Domainآموزش

آموزش ثبت دامنه ir. در ایرنیک (IRNIC)

مطالبی که خواهید خواند در ارتباط با آموزش ثبت دامنه ir. است. برای ثبت اینگونه دامنه ها باید به سایت های خاصی مراجعه کرده و پس از انجام مراحلی دامنه مورد نظر خود را ثبت کنید. مطمئنا اگر دامنه مورد نظر شما توسط فرد دیگری ثبت شده باشد، این امکان وجود ندارد که شما بتوانید از آن دامنه استفاده کنید. برای ثبت این دامنه های ملی هم از طریق سایت ایرنیک و همینطور از طریق نمایندگان رسمی این سایت می توان اقدام کرد. در واقع پایگاه ایرنیک برای ثبت دامنه های ملی در ایران می باشد که انواع شناسه های NIC را به کاربران ارائه می دهد. شرایط خاصی برای ثبت این دامنه ها وجود دارد که همه آنها در سایت ایرنیک آورده شده اند. اولین قدم این است که در این سایت عضو شوید و یک شناسه نیک با توجه به نوع پسوند دامنه مد نظر خود دریافت کنید. این شناسه به طور رایگان در اختیار شما قرار می گیرد و نیاز به صرف هزینه و زمان خیلی طولانی نخواهید داشت.

برای ثبت دامنه ir. به طور مستقیم از ایرنیک، باید وارد سایت nic.ir شوید و پس از عضویت در این سایت، دامنه مورد نظر خود را تعیین کنید. توجه داشته باشید که اگر دامنه مد نظر خود را به طور مستقیم از ایرنیک تهیه کنید هزینه بیشتری باید بپردازید؛ نسبت به زمانی که دامنه مورد نظرتان را از طریق نمایندگان این سایت تهیه می کنید. همینطور به دلیل زمان محدود و پشتیبانی محدود این سایت، کار کمی برای شما سخت خواهد بود. ثبت دامنه توسط نمایندگان ایرنیک هزینه کمتری دارد و همچنین پشتیبانی بسیار بهتری را ارائه می دهند.

نکته قابل توجه دیگر در خرید دامنه از نمایندگان ایرنیک که باید به آن توجه کنید این است که در صورت خرید باید دامنه به نام مشتری ثبت گردد. برخی نمایندگان هستند که دامنه را به نام خود ثبت می کنند که این کار مشکلات فراوان قانونی را به وجود خواهد آورد. قبل از اینکه مراحل اصلی را عنوان کنیم در ابتدا مراحل ساخت شناسه، که پیش زمینه آموزش ثبت دامنه ir. است را مطرح می کنیم.

ساخت شناسه نیک

1- ابتدا به سایت ایرنیک به نشانی www.nic.ir مراجعه کنید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

2- به منوی “مشخصه های شناسه” بروید و روی “ساختن شناسه کاربری” کلیک نمایید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

3- شناسه های مختلفی در این قسمت می توان ایجاد کرد که با توجه به نوع شناسه می توان دامنه های مختلفی داشت.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

4- برای ایجاد شناسه از قسمت “شخص حقیقی” برروی گزینه “دریافت و تکمیل فرم” کلیک نمایید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

5- فیلد های نام و نام خانوادگی و نام سازمان را وارد کنید. توجه شود فیلد هایی که ستاره دار هستند حتما باید اطلاعات را در آن فیلد ها پر کنید و در فیلد های دیگر اجباری برای وارد کردن اطلاعات وجود ندارد.

مراحل ثبت دامنه

6- کد ملی و یا گذرنامه را در قسمت اطلاعات احراز هویت پر کنید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

7- اطلاعات مربوط به فیلد های کشور، استان، شهر، نشانی، کدپستی، تلفن و نمابر را وارد نمایید. نکته قابل توجه این است که باید اطلاعات را به صورت لاتین وارد کنید. اطلاعات این قسمت بسیار مهم هستند و سعی کنید همه آنها از صحت لازم برخوردار باشند تا در آینده به مشکل برنخورید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

8- در قسمت بعد آدرس ایمیل یا پست الکترونیک را وارد کنید. در فیلد بعدی یک سوال به صورت لاتین نوشته و سپس پاسخ آن را در فیلد بعدی مشخص نمایید. این پرسش را حتما در جایی نگه دارید، زیرا این پرسش و پاسخ برای زمانهایی که شما رمز عبور خود را فراموش کرده اید بسیار کاربردی می باشد و از این سوال محرمانه برای بازیابی رمز عبور خود می توانید استفاده کنید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

9- بعد آن قسمت حریم خصوصی را می بینید که می توانید رابط های مجاز را تعیین کنید. گزینه های این قسمت “خصوصی”، “آزاد برای نمایندگان فروش” و “آزاد” هستند که بسته به شرایط مورد نظر می توانید یکی از آنها را انتخاب نمایید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

10- پس از این مراحل اطلاعات مجدد به شما نمایش داده می شوند که می توانید از صحت آن ها اطمینان حاصل کنید. قوانین نیز در همین صفحه نوشته شده است که می توانید آنها را مطالعه نمایید. بعد از آن هم باید نام کامل سازنده شناسه سایت را به طور لاتین وارد کنید. سپس کد امنیتی را وارد کرده و روی گزینه “دریافت شناسه” کلیک نمایید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

11- شناسه ایجاد شده و نمایش داده خواهد شد. سپس ایمیلی برای سازنده خواهد رفت که در آن گذرواژه جهت ورود به حساب کاربری ایرنیک فرستاده می شود.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

12- بعد از اولین ورود به حساب کاربری باید رمز عبور تغییر داده شود. توجه کنید اگر بعد گذشت یک هفته شما به حساب کاربری وارد نشوید و رمز عبور را تغییر ندهید، شناسه شما از بین خواهد رفت.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

13- در این مرحله با وارد کردن شناسه یا ایمیل و گذرواژه و کد امنیتی وارد می شوید. به قسمت تغییر رمز عبور بروید، در این مرحله سوال محرمانه ای که تعیین کرده بودید پرسیده می شود و شما پاسخ آن را می دهید و حال می توانید رمز عبور را تغییر دهید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

شناسه شما به طور کامل ثبت شده است و می توانید برای ثبت دامنه مورد نظر از آن استفاده کنید.

ثبت دامنه ir.

بعد اینکه شناسه ساخته شد از طریق گام های زیر که مربوط به آموزش ثبت دامنه ir. می توانید عمل کنید.

1- وارد سایت nic.ir شوید و از منوی “مشخصه های شناسه” و قسمت “ورود”، وارد حساب کاربری خود شوید. در این مرحله باید شناسه و گذرواژه و کد امنیتی را وارد کنید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

2- برای ایجاد دامنه مورد نظر از منوی “دامنه” برروی ” ثبت دامنه” کلیک نمایید.

مراحل ثبت دامنه

3- در صفحه ای که باز می شود از قسمت “نام دامنه” ابتدا با باز کردن لیست پیشفرض موجود پسوند دامنه خود را وارد کنید. سپس در فیلد بعدی نام دامنه خود را بدون www و پسوند وارد کنید. سپس روی “بررسی موجود بودن دامنه” کلیک کنید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

4- اگر دامنه شما قابل ثبت باشد در مرحله بعد باید مدت زمان ثبت و رابط های دامنه را مشخص کنید. می توانید مدت زمان را 12 ماهه یا 60 ماهه ثبت کنید و در قسمت رابط هم می توان نوع آن را مشخص کرد که تنها خودتان دسترسی داشته باشید و یا اینکه چند نفر دیگر نیز تعریف کنید که آنها هم دسترسی داشته باشند. سپس روی دکمه “بازنگری” کلیک کنید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

5- در این مرحله قوانین را مطالعه کرده و تیک مربوط به این قسمت را بزنید و سپس کد امنیتی را وارد کرده و برروی دکمه “اقدام به ثبت” بزنید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

6- سپس صورت حساب برای شما صادر می شود و با توجه به این که چه نوع واحد پولی مد نظر شما است برروی “بعدی” کلیک نمایید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

7- در این مرحله باید به صورت آنلاین یا از طریق موجودی حساب کاربری صورت حساب خود را پرداخت نمایید.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

8- بعد پرداخت صورت حساب دامنه رزرو است و در لیست دامنه ها نمایش داده می شود و تا زمانی که دامنه توسط کارشناسان ایرنیک تایید شود در قسمت انتظار باقی می ماند.

آموزش ثبت دامنه ir.
مراحل ثبت دامنه

پس از تایید دامنه به طور کامل به نام شما خواهد بود و کسی نمی تواند دامنه مربوط به شما را انتخاب نماید.

تا اینجا با مراحل ثبت شناسه و دامنه در ایرنیک به طور کامل آشنا شدید و قسمت آموزش ثبت دامنه ir. به پایان رسید. حال اگر بخواهید در ارتباط با اعتبار دامنه ها اطلاعات کسب کنید به شما توصیه می کنیم تا به مطلب آموزشی “اعتبار دامنه چیست ؟ ” مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا