیل اینکه به آسانی دیده می شوند، مخاطب در زمان ارسال اطلاعات خود دچار سردرگمی نمی شود.

8. برچسب های درون خطی ایجاد کنید

برچسب های درون خطی inline برچسب های فرم هستند که در داخل خود فیلد ها قرار دارند. آن ها فرم شما را براق و تمیز نشان می دهند. قرار دادن برچسب ها به صورت هم راستا با زمینه های کادر فرم، متفکرانه ترین روش برای عنوان کردن کادر های فرم به کاربر است.

برچسب های درون خطی ایجاد کنید

انجام این کار سهولت استفاده از فرم شما را بهبود می بخشد، زیرا هیچ سوالی در مورد اینکه کدام برچسب به کدام قسمت تعلق دارد، وجود ندارد.

پیام های خطای درون خطی اضافه کنید

اکنون که دانستید فیلد های فرم درون خطی چیست، احتمالاً می توانید حدس بزنید که پیام های خطای درون خطی چیست. آن ها در صورتی که فرم مطابق با دستور مربوطه به درستی وارد نشود، پیغام خطا ایجاد می کنند و به این روش کاربر را از اشتباهش آگاه می کنند.

این پیام ها نشان می دهند که در کدام قسمت خطا وجود دارد و برخی از این پیام ها توضیح کوتاهی درباره اینکه کاربر چگونه می تواند به درستی کادر را پر کند آورده شده است.

اضافه کردن پیام های خطای درون خطی

پیام های خطا تجربه کاربری را بهبود می بخشند و در نتیجه باعث می شود مخاطب راحت تر بتواند خطای مربوطه را اصلاح کند. وجود پیام های خطای داخلی باعث می شود که فرم و شرکت شما حرفه ای و متفکرانه باشد.

علامت گذاری قسمت های اختیاری در فرم

شما باید همیشه قسمت هایی از فرم خود را به عنوان “مورد نیاز” یا “اختیاری” علامت گذاری کنید. شما می توانید این کار را با نوشتن “مورد نیاز” یا “اختیاری” با یک فونت کوچک در کنار قسمت مربوط به آن انجام دهید یا با قرار دادن یک ستاره در کنار فیلد های مورد نیاز خود، بنابراین هیچ سوالی در مورد آنچه بازدید کنندگان باید تکمیل کنند وجود ندارد.

علامت گذاری قسمت های اختیاری در فرم

علامت گذاری در زمینه های فرم به عنوان مورد نیاز یا اختیاری با در دسترس قرار دادن فرم برای همه، تجربه کاربری را بهبود می بخشد. شما مجموعه ای از انتظارات را هنگام پر کردن فرم به بازدیدکنندگان ارائه می دهید.

این کار باعث می شود که مخاطبان شما مجبور نباشند وقت خود را صرف قسمت هایی از فرم که نیاز به پر کردن آن نیست تلف کنند.

سخن آخر

با در نظر گرفتن این دستورالعمل ها و مثال هایی برای تجربه کاربری (UX) بهتر، یک تجربه عالی برای مخاطبان خود ایجاد خواهید کرد که باعث می شود آن ها برای انجام کسب و کار بیشتر با شما و شرکت شما مجاب شوند.

این مثال های طراحی فرم وب UX را در نظر بگیرید تا بتوانید دستورالعمل های مناسب با سایت، کسب و کار و نیاز های تبدیل مخاطب به مشتری و ایجاد تاثیرات ماندگار و عالی بر مخاطبان خود را اجرا کنید.

منبع: hubspot

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا