Domainآموزش

نحوه انتقال دامنه

برخی از شرکت ها یا افراد تمایلی به خرید دامنه جدید ندارند و ترجیح می دهند تا یک دامنه که از قبل ثبت شده است را خریداری کنند. گاهی از اوقات نیز دامنه ی مد نظر آنها چون توسط شخص دیگری خریداری شده، اگر بخواهند براساس برند خود حتما همان دامنه را داشته باشند باید به خرید دامنه از شخص یا شرکت دیگر اقدام نمایند. همچنین برخی از شرکت ها یا افراد که یک برند را با نام دامنه به شهرت رسانده اند بعد مدتی اقدام به فروش می کنند. بدین ترتیب در تمامی شرایط ذکر شده انتقال صاحب امتیاز دامنه باید انجام شود. در این مقاله ما شما را با نحوه انتقال دامنه آشنا خواهیم کرد.

انتقال دامنه
برخی از شرکت ها یا افراد تمایلی به خرید دامنه جدید ندارند و ترجیح می دهند تا یک دامنه که از قبل ثبت شده است را خریداری کنند.

در بحث انتقال دامنه دو مورد وجود دارد که یکی انتقال دامنه از یک مرکز ثبت به مرکز ثبت دیگر است و یکی نیز انتقال دامنه از شخص یا شرکت به شخص یا شرکتی دیگر. انتقال دامنه از یک مرکز ثبت به دیگری نیازمند یک سری شرایط است که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • نکته اول این است که باید حداقل 60 روز از تاریخ ثبت دامنه و یا تاریخ انتقال دامنه به مرکز ثبت فعلی گذشته باشد. اگر این زمان کمتر از 60 روز باشد درخواست انتقال مطمئنا رد خواهد شد.
  • باز بودن قفل دامنه نیز یکی دیگر از شرایط انتقال از یک مرکز ثبت به دیگری است. استفاده از این قفل برای امنیت بیشتر است و تا زمانی که مالک دامنه اجازه ندهد این قفل باز نمی شود.
  • نکته مهم دیگر این است که باید حداقل 10 روز تا تاریخ انقضای دامنه باقی مانده باشد و اگر این شرایط برقرار نباشد باید حتما تاریخ تمدید شود.
  • باید کد انحصاری صدور مجوز انتقال دامنه از طرف مرکز ثبت فعلی صادر شده باشد.
  • در نهایت نیز تاییدیه لازم نیز باید ارسال شده باشد
انتقال دامنه بین مراکز ثبت
در بحث انتقال دامنه دو مورد وجود دارد که یکی انتقال دامنه از یک مرکز ثبت به مرکز ثبت دیگر است و یکی نیز انتقال دامنه از شخص یا شرکت به شخص یا شرکتی دیگر.

در ادامه توضیحاتی راجع به نحوه انتقال دامنه از صاحب امتیاز اصلی به صاحب امتیاز جدید صحبت خواهیم کرد:

در ابتدا انتقال دهنده یا صاحب امتیاز فعلی دامنه با ورود به قسمت کاربری خود به قسمت انتقال دامنه باید برود و یا قسمتی که در آن لیست دامنه ها قابل مشاهده است.

پس از انتخاب گزینه “فروش دامنه” برای انتقال دهنده رمزی برای ارائه به خریدار ارسال می شود. فروشنده دامنه باید این رمز را به خریدار اعلام کند.

در این مرحله خریدار باید پس از ورود به صفحه کاربری خود نام دامنه و رمزی را که از صاحب امتیاز فعلی دریافت کرده است در صفحه “انتقال دامنه” وارد کند. این قسمت نیز بسته به اینکه از کدام مرکز ثبت اقدام کنید متفاوت است. برخی مراکز همراه با رمز شناسه ای نیز مشخص می کنند.

در این مرحله فروشنده دامنه یا صاحب امتیاز فعلی می تواند در قسمت “مشاهده درخواست ها” درخواست خریدار را مشاهده نماید. در این مرحله فروشنده می تواند درخواست خریدار را تایید یا لغو نماید.

اگر فروشنده درخواست را تایید کند، درخواست برای تایید به مرکز ثبت دامنه منتقل می شود. در این مرحله مرکز ثبت دامنه شرایط را بررسی می نماید و با در نظر گرفتن اینکه انتقال دهنده شخص حقیقی یا حقوقی است و یا دامنه در محدوده ایران یا خارج از ایران است، مدارکی را از فروشنده درخواست می کند.

انتقال دامنه بین دو فرد
انتقال دامنه پس از تایید مرکز ثبت کامل می شود.

اگر متقاضی در داخل ایران باشد می تواند فرم انتقال را تکمیل کند و پس از وارد کردن اطلاعات لازم و امضا زدن به مرکز ثبت دامنه ارسال کند.

اشخاص حقوقی باید فرم انتقال را در سربرگ شرکت یا سازمان خود قرار دهند و آن را تکمیل نمایند و حتما امضاء مدیر عامل به همراه کپی آگهی تغییرات شرکت ارسال شود.

برای اشخاص حقیقی نیز کپی گذرنامه یا کارت ملی لازم است، مدارک لازم را یا می توان اسکن کرد و یا اینکه به صورت فیزیکی به مراکز مربوطه تحویل داد.

انتقال سایت
امکان انتقال سایت به هاست دیگر نیز وجود دارد.

توجه داشته باشید که درخواست انتقال دامنه برای ایجاد کننده آن دارای هزینه است و تا زمانی که هزینه پرداخت نشود مرکز ثبت به بررسی درخواست نمی پردازد. این هزینه بسته به مرکز ثبت دامنه متفاوت خواهد بود و هر مرکزی نرخ مشخصی را برای این کار در نظر گرفته است.

تمام شرایط و مراحل نحوه انتقال دامنه از یک مرکز به مرکز دیگر و همچنین از یک صاحب امتیاز به دیگری به طورکامل مطرح شد. اگر بخواهید اطلاعاتی درارتباط با نحوه انتقال سایت به هاست دیگر داشته باشید می توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا