CMSDatabaseWordPressآموزش

بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس

در این مقاله ما به بررسی روش های بهینه سازی پایگاه داده می پردازیم.

برنامه وردپرس مانند هر وب پویا، به شدت بر پایگاه داده ی خود متکی است. هر عمل انجام شده در وردپرس به طور مستقیم یا غیر مستقیم با پایگاه داده آن متصل می شود. از تم ها به پلاگین ها و نظرات به پست ها همه چیز از یک پایگاه داده استفاده می کند.

بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس

در طول زمان جدول های موجود در پایگاه داده وردپرس شما ممکن است در هم شکسته و ناخواسته مشکلاتی را ایجاد کنند؛ از جمله این مشکلات اشغال شدن حافظه است که باعث مسائل مربوط به عملکرد می شود.

بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس

 وردپرس نیاز به بهینه سازی دیتابیس دارد تا به طور صحیح کار کند. برای درک بهتر موضوع به این مثال توجه کنید.

 وردپرس را مانند یک انبار بزرگ در نظر بگیرید. در این انبار بزرگ قفسه ها و محصولات مختلفی وجود دارد که در این قفسه ها محصولات به صورت مرتب چیده شده است؛ اما به دلیل کمبود فضای نگه داری، محصولات غیر ضروری در حال پوشش دادن محصولات واقعی هستند.

در حالی که ما در انتهای سایت وردپرس را با انجام بهینه سازی های مختلف پاکسازی می کنیم؛ اما علاوه بر تمام این پاکسازی ها، باید پایگاه داده را نیز پاکسازی کنیم. این پاکسازی پایگاه داده بسیار مهم است زیرا، باعث می شود سریع تر به پرسش ها پاسخ دهد.

مزایای بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس:

بهینه سازی پایگاه داده مزایی بی شماری دارد که ما در این مقاله به چند مورد از آن ها اشاره خواهیم کرد.

بهم ریختگی کمتر = فضای بیشتر

هنگامی که داده و جداولی که به صورت ناخواسته در پایگاه داده ایجاد شده اند حذف شود، اطلاعات سازمان یافته می شود. همچنین این پاکسازی داده های ناخواسته باعث ایجاد فضای بیشتر برای اطلاعات ارزشمند شما می شود؛ که می توانید از این این حافظه خالی شده، در آینده برای کارهای تولیدی بیشتری استفاده کنید و نگرانی کمبود فضای ذخیره سازی نداشته باشید.

بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس
پاکسازی پایگاه داده = افزایش فضای بیشتر

کارآیی

مدیریت پایگاه داده و پاکسازی آن کارآیی فراوانی دارد و به عملکرد کلی کمک به سزایی می کند.در کنار تمام تکنیک های افزایش سرعت وب سایت است باید این را هم بخاطر داشته باشیم که پاکسازی دیتابیس یا پایگاه داده هم باعث افزایش سرعت وب سایت است ،زیر داده ها سریع تر منتفل می شوند و زمان پاسخگویی وب سایت شما را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد.

بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس
بهینه سازی دیتابیس = افزایش سرعت وب سایت

افزایش تجربه کاربر

دیتابیس بهینه سازی شده وردپرس، عملکرد و سرعت وب سایت شما را بهبود می بخشد، که در نهایت منجر به رفع نیاز کاربر با سرعت بالا تر شده؛ که باعث افزایش تجربه کاربر می شود. به همین دلیل کاربران سایت شما را پاسخگو تر خواهند دانست.

بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس با استفاده از افزونه های وردپرس

بسیاری از وظایف پیچیده ی وردپرس را می توان با استفاده از یکی از افزونه های وردپرس انجام داد. تعدادی از این افزونه ها به صورت رایگان موجود است.

معرفی 2 افزونه برای بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس

1. Breeze

بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس
افزونه ای جهت پاکسازی پایگاه داده

Breeze یک افزونه  بهینه سازی دیتابیس در وردپرس است که کارآیی بسیار بالایی دارد. این افزونه کاملا رایگان در اختیار شما قرار می گیرد.

پس از نصب و فعال سازی این افزونه مراحل زیر را طی کنید تا بهینه سازی موفقی با این افزونه داشته باشید.

  1. بر روی قسمت تنظیمات کلیک کنید
  2. حالا به قسمت پایگاه داده بروید.
  3. تمام پایگاه های داده یا پایگاه مورد نیاز را انتخاب کنید.
  4. بر روی گزینه بهینه سازی کلیک کنید تا روند بهینه سازی آغاز شود.
  5. پس از اتمام پاکسازی، پیام پاکسازی پایگاه داده موفق ظاهر می شود. با ظاهر شدن این پیغام کار پاکسازی پایگاه داده شما به اتمام رسیده است.

حال که کار پا سازی با پایگاه داده با افزونه breeze  به پایان رسید می توانید از فضای آزاد دشده در پایگاه داده خود استفاده لازم را ببرید.

2. WP-Optimize

بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس
یکی از افزونه های بهینه سازی پایگاه داده

WP-Optimize یکی دیگر از افزونه های بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس است. این افزونه به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و پایگاه داده را به صورت خودکار پاکسازی می کند.

بهینه سازی پایگاه داده در وردپرس
افزونه بهینه سازی پایگاه داده

نحوه نصب و فعال سازی این افزونه بسیار راحت و آسان است، فقط کافی است که به قسمت داشبورد وردپرس بروید و این افزونه را دانلود کنید و از آن استفاده کنید.

نحوه کار با این افزونه وردپرس مانند نحوه نصب بسیار آسان است. لیستی از گزینه هایی که باید پاکسازی بشوند وجود دارد که شامل؛ نظرات، پست ها و…. هستند. گزینه های مورد نیاز را انتخاب کنید و بر روی قسمت اجرای بهینه سازی کلیک کنید تا افزونه کار پاکسازی را شروع کند .

بعد از پایان کار می توانید از فضای ایجاد شده که ناشی از پاکسازی اطلاعات ناخواسته بود برای کار های مهم خود استفاده کنید .

در این مقاله ما درباره پاکسازی پایگاه داده ها و مزایای آن صحبت کردیم و متوجه اهمیت زیاد پاکسازی پایگاه داده شدیم؛ همچنین دو افزونه بهینه سازی در وردپرس و نحوه کار با آن ها را توضیح دادیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا