Programmingآموزش

ساخت وب اپلیکیشن ها چگونه است؟

ساخت وب اپلیکیشن (Web Application) با چالش های بسیاری همراه است. هنگامی که ایده های خود را در ذهن می پرورانید، هنوز هم باید بدانید که چگونه می خواهید آن را بسازید.

برخی از عناصری که باید در نظر داشته باشید شامل رویکرد توسعه شما و طراحی کلی برنامه و قابلیت های استفاده شما است. همچنین ممکن است بخواهید چارچوبی را انتخاب کنید تا در زمان صرفه جویی کنید.

در این پست به معرفی مفهوم چارچوب های وب و مزایای آن ها می پردازیم. سپس آنچه را که باید هنگام ساخت یک برنامه وب یا همان وب اپلیکیشن در نظر بگیرید، به شما نشان خواهیم داد.

نگاهی به چگونگی عملکرد برنامه های وب

یک وب اپ، برای اجرای تعدادی از توابع به درخواست مشتری و یا مرورگر طراحی شده است. مشتری درخواستی را از طریق پروتکل HTTP انجام می دهد، سرور درخواست را پردازش می کند و برنامه به شما می گوید چه پاسخی برای ارسال مجدد به مرورگر دارد.

به این معماری client-server گفته می شود و ساختار اصلی کلیه برنامه های وب را تشکیل می دهد. چالش شما در توسعه، فهمیدن چگونگی پردازش هر درخواست و بازگرداندن پاسخ مناسب است. این کار در سه لایه اصلی انجام می شود:

  • Front-end layer: ظاهر و باطن برنامه را از طریق فناوری هایی مانند HTML ،CSS و JavaScript ایجاد می کند.
  • Application layer: پاسخگو برای ارائه خدمات به کاربران.
  • Database storage layer: محل ذخیره سازی اطلاعات می باشد. یک وب اپلیکیشن با عملکرد مناسب می تواند به کدهای زیادی احتیاج داشته باشد. در این قسمت این چارچوب ها می توانند به ساده کردن روند کمک کنند.

مقدمه ای در چارچوب های وب

چارچوب یک ابزار نرم افزاری است که روشی آسان تر برای ساخت و اجرای برنامه ها فراهم می کند. می تواند بسیاری از عملکردهای سطح پایین برنامه شما را به عهده بگیرد، بنابراین لازم نیست که هرکدام را بصورت جداگانه کد گذاری کنید.

می توانید در زمان بسیار صرفه جویی کنید. با استفاده از یک چارچوب، بسیاری از محاسبات اشتباه و اشکالات احتمالی که می توانند در کد شما ظاهر شوند جلوگیری می کنید. تا اواسط دهه نود، برنامه های وب کاملاً با دست کد گذاری می شدند و فقط توسعه دهندگان می دانستند چگونه آن ها را تغییر دهند یا به کار بگیرند. چارچوب های وب روش ساده ای را برای سفارشی سازی ساختار برنامه و ظاهر کلی برنامه ارائه دادند و این باعث می شود تا همکاری برای توسعه دهندگان آسان وجذاب شود.

بهترین موضوع در مورد چارچوب ها این است که کدها ازقبل مورد آزمایش قرار گرفته، بنابراین می توانید روی توابع خاص برنامه تمرکز کنید. از این گذشته، هر گزینه چارچوب و ساختار دقیقی دارد که برای رفع نیازهای خاص طراحی شده است. بسته به آنچه که می خواهید انجام دهید، می توانید یک مورد مناسب با پروژه خود را انتخاب کنید یا چندین مورد را ترکیب کنید.

هنگام ساخت یک وب اپلیکیشن چه مواردی را باید در نظر بگیرید (3 نکته مهم)

قبل از شروع ساختن برنامه وب، باید به چند نکته توجه داشته باشید، تا بتوانید نتیجه بهتری بدست آورید. سه مورد را با هم مرور می کنیم:

1.فریم ورک را انتخاب کنید

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، یک چارچوب محکم، توسعه را آسان تر، سریعتر و ایمن تر می کند. از آنجا که برنامه نویسی زیادی را انجام می دهید، به شما کمک می کند تا در ابتدای شروع پروژه یک پایه مناسب را انتخاب کنید.

هر چارچوب مجموعه ای از قابلیت های مهم را ارائه می دهد. در این بخش گزینه های سمت سرور و مشتری وجود دارد، به عنوان مثال، full-stack ones که عملکرد متقابل را ارائه می دهند. CakePHP یک نمونه عالی از دسته دوم است:

cakephp , framework ,مقدمه ای بر ساختار وب

CakePHP یک چارچوب “open-source” است. می توان از آن برای طراحی انواع مختلف برنامه های وب استفاده کرد و ساختاری و انعطاف پذیر است که زیرساخت را کنترل می کند. بنابراین شما می توانید هر زمان پروژه خود را ایجاد کنید.

2.رویکرد توسعه را دنبال کنید

پس از تصمیم گیری در مورد چارچوب، ممکن است مایل باشید رویکرد خاصی را در طول توسعه برنامه دنبال کنید. انجام این کار از بروز بسیاری از مشکلات دربرنامه جلوگیری می کند.

یکی از روش ها “توسعه سریع” یا “Agile Development” نامیده می شود:

روش کلاسیک Agile Development , مقدمه بر ساخت وب اپلیکیشن

این روش از اوایل برنامه نویسی رایانه ایجاد شده اما تا دهه 1990 کامل توسعه پیدا نکرده بود. این توسعه تکاملی، برنامه ریزی تطبیقی و واکنش سریع و انعطاف پذیر برای پیشرفت برنامه بسیار مهم است.

در مقابل، برخی از توسعه دهندگان تصمیم می گیرند که یک رویکرد ماژولار را دنبال کنند. این روش شامل تقسیم پروژه در ماژول های کاملاً کارا می باشد و توسعه آن ها بصورت جداگانه برای تکمیل پروژه است که کمک می کند تا یک ساختار سازمانی کاملاً برنامه ریزی شده داشته باشید.

3.در مورد طراحی و قابلیت استفاده فکر کنید

طراحی قسمت مهمی از موفقیت برنامه شما است. طراحی های ساده و سازمان یافته معمولاً کاربرد بیشتری دارند که بسیار مهم است، زیرا اکثر وب اپلیکیشن ها بدون نیاز به مستندات باید به راحتی کار کنند.

به عنوان مثال، طرح های رنگی قابل توجه هستند. رنگ های مختلف واکنش های عاطفی مختلفی را بیرون می آورند و غالباً کاربران نهایی متوجه آن نمی شوند. همچنین ایده خوبی است که طراحی برنامه خود را ثابت نگاه دارید. برنامه های کاربردی با چندین بخش که بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، باعث سردرگمی کاربران می شود.

در نهایت، مهم است که فکر کنید چگونه برنامه وب خود را سریع اجرا کنید. ممکن است کاربران در صورت کند بودن یا سخت بودن تعامل با برنامه شما تجربه خوبی نداشته باشند. بهترین راه برای این امر این است که ارائه دهنده میزبان برنامه خود را با دقت انتخاب کنید که با چارچوب شما خوب عمل کند.

نتیجه

هنگام ساخت یک وب اپلیکیشن موارد زیادی وجود دارد که می خواهید به صورت مقدماتی بفهمید. بازار تقاضا شلوغ است و اگر می خواهید توجه کاربران را جلب کنید، برنامه شما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

در اینجا سه نکته کلیدی وجود دارد که باید قبل از شروع به کار برنامه وب در نظر بگیرید:

  • یک چارچوب را برای ساده کردن روند انتخاب کنید.
  • یک رویکرد توسعه اثبات شده را دنبال کنید.
  • به طراحی و قابلیت استفاده فکر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا