DomainSeoآموزش

تاثیر انتخاب پسوند دامنه بر سئوی سایت

اگر مدیر یک وب سایت جدید هستید، آیا می دانید برای وبسایت خود چه دامنه ای انتخاب کنید؟ کدام پسوند مناسب سایت شما است؟ انتخاب پسوند دامنه چه تاثیری بر سایت شما دارد؟ آیا پسوند دامنه بر سئوی شما اثر می گذارد؟ در صورتی که پسوند سایت خود را عوض کنید آیا به سایت شما آسیب می زند؟

در ادامه این مقاله قصد داریم به سوالات بالا پاسخ دهیم و به طور دقیق تاثیر پسوند دامنه بر سئوی سایت را بررسی کنیم.

دامنه چیست؟

در ابتدائی ترین حالت باید بدانیم دامنه چیست. دامنه (Domain) یا همان دامین، در اینترنت به نام اختصاصی گفته می شود که برای هر سایت منحصر به فرد است که برای دسترسی به هر سایتی باید نام دامنه سایت را در اینترنت سرچ کنید.

دامنه یک وب سایت، مشابه آدرس یک منزل است. همانطور که برا پیدا کردن خانه باید آدرس داشته باشید تا آن را پیدا کنید برای دسترسی به یک سایت هم باید آدرس اینترنتی آن را جست و جو کنید.

به طور کلی یک دامنه از سه قسمت مختلف تشکیل شده است که با نقطه (دات) ازهم جدا می شوند. قسمت اول مشخص کننده ماهیت سایت است (WWW). قسمت دوم، نام دامنه است که همان نام سایت است (مانند momtazserver) و بخش آخر یا همان پسوند دامنه نشانگر نوع سایت است(مانند .Com).

در مقاله انتخاب دامنه وب سایت برای شما آموزش نحوه انتخاب یک دامنه مناسب را قرار داده ایم.

انواع پسوند دامنه

پسوندهای موضوعی دامنه سطح بالا (TLDs:Top Level Domains) می توانند یک دامنه سطح بالای عمومی (GTLD) یا یک پسوند کشوری (ccTLD) یا ترکیبی از این دو باشد.

در ادامه به بررسی چند پسوند پرکاربرد می پردازیم:

تاثیر پسوند دامنه بر سئو
  • پسوند COM:  جزو پر استفاده ترین پسوندها برای دامنه سایت است. این پسوند به معنای تجاری است و برای افراد حقیقی و حقوقی قابل ثبت است.
  • پسوند NET: مخفف کلمه Network به معنای شبکه است و بیشتر مورد استفاده سایت هایی است که در زمینه شبکه های اینترنتی و شبکه های اطلاع رسانی فعالیت دارند.
  • پسوند Org: به معنای سازمان و تشکیلات است و عموما برای سازمان ها و موسسات غیرانتفاعی که بعضا غیر تجاری یا حتی تجاری هستند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • پسوند gov: مختصر واژه government است به معنای دولت و بیشتر مربوط به سایت ها و نهادهای دولتی می باشد.

پسوند و پیشوند دامنه
  • پسوند edu: در سایت های آموزشی و تعلیمی از پسوند edu استفاده می شود که این پسوند مخفف کلمه education  است.
  • پسوند biz: مخفف واژه business  یعنی تجارت است که در سایت های تجاری و شغلی و خدمات مربوط به تجارت الکترونیک از این پسوند استفاده می شود.
  • پسوند int: برگرفته از واژه international به معنی بین المللی است که مربوط به سایت ها و سازمان های بین المللی است.
  • پسوند ir: این پسوند برای سایت های ایرانی استفاده می شود و ثبت این پسوند توسط افرادی که مقیم ایران هستند صورت می گیرد.

برای سایر سازمان ها یا موسسات داخلی و نهادهای دولتی با اضافه کردن مخفف به ir. پسوندهای خاص ساخته می شود مانند پسوند ac.ir. و co.ir. و sch.ir. و net.ir. و gov.ir. و org.ir. و id.ir. .

آیا پسوند دامنه بر روی سئوی یک سایت تاثیر دارد؟

بر اساس نظر سنجی جدید moz مشخص شده است که توسعه دامنه تاثیر کمی در رتبه بندی وب سایت ما دارد و به صورت مستقیم بر روی آن اثر نمی گذارد. اما هنوز به طور کامل و قطعی نمی توان در این مورد نظر داد. اما باید بدانیم که:

تاثیر پسوند دامنه بر سئو
  • انتخاب نام دامنه و پسوند دامنه مناسب بسیار گسترده است. بهتر است موضوعات مناسب با محتوا و پسوند نیز متناسب با موضوع و و منطقه جغرافیایی باشد.
  • کیفیت یک سایت عامل مهمی در سئوی سایت است. پس بهتر است تمرکز خود را روی محتوا و کیفیت سایت بگذارید تا اینکه ذهن خود را درگیر انتخاب پسوند سایت کنید.
  • پسوند کشورها یک انتخاب هوشمندانه برای پسوند سایت است. به طور مثال اگر قصد توسعه کسب و کار خود در شرکت یک کشور دارید انتخاب پسوند مناسب برای همان کشور می تواند به سئوی سایت کمک کند.
  • گوگل تاکید دارد که پسوند دامنه مزایای رتبه بندی در دامنه های سنتی com.  یا org. را تغییر نخواهد داد. اما بهتر است فکر کنیم که می تواند تاثیر غیر مسقیم داشته باشیم.

پسوند دامنه می تواند تغییر کند

اکثرا کاربران بر اساس فرمت دامنه و پسوند دامنه اطلاعات وب سایت یک شرکت را دریافت می کنند. بر اساس توافق عمومی پسوند های دامنه edu, .com.  و org. بیشترین و بالاترین امتیاز را در موتورهای جست و جو را دارند بر طبق این اساس برخی از محققان اعلام کرده اند استفاده از نام پسوندهای جدید دامنه ایده بدی است زیرا باعث آسیب رتبه بندی می شود.

از آنجایی که هر روزه گوگل تلاش می کند زبان خود را به زبان کاربر نزدیک کند مهم ترین عامل در رتبه بندی تجربه کاربر است. در ادامه به چند نکته درباره اضافه کردن پسوند دامنه اشاره می کنیم:

تاثیر پسوند دامنه بر سئو
  • برخی از پسوندهای دامنه جدید، گران هستند و این به این معنی است که وب سایت های اسپم کمتر از این پسوند استفاده می کنند. بنابراین وبسایت هایی که از این پسوند ها استفاده می کنند احتمالا از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.
  • استفاده از پسوند دامنه هایی که تایید شده هستند و استفاده کننده بیشتری دارد می تواند در سئوی سایت و رتبه بندی سایت موثر باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا