Web Designمفاهیم پایه

مقایسه طراحی سایت ریسپانسیو (Responsive) و سازگار (Adaptive)

طراحی ریسپانسیو و سازگار دو مورد مهم در طراحی سایت ها می باشند که باید به آن ها توجه کرد. اما بر چه اساسی باید یکی از آن ها را انتخاب کنیم؟؟

طی چند هفته گذشته، برای مصاحبه با همکارانم برای استفاده از طراحان جدید سازمان ملاقات کردم. من هنگام گوش دادن به سوالات و پاسخ ها، مدام به شگفتی های تکنولوژیکی فکر می کردم که امروزه از آن ها استفاده می کنیم تا بهترین تجربه را به کاربرانی که با محصولات طراحی شده ما تعامل دارند، ارائه دهیم.

ما محصولات را برای دستگاه ها و اندازه های مختلف صفحه طراحی و اجرا می کنیم. معمولاً هنگام کار با برنامه های تحت وب، درباره ایجاد اولین رویکرد برای تلفن همراه صحبت می کنیم. توسعه دهندگان برنامه تلفن همراه هنگام اجرای رابط های کاربری مجبورند چندین دستگاه را برآورد کنند. درک تفاوت بین طراحی ریسپانسیو و سازگار به طراحان کمک می کند تا با هدف و نتایج بهتری برنامه ریزی و اجرا کنند.

محتوا مانند آب است. صرف نظر از دستگاهی که برای مشاهده محتوا استفاده می کنیم، باید برای هر کاربر قابل مشاهده و در دسترس باشد. محتوای برنامه باید تجربه مورد انتظار را بدون نیاز به آزمایش یا یادگیری در مورد آن به کاربر ارائه دهد. در میان کلمات طراحی پاسخگو یا ریسپانسیو و طراحی انطباقی یا سازگار سردرگمی زیادی وجود دارد. تفاوت بارز بین طراحی ریسپانسیو و سازگار برای بسیاری از طراحان با تجربه کمتر، ناواضح به نظر می رسد. قبل از ادامه بررسی تفاوت ها، بیایید نگاهی به معنای طراحی ریسپانسیو و سازگار بیندازیم.

طراحی ریسپانسیو (Responsive)

طراحی ریسپانسیو

اصطلاح طراحی ریسپانسیو در میان جامعه طراحی یک واژه رایج است. واژه طراحی پاسخگو برای اولین بار در کتاب “طراحی ریسپانسیو وب” توسط اتان مارکوت ابداع شد. وب سایت پاسخگو محتوا را بر اساس فضای مرورگر موجود نشان می دهد. طراحی های پاسخگو به تغییر عرض مرورگر پاسخ می دهند و محل قرارگیری عناصر را متناسب با فضای موجود تغییر می دهند. محتوا به صورت پویا حرکت می کند تا خود را به طور مناسب برای پنجره مرورگر تنظیم کند. طراحی پاسخگو ساده است. به زبان ساده، ریسپانسیو روان است و مهم نیست که دستگاه هدف چه اندازه ای در صفحه داشته باشد. Responsive از کوئری های رسانه CSS برای تغییر سبک بر اساس دستگاه مورد نظر مانند نوع نمایشگر، عرض، ارتفاع و غیره استفاده می کند و فقط یکی از این موارد برای سازگاری سایت با صفحه های مختلف لازم است.

طراحی سازگار (Adaptive)

طراحی سازگار

Adaptive برای مقاوم سازی سایت موجود بسیار مفید است تا موبایل پسندتر باشد. طراحی انطباقی به طراحان این امکان را می دهد تا کنترل طرح را در دست بگیرند و برای چندین دیدگاه توسعه دهند. طراح می تواند با توجه به نیاز کاربر و انواع دستگاه های گروه تمرکز ، نقطه نظرات را انتخاب کند. طراحی وب تطبیقی در سال 2011 توسط طراح وب آرون گوستافسون در کتاب خود با عنوان Adaptive Web Design: Crafting Rich Experience With Progressive Enhancement معرفی شد. همچنین به عنوان پیشرفت تدریجی یک وب سایت شناخته می شود.

طراحی پاسخگو متکی به تغییر الگوی طراحی متناسب با دارایی های موجود در آن است، طراحی سازگار دارای چندین اندازه طرح ثابت است. وقتی سایت فضا را تشخیص می دهد، طرح مناسب ترین صفحه را انتخاب می کند.

کدام را باید انتخاب کنید؟

نوع طراحی سایت

هنگام طراحی با طراحی سازگار کار با آن آسان است. طراحان کار کمتری در کنترل طرح دارند و مجبورند کد کمتری بنویسند تا برای کاربر مفید باشد. در حال حاضر، این روش پیشنهادی برای طراحان است. Responsive به اندازه سازگار بودن کنترل را ارائه نمی دهد، اما هم برای ساخت و هم برای نگهداری کار بسیار کمتری لازم است. چیدمان های پاسخگو نیز سیال هستند و در عین حال سازگار می تواند از درصد استفاده کند تا در هنگام مقیاس دادن، احساس سیال بودن بیشتری ایجاد شود، اما با تغییر اندازه یک پنجره، این ها می توانند باعث جهش شوند. به عنوان مثال، در تصویر بالا، که یک طرح سیال را نشان می دهد، طراح از درصد عرض استفاده می کند تا نما برای هر کاربر تنظیم شود.

Adaptive برای مقاوم سازی سایت موجود بسیار مفید است تا موبایل پسندتر باشد. این به شما این امکان را می دهد تا طراحی را کنترل کرده و برای چندین نمایش خاص، توسعه دهید. به طور کلی، با طراحی یک نمای دید با وضوح پایین شروع می کنید و کار خود را برای اطمینان از محدود نشدن طرح توسط محتوا آغاز می کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، طراحی استاندارد برای شش رزولوشن استاندارد است. با این حال، می توانید با مراجعه به تجزیه و تحلیل وب خود برای رایج ترین دستگاه ها و سپس طراحی برای آن دیدگاه ها، تصمیم آگاهانه تری بگیرید.

جوانب مثبت و منفی طراحی پاسخگو و طراحی سازگار

وقتی صحبت از طراحی وب می شود، هر دو جنبه مثبت و منفی در مورد نحوه طراحی آن وجود دارد. چه پاسخگو باشد و چه تطبیقی، توصیه می کنیم قدمی به عقب برگردید و اهداف خود را برای وب سایت بررسی کنید. آیا برای آگاهی دادن به مردم یا فروش کالایی است؟ هر شغلی متفاوت است و بسته به استراتژی شما می تواند پاسخی در مورد مناسب ترین گزینه برای شرکت شما بدهد.

چگونه یک سایت ریسپانسیو طراحی کنیم؟

طراحی ریسپانسیو (جوانب مثبت)

  • فراوانی الگوها برای استفاده
  • سئو دوستانه
  • اغلب آسان تر برای پیاده سازی

طراحی ریسپانسیو (جوانب منفی)

  • کنترل اندازه صفحه نمایش کمتر است
  • عناصر می توانند به اطراف حرکت کنند
  • تبلیغات دیده نمی شوند
  • زمان بارگیری بیشتر در گوشی

طراحی سازگار (جوانب مثبت)

  • طراحان کنترل بیشتری بر UX برای دستگاه های مناسب دارند
  • در تلفن همراه ، دستگاه ها می توانند محیط کاربر را درک کنند
  • تبلیغات را می توان بر اساس داده های کاربر از دستگاه های هوشمند بهینه کرد

طراحی سازگار (جوانب منفی)

  • ساخت آن بیشتر طول می کشد
  • دستگاه ها به طور مداوم در حال تغییر اندازه صفحه هستند، که می تواند باعث ایجاد یا شکستن طراحی شما شود
  • بهینه سازی موتور جستجو چالش برانگیز است زیرا موتورهای جستجو برای ارزیابی محتوای یکسان در چندین سایت مشکل دارند

منبع: uxplanet

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا