CMSWordPressآموزش

معرفی ویژگی های جدید وردپرس 5.5

وردپرس 5.5 بتا قرار است در 11 آگوست سال 2020 منتشر شود. این دومین نسخه مهم وردپرس درسال جاری می باشد که بسیاری از ویژگی ها و پیشرفت های جدید را با خود به همراه دارد. در این مقاله، به شما نشان خواهیم داد که چه ویژگی هایی در این نسخه وجود دارد. وردپرس 5.5 در حال توسعه است، بنابراین ممکن است هنوز به قابلیت های آن افزوده شود.

نکته: می توانید نسخه بتای وردپرس را با استفاده از افزونه وردپرس Beta Tester امتحان کنید.

ویژگی ها و پیشرفت های جدید در block editor

در اواخر سال 2018 وردپرس تجربه نوشتن جدیدی را با WordPress 5.0 معرفی کرد. این رابط نوشتن، ویرایشگر بلاک (با نام مستعار گوتنبرگ) نامیده می شود.

از آن زمان تا به حال هر نسخه وردپرس که انتشار می یافت، به روزرسانی های زیادی را به ارمغان می آورد. وردپرس 5.5 با بسیاری از پیشرفت ها و ویژگی های جدید همراه خواهد بود که تجربه نوشتن شما را چندین برابر افزایش می دهد.

پیشرفت های UI در Block Editor

وردپرس 5.5 با پیشرفت های اصلی UI در ویرایشگر بلاک همراه خواهد بود. از جمله notice borders در toolbars و buttons و آیکن های جدید و برجسته که در هنگام نوشتن بلاک استفاده زیادی از این ابزار ها می شود.

وردپرس 5.5 : ویژگی های block editor

دکمه (+) برای اضافه کردن یک بلوک جدید نیز تغییر کرده است و اکنون برجسته تر و بیشتر به چشم می خورد.

فهرست بلاک های جدید

وردپرس 5.5 بخش دایرکتوری بلاک را جدیدتر و زیباتر کرده است. فقط افزونه ها هستند که بلوک های جدیدی به ویرایشگر اضافه می کنند و با این ویژگی جدید اکنون ده ها بلاک جدید اضافه خواهد شد.

همچنین برای ساخت یک بلاک جدید آن را سرچ کرده و با زدن دکمه “Add New block” بلاک را ایجاد می کنید. شما به سادگی می توانید یک ویژگی را جستجو کنید و اگر هیچ بلوکی وجود ندارد که با جستجوی شما مطابقت داشته باشد، به طور خودکار نتایجی را که بیشترین مطابقت را از فهرست بلوک دارد نشان می دهد.

وردپرس 5.5 : فهرست بلاک های جدید

دایرکتوری بلوک شامل بلوک های جداگانه است. این یخش شامل افزونه های کتابخانه بلوک نیست.

الگو های بلوک در وردپرس 5.5

وردپرس 5.5 الگو های بلوک را معرفی می کند. آن ها بلوک های آماده برای استفاده با تنظیمات متداول هستند که به شما کمک می کند تا به سرعت این بلوک ها را برای ایجاد طرح اضافه کنید.

وردپرس 5.5 : بلوک پترن

در حال حاضر تعداد معدودی از الگو های موجود در دسترس است. این موضوع به عنوان افزونه ها، تم های وردپرس و… می باشدو هسته همچنان به ثبت الگو های بیشتری ادامه می دهد.

جابه جا کردن بلاک ها

وردپرس 5.5 همچنین جابجایی بلوک ها در داخل ویرایشگر محتوا را آسان تر می کند. می توانید به سادگی روی دسته بلوک کلیک کرده و آن را به بالا و پایین بکشید.

وردپرس 5.5 : ناوبری و حرکت ساده

یکی دیگر از پیشرفت ها، امکان انتخاب بلوک والدین در بلوک های تو خالی مانند گروه یا ستون است.

ویرایش تصویر درون خطی

وردپرس به شما امکان می دهد ویرایش تصویر مانند محصول، تغییر اندازه، چرخش و مقیاس انجام دهید. با این وجود، برای انجام این کار باید تصویر را در کتابخانه رسانه باز کنید.

وردپرس 5.5 به شما امکان می دهد بدون ترک ویرایشگر بلوک، تصاویر را داخل خود صفحه ویرایش کنید. شما قادر خواهید بود یک تصویر را در نقطه اندازه گیری، برش، چرخش و تغییر اندازه دهید.

وردپرس 5.5 : ویرایش تصویر در خوده صفحه

به روزرسانی های خودکار برای افزونه ها و تم های وردپرس

وردپرس مجهز به سیستم مدیریت بروزرسانی قدرتمند است. همچنین به شما امکان می دهد با تغییر پیکربندی وردپرس یا با استفاده از یک افزونه، بروزرسانی های خودکار را برای افزونه و تم های وردپرس فعال کنید.

وردپرس 5.5 به شما امکان می دهد بروزرسانی های خودکار برای افزونه ها و تم ها را از طریق داشبورد سرور فعال کنید. می توانید به صفحه افزونه ها بروید و روی ” enable auto-updates” در کنار افزونه هایی که می خواهید به روزرسانی خودکار شوند، کلیک کنید.

وردپرس 5.5 : اپدیت خودکار افزونه ها

به همین ترتیب، همچنین می توانید به روزرسانی های خودکار برای تم ها را فعال کنید. به سادگی بر روی یک تم در صفحه  Appearance » Themes کلیک کنید و سپس روی لینک ” Enable auto-updates “کلیک کنید.

وردپرس 5.5 : آپدیت خودکار تم ها

نقشه های پیش فرض جدید وردپرس با نام XML

نقشه سایت XML، فایلی است که کلیه محتوای وب سایت شما را با فرمت XML لیست می کند. به موتور های جستجوگر مانند گوگل کمک می کند تا به راحتی محتوای شما را کشف و ایندکس کنند.

این نقش بسیار مهمی در تنظیم سئو وردپرس ایفا می کند. تمام افزونه های برتر SEO WordPress با ویژگی داخلی نقشه سایت XML داخلی موجود هستند.

وردپرس 5.5 با ویژگی نقشه های داخلی به طور پیش فرض فعال می شود. یک فایل فهرست جدید نقشه سایت به نام wp-sitemap.xml ایجاد می کند که شامل لینک هایی به تمام فایل های نقشه سایت دیگر که تولید خواهد شد می شود.

وردپرس 5.5 : نقشه های xml

ویژگی پیش فرض نقشه سایت از انواع پست ها، طبقه بندی ها (دسته ها، برچسب ها و طبقه بندی های سفارشی) و بایگانی نویسندگان پشتیبانی می کند. با این حال، این برنامه تنها عملکرد اصلی مورد نیاز پروتکل نقشه سایت XML را ارائه می دهد.

اگر از افزونه SEO WordPress استفاده می کنید که همراه با نقشه های XML خاص خود است، دیگر لازم نیست کاری انجام دهید.

دو افزونه بزرگ SEO در All in One SEO Pack و  Yoast SEO تصمیم به ادامه نقشه های خود را دارند، زیرا ویژگی های پیشرفته سفارشی سازی را برای کمک به شما در کسب رتبه های بالاتر ارائه می دهند.

تصاویر پیش فرض Lazy Load در وردپرس

تصاویر برای دانلود بیش از متن ساده طول می کشند و این باعث افزایش بار صفحه می شود. بهینه سازی تصاویر برای وب می تواند به شما در افزایش سرعت و کارایی وب سایت وردپرس کمک کند.

یکی از تکنیک های متداول استفاده از تصاویر  lazy load images می باشد. این روش فقط تصاویر قابل مشاهده در صفحه مرورگر کاربر را دانلود می کند. تصاویر دیگر به عنوان یک بار اضافه در وب سایت شما دانلود می شود.

وردپرس 5.5 با افزودن ویژگی “loading” به برچسب img، آن را به گزینه پیش فرض برای همه سایت ها تبدیل می کند. این ویژگی توسط همه مرورگر های وب مدرن (به جز سافاری) پشتیبانی می شود.

وردپرس 5.5 : lazyloadimages

این موضوع نه تنها یک عملکرد مهم برای سایت وردپرس شما است بلکه برای کل اینترنت است. WordPress محبوب ترین سازنده وب سایت است و بیش از 35٪ از کل وب سایت های اینترنتی از آن استفاده شده است.

Lazy loading images باعث صرفه جویی در پهنای باند زیادی شده و عملکرد سرور های میزبان وردپرس را بهبود می بخشد. همچنین وب سایت ها را سریعتر می کند.

تم ها و افزونه ها را با یک فایل فشرده به روز کنید

بعضی اوقات ممکن است افزونه وردپرس یا به روزرسانی های یک تم همانطور که انتظار می رود کار نکنند، که در این صورت شما مجبورید به صورت دستی یک موضوع یا افزونه را به روز کنید.

در حال حاضر شما می توانید این کار را با استفاده از یک سرویس دهنده FTP انجام دهید.

وردپرس 5.5 به شما امکان می دهد این کار را در داشبورد وردپرس انجام دهید. می توانید به بخش پلاگین بروید و Plugins » Add New را اضافه کنید و روی دکمه بارگذاری کلیک کنید.

وردپرس 5.5 : بارگذاری پلاگین

اکنون فایل zip را که برای به روزرسانی افزونه بارگیری کرده اید بارگذاری کنید. وردپرس به طور خودکار تشخیص می دهد که این افزونه از قبل نصب شده است و گزینه ای را برای “Replace current with uploaded” به شما می دهد.

وردپرس 5.5 : نصب افزونه

به همین ترتیب، می توانید بروزرسانی هایی برای تم های وردپرس نیز نصب کنید. به سادگی به صفحه Appearance » Themes بروید و بر روی دکمه”Add New”کلیک کنید. پس از آن بر روی دکمه بارگذاری تم کلیک کنید تا پرونده zip را بارگذاری کنید.

وردپرس 5.5 : آپلود تم

وردپرس تشخیص می دهد که شما آن مضمون را قبلاً نصب کرده اید و به شما این امکان را می دهد که “Replace current with uploaded” جایگزین کنید.

وردپرس 5.5 : جایگزینی افزونه

ویژگی های دیگر وردپرس 5.5

وردپرس 5.5، تغییرات زیادی را برای توسعه دهندگان ایجاد می کند تا در تم، افزونه ها و پروژه های خود استفاده و کشف کنند.

وردپرس 5.5 با چندین کتابخانه خارجی به روز شده مانند phpMailer ،SimplePie ،Twemoji و موارد دیگر ارسال می شود.

توسعه دهندگان می توانند گزینه های بروزرسانی خودکار را برای پلاگین ها یا تم های خاص غیرفعال، فعال یا مسدود کنند.

Dashicons به روز می شود و شامل 65 آیکون جدید است.

وردپرس 5.5 با قابلیت اسکن بیشتر در مورد سازگاری PHP به کار خواهد آمد.


پیروز و موفق باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا