CMSWordPressآموزش

بهترین طرح بندی و Layout برای قالب وبلاگ در وردپرس

اگر شما یک پیج شخصی یا حتی یک سایت فروش دارید برای بازدید بیشتر باید تولید محتوا هم داشته باشید. چرا که تولید محتوا می تواند دارای لینک هایی برای بازدید و فروش بیشتر سایت شما شود. تولید محتوا نیاز به عنوان بندی و قوائد نگارشی نحوه قرار گیری آن ها هم دارد. شما می توانید خودتان با کد نویسی های رایج این کار را انجام دهید یا از وردپرس و افزونه ها برای بهترین طرح بندی ها استفاده کنید. این موضوع مهم است چرا که سایت شما را خوانا تر و طراحی اصولی آن را زیبا تر و جذاب تر می کند. علاوه بر این برخی قالب ها امکانات زیادی دارند که کار شما را راحت کرده اند. Layout وبلاگ وردپرس همان نمایش سایت و یا چیدمان درست اجزای یک وبلاگ برای سفارشی کردن آن است که امروزه توسط برنامه وردپرس انجام می شود. حتما سربرگ Page Layout را در برنامه word دیده اید.

این آپشن همانی است که در وردپرس کاملتر است و علاوه بر این که مبتنی بر وب و اینترنت است، قابلیت افزودن ویژگی ها را دارد. در عین حال برای تغییر رنگ، تعویض عکس و …نیازی به کد نویسی نیست.

در بخش های دیگر شاید به کد نویسی های کوچکی احتیاج باشد. به همین دلیل آسان است و استفاده آن بین پیج داران رایج شده است.

قرار گیری عناصر

همانطور که گفتم برای قرار گیری عناصر محتوا مانند ستون ها، جداول، عناوین و متن را می توانید از طریق کد نویسی در HTML ,CSS,PHP هم اعمال کنید.

یا با توجه به افزونه ها عمل کنید. در واقع افزونه هم همین کار را می کنند. اما بهتر است برای داشتن یک طراحی حرفه ای با کد های برنامه نویسی هم آشنا شوید.

انواع چیدمان اجزا در قالب ورد پرس
انواع چیدمان عناصر قالب ورد پرس

می توانید با زدن کد زیر در قسمت Functions.php قالب وردپرس، قابلیت جدیدی را به تنظیمات نوشتار پیج خود اضافه کنید.

کد قالب
کد قالب

نمایش درست در تلفن همراه

همانطور که می دانید امروزه بیشتر مردم از تلفن همراه استفاده می کنند تا لپتاپ ها یا سیستم های کانمپیوتری یکی از فاکتور های مهم در چیدمان و قالب وبلاگ شما و هم خوانی با مرورگر ها و اندازه تلفن های همراه است.

اندازه عنوان و اندازه متن مهم است چرا که صفحه گوشی کوچکتر است. قالب شما باید این را تشخیص بدهد که به صفحه موبایل وارد شده است یا خیر و بتواند تغیر اندازه و شکل بدهد.

در موبایل پیمایش سایت ها به صورت عمودی است و قرار گیری ستون ها کنار هم جالب نیست. بیشتر افزونه ها در وردپرس این توانایی را دارند و شما می توانید عرض پست ها را کم و زیاد کنید.

نحوه ساخت و ویرایش سایدبار یا نوار کناری در وردپرس

قابلیت اشتراک گذاری

این قابلیت بسیار مهم است چرا که امروزه بیش از 70 درصد کاربران در شبکه های مجازی هستند. اگر آن ها بتوانند با اشتراک گذاری یک مطلب از سایت آن را برای دوستان خود بفرستند، اینگونه آمار سایت شما بیشتر هم می شود. اشتراک گذاری در تلگرام در ایران بسیار رایج تر از فیس بوک و… است.

پشتیبانی از تمامی مرور گر ها

شاید شما فقط یک مرور گر را قبول دارید اما دیگران با مرور گر های مختلفی کار می کنند. قالب شما باید این ویژگی را داشته باشد که همه مرور گر ها را پشتیبانی کند و به نوعی با آن ها مچ شود.

انواع طرح بندی یا Layouts

Layout وبلاگ وردپرس دارای تنوع بسیار است. اما از لحاظ پیکر بندی شامل سه دسته می شود که هر کدام از این موارد را می توان تنوع داد.

به صورت لیستی

این یک سبک کلاسیک است که از روش روزنامه ها و مجلات الگو گرفته شده و یک صفحه دقیقا شبیه یک روزنامه دارای ستون ها و تصاویر است.

هر ستون دارای چندین سطر از عناوین است که می توان با کلیک زدن روی آن ها به صفحه جدیدی رفت. عناوین مشخص می تواند به صورت ستونی یا عمودی قرار گیرد که این حرکت آسان، مناسب تلفن همراه هم هست و مردم تمایل دارند در صفحه به صورت عمودی حرکت کنند. می توان از تصاویر یا کلید ها برای برجسته کردن یک پست استفاده کرد.

قالب لیستی
قالب لیستی

قالب دو بعدی پایه (Grid-Based Layouts)

قرار گیری مطالب با قوانین اینترنتی مهم است و شما می توانید در این روش که حالتی دو بعدی دارد چندین سطر از عناوین را در یک ستون جای دهید یا همه پست ها را به صورت عمودی در یک صفحه بگذارید و یک پست را به عنوان مطلب اصلی قرار دهید.

شاید شلوغ شود اما این روش به دلیل اختصار نویسی که دارد بسیار محبوب هستند. ویژگی ها آن شامل موارد زیر می شود:

  • grid-template-rows
  • grid-template-columns
  • grid-template-areas
  • grid-auto-rows
  • grid-auto-columns
  • grid-auto-flow
  • column-gap
  • row-gap
صفحه آرایی Grid-Based
صفحه آرایی Grid-Based

قالب Masonry ( سنگ تراش)

در این روش عنوان ها با تصاویر با کیفیت درون قالب یا جعبه هایی با اندازه های مختلف قرار می گیرند و در کنار هم چیدمان می شوند. این باعث می شود با نمایش دادن یک مطلب مشخص کنید کدام اهمیت بیشتری دارد و باید بیشتر دیده شود.

از نظر بصری واقعا جذاب است و تنها ایراد این روش این است که شما نی توانید خلاصه ای از مطلب را بگذارید و فقط تصویر و عنوان را می شود در این باکس ها قرار داد. در این روش باید به انتخاب عنوان جذاب و تصویری با کیفیت و جذاب که گویای مطلب باشد، توجه کرد.

قالب Masonry
چیدمان ماسونری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا